pituuden määrittäminen kaksivuotiaan pituuden perusteella

Eikös se ollut niin, että 2 x 2v. pituus = pituus aikuisena. Joillain voi olla suuntaa antava, mutta joillain ei päde juuri ollenkaan. Kasvu riippuu sekä perintötekijöistä, että ympäristön vaikutuksesta (ravinnosta jne.)
 
Pyrystiina harmaana
Minäkin olen kuullut isomummoltani, että 2*2v pituus on tuleva pituus. Voikai se olla suuntaa-antava. Katsoin neuvolakorteista, että itse olen jäänyt 5 cm liian lyhyeksi ja miehestä on tullut 8 cm liian pitkä. :)
 
Minä kysyin joskus neuvolassa tuosta, niin ne sanoi, että nykyään arvioivat ihan vaan äitin pituus + isin pituus jaettuna kahdella...

Jos käytettäis tuota 2*2v pituutta, niin meidän esikois-tytöstä pitäis tulla yli 190 senttinen, mutta veikkaanpa että tuskin tulee kun äiti on pätkä eikä isäkään kuin hätinä 170 senttinen sukat jalassa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 17:38 vieras kirjoitti:
Minä kysyin joskus neuvolassa tuosta, niin ne sanoi, että nykyään arvioivat ihan vaan äitin pituus + isin pituus jaettuna kahdella...

Jos käytettäis tuota 2*2v pituutta, niin meidän esikois-tytöstä pitäis tulla yli 190 senttinen, mutta veikkaanpa että tuskin tulee kun äiti on pätkä eikä isäkään kuin hätinä 170 senttinen sukat jalassa...
Tuo(äidin + isän pituus:2) voi hyvin pitää paikkaansa. Ainakin kun oman pituuden laskin noin oman äidin ja isän mukaan niin piti lähes paikkaansa. Meidän tytöstä pitäs tuon mukaan tulla 10cm pitempi kuin minä ja 10cm lyhempi kuin isänsä.. Sitte joskushan sen näkee..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 17:38 vieras kirjoitti:
Minä kysyin joskus neuvolassa tuosta, niin ne sanoi, että nykyään arvioivat ihan vaan äitin pituus + isin pituus jaettuna kahdella...

Jos käytettäis tuota 2*2v pituutta, niin meidän esikois-tytöstä pitäis tulla yli 190 senttinen, mutta veikkaanpa että tuskin tulee kun äiti on pätkä eikä isäkään kuin hätinä 170 senttinen sukat jalassa...
ton ylemmän perusteella musta ois pitänyt tulla 174cm pitkä ja olen alle 160cm..ja meijän pojasta pitäs tulla huikeet 163cm pitkä :D ollaan kyl molemmat aika lyhkäsiä kun mieskin vajaa 170 ;)
 
arvelisin että likka on 2v n. 88cm pitkä nii noiden kaavojen mukaan likasta pitäs tulla joko (2*2v= 176cm tai sit isi+äiti= 167cm

et realistisin musta on toi toinen laskutapa ku mä olen 162cm ja mies 172cm ja kukaan meidän suvusta paitsi miehen ukki(190cm) nii ei oo yli 180cm.
 
omppu-75
Meidän neidistä tulisi tuon isä+äiti laskukaavakkeen mukaan 165cm, ja tuon toisen kaavan mukaan 174,4cm. Kumpaakohan uskoisi, sillä itse olen 152cm. Tosin mieheni puolella naisväki on vähintään tuo 165cm. Niin ja itse olen 2v. ollut vaivaiset 78cm, kun taas meidän tyttö oli 87,2cm, joten pitempi tytöstä varmaan tulee kuin äidistään. Ja tyttölapsen pituuskasvuun vaikuttaa myös kuukautisten alkamisikä.
 
Ajattelenkohan liian vaikeasti, mutta se JOS menis niin, että lapsi on äidin + isän pituus : kahdella, niin eikös naisten pituuden luulis kasvaneen muutaman sukupolven aikana hurjasti, kun yleensä miehet on vaimojaan pidempiä. Samoin miehet olis lyhentyneet samassa tahdissa...
Silloin 70-luvulla ainakin ajateltiin, että aikuisena on 2x sen pituinen kuin 2-vuotiaana. Musta olis pitänyt tulla 184cm, mutta olen 178cm.
Mahtaako siihen mitään kaavaa olla, epäilenpä.
 

Yhteistyössä