Pistetäänkö pinoo siivousvinkeistä?

  • Viestiketjun aloittaja SiniTaivas
  • Ensimmäinen viesti
SiniTaivas
Joskus oli ketju tuolla 'mitäs nyt'-osastolla, mutta tännepä tämä olisi yliverto =) Eli listataanko kaikkia mahdollisia siivousvinkkejä, puhdistusideoita ym. niin päästään joukolla puunaamaan :D

Mulla on niin huonot vinkit ja varmaan jokainen tietääkin tän jo, että laitetaan imurinpussiin jotain hyväntuoksuista ainetta (kardemumma, vaniliinisokeri ym.), niin imuroidessa pölläyttää mukavat tuoksut.
 
Valmiit pesuainelaimennokset suihkepulloihin ja talouspaperia niin moni pikku homma helpottuu. Vielä helpompaa, mutta ehkä kalliimpaa on valmiit kertakäyttöliinat, joissa on pesuaine mukana.

Mulla koti pysyy ainakin näin siivompana. Suon itselleni nämä kertakäyttöjutut nyt kun on lapsia
 
SiniTaivas
Tuli mieleeni, että ikkunat kannattaa pestä fairylla, tulee tosi puhdasta jälkeä, eikä sitä tarvitse huuhdella. Ja on halvempaa, kuin kaupan valmiit suihkeet (jotka kuitenkin on käteviä peileissä ja lasiovissa), kaupan suihketta menee ikkunoihin aika paljon.
Kaupan suihke jättää helposti pesuainejäämiä ikkunan pintaan, jos ei huuhtele huolellisesti. Niinpä ikkuna on ikävästi raitoja täynnä, kun aurinkopaistaa siihen suoraan (ja just sillon yleensä tunkee kaikki vieraat ja kattovat, että eikö teillä ole ikkunat pesty :whistle: )
 
-Sukkahousut tai sukkahoususukka lattiaharjaan niin siihen tarttuu harjatessa hyvin pölyt.
-Kun ostaa kerran jonkun suihkepullon esim Ajax tai vastaava niin sen loppuessa voi pullon ottaa käyttöön(tai osta esim Tiimarista pullo) ja täyttää aina halvemmalla aineella. Vettä+tiskipesuainetta tai vettä+peruspesuainetta ja vessaan yksi pullo, keittiöön toinen. Aina on ainetta jolla voi tahroja suhauttaa ym.
Vessaan mieluiten seos esim Tolusta tai muusta desinfioivasta ja keittiöön vain Fairyvesi tai vastaava.
 
Siivousvinkeistä puheen ollen. Miten saa kahvin / teen tummentamat pikkulusikat puhtaiksi? Meillä on astianpesukone rikki, eikä uutta osteta, koska asunnon vaihto on edessä piakkoin. Muistelin, että joku olis joskus maininnut, että etikalla saa puhdistettua tummentumat, pitääkö paikkansa?
 
Laululintu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2005 klo 17:28 juuh kirjoitti:
ihan hyviä niksejä, toisn kaikki justiin telkusta tulleesta ohjelmasta sillä siisti.....
Joka jaksoin katsoi kyseisestä sarjasta (suomalaisesta), mutta on kyllä joukossa ihan uusiakin niksejä.. Ja mitäpä sitten vaikka osa sieltä olisikin, ei kaikki ole ohjelmaa katsoneet..
 
Maali lähtee käsistä voilla. Hyvä tietää varsinkin jos mies sattuu olemaan sellainen vähen korjaa/tee-se-itse mies ja tulee mustineen käsinein sisälle. Toimii monin muihin ainehin jotka miehillä tarttuu käsiin esim. autoa laittaessa, aina ei edes monet tosi tehokkaat pesuaineet toimi yhtä hyvin kuin voi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 16:46 Mira kirjoitti:
Siivousvinkeistä puheen ollen. Miten saa kahvin / teen tummentamat pikkulusikat puhtaiksi? Meillä on astianpesukone rikki, eikä uutta osteta, koska asunnon vaihto on edessä piakkoin. Muistelin, että joku olis joskus maininnut, että etikalla saa puhdistettua tummentumat, pitääkö paikkansa?
Mikä estää käyttämästäkonetiskiainetta liotuksessa, vaikka tiskikone ei olisikaan käytössä? Minä liotan esim.terästermarit konetiskiaineella yön yli ja puhdasta tulee, eikä tule hinkatessa hiki...
 
