pitkillä helpompi synnytys kun lyhyillä, miksi?

  • Viestiketjun aloittaja dsdad
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mä olen 175 cm ja synnytys oli helppo, vaikkakin nopea ja raju. En kuitenkaan usko että oli mitään tekemistä tuolla että olen pitkä. Pikemminkin luulen että avautuminen tapahtui nopeammin kun en pystynyt pysymään paikoillani. Hiihdin siis pitkin synnäriä koko ajan.

Mutta...meidän poitsun kanssa teho-osastolla oli toinen poika, joka painoi syntyessään 5,7 kg. Vauva oltiin arvioitu 4,5 kiloiseksi ja äiti synnytti alakautta. Ei kuulemma tullut edes tikkejä, eikä muutenkaan ollut ollut paha synnytys. Siinä mietin että olisko ollut etua siitä että tämä äiti oli varmaan n. 180 cm ellei yli ja selvästi leveälanteinen.
 
niinhän sitä sanotaan
Minä olen 170cm pitkä, enkä pituuteni takia päässyt painoarvioon (lääkäri sanoi ettei tarvetta ole, koska olen niin pitkä ). Vauvaa epäiltiin siis isoksi. Vaikean synnytyksen JÄLKEEN röntgenissä lantio todettiin ahtaaksi ja seuraava syntyi sektiolla. Onneksi esikoiselle eikä minulle ei jäänyt pysyviä fyysisiä vammoja synnytyksestä.

Ilmeisesti jostain syystä lääkärit olettavat kaikilla pitemmillä olevan tilava lantio.
 
Jaa
158cm, kaksi yli 4kg vauvaa, synnytysten kestot 3h40min ja 2h. Ei tarvinnut lääkkeitä ja ponnistus kävi pikavauhtia. Onneksi tuo väittämä ei kohdallani pitänyt paikkaansa!
 
pituutta on 154cm. Synnytys ei ollut kovin vaikea, tosin lapsi tuli kasvotarjonnassa ja oli keskonen mutta sillä asialla ei kyllä ollut mitään tekemistä pituuden kanssa. Lyhyt (pituusraja vaihtelee kunnitain) saa halutessaan lähetteen synnytystapa-arvioon. Lääkäri tutkii lantion ja sitten antaa mahdollisesti lähetteen lantiokuvaukseen. Minä olin sellaisessa. Lapsen painoarvio oli (tai olisi ollut täysiaikasena) 3500g. olisi mahtunut kuulemma hyvin ja isompikin mahtuisi. Lapsen painoarvion tekee myös lääkäri. saan lähetteen tässäkin raskaudessa äitiyspolille juuri pituuden vuoksi lapsen koko arvioon.

Raskaus onkin sitten eri asia. Lyhyttä ihmistä raskaus voi rasittaa enemmän kuin pitkää koska lapsella on pienempi tila sisällä. eli maha kasvaa kyllä ihan kiitettävän kokoiseksi. Samalla se rasittaa lantiota yms. ja lapsi painaa keuhkoja jo varhaisemmassa vaiheessa. Edellinen raskaus oli tuskaa ja nytkin on lonkkavaivat yms. jo alkaneet vaikka olen vasta 6. kuulla.

synnytyslaitoksella voi tulla ongelmia pituuden kanssa lähinnä siksi että kaikki on mitoitettu normaali pituisille. Mutta lyhyenä siihen on jo tottunut. Kannattaa pyytää sängyn viereen koroke jos sängyn korkeutta ei pysty säätämään. Synnytyksen jälkeen, etenkin jos on epistomiahaava tai on vaikka leikattu niin ei ole kiva yrittää kammeta itseään sinne sängylle. synnyttää kannattaa istuma-asennossa niin jalat ylettyvät niihin tukiin, jos niitä haluaa käyttää.
 
ap
kaikki yli 170cm pitkät näyttää melkeen kirjottavan että ei ollut helppo synnytys, no mulla kaks lasta, olen n.170cm ja synnytykset helppoja... ihan näin vastapainoksi ajattelin kirjotella.

mut edelleen en ole hyvää vastausta saanu mikä siinä muka vaikuttaa, jos joku tietää niin kertokoon! :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikki yli 170cm pitkät näyttää melkeen kirjottavan että ei ollut helppo synnytys, no mulla kaks lasta, olen n.170cm ja synnytykset helppoja... ihan näin vastapainoksi ajattelin kirjotella.

mut edelleen en ole hyvää vastausta saanu mikä siinä muka vaikuttaa, jos joku tietää niin kertokoon! :)
Teoriassa luuston rakenne: pidempi on lantiostaan laajempi.
 
159 lyhyt ja 5 lasta.
Yhet kaksoset siinä ja eka luomuna starttas.Oli tosi helppo.2 käynnistystä oli vaikeita kun ei meinannut käynnistyä mutta yks tuli ihan syöksynä.
Ponnistusvaihe ollut tosi helppo,kukaan lapsista ei ole ollut kiinnittyneenä vaan on tuleet kovaa ja korkeelta.

Mä koen että on olleet helppoja synnytyksiä.vauvat olleet siinä 3 kilon hujakoilla,kaksoset 300 g alle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikki yli 170cm pitkät näyttää melkeen kirjottavan että ei ollut helppo synnytys, no mulla kaks lasta, olen n.170cm ja synnytykset helppoja... ihan näin vastapainoksi ajattelin kirjotella.

mut edelleen en ole hyvää vastausta saanu mikä siinä muka vaikuttaa, jos joku tietää niin kertokoon! :)
vastasin tuossa juuri että lantio voi olla lyhyillä kapeampi. eli lapsi ei välttämättä mahdu alakautta tulemaan. Siksi lyhyille tehdään synnytystapa- ja lapsen painoarvio äitiyspolilla jos äiti niin haluaa. :wave:

*muoks. Kukaan lyhyistä synnyttäneistä tuttavistani ei ole tosin joutunut sektioon lantion ahtauden vuoksi. Kaikilla on lapsi mahtunut alakautta.
 
Olen 185 cm pitkä, ja kaksi nopeaa synnytystä takana. Helppoudesta en tiedä, rajuja olivat kumpainenkin. lantion raja-arvoisuuteen pituus ei varmuudella vaikuta mitenkään, kuten ei myöskään housujen tuumakoko. Jos siis naisella on iso perse, se ei tarkoita etteikö voisi olla ahdas lantio ja toisinpäin.

Raskausaikana sitävastoin onkin pitkillä selkeästi helpompaa; miettikääs nyt, jos odotan viikolla 40+ 4-kiloista vauvaa, ja 152-senttinen naapurini odottaa samoilla viikoilla samankokoista vauvaa. Kummallakohan meistä on helpompi istuessamme hengittää?
 
sukka
173cm ja kaksi aika vaikeaa synnytystä ja isoa lasta...repeämät mahtavat..lisäksi molemmissa ollut vauvat kokoajan ylhäällä vaikka vedet mennyt jne. eli eivät ole kiinnittyneet ja laskeutuneet kätilöt ja lääkärit molemmilla kerroilla sanoneet että kun äitikin on pitkä mahtuu vauva olemaan niin ylhäällä..
 
mulle kätilö sanoi nyt kontrollissa, että ei uskalla päästää mua synnyttämään pitkälti yli 4 kiloista lasta, kun lantio ei tarpeeksi tilava ja olen 170 cm. Joten itse ainakin kuvittelisin, että lantion leveydellä enemmän väliä kuin pituudella.
 

Yhteistyössä