Pitääkö vauva opettaa nukahtamaan yksin? Nyt 4kk nukahtaa aina syliin.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä siis esikoinen 4kk on aina nukahtanut yöunilleen syliin. Aivan pienenä nukahti rinnalle, josta siirsin sänkyyn, mutta viimeiset 3kk on nukahtanut syliin. Vauvalla on selkeä rytmi ja illalla nukahtamiseen menee päivästä riippuen 3-20 minuuttia. Olemme jotenkin jumiutuneet tähän systeemiin, kun se on toiminut hyvin. Joskus vauva havahtuu, kun hänet siirtää sänkyyn, mutta sammahtaa kyllä siihen kun pari kertaa taputan takapuolta.

Tuntuu kuitenkin, että syliin nukuttaminen on jotenkin väärin. Kaikki pelottelevat, että sitten en saa sitä koskaan nukahtamaan yksin, enkä tietenkään sitä halua. Pitäisikö nyt siis alkaa opettaa vauvaa nukahtamaan yksin ja miten se tapahtuu? Tuntuisi pahalta vain jättää vauva sänkyyn ja poistua. Päiväunet vauva nukkuu vaunuissa. Nukahtaa yleensä helposti kun hetken heijaan. Sitäkin olen miettinyt, että miten opetan vauvan nukkumaan unensa sängyssä. Eihän se ikuisesti vaunuihinkaan mahdu.

Osaisiko joku auttaa esikoisen äitiä?
 
En näe mitään pahaa tuossa syliin nukahtamisessa. Toisella on siinä hyvä, turvallinen ja lämmin olo.

Meillä on nyt jo toinen syliin / rinnalle nukahtava tapaus, esikoinen osaa käydä itse nukkumaan ilman suurempia ongelmia; hetki vieressä pötköttelyä, silittelyä ja se siitä.

Jos unikoulua meinaat pitää niin sen suositus alaikäraja on 6kk.
 
"Kolmen äitee"
Minun mielestäni vauvan ei tarvitse osata nukkua yksin. Ei se ole biologisestikaan olettamus, vaan yhteiskunnassamme yleinen asenne. Jos vauva ei ikinä osaa nukahtaa yksin, entä sitten? Omani nukahtaa vielä tissille vaikka on yli vuoden ikäinen (iltaisin) ja ihan varmasti jonain päivänä kävelee itse sänkyynsä nukkumaan, kuten isommatkin sisaruksensa.
 
-
Ei huolta, anna nukkua vaan syliin. Kyllä se siitä sitten ajallaan oppii nukahtamaan omaan sänkyyn. Oma nukahti puolitoistavuotiaaksi asti kainaloon/syliin ja kun aloitettiin nukuttamaan omaan sänkyyn, meni se täysin kivuttomasti. Ensimmäisenä iltana poika juttelii sängyssään puolisen tuntia itsekseen ja sen jälkeen nukahti.
 
"vieras"
Ohjeita saa aina, mutta kannattaa miettiä, mikä sopii teidän perheelle. Jos sinusta on mukavaa ja helppoa nukuttaa vauva sylissä, mikäs siinä. Oppii se sitten isompana nukahtamaan sänkyyn. Ihania noin ' nyt se ei koskaan enää opi' :D Ihan kuin kaikki olisi opetettava jo ekalla viikolla, koska sen jälkeen peli on menetetty :D Sitä paitsi nukahtamisen ja nukkumisen kanssa on suurella todennäköisyydellä useita eri vaiheita; painajaisia, pimeänpelkoa, rytminmuutoksia sun muuta. Jos nukkuminen ja nukahtaminen nyt sujuu, älä korjaa, ei ole rikki.
 
"vieras"
Ei minulle ole tullut mieleenikään tuollainen asia.. ja meillä tyttö 10 kk, joka nukahtaa edelleenkin päikkäreille sylissä tissille ja yöunille sängyssä tissille..

Nyt vasta viikko sitten pidin unikoulun ja lopetin yösyöttämisen kokonaan (tähän saakka syönyt 3 tunnin välein öisin). Tässä parin kuukauden sisällä tarkoituksena lopettaa imetys kokonaan.

