Pitääkö tämä ulosoton laskuri kuinka hyvin paikkaansa?

  • Viestiketjun aloittaja Vielä opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
Vielä opiskelija
En tiedä aivan tarkalleen tulevia työtuloja, mutta laitoin laskuriin nettopalkaksi 2100€. Asun yksin joten suojaosuus on 22,30€/päivä. Laskurin mukaan ulosottoon menisi 700€/kk.

Pitääköhän tuo kuinka hyvin paikkaansa? Tuon mukaan jäisi sitten itselle vielä 1400€ käyttöön ja siitä pitäisi sitten maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Tuo 1400€ kuulostaisi kyllä hyvältä summalta nykyisiin opiskelijan tuloihin verrattuna. Voiko muka jäädä noin paljon vielä itselle ulosoton jälkeen? Elämä helpottuisi huomattavasti jos jäisi palkasta vielä noin paljon itselle. Mulla on kuitenkin lapsikin joka on puolet ajasta mulla joten hänenkin takiaan on kuluja.

Musta vain tuntuu, että jätin jotakin huomioimatta ja ulosottoon meneekin oikeasti enemmän. Kun monesti on saanut kuulla, että elämä on hyvin tiukkaa kun menee palkasta ulosottoon. Tuohon laskuriin jos on uskomista niin mun elämä helpottuu kun valmistun ja saan palkkaa.
 
Tästä saat nopeasti laskettua itsellesi sen:

Suojaosuus kalenterikuukaudessa 1.1.2013 lukien:

Velallinen yksin: 669,00 €

Velallinen
+1 elatuksen varassa: 909,30 €

Velallinen
+2 elatuksen varassa: 1149,60 €

Velallinen
+3 elatuksen varassa: 1389,90 €

Ulosmitattava määrä:

1. Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.

2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).

3. Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).

4. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.

Mulla ulosotto vie tällä hetkellä ton kohdan 3 mukaisesti, palkka ennen veroja on 2300 euroa. Kohta tulot tippuu ja ulosotto vie multa kohdan 2 mukaan koska suojaosuus nousee kun lapsi tulee, eli yksi elatuksen varassa oleva.
 
"a p"
Mitenköhän tuo ulosmittaus sitten menee kun loppukuusta tulee aina peruspalkka ja kuun puolessa välissä lisät? Otetaan koko summa peruspalkasta? No ulosotostahan tuo tietenkin selviää, mutta ajattelin jos osaisi kertoa täällä.

Saako muuten tilillä olla yhtään säästöjä? Jos onnistuisi säästämään vähän rahaa hätätilanteita varten niin ei kai ulosotto vie niitä tililtä? Jos kuitenkin maksaa lyhennyksiä koko ajan sovitusti?
 
Ap, viitaten tuohon postaukseeni, ulosotto ei vie sinulta lisistä penniäkään, jos ne ovat pienemmät kuin suojaosuutesi (669 €). Mikäli lisät ovat enemmän niin niistä viedään tuon listan mukaan oikeutettu osuus. Ulosotto vie sulta vain palkkatuloista, sulla saa toki olla säästöjä tilillä, eihän ne niitä rahoja tileiltä vie, vaan antaa maksumääräyksen palkanmaksajalle, joka laskee ulosottoon kuuluvan summan ennen kuin sulle maksetaan jäljelle jäävä osuus. Tosta lapsiasiasta en osaa sanoa hirveesti, voisin kuvitella et vain ne lapset jotka asuu sun kanssa samassa taloudessa, nostaa suojaosuutta.
 
Maksa pois nopeasti
[QUOTE="a p";28032249]Jos ulotossa on nyt n.13000 velkaa niin onko realistista ajatella, että saisi velat maksuun parissa vuodessa?[/QUOTE]

On. EIhän tuosta tule kuin noin 500e/kk + korot + kulut (jos laina-aika 2v). Jos tuntuu että rahaa jää yli, niin suosittelen että teet koko ajan myös ylimääräisiä lyhennyksiä (sitten, kun sulla on hätävarakassa valmiina). Näin maksuaika lyhenee ja säästät myös koroissa + kuluissa.
 
"a p"
On. EIhän tuosta tule kuin noin 500e/kk + korot + kulut (jos laina-aika 2v). Jos tuntuu että rahaa jää yli, niin suosittelen että teet koko ajan myös ylimääräisiä lyhennyksiä (sitten, kun sulla on hätävarakassa valmiina). Näin maksuaika lyhenee ja säästät myös koroissa + kuluissa.
Pakko saada kasaan pientä hätävararahastoa koska pesukone vetelee viimeisiään eli sen varmaan joutuu ostamaan uuden ihan muutaman kuukauden sisällä.
 
"joku vaan"
sun tiliä katso eikä siihen puutu. Voit pitää säästöjä siellä. Voit valita maksatko itse joka kuukausi laskulla vai ottavatko suoraan sun palkasta sen.
Itselläni ottivat suoraan palkasta, joten se mitä sain tilille oli se mikä oli jäänyt mulle ulosoton jälkeen. Se oli helpointa mulle, tiesi että on ainakin maksettu ulosottoon se mikä pitikin.
 
Vai katsoisivatko..?
Onko ihan varmaa, etteikö ulosotto tsekkaisi joskus pankkitilejäkin? Olen nimittäin omin silmin nähnyt tilitiedot, kun ulosottovirasto vei muutaman tuhannen pankkitilin saldosta noin puolet.. Jättivät tilille muistaakseni reilun 1000 euroa. Tilillä taisi olla n.3000 euroa, josta pari tonnia hävisi. Vai onko mua vedätetty?
 
"a p"
[QUOTE="joku vaan";28032340]sun tiliä katso eikä siihen puutu. Voit pitää säästöjä siellä. Voit valita maksatko itse joka kuukausi laskulla vai ottavatko suoraan sun palkasta sen.
Itselläni ottivat suoraan palkasta, joten se mitä sain tilille oli se mikä oli jäänyt mulle ulosoton jälkeen. Se oli helpointa mulle, tiesi että on ainakin maksettu ulosottoon se mikä pitikin.[/QUOTE]

Kyllä annan ottaa suoraan palkasta. Helpointa ja varminta niin, tulee varmasti oikea summa mitä pitää mennä eikä ole houkutusta välillä jättää maksamatta.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28032788]Kyllä annan ottaa suoraan palkasta. Helpointa ja varminta niin, tulee varmasti oikea summa mitä pitää mennä eikä ole houkutusta välillä jättää maksamatta.[/QUOTE]

Silloin tieto menee myös työnantajalle, mikä saattaa vaikuttaa työtehtäviisi. Meillä ei ainakaan rahan kanssa pääse tekemisiin ne, joilla on itsellään maksuhäiriöitä.
 

Yhteistyössä