Pitkä matka äidiksi?

Kirjoituspyyntö pitkän lapsettomuuden jälkeen äideiksi tulleille

Toivoisin, että Sinä – vuosien lapsettomuuden jälkeen ensimmäistä kertaa äidiksi tullut (joko luonnollisesti tai hedelmöityshoitojen avulla) – kirjoittaisit minulle oman tarinasi äidiksi kasvamisestasi.

Teen väitöskirjatutkimusta Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksessa ja aiheenani on äidiksi tulo pitkän lapsettomuuden jälkeen. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata äitien omakohtaisia tuntemuksia ja kokemuksia siitä, miten pitkä, tahaton lapsettomuus vaikuttaa äitiyteen ja koko perheen elämään ja hyvinvointiin.

Voit kirjoittaa tarinasi täysin vapaamuotoisesti tai vaikkapa näitä teemoja kuvaten: lapsettomuusaika ja sen kokeminen; mahdolliset hedelmöityshoidot; tulevaan lapseen ja äitiyteen liittyvät mielikuvat ja odotukset; raskausaika, synnytys ja lapsen kohtaaminen; vauva-aika ja alkava äitiys sekä elämäntilanne ja äitinä oleminen tällä hetkellä.

Liitä tarinaasi seuraavat taustatiedot: ikäsi, koulutustaustasi/ammattisi, puolisosi ja lapsesi ikä, lapsettomuuden kesto ja mahdolliset hedelmöityshoidot. Kiitos.

Voit kirjoittaa joko käsin tai tietokoneella. Kirjoituksen pituuden voit itse valita. Kaikki tarinat ovat arvokkaita ja otan ne huomioon. Odotan tarinaasi innolla, lähetä se minulle heti kun pystyt, kuitenkin viimeistään 30.3.2015 mennessä: sähköpostiosoitteeseen siru.a.lehto@student.jyu.fi tai postitse osoitteeseen: Professori Anna Rönkä, c/o Siru Lehto, PL 35, 40014 Jyväskylän yliopisto.

Voit palauttaa tarinasi nimettömänä tai nimimerkillä. Jos olisit halukas tulemaan myöhemmin haastatteluun samasta aiheesta, liitä mukaan myös yhteystietosi. Haastattelut toteutetaan syksyn 2015 aikana.

Käsittelen saamaani aineistoa luottamuksellisesti ja tulen varmistamaan, ettei yksittäisiä henkilöitä voida tunnistaa tutkimusraportista. Tarinoita käytetään vain tutkimuskäyttöön ja niitä säilytetään tutkijan hallussa siten, ettei kenelläkään muulla ole pääsyä niihin. Mikäli haluat lisätietoja tutkimukseeni liittyen, voit ottaa yhteyttä joko minuun (yhteystiedot yllä) tai ohjaajaani professori Anna Rönkään (etunimi.k.sukunimi@jyu.fi).

Kiitos jo etukäteen, että osallistut tärkeän ja vähän tutkitun aiheen tutkimiseen.

Ystävällisin terveisin, Siru Lehto, tohtorikoulutettava, kasvatustieteen laitos, JY
 

Yhteistyössä