Pitäisikö eutanasia mielestäsi sallia?

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä pitäisi. Keskustellen mahdollisuuksien mukaan sekä potilaan että omaisten kanssa.

Tulevaisuudessa ihmiset varmaan saavat tehdä / joutuvat tekemään jo nuorina eutanasiasopimuksen, jossa sovitaan millaisissa tilanteissa heille tulee tehdä eutanasia. Vähän kuten elvytyskielto nykyään, mutta tarkempi ja kaikille pakollinen. Tai sitten pitää olla erillinen paperi, jos haluaa että eutanasiaa ei tehdä, jolloin eutanasia olisi ns. normaali menettelytapa tietyn vaiheen potilaille.
 
"tina"
Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän;22456736:
Ei. Toista ihmistä (lääkäriä) ei voida laittaa vastuuseen toisen ihmisen elämän päättämisestä. Toiseksi saattohoidossa työskentelevänä olen huomannut, että ihmisen toiveet ja ajatukset vaihtelevat tollasessa tilanteessa laidasta laitaan. Mistä tiedämme, että ihminen on josssain vaiheessa toivonut kuolinapua ja sitten kuoleman rajamailla on muuttanut toivettaan, mutta ei pysty sitä ilmaisemaan. Kolmanneksi maissa, jossa on se sallittu työrymä päättää (toiset ihmiset) kuka osaa perustella toiveensa tarpeeksi hyvin. Mielestäni loppuvaiheen kärsimyksen lievittämiseen voidaan käyttää sedatiota (pidetään ihminen nukutuksessa)
Lääkärithän tekee nyt jo näitä päätöksiä tavallaan eli "jätetään hoitamatta" eli menee itsekseen. Jos ihminen itse haluaa kuolla niin ei siinä lääkäriä tarvita muuten kuin määräämään resepti. Joku muu hoitaa itse asian.
 
tuulen sydän
[QUOTE="tina";22456931]Lääkärithän tekee nyt jo näitä päätöksiä tavallaan eli "jätetään hoitamatta" eli menee itsekseen. Jos ihminen itse haluaa kuolla niin ei siinä lääkäriä tarvita muuten kuin määräämään resepti. Joku muu hoitaa itse asian.[/QUOTE]

No itseasiassa harvoin se näin menee. Tässä juuri taannoin keskustelin hollantilaisten kanssa aiheesta ja ongelma on juuri siinä, että ihmiset haluavat eutanasiaa tavallisesti juuri siinä vaiheessa kun eivät pysty enää sitä itse tekemään...
 
nfgäh
Kyllä. Ihmisellä täytyy olla oikeus päättää elämästään siinä vaiheessa kun kaikki toivo on jo mennyt. Vaikeat sairaudet jne. Ei ole ihmisarvoista elämää maata esim. 10v sängyssä käänneltävänä. Tätä näen työssäni sairaanhoitajana liian usein :(
 
Lunatic
Kyllä pitäs sallia, jos ihminen sitä itse haluaa. Jos elämä ei ole enää elämisen arvosta.
TAI jos elää koneiden varassa vihanneksena, eikä ole toivoakaan paranemisesta, eikä ole edes tajuissaan että vois pyytää itse että koneet sammutettas. Ni miksei niitä koneita vaan sammuteta, hyvänen aika.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän;22457486:
No itseasiassa harvoin se näin menee. Tässä juuri taannoin keskustelin hollantilaisten kanssa aiheesta ja ongelma on juuri siinä, että ihmiset haluavat eutanasiaa tavallisesti juuri siinä vaiheessa kun eivät pysty enää sitä itse tekemään...
Niin, mut en tarkoittanutkaan, että kaikki sitä haluavat saavat sen. Ulkomailta tulevien pitää olla niin hyvässä kunnossa, että voivat avustettuna matkustaa paikalle. Niin hyvässä kunnossa, että pystyvät antamaan lausuntonsa. Ja ainoastaan ne jotka pystyvät vielä itse sen nielemään litkun lopulta saavat sen. Kuppiin voi esimerkiksi asettaa pillin ja ojentaa sen ihan poltilaan eteen, potilas sitten nauttii litkun ja kuolee. Onhan toikin nyt parempi kuin ei yhtään mitään.
 
"mina"
Kyllä pitäs sallia, jos ihminen sitä itse haluaa. Jos elämä ei ole enää elämisen arvosta.
TAI jos elää koneiden varassa vihanneksena, eikä ole toivoakaan paranemisesta, eikä ole edes tajuissaan että vois pyytää itse että koneet sammutettas. Ni miksei niitä koneita vaan sammuteta, hyvänen aika.
Kyllä voi pyytää, mutta oma hoitotahto pitää ilmaista ennen tajuttomaksi joutumista. Esim tällaisella paperilla:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1732,2841,2842
 
"tina"
Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän;22457486:
No itseasiassa harvoin se näin menee. Tässä juuri taannoin keskustelin hollantilaisten kanssa aiheesta ja ongelma on juuri siinä, että ihmiset haluavat eutanasiaa tavallisesti juuri siinä vaiheessa kun eivät pysty enää sitä itse tekemään...
Aika usein vanhusten kohdalla menee. Omaisilta kysytään mielipidettä asiaan, että lääkitäänkö esim. keuhkomkuumetta. Näissä tapauksissa se elämä pitenee/lyhenee viikoilla.
 
tuulen sydän
[QUOTE="tina";22457735]Aika usein vanhusten kohdalla menee. Omaisilta kysytään mielipidettä asiaan, että lääkitäänkö esim. keuhkomkuumetta. Näissä tapauksissa se elämä pitenee/lyhenee viikoilla.[/QUOTE]

no tässä kohdassa puhutaan sitten passiivisesta eutanasiasta.
 
Ehdottomasti kyllä! Olen itse joutunut seuraamaan vierestä kuinka lähiomaiseni eli viime hetket vain odottaen ja toivoen poispääsyä mahdollisimman nopeasti. Mitään toivoa parantumisesta ei ollut ja kivut kovenivat päivä päivältä. Hän ei tuntenut lopulta enää ketään,makasi vain sängyssä silmät puoliksi kiinni ja hengitti huohottaen. Kun hän viimein pääsi kivuistaan,hänen kasvoillaan levisi helpottuneen oloinen ilme.

Tuskin kukaan liian heppoisin perustein lähtisi eutanasiaa toivomaan. Toivottavasti se sallittaisiin pian myös Suomessa.
 

Yhteistyössä