Pitääkö 6-vuotias pakottaa isälleen?

Erosta aikaa 2 vuotta ja suurinpiirtein kaikki mennyt hyvin. Puoli vuotta sitten alkoi tulla "ihmeellisiä" juttuja lasten suusta (3- ja 6-vuotiaat siis) että jos tekee esim. jotain pahaa joutuu pimeään vessaan rangaistukseksi tai illalla pitää katsoa seinää kun menee nukkumaan tai että 6-vuotias vahtii puistossa kahta tuolloin alle 3-vuotiasta vilkkaan kaupungin leikkipuistossa.
Suutuin näistä kaikista tietysti silmittömästi ja keskustelin vakavasti exän kanssa. Pimen vessan hän ymmärsi, että se on väärin, ei muita.

Nyt ongelmana on 6-vuotiaan itku ja murhe ettei halua mennä isälleen ollenkaan enää. Sanoo ettei pidä siitä uudesta naisesta joka on siellä kyllä ollut jo sen kaksi vuotta. Muuta ei osaa sanoa. Itkee, menee leikkimökkiin piiloon, kiukuttelee. On ihan surkeana :(

Nyt olen sitä mieltä etten enää pakota häntä. Exä ei tätä ymmärrä, ongelma on vaan lähtötilanteesta kuulemma, muuten menee kaikki hyvin. Tänäänkin puhuin lapsen kanssa, sanoin että kova on ikävä, täällä on ei ole yhtään kivaa olla :(

Eli en pakota lasta kahden viikon päästä enää vaan mitä teen? Isää en epäile, tiedän että on hyvä isä ja lapsi meneekin mieluusti perjantaisin hänen syliinsä - toki itkemään ja sanomaan ettei tule :(

Mistä apua? Mitä teen? :(
 
Lain mukaan sinun pitäisi pakottaa lapsi isälleen. Etävanhemman oikeus tavata lastaan on lähes rikkumaton.

Parasta olisi, jos saisit itsesi, isän (ja lapsen) perheneuvolaan tms. asiantuntijan luokse, jotta voisitte selvittää, miksi lapsi ei halua isälleen. Ehkä siellä isäkin ymmärtäisi, etteivät kaikki hänen käyttämänsä kasvatuskeinot ole asiallisia?

Tsemppiä! Eroperheissä näitä tilanteita on varmasti monilla muillakin - ainakin meillä...
 
Mulle sanoi sossu ettei tartte 6-vuotiasta pakottaa isälleen mutta lapsen on sanottava itse isälle ettei halua lähteä isän mukaan....
Meillä harvennettiin käyntejä kerran kuukauteen koska neiti ei halunnut lähteä kahta kertaa kk isälleen.....
 

Yhteistyössä