Pitäskö minun maksaa naapurin lapsen rikkimennyt lelu?

  • Viestiketjun aloittaja kukkokok
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kuu";23668025]ei mulla tulis mieleenkään mennä lapsen kans naapirin pihaan leikkiin jos he eivät ole siellä. minusta todella törkeää mennä toisen pihaan.[/QUOTE]

Ei tule mieleen että saattoivat olla siellä ihan luvan kanssa...?
 
"vieras"
Oliko naapurin lapsi paikalla? Jos ei, niin mieti tilanne kun hän itkee rikkimennyttä leluaan. Pystytkö hyvällä omallatunnolla katsomaan vierestä?
Opetatko lapsellesi että vahinkoja ei tarvitse pyytää anteeksi ja korvata jos kukaan ei huomaa syyllistä?
 
Mä en tajua tätä ajattelutapaa että hajotetaan vaan toisten tavarat mutta ei kerrota ettei vaan jouduta maksamaan paria euroa uudesta. Se on voinut olla vaikka naapurin lapsen lempilelu. Kyllä toisten omaisuutta pitää muutenkin kunnioittaa vaikka kyseessa olisi "vaan" muovitraktori.

Teistä en tiedä mutta me ainakin koitetaan opettaa tiettyä suoraselkäisyyttä lapsille. Eli jos jotain rikotaan, niin siitä kerrotaan. Vahinkoja sattuu kaikille, ei niissä mitään pahaa ole. Mutta siinä on pahaa jos et selvitä asiaa. Paljon helpommalla pääsee myöhemminkin kun tietää miten pitää toimia oikein.
 
nojust
Ihmeellisen käytöstavatonta ja epärehellistä porukkaa täällä. Eli salaisit asian ja maksaisit vasta JOS naapuri itse sitä vaatisi. En minäkään hajonneen tilalle vaatisi uutta ja kieltäytyisin jos tarjouduttaisiin maksamaan, mutta kyllä aika outona pitäisin naapuria joka ei tunnustaisi.
Täällä ei ole tapana, kaikilla lelut pihalla hajoilee kun rajusti leikkii muttei ketään vaadita maksamaan. Ei pihaleikkiin mitään 50 e traktoja ostetakaan.
 
Teistä en tiedä mutta me ainakin koitetaan opettaa tiettyä suoraselkäisyyttä lapsille. Eli jos jotain rikotaan, niin siitä kerrotaan. Vahinkoja sattuu kaikille, ei niissä mitään pahaa ole. Mutta siinä on pahaa jos et selvitä asiaa. Paljon helpommalla pääsee myöhemminkin kun tietää miten pitää toimia oikein.
Tämä juuri on se asian ydin. Että tunnustaa rikkoneensa.
 
Täällä ei ole tapana, kaikilla lelut pihalla hajoilee kun rajusti leikkii muttei ketään vaadita maksamaan. Ei pihaleikkiin mitään 50 e traktoja ostetakaan.
Kyse ei olekaan siitä että VAADITTAISI maksamaan. Onko tätä niin vaikea tajuta?
Eli teilläpäin lainataan sitten myös naapurin Arskan pyörää ja ei kerrota jos se menikin lainatessa rikki ja seuraavaksi Markun autoa ja ei sen väliä jos se meni rikki. Hypitään luvatta naapurin trampalla ja ei kerrota jos se meni rikki. Mihin tämä "ei kerrota kenellekään vaikka lainataan luvatta ja menee rikki" -juttu päättyy...?
 
justjoo
Kyse ei olekaan siitä että VAADITTAISI maksamaan. Onko tätä niin vaikea tajuta?
Eli teilläpäin lainataan sitten myös naapurin Arskan pyörää ja ei kerrota jos se menikin lainatessa rikki ja seuraavaksi Markun autoa ja ei sen väliä jos se meni rikki. Hypitään luvatta naapurin trampalla ja ei kerrota jos se meni rikki. Mihin tämä "ei kerrota kenellekään vaikka lainataan luvatta ja menee rikki" -juttu päättyy...?
Sanoinko minä että sitä salaillaan? Yleensä paikalla on vanhemmat jotka tilanteet näkevät. Jos ei niin kyllä siitä puhumme jos jotain on hajonnut.
 
Täällä ei ole tapana, kaikilla lelut pihalla hajoilee kun rajusti leikkii muttei ketään vaadita maksamaan. Ei pihaleikkiin mitään 50 e traktoja ostetakaan.
Vaikka se traktori olisi maksanut euron, sen rikkominen on silti väärin. Ja silloin asiasta kerrotaan ja tarjoudutaan korvaamaan. Mikä siinä on niin hankalaa? Nyt se selvisi missä niitä kakaroita kasvaa, jotka tuolla hajottavat ja töhrivät paikat vähän isompina. Kun mitään ei opeteta kunnioittamaan, sen kun hajotat ja rikot vaan ja juokse raukkamaisesti vielä karkuun. Näinhän äiti opetti. :mad:
 
"vieras"
mietin, että jos mun lapsen muovilelu nyt leikkiessä räsähtäisi rikki tuollai vahingossa, niin en minä vaatisi mitään uutta tilalle.
toisaalta jos oma lapseni rikkoisi jonkun toisen lelun tuollai vahingossa, voin tarjoutua korvaamaan.
Näin minäkin. Eli jos on vahingossa rikkonut, ei tarvitse korvata, mutta on mielestäni kohteliasta tarjoutua korvaamaan. Luultavasti ostasin uuden, ainakin jos tärkeä lelu lapselle.
En kyllä olettaisi, että kukaan ostaisi vahingossa rikotun tilalle uutta. Muutenkin tuota lelutavaraa alkaa olla ihan tarpeeksi. Tahallaan rikottu eri juttu.

