Pitäskö minun maksaa naapurin lapsen rikkimennyt lelu?

  • Viestiketjun aloittaja kukkokok
  • Ensimmäinen viesti
kukkokok
Olin naapurin pihalla 4-vuotiaani kanssa ja tämä leikki naapurin hiekkalaatikolla. Lapseni kurotti ottamaan toista lelua laittaen polvensa samalla vieressään olleen traktorin päälle. Muovisesta traktorista napsahti kauha poikki, muovi meni siis rikki eikä sitä voi korjata.

Naapuri ei ollut silloin pihalla ja asia jäi "hoitamatta". Oma lapseni jatkoi leikkejään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nyt mietin, pitäisikö mun tarjoutua korvaamaan tuo traktori tai ostaa uusi?
 
Mitä jos naapuri olisi ollut teidän pihalla ja rikkonut teidän lelun. Toivoisitko että korvaisi, tai edes tarjoutuisi korvaamaan? Eli tottakai pitää tarjoutua ostamaan uusi tilalle. Samalla saat osoitettua lapsellesi miten toimitaan suoraselkäisesti ja oikein. Eikä niin että hupsista, luikitaan pakoon kun kukaan ei kerran nähnyt.
 
mietin, että jos mun lapsen muovilelu nyt leikkiessä räsähtäisi rikki tuollai vahingossa, niin en minä vaatisi mitään uutta tilalle.
toisaalta jos oma lapseni rikkoisi jonkun toisen lelun tuollai vahingossa, voin tarjoutua korvaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
4LASTA_JA KISSA
[QUOTE="tööt";23667907]Mietit? Mitä miettimistä asiassa on?[/QUOTE]

No meillä oli itsellä tosi kiva kaupungissa asuessa ja siellä leikki yleensä todella paljon naapurienki lapset. Kyllä monenmonta tavaraa heidän käsissään hajosi, muttei kukaan koskaan mitään korvannut. Eihän lapset edes varmaan kertoneet vanhemmilleen että rikkoivat jotain, enkä itse olis kehdannut sanoa että teidän Ville rikkoi...
Musta oli kuitenkin kivaa että leikkivät meillä, jotenkin näki samalla mitä tapahtui, sai olla omien kanssa ja harvoin kukaan mitään tahallaan rikkoi. Esim. muovilelut hapristuu pihalla helposti.

Itse tarjoutuisin korvaamaan ja katsoisin mitä naapuri sanoo, riippuen lelusta. Jos olis hapristunut niin tosiaan ehkä tarjoituisin ja jos olis uuden näköinen, niin ostaisin kysymättä.
 
"vieras"
Tuossa tilanteessa kyllä ostaisin, jos olisin ollut naapurin hiekkalaatikolla ilman että naapuri itse on edes paikalla ja lapseni rikkoisi jotain. Mitä ihmettä edes teitte siellä naapurin poissaollessa? Jos taas oltaisiin oltu yhdessä hiekkalaatikolla menisi vahingon piikkiin.
 
En mä kyllä tarjoutuisi. Itse en vahingossa hajonnutta lelua alkaisi vaatimaan.
Jos naapuri ottaisi itse puheeksi niin voisin muutaman euron maksaa jos niin haluaisi.
Ihmeellisen käytöstavatonta ja epärehellistä porukkaa täällä. Eli salaisit asian ja maksaisit vasta JOS naapuri itse sitä vaatisi. En minäkään hajonneen tilalle vaatisi uutta ja kieltäytyisin jos tarjouduttaisiin maksamaan, mutta kyllä aika outona pitäisin naapuria joka ei tunnustaisi.
 

Yhteistyössä