Pissatulehduksista, pampersvaipoista

Muistanko oikein, että teillä NallePuh ainakin oli näitä pissatulehduksia paljon? Miten se pienellä oirehtii?

Ja sitten noista pampersin vaipoista, että antaako ne jonkun "ylimääräisen" hajun?

Kiitos! =)
 
Juu, meillä on ollut kolme pissatulehdusta. Oireilee lähinnä yöheräilyinä( itkee kun pissa tulee), refluksin pahentumisena, pitää kiinni vaipasta ja valittaa, kyykistelee kummasti ja teputtelee paikallaan. Joskus pissa on myös haiskahtanut enemmän. Melko epämääräiset on siis oireet. Meillä ei ole nostanut kuumetta, kuin kerran lämpöä. Nyt olen kiikuttanut jo lääkäriin, kun ekat merkit ilmestyy. Meillä viedään niitä kontrollinäytteitä myös tutkittavaksi tasaisin väliajoin. Meillä käytetään nykyisin Liberon housuvaippoja, joten Pampersin hajuista ei ole tietoa!
 
Meillä on kanssa käytetty tota liberoa ja ne ei mun mielestä anna mitään hajuja, kuin tietty ne omat arominsa.. :LOL: Mutta mun mielestä toi pampers haisee kuivanakin näköjään vähän oudolle, ikään kuin "ammoniakille", taitaa olla täynnä hajusteita.. tais olla viimeinen paketti, minkä pampersilta hankin ja siirryn takaisin liberoon, myös lidlin housuvaipat on yllättävän hyviä, eikä tuu ihottumia..

Poika on kyllä eilen ja tänään pulautellut hieman, mutta meillä 8v. on oksennustaudissa myös, että pitääpä seurailla tilannetta... Eipä ole kyllä heräillyt öisin, eikä muutenkaan ollut mitään epämääräisiä oireita, jotka viittaisivat pissatulehdukseen, silläpä kyselinkin, että mitä oireita antaa. Itselle täysin uusi asia, ei ole ollut lapsissa koskaan, eikä itsellä...

 
Meillä se alkaa pahentuneena refluksina ja ensin luulinkin ruokavalion olevan pielessä. Sitten alkoi pitelemään vaipasta kiinni ja yhdistin yöllisen itkeskelyn pissaamiseen. Vaippa oli aina lämmin eli pissa oli juuri tullut ja se sitten kai kirveli. Siitä mä vasta tajusin viedä lääkäriin :headwall: Pari päivää mulla ekalla kerralla meni hoopoillessa, meillä lapsi ei oikein koskaan karjumalla huuda vaivojaan, vaan on aika perustyytyväinen.
 
Olen tota soijamaidonkin sopivuutta tässä ihmetellyt, kun se kuitenkin on antanut pientä pulauttelua silloin tällöin, tarkoitan aikas minimaalista pulauttelua...

Noh, seuraan tilannetta, kun meillä on kuitenkin tuota vatsatautiakin....

Eipä meilläkään poika kyllä koskaan juuri valita, on alusta asti ollut hyvin aurinkoinen ihminen, vaivoista huolimatta. Ei vauvanakaan ole itkeskellyt yhtään, pulautteli ja naureskeli vaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
... Joskus pissa on myös haiskahtanut enemmän.
Tuota, tungen tähän viestiin pikaisesti omalla kysymykselläni, jos vaikka Nallepuh82 huomaisit ja vastaisit. Tai miksei muutkin, tietenkin. =)

Onko tämä haju pissassa jotenkin huomattavan erilainen kuin aiemmin? Meillä nimittäin on ollut aina käytössä Pampersit ja huomasin että tytön pissa on alkanut haista erilaiselle kun kiinteitä on alettu syömään (voi kyllä liittyä kiinteisiinkin). Soijamaitokokeilujen ajan pissa haisi todella omituiselle mielestäni ja nyt kun on Almiron Pepti kokeilussa pissa haisee edelleen aika voimakkaasti. Osaltaan myös pampers-vaipan ominaishaju puskee esiin, mutta on kyllä tuo pissa erihajuista kuin aiemmin. Kitinää on vähän ja yöheräilyjä jonkin verran, joten mietin tuon pissatulehduksen mahdollisuutta. Hoitopöydälle kun tulee pissa, tyttö ei tosin siinä ala kitistä tai muutenkaan juuri reagoi. Eli tästä pääsenkin toiseen kysymykseeni, voiko allergia aiheuttaa omituista hajua pissassa?

Almironin kanssa meillä menee tällä hetkellä ok, mutta tarkkailen tilannetta. Ei iho, eikä suolioireita - soijasta tullut vaippaihottuma on myös vähentynyt huomattavasti. Kokeiltu siis vasta viikko, joten seuraillaan.
 
...Ja vielä lisäys. Miten näin pienillä todetaan pissatulehdus (meillä siis tyttö 8,5kk)?

Pahoin vain pelkään että jos tulehdusta on, pieni on perinyt pissatulehduskirouksen minulta. Olen kärsinyt niistä joka talvi jo aika pitkään. :headwall:
 
Aika vaikea mennä mitään mennä veikkaamaan suuntaan tai toiseen. Kyllähän pissan haju voi muuttua korvikkeen ja ruokavalion muutoksen yhteydessä tai pissa voi haista voimakkaammalle, jos nestettä on mennyt vähemmän tms. Jos kitinää tai muuta tulee, on asia helppo tarkistaa viemällä pissanäyte terveyskeskukseen. Mä vien nykyään aika herkästi näytteen. Välillä on pakko viedä pissanäyte siksikin, että pystyy varmasti erottamaan allergiaoireilun pissaoireilusta. Näyte otetaan pissapussilla, jonka värkkääminen paikalleen ja pois on tosi inhottavaa puuhaa. Se siis teipataan kiinni takamukseen ja ainakaan meillä ei tahdo lähteä ikinä suosiolla irti, ei kivaa puuhaa. Siispä nykyään pyrin metsästelemään pissaa purkkiin, se taas vaatii kärsivällisyyttä. Meillä se pissa ei haise mitenkään valtavan pahalle, vaan hiukan "väkevämmälle", jos on tulehdusta. Aika vaikea on siis hajun perusteella ainakin mun tehdä diagnoosia vaan aika usein päädyn viemään näytteen, jos muitakin oireita on ja ruokapuolella ei ole muutoksia.

Jos kitinää ja heräilyjä alkaa olla enenevästi voi se Almironkin olla aika potentialinen syyllinen.
 

Yhteistyössä