Pitäisikö antaa jo lisäruokaa?

Heippa!
Meillä 4kk poika joka ollut rintamaidolla tähän saakka. Nyt olen miettinyt että jääkö poika nälkäiseksi että pitäiskö aloittaa kiinteät. Poika isokokoinen jo päälle 8kg eli kasvanut on hienosti =) mutta olen miettinyt että kaipaako jo tuhdinpaa ruokaa. Tänäänkin poika heräsi päikkäreiltä kesken unien, oli itkuinen kun nostin vaunuista, ei rauhoittunut tuttiin. Annoin tissiä ja nukahti syliin uudestaan eli heräsiköhän poika nälkään? Olin antanut tissiä noin pari tuntia sitten ennen päikkäreitä. Näin ollut jo jonkin aikaa. Yöllä herätään noin kolme kertaa. En oikeen tiedä kun on esikoinen kyseessä että pitäiskö jatkaa täysimetystä vai alottaa kiinteät vai annanko lisäksi korviketta. Neuvolassa oli sitä mieltä että tarvittaessa voi aloittaa iltavellin. Mietinkin jos aloittaisin antamaan illalla maissivelliä sekoitettuna pumpattuun maitoon. Mitäs mieltä olette, otan vinkkejä mielellään vastaan =)
 
Meillä poika oli kanssa pelkällä rintamaidolla tyytyväinen juuri tuohon maagiseen 4 kk:n ikään saakka, mutta aloitin kiinteiden antamisen kun syöttöväli tiheni. Samaan tapaan unet oli lyhkäisempiä pätkiä, mutta ruokailtuaan jatkoi taas unia.
Minä annoin ihan peruna-porkkana mössöä, nykyään suosittelevat ennemmin kiinteitä kuin tuttelia, jotta imetys jatkuisi. =)
 
Ehkä minä aloittaisin. Muutenkin sen lusikan opettelu on todella hyvä tehdä, ennen kuin vauva täyttää puolivuotta. Heillä on nimittäin silloin ns. oppimisvaihe joskus 4-6 ikäisenä. Ja nyt kun pikkuhiljaa aloittelet, ei ole vielä kauhee kiirus saada kaikki ruuat. Saa rauhassa pikkuhiljaa koitella uusia lajeja. Ja ennen kaikkea totutella siihen lusikkaan, nimittäin siihenkin saattaa mennä jopa viikko, ennen kuin on kunnolla oppinut syömään lusikalla. Ja jos on jo oikea, todellinen tarvis lisäruualle, voi vähän aikaa väsymys näkyä todella perheessä, kun kiinteä ei ole kunnolla käytössä.

Tuosta päiväunilta heräämisestä, kannattaa ehkä siirtää niitä syömisiä niin että syö juuri ennen nukkumaan menoa.

Tuo että herää 3 kertaa yössä syömään, ei minun mielestä ole merkki siitä että on kiirus kiinteiden aloittamiseen. Mutta aika vaikea sanoa täältä "toisessa maailmassa".. ;)
 
Niin minäkin ajattelin että mielummin antaa kiinteitä lisäksi kuin korviketta. Mitä mieltä olette vellistä vaikka korvikkeestahan sekin on tehty?

Reropera: Olen antanut tissiä juuri ennen päikkäreille menoa. Tänäänkin annoin tissiä noin klo 11.30 jonka jälkeen lähdettiin ulos ja poika nukahti vaunuihin. Heräsi 13.30 itkuisena ei rauhoittunut vaikka yritin hyssytellä. Eli syöttöväli oli noin pari tuntia. Yöllä meillä heräillään noin 01,04 ja viiden jälkeen yleensä heräilee useimmin. En tiedä herääkö nälkään mutta rauhoittuu vain tissiin. Eli ei kovin montaa kertaa heräile yöllä. Taitaa olla aika normaalia mutta lähinnä tuo päivärytmi mietittänyt kun ei oo kiva jos toinen ei saa kunnolla nukuttua.