Siis me tehtäisiin näin: Lapsi ja minä menisimme pyytämään anteeksi ja minä tarjoutuisin ostamaan uuden tilalle. Jos naapuri vähättelisi asiaa, en ehkä ostaisi uutta. Jos taas lelu tärkeä ja naapuri kireä tapaus, ostaisin uuden.
 
"vieras"
Ei tule mieleen että saattoivat olla siellä ihan luvan kanssa...?
Hei, saadaanko me leikkiä teidän pihalla, kun te ette ole kotona? Täh?

Mihin ovat käytösyavat kadonneet, kyllä jokaisella lapsiperheellä pitäisi niitä leluja löytyä omalta pihalta sen verran, ettei mennä toisten pihoille leikkimään, kun perhe ei ole pihassaan tai edes kotona...
 
[QUOTE="vieras";23669396]Hei, saadaanko me leikkiä teidän pihalla, kun te ette ole kotona? Täh?

Mihin ovat käytösyavat kadonneet, kyllä jokaisella lapsiperheellä pitäisi niitä leluja löytyä omalta pihalta sen verran, ettei mennä toisten pihoille leikkimään, kun perhe ei ole pihassaan tai edes kotona...[/QUOTE]

Saatte toki, jos ollaan tuttuja. Jos niin on sovittu.
Ollaan esimerkiksi käyty naapurin pihalla sovitusti lapsen kanssa uimassa heidän altaassaan kun ovat olleet lomareissulla. Meillä kun ei ole omaa allasta.

Miten muuten ajattelet siitä että kaikilla ei ole edes sitä omaa pihaa ;)

Mitä tällä on muuten käytöstapojen kanssa tekemistä? Käytöstapojen puutteesta on kyse silloin jos siellä käydään luvatta leikkimässä. Eikö?
 
Viimeksi muokattu:
kullanarvoinen naapuri
Meidän naapuri kävi ennen pitkälle lomalle lähtöään sanomassa, että meidän lapset saavat sitten vapaasti hyppiä heidän jättitrampalla heidän poissaollessaan. :flower: heille! :)
 
Vieraas
Ostaisin uuden kysymättä ja automaattisesti! Tai jonkun vastaavan. Kyse on periaatteesta ja kohteliaisuudesta. Mun mielestä tuo tarjoutuminenkin on vähän hassua. Kuka siihen sanoisi, että joo osta uusi! Itsekin sanoisin, että ei sen niin väliä jos naapuri kysyisi ostaako uuden, mutta ihmettelisin kyllä mielessäni...
 
No ainakin asiasta pitää kertoa (oletan että leikkiminen hiekkalaatikolla oli ihan sovittu juttu ennakkoon). Tässä tapauksessa varmaan minäkin tarjoutuisin maksamaan uuden, koska ap kertoi että lapsi seisoi/istui/tms lelun päällä. Kyllä 4-veelle on se moneen kertaan kerrottu että niin ne lelut hajoaa eli ei se täysin vahinko ole ja hajonnut vanhuuttaan se lelu...

Meilläkin leikit leikitään omassa pihassa, mutta lapselle on sanottu moneen kertaan että tramppaa saa naapurin pihassa käyttää. Käytännössä tämä on parasta tehdä silloin kuin naapurin lapset itse eivät sitä käytä... Mutta jos siitä hajoaisi jotain kun me sitä käytetään, niin maksumieheksi minä ryhtyisin.

Muoks siitä tarjoutumisesta: näin selvitetään tarkemmin mitä kannattaa korvata tai jos niitä tiettyjä leluja tursuaa korvista niin voihan sitä korvata ehkä jotenkin muuten kun tilaisuus on. Samanlaista tuskin kaupasta saa ellei ole ihan just ostettu.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai
käyt ostamassa uuden tai vastaavan. Tarjoutuminenkin n vähän moukkamaista, koska siinä ihan selkeästi kerjätään että "Eihän mun tartte eihän". Suoraan vaan käyt ostamassa samanlaisen ja pahoittelet tapahtunutta.
 
"vieras"
Saatte toki, jos ollaan tuttuja. Jos niin on sovittu.
Ollaan esimerkiksi käyty naapurin pihalla sovitusti lapsen kanssa uimassa heidän altaassaan kun ovat olleet lomareissulla. Meillä kun ei ole omaa allasta.

Miten muuten ajattelet siitä että kaikilla ei ole edes sitä omaa pihaa ;)

Mitä tällä on muuten käytöstapojen kanssa tekemistä? Käytöstapojen puutteesta on kyse silloin jos siellä käydään luvatta leikkimässä. Eikö?
Jos jotain ostetaan perheen omaan käytöön, niin on epäkohteliasta anella sitä myös vieraan käyttöön. Eri asia jos perhe sen sinulle itse oma-aloitteisesti lupaa.
 

Yhteistyössä