Pitäiskö huolestua (kohdun koosta)?

Olin tänään neuvolassa ja kohtu oli viikkoihin nähden tosi iso, 27 cm ja viikkoja on 26. Olin jo vähän yläkäyrän yläpuolella. Lääkäri totesi että täytyy seurailla, mutta mitä sekin tarkoittaa? Onko kellään mitään kokemuksia tai muuta tietoa asiasta?
 
mulla ollut maha tosi iso kummankin raskauden aikana.. reilusti yli yläkäyrien. kävin raskauden aikana muutaman kerran koko arviossa mahan kasvun takia. ekassa raskaudessa mulla oli paljon lapsivettä ja toiselta maha kasvoi muuten vaan. lapset ollut syntyessään 3930g ja 3620g.
 
lisko
Liikaa lapsivettä tai raskausdiabetesepäily (vai olisko vielä noilla viikoilla?)? Tai sitten ei mitään erityistä. Kasvaa omaan tahtiinsa, vauva just ojennellu itseään tai kohtu ollu jotenkin supistuneena. Nää on ne syyt joita mulle on tarjottu jokus kun on ollu mitta "liian" iso. Tasaantunut myöhemmissä mittauksissa...
 
mulla oli ekassa raskaudessa myös maha todella iso..käyrien yläpuolella..
Laittoivat sitten sokerirasitukseen..jota luulen lääkärisi tarkoittaneen seurannalla..
nyt myös tässä raskaudessa masu kasvaa yli käyrien ja taas olen sokerirasitukseen menossa..
Esikko oli syntyessään 3500g ja mittaustulos riippuu myös siitä miten päin lapsi on masussa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:13 nöppönen kirjoitti:
mulla ollut maha tosi iso kummankin raskauden aikana.. reilusti yli yläkäyrien. kävin raskauden aikana muutaman kerran koko arviossa mahan kasvun takia. ekassa raskaudessa mulla oli paljon lapsivettä ja toiselta maha kasvoi muuten vaan. lapset ollut syntyessään 3930g ja 3620g.
Tehtiinkö ne arviot ultralla vai miten? Rakenneultrassa kuusi viikkoa sitten oli vielä kaikki normaalisti ja vauvakin vastasi viikkoja ja ajattelin että pitäiskö mennä vaikka yksityislle ultraan jos ei muuten pääse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:25 Örppi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:13 nöppönen kirjoitti:
mulla ollut maha tosi iso kummankin raskauden aikana.. reilusti yli yläkäyrien. kävin raskauden aikana muutaman kerran koko arviossa mahan kasvun takia. ekassa raskaudessa mulla oli paljon lapsivettä ja toiselta maha kasvoi muuten vaan. lapset ollut syntyessään 3930g ja 3620g.
Tehtiinkö ne arviot ultralla vai miten? Rakenneultrassa kuusi viikkoa sitten oli vielä kaikki normaalisti ja vauvakin vastasi viikkoja ja ajattelin että pitäiskö mennä vaikka yksityislle ultraan jos ei muuten pääse.
joo ultrasivat. mittaavat lapsen pään ja mahan ympäryksen sekä reisiluun mitan. sokerirasituksissa olen myös käynyt. lapsivettä oli ekan raskauden aikaan yli kaksi litraa, toiselta normaali määrä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:09 Örppi kirjoitti:
Olin tänään neuvolassa ja kohtu oli viikkoihin nähden tosi iso, 27 cm ja viikkoja on 26. Olin jo vähän yläkäyrän yläpuolella. Lääkäri totesi että täytyy seurailla, mutta mitä sekin tarkoittaa? Onko kellään mitään kokemuksia tai muuta tietoa asiasta?
Kävin just eilen neuvolassa ja mulla oli sf mitta 25 ja viikkoja 26+5 joten läheltä liippaa sun mittoja. Se sano et sulla ei taida sivulle levetä tää maha niin sanoin et ei niin se sano et siksi se ylettyy tuo kohdun mitta "pitkäksi" ku sitä ei ole sivuilla. Ja seki tekee jos on useampia raskauksia (peräkkäin) niin nostattaa tuota mittaa. (minulla viides raskaus) =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:03 äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:09 Örppi kirjoitti:
Olin tänään neuvolassa ja kohtu oli viikkoihin nähden tosi iso, 27 cm ja viikkoja on 26. Olin jo vähän yläkäyrän yläpuolella. Lääkäri totesi että täytyy seurailla, mutta mitä sekin tarkoittaa? Onko kellään mitään kokemuksia tai muuta tietoa asiasta?
Kävin just eilen neuvolassa ja mulla oli sf mitta 25 ja viikkoja 26+5 joten läheltä liippaa sun mittoja. Se sano et sulla ei taida sivulle levetä tää maha niin sanoin et ei niin se sano et siksi se ylettyy tuo kohdun mitta "pitkäksi" ku sitä ei ole sivuilla. Ja seki tekee jos on useampia raskauksia (peräkkäin) niin nostattaa tuota mittaa. (minulla viides raskaus) =)
Joo mulla on tosiaan semmonen tymäkkä etureppu eli kaikki maha kertyy semmoseksi kottikärryllä kuljetettavan näköseksi tohon etupuolelle. Mutta tietysti pieni pelko on että jos kuitenkin voisi olla diabetes kyseessä. Vaikka pissassa ei kai näkynyt mitään :/ Soitin jo neuvolaankin ja kai sitten tehdään se sokerirasitus ensi visiitillä kolmen viikon päästä. Ja sitten kai ultraavat kun synnytys lähestyy, että kuinka suuri mötkäle sieltä mahtaakaan olla tulossa :) Kiitos vastauksista!
 

Yhteistyössä