Kiitoksia molemmille neuvoista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Ehkä minä aloittaisin. Muutenkin sen lusikan opettelu on todella hyvä tehdä, ennen kuin vauva täyttää puolivuotta. Heillä on nimittäin silloin ns. oppimisvaihe joskus 4-6 ikäisenä. Ja nyt kun pikkuhiljaa aloittelet, ei ole vielä kauhee kiirus saada kaikki ruuat. Saa rauhassa pikkuhiljaa koitella uusia lajeja. Ja ennen kaikkea totutella siihen lusikkaan, nimittäin siihenkin saattaa mennä jopa viikko, ennen kuin on kunnolla oppinut syömään lusikalla. Ja jos on jo oikea, todellinen tarvis lisäruualle, voi vähän aikaa väsymys näkyä todella perheessä, kun kiinteä ei ole kunnolla käytössä.

Tuosta päiväunilta heräämisestä, kannattaa ehkä siirtää niitä syömisiä niin että syö juuri ennen nukkumaan menoa.

Tuo että herää 3 kertaa yössä syömään, ei minun mielestä ole merkki siitä että on kiirus kiinteiden aloittamiseen. Mutta aika vaikea sanoa täältä "toisessa maailmassa".. ;)
TÄH??? Siis ton lusikan kanssa ei mitään kiirettä, oppii sen milloin vaan ja kiinteiden opetteluaika on sitten se 6-8kk. Jotkut vauvat saattavat tarvita lisäruokaa jo 4kk iässä mutta ei se kai juuri koskaan välttämätöntä ole. Äidin syöttöinnokkudesta usein kiinni. Kyllä se maailmanlaajuinen suositus vaan on että täysimetetään 6kk ja sitten hissun kissun harjoitellaan vauvantahtisesti kiinteitä...

Kolme kertaa yössä on aivan normaalia noin pikkuiselle vauvalle. sitten 6-kk aikana se yösyötön saa vaikka jättää väliin. JOtkut lastenlääkärit sanovat että aloittaa kiinteät sitten kun lapsi innokkaasti seuraa äidin ja isän jokaista suupalaa ja haluaa itse myös syödä. Silloin lapsi on valmis aloittamaan kiinteät ennenaikaisesti noita suositusikiä.

11.30 - 13.30 kuulostaa tosi hyvältä päiväunelta minulle. Tuon ikäinen saattaa alkaa jo vähentää päikkärimääriä kun ei ole enää vastasyntynyt ja ne unet saattavat lisääntyä yöllä. Vauvojen normaali 'ei sikeän unen kausi' ajoittuu juuri aamuyöntunteihin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma77:
Kolme kertaa yössä on aivan normaalia noin pikkuiselle vauvalle. sitten 6-kk aikana se yösyötön saa vaikka jättää väliin. JOtkut lastenlääkärit sanovat että aloittaa kiinteät sitten kun lapsi innokkaasti seuraa äidin ja isän jokaista suupalaa ja haluaa itse myös syödä. Silloin lapsi on valmis aloittamaan kiinteät ennenaikaisesti noita suositusikiä.

11.30 - 13.30 kuulostaa tosi hyvältä päiväunelta minulle. Tuon ikäinen saattaa alkaa jo vähentää päikkärimääriä kun ei ole enää vastasyntynyt ja ne unet saattavat lisääntyä yöllä. Vauvojen normaali 'ei sikeän unen kausi' ajoittuu juuri aamuyöntunteihin.
Meillä poika tekee juuri tuota että seuraa jokaista suupalaa mitä suuhun laitan. Saattaa pitkään seurata kun syön tai juon. Ihmettelee kummissaan ja naureskelee välillä. Alkaa oma suu pojalla myös maiskuttaa...heh:)
Ja tuossa päiväunissa lähinnä tarkoitin sitä että herääkö kesken unien nälkään. Herätessään vaunuista on vielä ihan väsynyt mutta ei suostu jatkaa unia vaikka laitan tutin ja hyssytän. Sisällä huutaa niin kauan kun saa tissin suuhun ja syötyään nukahtaa vielä puoleksi tunniksi syliin. Eli mietin että jääkö unet kesken nälän takia, tätä tapahtuu useita kertoja.

Täytyy seurailla vielä tilannetta...
 
Meillä tyttö on pian 3 kk vanha. Hän myös alkoi joku aika sitten seuraamaan tarkasti syömistäni. Aloin antaa viime viikolla hänelle banaania lusikalla, hyvin maistuu eikä ole masu tullut kipeäksi. Eilen kokeilimme perunaa jossa mukana korviketta, sekin upposi kuin häkä :D
Mun mielestä voi antaa muutakin ruokaa jos lapsi on kiinnostunut ja syö mielellään tarjotun ruoan ja nauttii selvästi ruokailutilanteesta. Pakottaa ei pidä missään tapauksessa.
 
