pippeli asiaa =)

  • Viestiketjun aloittaja Iisa
  • Ensimmäinen viesti
Iisa
niin, missä iässä olette alkaneet pesun yhteydessä vetämään pojan esinahkaa taaksepäin???
Mulla poika kohta 2v2kk ja tänään suihkussa yritin hiukan vetää esinahkaa, mutta tuntui kireältä joten en sitten uskaltanut, ettei satu vahinkoa.
Missä iässä sen pitäisiä liikkua vaivatta taaksepäin???
Kiitos jos joku viitsii valaista asiasta =)
 
Meillä jossain vaiheessa poika ite rupes kylvysä tutkaileen asiaa, oisko sitte ollu pari vuotias, enkä ole siihen koskenut enkä vedellyt.. ite saa hoitaa hommansa pienestä pitäen.. ja hyvin on näyttänyt hoitavan.. luonnostaan tommoset asiat tulee monesti.. Mut jos se tuntuu kireältä niin kysy neuvolasta.
 
Poika 3v7kk enkä tähän päivään mennessä ole moista tehnyt. Ei sitä mun mielestä pidä pieniltä pojilta vedellä mihinkään suuntaan. Olisivat varmaan neuvolassakin sanoneet asiasta jos semmoista pitäis tehdä. Anna sen pojan pippelin nyt vaan olla ettet vaan aiheuta mitään vahinkoa.
 
ÄLÄ KOSKE
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2006 klo 19:33 Iisa kirjoitti:
niin, missä iässä olette alkaneet pesun yhteydessä vetämään pojan esinahkaa taaksepäin???
Mulla poika kohta 2v2kk ja tänään suihkussa yritin hiukan vetää esinahkaa, mutta tuntui kireältä joten en sitten uskaltanut, ettei satu vahinkoa.
Missä iässä sen pitäisiä liikkua vaivatta taaksepäin???
Kiitos jos joku viitsii valaista asiasta =)
Mies valisti minua ja ilmoitti, ettei pienen pojan esinahkaa saa vetää!! Sen alta peseminen vaatisi myös sieltä kuivaamisen yms., mutta tuo on sivaulause.
Asian ydin on, että lapsen pippelin esinahkaa ei saa vetää!

Tarkista asia neuvolasta, vielä, älä ala puoskaroimaan !

Vielä 5 v lapsella esinahka on tiukka, eikä sitä silloinkaan vedetä! :attn: :attn: :attn:
 
marjuska
Meillä pojat (2,5 , 5 ja 6v.) ainoa jolla liukuu on keskimmäinen. kyselin vanhimman neuvola käynnillä viime viikolla että onko ok vaikka poika on jo kuusi ja ei liu niin lääkäri sanoi että jos ei murros iän paikkeilla itsestään oli liukunut niin sit lääkäri voi katsoa josko saisi vai mietitäänkö leikkausta. lääkäri painotti että ITSE EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA MENNÄ KOKEILEMAAN LIUTTAA, SAATTAA TEHDÄ JOTAIN TODELLA PAHAA SUKUELIMILLE JA AIHEUTTAA TULEHDUKSEN,ym.
No mistäs minä tiedän kun en lääkäri ole et mitä siitä sit voi seurata mut ainaki lääkärin sana meni tälle äidille perille. tyydyn vain kyselemään lääkäreiden mielipidettä asiaan. :D :LOL: :LOL: :LOL:
 
Iisa
kiitos vaan vastanneille, empä ole ennen tuohon edes huomiota kiinnittänyt, mutta satuin tuossa vaan lukemaan jotain lehteä (en muista mitä lehteä), jossa kehotettiin pesemään myös nahan alta, kun sinne kuulemma menee samalla lailla likaa :eek:
joten varovasti kokeilin ja jätin heti sikseen kun tuntui ettei liiku, olen samaa mieltä, että kai ne ois pojan 2-v neuvolassa asiasta maininnut jos ois tarpeen, mutta kiitos epäilyjeni vahvistuksesta, annetaan pojan itse hoitaa nahkansa vetelyt :whistle: =)
 
Meillä pojalla oli kesällä pippelitulehdus (4v.) ja lääkäri sanoi että pesujen yhteydessä hieman raottaa ja huuhdella, poika osaa tehdä sen ihan itse ja uskon ettei itse saa itseään sillä vahingoitettua. En tiedä onko sitten lääkärin ohjeistus sen takia, kun on taipumusta tulehtumiseen. Ei pojallakaan pitkälle nahka mene mut hieman hän sitä raottaa suihkussa käydessään.
 
Pakko oli kommentoida...Leikki-ikäistä lasta alkaa kiinnostamaan
sukuelimet kovasti n 4-5 v jolloin niillä " pelataan" paljon.
Näin esinahan alle menee helposti likaa ja tulehdus on todella
yleinen leikki-ikäisellä pojalla. Tällöin on huudeltava myös
esinahan alta usein ja runsaalla vedellä. Eli jos esinahka liikkuu taakse kannattaa huuhtaista tulehdusten ehkäisemiseksi myös sieltä.
Mutta jos esinahka ei liiku mihinkään ei sitä pidä ruveta venyttelemään tai rempomaan väkisten mihinkään.
 
Meidän pojalla (3.5 v) on ollut kaksi pippelitulehdusta. Ekan aikaan oli 3v. Silloin nimenomaan lääkäri ohjeisti että suihkutellaan varovasti myös esinahan alta, jonne pöpöt voivat joskus kertyä. Eli kyllä siihen suihkutteluunkin voi olla ihan perustellutkin syyt. Sen jälkeen olemme aamu+iltapesujen yhteydessä vähän pesset, varovasti tietenkin. Varmasti on yksilöllinen ja vähän rakenteellinenkin juttu. Ei voi yleistää, mutta ei voi sanoa että eikään kuten jotkut asiasta tietämättömät tuntuvat neuvovan...
 

Yhteistyössä