pituusennuste?

meillä on katsottu äidin pituus ja isän pituus.... sitten sieltä tietokooneelta ne terkkarit on katsonnu jostain pituuskäyrien kohdalta lapsen oletuspituuden. Silti se voi toki heittää riippuen onko lapsi periny geenejä enemmän isältään vai äidiltään. Meillä on sellanen erikoinen tilanne että minä olen alle 160 cm ja mies karvan vaille 190 cm... jännityksellä odotamme (seuraavat 18 vuotta ;) ) minkä mittaisia lapsosista mahtaakaan tulla =)

niin en kyllä tiedä mitään laskukaavaa tms. kokeiles googlesta hakea tai kysy seuraavan kerran neuvolareissulla :wave: <br><br>
 
Minusta näistä oletuspituuksista on luovuttu kun ne niin usein heittävät niin paljon. Saman perheen lapsetkin on usein aikuisena eri pituisia sukupuoleen katsomatta, joten tuskin vanhempien pituus asiaan vaikuttaa muuten kuin suuntaa antavasti. Lisäksi kun lapset kasvaa pieninä joku hitaasti ja joku nopeasti, niin ei mitkään 2-vuotiaan pituudetkaan paljoa lopullisesta pituudesta kerro.

Luulen, että nyrkkisääntönä menee nämä ihan maalaisjärjelläkin kuviteltavat, että todennäköisesti lapsi on pitempi kuin lyhyempi vanhempansa ja lyhyempi pitempi vanhempansa. Jos äiti ja isä ovat pitkiä, niin lapsestakin tulee pitkä ja pätkät saa pätkiä lapsia jne...
 
Itsestäni veikattiin 70-luvulla 180 senttistä, pieleen meni, ja nyt aikuisena minulla pituutta 165cm. Neuvolassa sanoivat tuohon, ettei nykyään ennusteita tehdä juuri tuon edellä mainitun "virheherkkyyden" takia.
 
1v neuvolassa kysyin pituusennustetta pikku ukolle, meillä sitä ei enää tietokoneitten tulon jälkeen oo tehty...mut neuvolantäti heitti kyl villin arvauksen et jos mitään tosi kauheeta ei tapahdu ni pikku ukosta kasvaa n.180cm...
 
anu
En usko noihin ennusteisiin yhtään.. lapsi saattaa kasvaa yläkäyrillä esim. 10 vuotiaaksi saakka ja sitten hiipua.. tai olla pienikokoinen sinne murkkuikään saakka ja sitten hujahtaa.. Mutta kivahan se on veikkailla..

Kaverilleni veikkasivat heidän pojastaan kasvavan semmoset 180+ ja äiti on 155 ja isä 165..joten sama heittää tytöllemme se 2metriä tähän kärkeen..
 
Kuulin kans joltain et kaks kertaa pituus kaksivuotiaana, mut en oikeen siihen usko...useimmat lapsethan (myös tytöt) ovat n.90cm 2-vuotiaana, ja eiväthän tytöt kovin usein kuitenkaan kasva 180cm pitkiksi!!
No joo, suuntaa antavia ovat ennusteet, kyllähän minäkin sen osaan veikata et lapsestani tulee 170-180cm, kuten vanhempansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 17:01 Pinokkio kirjoitti:
Ennen puhuttiin et kaks kertaa kaks vuotiaan ikä on aikuis pituus. Ittellä on 2cm heittoo siihen. Noista käyristä en tiedä.
Joo näinhän se vanha kansa sanoo... Täytyy vaan toivoo ettei pidä paikkansa, tyttö kun oli jo 1,5 v neuvolassa 86 cm... :eek: ;)
 
Olen kans kuullut tuon et 2vuotiaan pituus kahella mutta sitte olen kuullut myös sellaisen että äitin pituus + isän pituus jaettuna kahella...
Meillä olis poika 185cm pitkä tuolla ekalla mut kun meijän pituudet jaetaan niin pojasta tulis 170cm.. jotenki tuntuu että tuo jälkimmäinen saattaa pitää paikkansa... ellei sit ole periny setän ja isoisoisän pituutta..
 

Yhteistyössä