Meillä taas herättiin tänään kesken päikkäreiden ei rauhoittunut tuttiin tai hyssyttelyyn. Nostin parvekkeelta sisään ja annoin tissiä vaikka olin syöttänyt noin puolitoista tuntia sitten ennen unille menoa. Hetken syötyään nukkui vielä 40min sisällä. Eli päätin nyt sitten alkaa antamaan pojalle pottua. On siis ollut jo parin viikon ajan kovin kiinnostunut äitin ja isin syömisestä ja lusikasta on ottanut hyvin kun annettu rela-tipat ja d-vitamiinit. Hyvin uppos pieni lusikallinen soseutettua perunaa johon lisäsin äidinmaitoa, olis varmasti ottanut lisää =) Varovasti alotellaan maistelu. Nyt poika nukkuu tyytyväisenä toisia päikkäreitä jo toista tuntia kun sai vähän pottua ja siihen tissiä päälle...kiitos vastauksista =)
 
Hyvä Misse, että rohkeasti aloitit antamaan kiinteitä. Minusta ainakin vaikutti siltä, että vauvallasi oli lisäruoan tarve, en tosin tiedä kuinka monta kertaa teillä on yössä aikaisemmin syöty. Kolme syöntikertaa yöllä tuon ikäisellä kuulostaaminusta taas suurelle määrälle. Meillä on melkein alusta asti syöty kerran yössä tosin viimeinen syöttö n. klo 23, välillä poika nukkuu ilman syöntiä läpi yön. Läpi yön poika alkoi nukkumaan 2kk iässä, esikoinen vähän ennen kiinteiden aloitusta. Pikkukakkosen kohdalla maitoa on selvästi riittänyt paremmin, sillä kokoajan hän on syönyt kolmen-neljän tunnin välein päivällä, yöllä välit siis pidemmät. Esikoinen söi päivällä 3kk iässä 1½-2 tunnin välein ja asui tissillä parikin tuntia.

Itse olin myös esikoisen kohdalla epävarma, aloitimme silloin kiinteät vajaan 5kk iässä perunalla; vatsa meni ihan tukkoon viikoksi, luumulla sain vatsan sitten toimimaan.Esikoinen alkoi osoittaa selvää kiinnostusta ruokaa kohtaan ja oppikin heti syömään. Pikkukakkosen kohdalla aloitan bataatilla tai porkkanalla. Pikkukakkonen täyttää ensi viikolla 5kk, vielä mennään rintamaidolla, ainakin ensi viikko, 5kk neuvolan jälkeen sitten täytyy varmaan aloitella maistelut, ettei todellakaan tarvi kiireellä kaikkea maistattaa. Tuosta lusikalla syömään oppimisesta en ole huolissani, sillä meillä on otettu vitamiinit alusta asti lusikalla.Tosin nyt voisin vain imettää, se kun on niin helppoa. esikoisen kohdalla oli niin kiire niitä kiinteitä innokkaana aloittaan ja olihan tuo imetyskin silloin vaikeampaa. Kyllä pikkukakkonenkin jo selvästi katselee, kun toiset syö, joten herkkyyskausi on ainakin tulollaan. Toisaalta en oikein uskaltaisi vennyttää kiinteiden aloitusta sinne 6kk, kun aika monella on silloin herkkyyskausi mennyt ohi ja on kuulemma ollut tosi vaikea opettaa syömään.

tuosta 6kk täysimetyssuosituksesta: Viimeaikaisten tutkimusten mukaan ei kuitenkaan pitkällä imetyksellä olisikaan toivottua vaikutusta pikemminkin päinvastoin eli tuo 6kk täysimetys kumoutuu siinä. Kuitenkaan ennen 4kk ei kiinteitä kannata aloittaa, liian aikaisella kiinteiden aloituksella on todettu yhteys diabetekseen. Noin 6kk iässä täytyy ruokavaliossa olla jo jokin raudanlähde, liha tai viljat, vauvan omat rautavarastot alkaa tuolloin ehtymään, joten täytyy sitä kai sitten jo aloitella. Esikoisella aloitin viljat tuolloin ja lihaa annoin 7kk iässä.
 
