Pitääkö odottaa joku aika ennen kuin voi pyytää hautatoimistosta papereita perunkirjoitukseen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli jos henkilö on kuollut vaikka tänään niin täytyykö minun odottaa jotain ennen kuin voin lähettää hautatoimistoon pyynnön näistä kuolleen papereista?
Ennen kuin joku marmattaa kiirettä niin sanon, että henkilö jolle tätä kysyn on aika varaton ja suku haluaisi hoitaa hautajaiset, perunkirjoituksen ja kaiken aika samalla aikaa kun asuvat kaukana.
 
vierailija
Mitä ihmeen papereita sinä hautaustoimistosta tarvitset? Muuta kuin laskun.
Joudut odottamaan, että saa kuolintodistuksen ja sen voi saada äkkiä tai siihen voi mennä kauan, jos tehdään ruumiinavaus ja kuolemansyyntutkimus. Kuolintodistuksen kanssa saa hautausluvan. Seuraavaksi tarvitset vainajan sukuselvityksen aina viisitoista vuotiaasta saakka, joskus sen saaminen voi viedä aikaa, jos vainaja on ollut usean eri seurakunnan jäsen eläessään. Tuo paperi on välttämätön perunkirjoituksessa, sen lisäksi tarvitset pankista tiedot varoista ja veloista kuolinpäivältä ym papereita omaisuudesta, jos sellaista on. Samaten testamentin, jos sellainen on. Perunkirjoitukseenhan pitää kutsua kaikki perilliset, keitä he ovat, selviää tuosta sukuselvityksestä ja testamentista.

Ei ole mitenkään kiellettyä hoitaa perunkirjoitusta samalla reissulla. Huomaa, että perunkirjoitus ei ole vielä perinnönjako (senkin voitte tehdä samalla), vaan se on asiakirja verottajalle.
 
aloittajakin
Juurikin noita sukuselvityspapereita tarkoitan. Suvun vanhakansa vaan sanoi, että minun on pyydettävä kaikki paperit heti kun voi. Henkilö, josta nämä pyydän tulee kuolemaan päivien sisällä, jos ei jopa tuntien. Hänellä ei ole mitään omaisuutta ja ollut vuosikausia sairaalassa laitoshoidossa. Mitään perintöä ei ole kenellekään tulossa ja jos tulisi niin menisi ulosottoon vainajan veloista. Suvun vanhukset vaan haluavat tilanteen nopeasti pois alta.
Ehkä on parempi etten minä hoida tätä asiaa. Tämä vanhuslauma vaan ahdistelee koko ajan, että minun on se hoidettava, koska sitä ei saa ilmaiseksi hoidettua muualta ja heiltä ei siihen toimintaan pennejä heru.
 
aloittajakin
Mitä ihmeen papereita sinä hautaustoimistosta tarvitset? Muuta kuin laskun.
Joudut odottamaan, että saa kuolintodistuksen ja sen voi saada äkkiä tai siihen voi mennä kauan, jos tehdään ruumiinavaus ja kuolemansyyntutkimus. Kuolintodistuksen kanssa saa hautausluvan. Seuraavaksi tarvitset vainajan sukuselvityksen aina viisitoista vuotiaasta saakka, joskus sen saaminen voi viedä aikaa, jos vainaja on ollut usean eri seurakunnan jäsen eläessään. Tuo paperi on välttämätön perunkirjoituksessa, sen lisäksi tarvitset pankista tiedot varoista ja veloista kuolinpäivältä ym papereita omaisuudesta, jos sellaista on. Samaten testamentin, jos sellainen on. Perunkirjoitukseenhan pitää kutsua kaikki perilliset, keitä he ovat, selviää tuosta sukuselvityksestä ja testamentista.

Ei ole mitenkään kiellettyä hoitaa perunkirjoitusta samalla reissulla. Huomaa, että perunkirjoitus ei ole vielä perinnönjako (senkin voitte tehdä samalla), vaan se on asiakirja verottajalle.
Olen tehnyt noita perinnönjakoja, joten tiedän ettei se perunkirjoitus ole vielä perinnönjako. Perukirjoitukset on tehnyt ennen lakimiehet ja se osuus on mielestäni se hankampi kun ei tiedä aivan kaikkea. Mutta kyllä tuo perinnönjakokin oli aika monimutkaista osin, koska tuli liikkuvia tilanteita eli yksi perinnönsaaja kuoli kesken kaiken ja vielä ennen erään testamentin hyväksyntäänsä, joten piti odottaakin hänen perukirjoitus ennen kuin voi myydä mitään ensimmäisestä kuolinpesästä ja jakoakaan ei voinut tehdä ennen tätä. Nämä paperit piti sitten "suomentaa" jokuseen virastoon ja tokihan ne eräässä virastossa sotkivat kaiken ja rekisteröivät mm. pesässä olevan auton minulle. Tokihan en tiennyt tätä omistavani ennen kuin sain siitä hirmuiset mätkyt maksamattomista veroista. Ikinähän en ollut sitä omistanut enkä senkään jälkeen. Pientähän tämä on siihen verrattuna, että eräs virallinen henkilö vahingossa möi vanhuksen talon alta tämän talon tontin toisen kaupan yhteydessä. Tuli esille vasta kun taloa myytiin ja kiinteistövirkailija sanoi, ettei tämä vanhus omista sitä tonttia millä talo on ja taloa ei voi myydä.
 