Syliin saa edelleenkin nukahtaa jos vaan haluaa jatkossakin...
 
"Mona"
No vähitellen. Meillä esikoinen nukuttettiin syliin n.8kk ikään asti.se kävi niin helposti et enhalunnu tapaa vaihtaa. Sit vähitellen opetettiin nukahtamaan viereen ja myöhemmin omaan sänkyyn, 1,5v.
 
te
Ihan mikä sopii teidän perheelle, siitä kaikki lähtee. Kaikki ääripäät on tässä olemassa mutta tärkein on teidän perhe. Se määrittää "oikean tahdin" tälläisissä asioissa
 
vieras #6
Ainiin.. ja meillä kaikki pelottelivat, ettei vauva opi ikinä nukkumaan omassa sängyssä kun ollaan nukuttu alusta saakka perhepedissä. Kuukausi sitten aloin illalla nukahtamisen jälkeen laittaa neidin pinnasänkyyn nukkumaan ja on ekasta yöstä lähtien nukkunut siinä kuin olisi aina siellä nukkunut.. että se siitä pelottelusta :D
 
"poks"
Minusta siinä ei ole mitään vikaa. Lapselle tulee turvallinen olo ja nukahtaminen tulee kevyesti.

http://www.hs.fi/juttusarja/hyvinvointi/artikkeli/1329103518531?ref=fb-share

Pohja unihäiriöille tulee siitä, kun laitetaan ihmiset nukkumaan erikseen, yksin, hiljaisuudessa ja pimeässä. Uni tuntuu vaikealta ja tahmealta ja nukahtaminen pitkittyy. Että jos tahtoo juosta leikki-ikäisen lapsen perässä ympäri kämppää niin juu, nukuta yksin :D

Oikeasti siis ihmislapselle on haitallista (etenkin sylivauvalle) jäädä yksin pimeään ja yrittää siinä nukahtaa. Se turvattomuuden tunne lapselle on valtava.
 
Jos asia ei sinua häiritse, niin ihan hyvin voit nukuttaa syliin. Meillä on vasta lähempänä vuoden ikää alettu harjoitella viereen/omaan sänkyyn nukahtamista. Molemmat lapset ovat oppineet ongelmitta. ei KOSKAAN opi on ainakin liioteltua :D
 
tissis
Hei,
kuulostaa hyvältä tuo teidän systeemi! Meillä tuo toimi kuopuksen kohdalla noin n. 10 kk ikään, ja sitten ei enää vauva osannutkaan nukahtaa syliin, vaan kiukkusi vain. Sitten opeteltiin se omaan sänkyyn nukahtaminen, ja melko nopeasti vauva sen oppikin sitten. Älä mieti liikaa, vauva ei voi saada liian paljon syliä :)
 
"elämän kevät"
Nukuta ihan rauhassa syliin ja jätä pelottelijat omaan arvoonsa. Olen lapset nukuttanut syliin, siitä ovat omalla rytmillään siirtyneet nukkumaan ja nukahtamana itsekseen vuoden ikään mennessä. Ei itkuja, ei huutoja.
 
Mä oon nukuttanut molemmat lapset syliin unille, yötnukkunu kainalossa.
1,5v iässä opetettu omaan sänkyyn nukahtamaan ja samalla myös alkaneet nukkumaan siellä ja imetyskin loppunut silloin.
Nuorempi nukahtaa edelleen päiväunille syliin (1v9kk), eikä se mua haittaa... se taitaa olla ihan miten sen asian ottaa ;)
 
"vieras"
Meitä on myös peloteltu vaikka ja millä. Writyisesti olemme saaneety varoituksia, ettei pikkuvauvan saa antaa nukkua vanhempien välissä, kun sitten nukkuu vielä kouluiässäkin, eikä ikinä opi nukkumaan omassa sängyssä. No esikoinen ei ole tullut viereen enää täytettyään kaksi ja koko vauvaiän ai nukkua kainalossa, joten saa kyllä tämä toinenkin. En ymmärrä miksi toimivaa systeemiä pitäisi muuttaa. Jos vauva nukahtaa helposti ja nukkuu sen jälkeen tyytyväisenä, sekä itse jakksat sylittelyä, niin älä turhaan muuta tapaa.
 