Fairy on tehokasta tahranpoistoainetta, voi vaikka antaa kuivahtaa vaatteeseen ja pestä sen jälkeen. Toimii myös miesten paidankaulukseen. Myös suola voi olla tehokas liottaja.
Etikkaa huuhteluaineen sijasta pesukoneeseen, värit kirkastuu.Eipä tule ihottumaa. ( hih, ei tainnut liittyä siivoukseen)

Ovien, ikkunoiden jne putsaukseen on ollut tosi kätevä mikrokuituikkunan pesin. Ei tarvitse välttämättä olla pesuainetta ja sillä voi pyyhkiä pölyt vaikkei kastelisikaan.

Rasvaset ja ikävät pestävät lähtee keittiössä tai muualla puhtaaksi tolulla.

Yleisesti ottaen suursiivoukset kannattaa tehdä huone kerrallaan. Tai viikon ajan pesee yhdet tai kahdet ikkunat päivässä. Ei tunnu niin raskaalta tehdä kaikkea kerralla. Selkeä suunnitelma auttaa kummasti asioiden hoitumista.

Samalla kun katselee telkkaria jonkun ohjelman aikana, joka tulee joka viikko tiettyyn aikaan, voi vaikka silitellä pyykkiä. Muistuu mieleen ja tulee tehtyä.
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 11:06 SiniTaivas kirjoitti:
Tuli mieleeni, että ikkunat kannattaa pestä fairylla, tulee tosi puhdasta jälkeä, eikä sitä tarvitse huuhdella.
Vielä paremman tuloksen saat, kun lorautat ämpärilliseen vettä korkillisen Lasolia tai jotain muute tuulinasinpesunestettä. Tuosta Fairystä jää kalvo ikkunan pintaan ja näkyy "sateenkaarina", ellei sitä sitten laita vain tipan-kaksi useampaan litraan vettä. Lasol-liuostakaan ei tartte huuhdella.
 
KristalliPisara
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 05:02 hi-5 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 11:06 SiniTaivas kirjoitti:
Tuli mieleeni, että ikkunat kannattaa pestä fairylla, tulee tosi puhdasta jälkeä, eikä sitä tarvitse huuhdella.
Vielä paremman tuloksen saat, kun lorautat ämpärilliseen vettä korkillisen Lasolia tai jotain muute tuulinasinpesunestettä. Tuosta Fairystä jää kalvo ikkunan pintaan ja näkyy "sateenkaarina", ellei sitä sitten laita vain tipan-kaksi useampaan litraan vettä. Lasol-liuostakaan ei tartte huuhdella.
Minä olen tuo SiniTaivas, nimimerkkiä vaihtanut.. Juu, en ole pullotolkulla fairya veteen kaatanut :D Ihan tilkka ämpärilliseen, niin toimii hyvin.
Kysymys, kuka tietäisi.. millä lähtee porkkanatahrat vauvan vaatteista? Olen kokeillut paria tahranpoistoainetta (mm. vanish), antanut olla tarvittavan ajan vaatteessa ennen pesua, jopa yön yli, laittanut pesukoneeseen pyykin mukaan, mutta millään en tahroja saa lähtemään. Mikä auttaisi? Lähtitiskö valkoisista sideharsoliinoista ihan valkaisuaineella? Vaatteisiin en sitä voi laittaa, kun värit lähtee..
 
satu-äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2005 klo 16:36 pikkuruu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 16:46 Mira kirjoitti:
Siivousvinkeistä puheen ollen. Miten saa kahvin / teen tummentamat pikkulusikat puhtaiksi? Meillä on astianpesukone rikki, eikä uutta osteta, koska asunnon vaihto on edessä piakkoin. Muistelin, että joku olis joskus maininnut, että etikalla saa puhdistettua tummentumat, pitääkö paikkansa?
Mikä estää käyttämästäkonetiskiainetta liotuksessa, vaikka tiskikone ei olisikaan käytössä? Minä liotan esim.terästermarit konetiskiaineella yön yli ja puhdasta tulee, eikä tule hinkatessa hiki...
Meillä ei ole tiskikonetta, joten ei myöskään tiskikoneen pesuaineita. Lusikoiden (ihan perus teräksiset, ei hopeiset) tummentumat lähtee kun tekee pyykinpesuaineesta ja vedestä tahnan, jonka antaa hetken vaikuttaa ja sit hankaa puhtaaksi. Sama toimii myös pesualtaaseen. MUISTAKAA HUUHDELLA HYVIN, on aika tujua ainetta.