vierailija
Juurikin noita sukuselvityspapereita tarkoitan. Suvun vanhakansa vaan sanoi, että minun on pyydettävä kaikki paperit heti kun voi. Henkilö, josta nämä pyydän tulee kuolemaan päivien sisällä, jos ei jopa tuntien. Hänellä ei ole mitään omaisuutta ja ollut vuosikausia sairaalassa laitoshoidossa. Mitään perintöä ei ole kenellekään tulossa ja jos tulisi niin menisi ulosottoon vainajan veloista. Suvun vanhukset vaan haluavat tilanteen nopeasti pois alta.
Ehkä on parempi etten minä hoida tätä asiaa. Tämä vanhuslauma vaan ahdistelee koko ajan, että minun on se hoidettava, koska sitä ei saa ilmaiseksi hoidettua muualta ja heiltä ei siihen toimintaan pennejä heru.
Ei kai sinun sitä tarvitse hoitaa jos et ole rintaperillinen. Anna olla, hirveä homma.
 
aloittajakin
Siis tuota sukuselvityksen kysymistä seurakunnista tarkoitin. On asunut usealla eri paikkakunnalla ja tätä mietin miten nopeasti voin alkaa kysellä näitä? Näkyykö heillä heti, että henkilö on kuollut? Tulee kuolemaan sairaalassa, jossa on nyt.
 
vierailija
Silloin kun isäni kuoli teimme perunkirjan itse. Hän oli varaton, joten mitään jaettavaa ei ollut. Verottaja sekä pankki hyväksyivät perunkirjan ja velat apteekkeihin sulautui tappioksi. Hautajaisiin voi hakea hautausavustusta mikä kattaa arkun ja tuhkauksen. Virkatodistukset voi pyytää seurakunnilta missä vainaja on asunut elämänsä aikana. Ne maksaa about 8e / kpl. Kyllä asian hoitamiseen tarvitaan kuollut, sillä joudut hakemaan uudet virkatodistukset statuksella "kuollut". Perillisille tarvitaan myös virkatodistukset.

Hautauslupa hukkui matkalla kirkkoon, joten sitä etsittiin kuumeisesti arkun seisoessa kirkossa. Sekin löytyi hautaustoimiston paperipinon alta.
 
vierailija
Mikä ihmeen sukuselvitys? Maistraatin virkatodistuksesta käy ilmi henkilön kaikki asuinosoitteet, puolisot ja rintaperilliset.
Perunkirjoitusta ja kuolinpesän asioiden hoitoa varten tarvitaan sukuselvitysketju. Se on katkeamaton sarja virkatodistuksia vainajasta – 15 ikävuodesta kuolemaan asti – kaikista seurakunnista tai väestörekistereistä, joissa vainaja on ollut kirjoilla. Oletetaan näet, että alle 15-vuotias ei ole saanut lasta. Sukuselvitystiedot sisältävä virkatodistus sisältää ainakin henkilön kirjoillaolotiedot sekä tiedot puolisosta ja lapsista.

Ote maistraatista, todistus seurakunnasta

Sukuselvitysketju edellyttää usein asiakirjojen tilausta monista maistraateista ja seurakunnista. Nämä näet laativat sukuselvityksen niiltä osin, joilta henkilö on ollut kyseisen maistraatin tai seurakunnan jäsen 15 vuotta täytettyään.

Lokakuusta 1999 alkaneet sukuselvitystiedot saadaan myös väestötietojärjestelmästä. Nämä tiedot ilmenevät väestötietojärjestelmän otteesta, jonka voi tilata mistä tahansa maistraatista. Maistraatit antavat otteita kaikista väestötietojärjestelmään merkityistä henkilöistä.

Evankelis-luterilaiset ja ortodoksiset seurakunnat antavat omista rekistereistään virkatodistuksia omista jäsenistään.

Elossaolotodistuksen tai väestötietojärjestelmän otteen saa yleensä heti, mutta sukuselvityksen laatiminen voi kestää esimerkiksi pari viikkoa.

Sukuselvityksen pyytäjän on ilmoitettava sen käyttötarkoitus, sillä sukuselvitykseen merkitään vain kyseiset tiedot. Sukuselvitystä saa käyttää vain pyydettyyn tarkoitukseen. Sukututkijakin saa sukuselvityksen, mutta hän joutuu maksamaan siitä enemmän kuin perunkirjoitukseen tarkoitetusta sukuselvityksestä.

https://www.taloustaito.fi/SukuPerhe/Perinnot-ja-lahjat/Perinnonjaossa-voi-tarvita-sukuselvitysta/
 

Yhteistyössä