Meillä tyttö nukahti 6kk ikäiseksi illalla aina rinnalle. Sitten oppi nukahtamaan omaan sänkyyn kunhan vain joku pötkötteli lähettyvillä. 1v 7kk oppi nukahtamaan huoneessa yksin. Ovi on auki ja tiesi, että vanhemmat on alakerrassa ja tavoitettavissa.
Alhaalta kuuluu ääniä ja valo kajastaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Kolmen äitee";25769576]Minun mielestäni vauvan ei tarvitse osata nukkua yksin. Ei se ole biologisestikaan olettamus, vaan yhteiskunnassamme yleinen asenne. Jos vauva ei ikinä osaa nukahtaa yksin, entä sitten? Omani nukahtaa vielä tissille vaikka on yli vuoden ikäinen (iltaisin) ja ihan varmasti jonain päivänä kävelee itse sänkyynsä nukkumaan, kuten isommatkin sisaruksensa.[/QUOTE]

hampaat kärsii tuosta ilta tissille nukahtamisesta!!
 
"Porkkana"
Meidän poika sai nukahtaa syliin tai tissille kun tuntui niin parhaiten nukahtavan.
Poika nukkui koko yön vieressämme varmaan puolivuotiaaksi asti ja sen jälkeen
alkoi muistaakseni pikkuhiljaa siirtymään omaan sänkyyn, kun yösyötöt jäivät.
Nyt vuoden ikäisenä nukkuu mielellään omassa huoneessaan. Eli ei ole meillä tullut
lapsesta hankalasti nukutettavaa, vaikka nukkuikin aluksi paljon vieressämme ja nukahti
rinnalle tai syliin.

Meillä on menty siis lapsen ehdoilla, en voi mitenkään kuvitella että viereen
nukuttamisesta olisi mitään haittaa, päinvastoin. Meillä ainakin asia tuntuu
menneen juuri näin. Kun poika on tuntenut olonsa turvalliseksi niin
"itsenäistymisen" askeleet ovat tullleet ihan itsestään. Jokainen lapsi on yksilö,
joten ei varmaankaan voi sanoa tarkkaa aikaa milloin "itsenäistymisen" olisi
alettava.
 
"vieras"
Sen verran pitää vielä lisätä, että lapset ovat erilaisia ja itse sen huomaa, mikä kenenkin kanssa toimii. Meillä yksi lapsista on tykännyt nukahtaa itsekseen ja heräilikin jo vauvana omassa sängyssä jokeltamaan ja ihmettelemään varpaitaan. Kokee siis yksinolon sängyssä turvalliseksi. Yksi lapsista nukkui pitkään mun vieressä, koska nukkui siinä parhaiten. Vielä nykyäänkin tuo nyt jo 5v tykkää nukkua vieressä tai samassa huoneessa kylässä tai matkoilla. Jännittää kuulema olla yksin. Tämä lapsi nukkui parhaiten vauvana kantoliinassa. Toinen lapsi taas ei nukkunut niin hyvin kantoliinassa, liikkuvissa vaunuissa tms. vauvanakaan. Selvästi toisella on ollut suurempi läheisyydentarve nukkumisessa. Tosin sylissä tuo ei sitten hereillä olekaan viihtynyt. Nukkuessa vaan.

Eli mikä vaan toimii, on hyvä tapa. Pääasia, että kaikki nukkuu.
 
