Piparitalojen taiturit - jeesatkaas nyt kämmikäpälää, pliis :)

Eli tilanne tämä: lähdin - hullu! - väsäämään intopinkeänä (unohtaen vajaavaiset kykyni) piparkakkutaloa, missä on miljoona osaa... Millä hiiellä mä ne nyt nykerrän kiinni toisiinsa? Tai siis - tiiänhän mä, että nyt puhuu pikeerin sijaan se kamala, kammoksuttava kuuma sokeri. Mutta.

Siis miten ihmeessä mä aion suoriutua siitä ilman että saan aikaiseksi grande katastrofia enkä polta itseäni enkä koko huushollia (se mahdollisuus on olemassa)? Siis sehän on ihan älyttömän vaikeeta, eikö...?

Ja ei. Luovuttaminen ei tule kyseeseenkään.

Kaikki tsemppihenkiset kannustukset sekä auttavat vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan :flower:.
 
"susu"
tee näin:kiinnitä osaset liitos kerrallaan nuppineuloilla.Sitten laitat vaikka ihan sitä kaupan sokerikuorrutetta ja annat kuivahtaa,otat nupparit pois ja siittyt seuraavaan liitokseen,vie kyllä jokusen tunnin aikaa,mutta helpompaa ja siistimpää kun kuuman sokerin kanssa sählääminen.
 
..niin siis se pikeeri..hmmmm...onnistuisinkohan mä sitten sillä...Pikeerillä oon siis aikaisemmin väsännyt ja noi autot sain sillä tehdyksi muttamutta...miten lie iskikään nyt semmoinen "ei tule kyllä onnistumaan"- olotila, kun kattoin tarkemmin noita talon osia :ashamed:...ja siis ajattelin, että se sula sokeri voisi olla nyt se oikea tapa ja nopeampikin...

Pikeeri on tosin se makeampi ja turvallisempikin vaihtoehto, kuten olette viisaasti todenneetkin :).

Äh, multa tais vaan loppua usko hommaan....

Naururyppy - mikä tämä vaahtokarkku- juttu on? Nevö hööd - valaisetko hiukan :)?
 
Kakkusankari: Pitsikuvioitu piparkakkutalo

tuolla oli aika samannäköinen tekniikka kuin omani, seinät tulee suoraan ja pysyy pystyssä :)
Kiitos linkityksestä - mä jo mietinkin, että tulen noita tukia tarvitsemaan aikas monta... Suurinta mietintää tässä nyt hiertää toi yksi katto, mikä on semmonen pyramidimainen - siinä voi kyllä mennä päreille...

Mutta toki - on mulla tässä vielä aikaa äherrellä :)!
 
"vieras"
Eilen tein ensimmäistä kertaa vuosikausiin piparkakkutalon ja kyllä se kuuma sokeri on näppärä,pitävä ja nopein keino.
Kokeilin myös kaupan sokeripursotuksella kiinnittää, mutta kaikki vain valuu ja ei pidä liitokset.

Jos sulla on kaveri apuna niin ei se ole kovin hankalaa, varovasti vaan ettei sormet pala. :)
 
[QUOTE="vieras";27749313]Eilen tein ensimmäistä kertaa vuosikausiin piparkakkutalon ja kyllä se kuuma sokeri on näppärä,pitävä ja nopein keino.
Kokeilin myös kaupan sokeripursotuksella kiinnittää, mutta kaikki vain valuu ja ei pidä liitokset.

Jos sulla on kaveri apuna niin ei se ole kovin hankalaa, varovasti vaan ettei sormet pala. :)[/QUOTE]

Iiiks :D - mua niin vaan pelottaa toi kuuma sokeri..ja kun mä oon tämmönen sähläri :snotty:...Mutta toisaalta siis houkutteleekin ja avainsana on se nopeus.

Pitänee ens alkuun yrittää saada kasaan sillä pikeerillä, varmaan suurimmaksi osaksi saankin, mutta sitten kun tulee noi kinkkisemmät osat niin...sokeria sokeria..! Miehestä ei kyllä ole sen vertaa tuohon hommaan, edes apuriksi, joten :D - mä taidan kohottaa sitä jännitysmomenttia!
 
"Helmeri"
Mä olen tehnyt 8 taloa tänä vuonna ja sokerilla vaan liimaamaan, ei ole hankalaa, kun malttaa mielensä eikä hätäile :)


Muista, että koristelut ennen kokoamista ja annat reilusti aikaa kuivua.

Reilusti sokeria pannulle ja annat sulaa sekoitellen, sitten kun sokeri on ihan sulaa, niin levy pienelle, mutta tarkkaile, ettei ala jähmettymään pannuun, ja lisäät lämpöä tarvittaessa.

Ota kaikki palaset valmiiksi pöydälle levyjen viereen. Alle leivinpaperia.
Puinen paistinlasta ja pikkulusikka välineiksi.

Aloita kokoaminen päädystä, eli dippaa kuumaan sokeriliemeen ja sitten asetat pohjalevylle.
Seuraavaksi sivuseinä, taas dippaa pohja ja reunat liemeen, varo ettei kuuma sokeri valu näpeille, ihan rauhassa toimit.

Mallaile vähän, että seinät tulee suoraan ja seuraavaksi ota taas toinen pääty pala, dippaa pohja ha reunat ja rauhallisesti asetat omalle paikalleen ( et voi irrottaa enää asettamisen jälkeen, pipari murtuu helposti).

Sitten taas toinen seinä samalla tekniikalla, dippaa pohja ja sivut sokeriin.

Jatka näin, jos taloon tulee kuisti, tms.

Katto kannattaa liimata niin, että ensin taas mallailet mistä kohtaa pipari levyt ottaa toisiinsa kiinni ja sitten varovasti levität sokerilientä lusikalla tai lastalla talon seinien yläreunaan (yksi puoli kerrallaan, sokeri jähmettyy todella nopeasti!)
ja asetat katto levyn paikoilleen.

Sama toisella, ei haittaa vaikka vähän heittää.

Valuta pikkulusikalla lopuksi "liimaa" katon saumaan varmistukseksi, jos tarvetta.

Jos jää rumia rakoja, niin nou hätä, tee runsasti valkoista pikeeriä (valkuainen, tomusokeri, sitruunamehu ja vatkaus n. 10 min. jotta kuivuu kuohkeaksi ja kovaksi)
ja lunta katolle pursottamalla.

Harjoitus tekee mestarin ja tärkeintä on tekemisen ilo, piparin tuoksu ja onnistumisen tunne :)

Ihanaa joulua kaikille piparileipureille!
 

Yhteistyössä