Toinen pikapika vinkki kun anoppi on tulossa kylään: Vauvan kosteuspyyhkeillä saa näppärästi ja äärettömän vauhdikkaasti pölyt ja pienet tahrat pyyhkäistyä pois. Telkkariin tai peileihin ei kannata soveltaa, jättää jälkiä auringossa tarkasteltuna.
 
Olen saanut hankalia tahroja (esim. rasva) vaatteista syväpuhdistavalla shampoolla...sitä hieroo ekaksi tahran päälle ja sit normaalisti pyykkiin. En tiedä tehoaako porkkanaan..on kuulema aika vaikea saada pois.
Sit tuo pesuaine..olen pessyt jonkin aikaa tuttavan suosituksesta lähes kaikki pinnat nestemäisellä mäntysuovalla, hyvää tulee. Mulla keittiössä pitkä kivitaso joka oli aina harmaa pyyhkipä millä tahansa, mut nyt mulla on suihkepullossa mäntynestesaippuaa ja vettä, sitä kun suihkauttaa ja pyyhkäisee mikrokuituliinalla niin kiiltää, samoin tiskipöytä ja puinen ruokapäytä ja parkettiakin olen sillä pessyt. Eikä takuulla ole myrkkyjä... =)
 
Pesäpuu
Tää on nyt silkkaa tuotemainontaa, mutta kun kerran hyvän avun löysin. Laiska rätinheiluttaja investoi pitkän harkinnan jälkeen Swiffer Dusteriin, eli melkein kertakäyttöseen pölyhuiskuun. Paketissa oli varsi ja viisi vaihtopäätä. Tuli kerrankin helpolla pyyhittyä talon lukuisat lasiset valaisimet, kynttilänjalat, näppäimistöt ja moni muu pikkurako. Yhdelle vaihtopäälle luvattiin viisikin käyttökertaa..no, ainakin meidän pölyt vei heti ekan kerran jälkeen vaihtarin roskiin...mutta ensi kerralla näin tuskin enää käykään. Peittoaa mikrokuituliinankäytön siinäkin, ettei kuivaihoisen kädet kuivu entisestään.
 
hammastahnalla saa hinkattua kahvikupeista tummentumat pois, ellei satu olemaan karhunkieltä.itse pyyhin pesuun menevillä sideharsoräteillä tv:stä ym.pölyt ennen koneeseen laittoa. kertoisko joku kuinka paljon etikkaa pitää käyttää kahvinkeittimen ja pesukoneen puhdistuksessa?
 
Sillä siisti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 18:12 SiniTaivas kirjoitti:
Joskus oli ketju tuolla 'mitäs nyt'-osastolla, mutta tännepä tämä olisi yliverto =) Eli listataanko kaikkia mahdollisia siivousvinkkejä, puhdistusideoita ym. niin päästään joukolla puunaamaan :D

Mulla on niin huonot vinkit ja varmaan jokainen tietääkin tän jo, että laitetaan imurinpussiin jotain hyväntuoksuista ainetta (kardemumma, vaniliinisokeri ym.), niin imuroidessa pölläyttää mukavat tuoksut.
Katsotaanpa ensin Sillä Siisti-ohjelma. Tämän ohjelman jälkeen tekee mieli siivota....

On tässä ohjelmassa melkoisia koteja. Yhdessäkin jaksossa perheen koirat saivat mellastaa sisällä mielensä mukaan. Isot aikuiset piskit olivat repineet omakotitalon sohvatkin ihan atomeiksi. Meillä lähtisivät moiset hurtat maata kiertävälle radalle =) . Pidän koirista kyllä muuten.....mutta huonekaluja en anna eläinten sentään repiä.

Ohjelmasta olen saanut hyviä vinkkejä kotisiivoukseen. Sekä suomalaisesta ja tästä amerikkalaisesta versiosta. Tuntuu, että tässä amerikanohjelmassa on likaisempia koteja kuin Suomessa?

Ammattisiivoojilta saa myös hyviä vinkkejä =) .

Monet järjestöt; Maa-ja kotitalousnaiset, Martat jne. järjestävät kodinhoitoaiheisia kursseja =) .

Siivousintoa B) !
 

Yhteistyössä