Neljän äiti <3
[QUOTE="Kolmen äitee";25769576]Minun mielestäni vauvan ei tarvitse osata nukkua yksin. Ei se ole biologisestikaan olettamus, vaan yhteiskunnassamme yleinen asenne. Jos vauva ei ikinä osaa nukahtaa yksin, entä sitten? Omani nukahtaa vielä tissille vaikka on yli vuoden ikäinen (iltaisin) ja ihan varmasti jonain päivänä kävelee itse sänkyynsä nukkumaan, kuten isommatkin sisaruksensa.[/QUOTE]

Ei tarvitse. Oppivat kyllä jokainen senkin asian ajallaan. <3 Meillä 10v, 7v, 2v ja 5kk lapset.
 
"poks"
[QUOTE="vieras";25769847]hampaat kärsii tuosta ilta tissille nukahtamisesta!![/QUOTE]

Hampaat eivät kärsi, jos ovat kunnolla harjattuja :) Äidinmaito itsessään ei ole kariogeenistä vaan lisäksi vaaditaan jotain muuta sokeria. Pelkkä äidinmaito ei hampaita re'iinnytä.
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
"aapee"
Kiitos kaikille vastanneille!

Sain taas hiukan uskoa itseeni tämän asian kanssa. Meillä omat vanhempani ovat monet kerrat varmistaneet, että ette kai vieressä pidä yöllä, ei se opi ikinä omaan sänkyyn jne. jne. Vauva onkin nukkunut alusta asti omassa pinnasängyssä samassa huoneessa kuin me vanhemmat ihan paria yötä lukuunottamatta, kun oli vieressä yön. Perhepeti olisi omasta mielestäni ihanne, tykkäisin nukkua vauvan vieressä, mutta vauva on eri mieltä. Tykkää siis nukkua pinniksessä ja vieressä on helposti levoton.

Teidän rohkaisusta jatkan siis tätä toimivaa mallia niin kauan kuin se minusta ja vauvasta hyvältä tuntuu. Jos vielä armeijaan menevää poikaa joudun iltaisin kanniskelemaan, että saa unesta kiinni niin sitten voin miettiä uudelleen :)
 
EJK
Vanhemman kannalta sylliinnukuttaminen lienee helpoin vaihtoehto. Vauvan kannalta vaihtoehto lienee huonohko. Lapsi kokee turvattomuutta herätessään eri paikasta mihin on nukahtanut. Toisekseen toisen ihmisen kehon lämpö poistuu samalla, kun hänet lasketaan nukkumaan sänkyyn ja se myös osaltaan tuo turvattomuutta ja herkillä lapsilla aiheuttaa heräämisen. Joten sen vuoksi suositellaan, että vauvan annettaisiin nukahtaa siihen paikkaan, joka hänen nukkumispaikkansa yön ajan on.
 
Jossain vaiheessa opettaisin, mutta ei vielä kiire. Meillä 6kk nukahtaa syliin kun juo vellipullon siinä, ja sitten sänkyyn. Päiväunille olen "opettanut" nukahtamaan ilman pulloa omaan sänkyyn. Pitkät yöunet on pitkä ero äidistä, nukahtamishetkellä kaikki turva ja läheisyys on vaan hyväksi. Toisaalta moni sanoo että lapsi pitää laittaa nukahtaan sinne missä se myös nukkuu sen yönsä, oishan sitä itekin ihmeissään jos heräis ihan eri paikasta mihin on jääny. Mutta ei mun mielestä toimivia systeemejä kannata ruveta väkisin muuttamaan, lapset kasvaa ja oppii uusiin asioihin sitä mukaa kun ovat siihen valmiita. :)

niin ja tuosta vaununukkumisesta, siitä kun opetellaan pois niin ei sen kummempia kikkailuja tarvita, laitat lapsen päikkäreille sänkyyn ja annat nukahtaa sinne, vaikka se aluksi viekin ehkä aikaa. Meillä on nyt luovuttu ulkona nukkumisesta kun en uskalla vaunuja viedä tonne ettei tipu lumet päälle, tämä päivä hyvä esimerkki, lapsi nukahti sänkyyn mutta heräs puolen tunnin päästä. Laitoin tuttia ja annoin olla muuten rauhassa niin nukahti uudestaan. Kyllä ne oppii. Muistat ite olla rento asian suhteen, ei turhaa ressiä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä