PITÄISI LÖYTÄÄ 9KK IKÄISELLE LIHA RUOKAVALIOON, HIRVI?

Eli neiti kohta 9kk ja on maitoallerginen. Ruokavaliossa on tällähetkellä bataatti, kesäkurpitsa, kuningatarsose,ruusunmarja-vadelmasose sekä luumusose. Porkkanaa ja perunaakin kokeilin, mutta ei sopinut kuten olin arvellutkin. Lihoista ekana kokeiltiin possunlihaa, mutta se ei ilmeisesti sovi koska tulee hirmuiset refluksioireet, samoin kävi broilerin kanssa....ja nautaa en oo tietenkään kokeillutkaan kun on tuo maitoallergia. Nyt sitten kokeilussa olis hirvenliha ja saatiin naapurilta sellasia peiniä hirvenlihapihvejä, mutta mulla ei oo aavistustakaan miten ne valmistaisin. Kun tuo hirvenlihahan on tosi kuivaa ja monessa ohjeessa sanotaan että se vaatis sekaan hivenen possua, mutta mites minä sitä sinne laitan kun se ei sovi :(
Eli jos jollain olis hyviä vinkkejä tuohon lihan valmistukseen niin olisin tosi kiitollinen =) Ja mitä muita ruokia uskaltaisin tällaselle refluksi-lapselle ja maitoallergiselle kokeilla. Välillä iskee kauhea huoli että onkohan meillä liian vähän nuita ruokia ruokavaliossa, mutta ainakin allergialääk. mukaan on ihan ok. Jotenkin vaan ite huolettaa kun kavereiden muksut syö jo vaikka mitä :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
keitä sitä lihaa ja pienit hyvin, niin ei tule suuhun sellasta "möykkyä". mausteeksi liemeen mausteita mitä saa käyttää. hitusen suolaa, pippuria, laakerinlehteä. antaa lihaan makua
en oo kokeillu vielä mitään mausteita...ei kai vauvalle tarvi mausteita laittaakaan

:eek:
 
Ammattilainen
Mä leikkoisin sen lihan kuutioikis, käyttäisn pikaisesti kuumalla pannulla öljyssä ja siten kattilaan kiehumaan hiljaa tunniksi. Sitten soseutus sauvasekoitimella (jos vauva syö vielä ihan sosemuotoista ruokaa) tai pilkkoisin ihan pieniksi. Poro, lammas ja peura saattaa käydä myös, mut niitä on teitysti vähän heikosti saatavilla. Kyl se lapsi pärjää noillakin mitä teillä on nyt ruokavaliossa, jos saa lisäksi korviketta.

En mäkään laittais ehkä mausteita allergiselle. Vaikea sitten kartoittaa mistä oireet tulevat jos niitä tuelee. Omalle "terveelle" samanikäiselle maustan soseet kyllä jo ihan reilusti.
 
Olen keittänyt paloiteltuna ja sitten hienontanut sauvasekoittimella soseen joukkoon. Se maistuu kyllä tosi hyvälle ilman mausteitakin. Jauhelihaa olen paistanut pannulla ja laittanut siitä soseeseen muruina. Onhan se vähän kuivaa, kun on niin rasvatonta, mutta ei se kuivuus soseessa haittaa.
 
Kiitos vinkeistä. Niin ja piti vielä lisätä että nuita mausteita ja öljyjä en oo uskaltanut kokeilla kun ne usein aiheuttaa oireita refluksiselle ja sit en pian enään tiedä et aiheuttiko oireita se liha vai kenties öljy jossa sen paistoin....eli voipi olla että joudun keittämään.
 
Teillähän on jo hyvin ruokia, meidän 10kk ikäisellä on Neocate ja yksi kiinteä, hirssi, sitä on saanut reilun kuukauden. Meidän 2,5v syö lihoista uuden seelannin lammasta ja poroa, niitä löytyy ihan Pirkka-pakasteena esim. citynarketista, meillä tossa k-marketissa myydään myös. Nz-lammasta on myös ulko-ja sisäfilettä jonka teen välillä niin että pilkon pieniksi paloiksi ja paistan ihan vähän pannulla ja sitten uuniin, laitan vettä niin että lihat peittyy ja annan hautua miedolla lämmöllä muutaman tunnin, suolaa laitan vähän mutta alle vuoden ikäiselle en laittaisi, tänään laitoin suoraan uuniin enkä käyttänyt pannulla, oikein hyvää tulee. Hirvenlihan olen tehnyt samalla tavalla. Tytölle ei sovi kana/kalkkuna, nauta, possu, hirvi luultavasti sen takia että syövät viljarehua ja hirvi käy ruokailemassa kaurapelloilla. Lääkäri ehdotti että seuraavaksi kokeillaan lihoista Afrikan strutsia (lammas ja poro on tummaa lihaa ja tämä strutsi vaaleaa).
Meille lääkäri on neuvonut niin että kokeillaan vuorotellen kasvis, vilja, liha, marja/hedelmä eli ei yleensä peräkkäin esim. kahta lihaa. Sinuna kokeilisin lihan jälkeen jotain viljaa esim. hirssi sopii aika monelle, me tilataan Hollen hirssipuuroa ja hirssihiutaleita Allermiinasta (kauppa Tampereella) kun täältä ei mistään kaupasta löydy. Myös tattari, quinoa, amarantti on semmosia viljoja joita voisit kokeilla.
 
Meillä oli pitkään lihoina hirvi, jänis ja Uuden Seelannin lammas. Hirveä ja jänistä keitin paloina kattilassa ja vaihdoin välillä vaan vettä, kun vesi muuttui ruskeaksi vaahdoksi. Keittämisen jälkeen soseutin sauvasekottimen myllyssä ihan tuusan nuuskaksi ja pakastin pienissä annospusseissa pakkaseen. Sieltä sitten sulattelin soseen joukkoon. Meillä ei ollut käytössä mitään mausteita tai öljyjä, kun ei mikään sopinut.

Lammasjauhelihasta tein "lihapullia" ja paistoin pullat uunissa. Se on niin rasvaista, ettei tarvinnut mitään muuta rasvaa enää sekaan.
 
pur
mä laitoin ihan hirven jauhelihaa uuniin ja tein korvikkeesta perunamuussiin, vähän puolukkaa joukkoon ja on muuten ainut ruoka mikä meillä menee poikkeuksetta kerralla alas koko satsi...hyrinän kera =)
 

Yhteistyössä