edelleen on who:n suositus toi 6 kk:n täysimetys enkä usko siihen että pitkä imetys lisää allergiariskiä, kuulostaa ihan naurettavalta. geeneissähän noi allergiatki on. tiiän äitejä kellä paljon allergioita ja niitten vauvat kanssa kärsinu oireista oli sitte tissimaidolla tai korvikkeella. ite aion sen 6 kk täysimettää vaikka neuvola jupisis mitä jos vaan poika on tyytyväinen eikä roiku tississä.
 
Vähän nyt aiheen vierestä, mutta tuohon tutkimukseen liittyen täysimetyksestä ja allerioista niin tutkimuksessahan todettiin, että YLIPITKÄ TÄYSimetys, (joka tutkimuksessa tarkoitti 9kk)lisää allegiariskiä. Eli ei tuo kuuden kuukauden imetyssuositus siihen kumoutunut. Tutkimuksesta löytyy lisäinfoa ainakin imetystuki sivustolta :)
 
Sx2
Huoletta vaan aloittaisin sen kiinteiden maistelun.
Oma tyttäreni alkoi 4kk iässä heräillä myös kovasti hyviltä yö uniltaan ja aloin täysimetyksen ohella antamaan hänelle riisivelliä, jonka tein omaan maitoon. Vauvojen riisipuuron voi sekoittaa lämmitettyyn maitoon ja saa syötettyä vielä hyvin pullosta ilman vellituttia. Tämä auttoi mutamaksi viikoksi ja sen jälkeen aloin maistattaa kiinteitä. Nyt menee muutama lusikallinen perunaa tms ja hedelmää lounaaksi ja illalliseksi. Ja illalla olen antanut iltavellin. Tyttö on nyt 5kk ja hyvin kasvaa. Eikä ole tarvinnut turvautua noihin valmisvelleihin. Tämä siis jos haluaa ja on mahdollista "luomuilla" :)
 
Miula poika nyt 4,5kk. Alotin kiinteät vähän ennen 4kk:n ikää.
Poika siihen asti oli täysimetyksellä ja isokokoinen kanssa (reilu 8kg).
Kiinteitä menee nyt yksi ateriapäivään+pieni välipala hedelmästä+iltavelli. meillä on päivät+yöt rauhottunu hurjasti. Poika on paljon tyytyväisempi ja nukkuu paremmin.
Aloita vaan kiinteän antaminen =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lemmikkidekkari:
Vähän nyt aiheen vierestä, mutta tuohon tutkimukseen liittyen täysimetyksestä ja allerioista niin tutkimuksessahan todettiin, että YLIPITKÄ TÄYSimetys, (joka tutkimuksessa tarkoitti 9kk)lisää allegiariskiä. Eli ei tuo kuuden kuukauden imetyssuositus siihen kumoutunut. Tutkimuksesta löytyy lisäinfoa ainakin imetystuki sivustolta :)
Kiitos oikaisusta =)

Mutta ei kai kukaan nyt enää 9kk ikäistä täysimetä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja lemmikkidekkari:
Vähän nyt aiheen vierestä, mutta tuohon tutkimukseen liittyen täysimetyksestä ja allerioista niin tutkimuksessahan todettiin, että YLIPITKÄ TÄYSimetys, (joka tutkimuksessa tarkoitti 9kk)lisää allegiariskiä. Eli ei tuo kuuden kuukauden imetyssuositus siihen kumoutunut. Tutkimuksesta löytyy lisäinfoa ainakin imetystuki sivustolta :)
Kiitos oikaisusta =)

Mutta ei kai kukaan nyt enää 9kk ikäistä täysimetä ;)
Hei, kyllä imettää :) Tiedän itse kaksikin tapausta; toisessa lapsi oli niin allerginen että käytännössä täysimetystä jatkui 10 kk ikään asti ja toisessa tapauksessa äiti vain niin päätti että hänen oma maito riittää ja aloittivat kiinteät 9kk iässä.

Mutta eipä tuo yleistä taida olla :whistle:

*** muoks, ja niin, alkuperäisen aiheen ohi meni tämä kommentti

 

Yhteistyössä