Pk:n työntekijä, häiritseekö jos sinua kutsutaan "tarhantädiksi"?

Faelivrin
Mä inhoan tuota "tarha" sanaa. Lastentarhakin kuulostaa mun korvaan ihan kamalalta. Mutta tädittely ei ole koskaan päiväkodissa kyllä haitannut. Onneksi useimmat ovatkin minua kutsuneet hoitotädiksi ja se on musta ihan mukava nimitys. :)
 
Faelivrin
[QUOTE="vieras";28971564]Eikös tuo osittain riipu siitä miten sanan ymmärtää? Lastentarha-sanan taustallahan ovat ruotsin barnträdgård ja saksan kindergarten ("lasten puutarha"), eivätkä nuo kovin pahalta kuulosta.[/QUOTE]

Aivan sama se on, mistä se sana on peräisin. Suomeksi se kuulostaa minusta kamalalta. Ja opiskellessa meitä koko ajan muistutettiin siitä, että nykyään on enää vain päiväkoteja ei lastentarhoja. Onneksi näin. :)
 
nej nej
[QUOTE="vieras";28971564]Eikös tuo osittain riipu siitä miten sanan ymmärtää? Lastentarha-sanan taustallahan ovat ruotsin barnträdgård ja saksan kindergarten ("lasten puutarha"), eivätkä nuo kovin pahalta kuulosta.[/QUOTE]

svedujen pennut voi mun puolesta olla vaikka viidakossa :D
 
Minusta taas lastentarha on kauniimpi sana kuin päiväkoti.
Jos mietin sitä juurikin sen " synnyintaustaa" vasten ( Kindergarten, jossa pienet " taimet" lapset saavat kasvaa )

Omat lapseni puhuivat kylläkin päiväkodista.

Minusta tädittely mistä tahansa ammatikunnasta puhuttaessa on ärsyttävää.
Kerhotäti, neuvolantäti, lääkäritäti , päiväkodin täti. Ehkä astetta kamalampi vielä on sitten päikyntäti.
 
eläimet on tarhassa, lapset ovat päiväkodissa. ja meillä aika usein lapset sanovat kaikkia opeksi.
Ei kai lastentarhanopettajat, jotka ovat alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet, sentään akavalaisia ole? No, se nyt oli vaan kuriositeetti tässä.

Mun mielestäni tarhantädit on tarhantätejä, vaikka kuinka tärkeitä olisivatkin omista titteleistään. Mukavimpia, lapsilähtöisimpiä, hellempiä, yhteistyökykyisempiä ja lämpimämpiä (ihmisiä, joille tekee mieli lapsi jättää aamuisin) ovat poikkeuksetta olleet lastenhoitajat, jotka päiväkodeissa työskentelevät. Ainakin eskarissa latentarhanopettajiksi kouluttautuneet naiset olivat kaikki kolme ihan karmean ylimielisiä, tekivät numeron tittelistään ja jos oli jotakin ongelmaa (hässäkkää, mahatautia, siivousta ym.) he tekivät selväksi, että se ei heidän arvolleen sovi. Eli minä ainakin kutsuin heitä ihan selkäesti perserei`iksi, enkä kauniisti tarhantädeiksi.:D Näin tekivät kyllä muutkin äidit.

Eli pointtina on se, että näitä lastenhoitajia tai muita päiväkodin työntekijöitä ei harmita, että heitä kutsutaan tarhantädeiksi, koska sitähän he kaikki ovat. Ainoa ryhmä, jota tämä nimitys häiritse ovat lastentarhanopettajat, koska se otta heidän egoonsa, että heidän arvonsa ei käy nimityksestä ilmi ja pesäero näihin alempiarvoisiin työntekijöihin ei näin ollen riittävästi korostu.

Kuka sanoo roskakuskia ympäristöteknikoksi, jätehuoltajaksi tai siivousalan ammattilaiseksi?
 
"lastenhoitaja"
Ei haittaa jos lapset kutsuu tädiksi, päiväkodin tai tarhan tädiksi. Eikä nyt haittaa jos vanhemmatkin niin tekee.

Jos taas jossain keskustelupalstalla tai muualla aikuisten kesken aikuiset puhuu tarhantädeistä, niin se ehkä vähän särähtää korvaan /silmille :D mutta en mää siitäkään häiriinny tai pahastu, ihan vapaasti. Mutta tuntuu vähän samalta kuin jos lapselle puhutaan lääkäristä että se "lääkärisetä tai lääkäritäti", niin ei kukaan aikuisten kesken puhu "lääkärisedistä ja tädeistä" :D eli ihan ehkä hoitaja tai pk-työntekijä riittää.
 
Ei häiritse, oon ihan mielelläni tarhantäti. :)

Ja sanonkin työpaikkaani sekä lasten hoitopaikkaa tarhaksi. Joskus jopa provosoidakseni tiettyjä ihmisiä. ;) Mutta en myöskään sen paremmin perusta päiväkoti nimestä, kun ei se ole koti, millään tasolla. Mutta jokainen sanokoon, miten haluaa.
 

Yhteistyössä