Pitääkö työnantajalle olla todistus raskaudesta?

Mä ainakin sain kaksin kappalein noita todistuksia neuvolasta kun raskaus oli kestänyt sen jonkun 145 vai oliko se nyt 154 päivää. Toisella haettiin kelan etuudet ja toinen meni työnantajalle.
 
En mä ainakaan vienyt mitään todistusta! Soitin hyvissä ajoin että jään silloin ja silloin äitiyslomalle ja asia oli sillä selvä.

Ei se mun tietääkseni ole mikään pakko viedä asiasta mitään todistusta, ellei työnantaja sellaisen perään kysele.
 
ryyni
Saako neuvolasta raskaustodistusta aiemmin kuin tuolloin kun päiviä on takana 145 (vai montako se nyt oli?) ? Ollaan etsimässä uutta asuntoa ja sitä varten tarvitaan raskaustodistus mahdollisimman pian. Samoin tarvin todistuksen esim. kuntosalijäsenyyden perumiseen yms juttuihin.
 
esikoista ku odotin niin piti kans hakee isompaa kämppää ja sain neuvolasta se raskaustodistuksen...mut siit yliviivattiin se et menis kelalle ja yläreunaan kirjotettiin,et asunnon hakua varten...sen ku rohkeesti kysyt neuvolasta
 
Työnantajalle pitää toimittaa todistus jos työnantaja maksaa palkkaa 72 arkipäivältä, joka siis lasketaan siitä kun jää äippälomalle. Kela maksaa sen sitten työnantajalle takaisin.
Olen ollut Helsingin Kaupungilla töissä ja sielä toimittiin näin.
Nautin siis "luksuspalkkaa" eli täyttä palkkaa 72 ekaa vrk.tta.

Sama nyt kun olen yksityisessä hoivakodissa. Pomolle todistus kun raskaus kestänyt tietyn määrän.
Niin pomo maksaa täyden palakan ja saa korvaukset sit kelalta.

Äippäraha alkaa sit vasta 72 vrk loppuu...

Ihan jees juttu näin.
 
balik harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:37 ryyni kirjoitti:
Saako neuvolasta raskaustodistusta aiemmin kuin tuolloin kun päiviä on takana 145 (vai montako se nyt oli?) ? Ollaan etsimässä uutta asuntoa ja sitä varten tarvitaan raskaustodistus mahdollisimman pian. Samoin tarvin todistuksen esim. kuntosalijäsenyyden perumiseen yms juttuihin.
154 päivää.

Saat todistuksen neuvolasta pyytämällä johon sitten kirjoitetaan taho jolle se on menossa, kuten esim kuntosalille.

Kelaan menevää ei saa ennen noita maagisia päiviä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:37 ryyni kirjoitti:
Saako neuvolasta raskaustodistusta aiemmin kuin tuolloin kun päiviä on takana 145 (vai montako se nyt oli?) ? Ollaan etsimässä uutta asuntoa ja sitä varten tarvitaan raskaustodistus mahdollisimman pian. Samoin tarvin todistuksen esim. kuntosalijäsenyyden perumiseen yms juttuihin.
Meillä riitti (kaupungin vuokra asunto) kopio neukka kortista, kun ei ollut raskaus vielä niin pitkällä, että olis saanut todistuksen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 19:26 vieras kirjoitti:
Oisko näin että keiden on täytyny viedä se todistus niin työnantaja on ollu se maksaja?
Tai voihan se olla eri käytäntö eri paikoissa.
Mun ei siis tarvinnut mitään todistusta työnantajalle viedä, riitti, että soitin ja ilmoitin milloin jään äitiyslomalle. Ja työnantaja maksoi mulle sen 3 kk palkan äitiysloman alussa.
 
meillä
Minulle sanottiin neuvolasta, että jos työnataja maksaa sen 3 kk palkan, niin silloin ne paperit Kelaan menee työpaikan palkanlaskennan kautta eli siten se 154 vrk:n jälkeen saatava todistus lähetetään sinne palkanlaskentaan ja sieltä menee sitten kelaan. Ja näin ainakin meillä työpaikalla toimitaan. Esimiehelle ei tarvinnut mitään todistusta raskaudesta.
 

Yhteistyössä