Pöytään teipatulla lapsella paniikkikohtauksia

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Pöytään teipatulla lapsella paniikkikohtauksia

Torstai 29.9.2011 klo 10.55

Pahoinpitelystä syytettyjen hoitajien mukaan kyse oli leikistä.
Kuva ei liity tapaukseen.
Kuva ei liity tapaukseen. (KARI PEKONEN/IL)

Helsingin käräjäoikeudessa luettiin torstaiaamuna syyte kahdelle helsinkiläisen päiväkodin hoitajalle.

Syyttäjän mukaan hoitajat teippasivat 1- ja 2-vuotiaiden hoitolasten kädet kiinni ruokapöytään syksyllä 2009. Lisäksi päiväkodin johtajalle vaaditaan rangaistusta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Lasten vanhemmat saivat tietää tapahtumista vasta kesällä 2010.

Kaikki syytetyt kiistivät syytteet. Heidän mielestään kyse oli vaarattomasta leikistä ja teipattu lapsi vain nauroi.

Oikeudessa puhuneen lapsen äidin mukaan totuus oli toinen.

- Lapsemme kertoi psykologille, että hän oli itkenyt. Lisäksi hän heräsi useita kertoja keskellä yötä ja alkoi itkeä, äiti kuvaili tyttärensä yöllisiä paniikkikohtauksia.

Äiti kertoi, ettei hänen lapsensa halunnut enää mennä päiväkotiin kyseisen tapahtuman jälkeen.

PASI LEHTINEN
pasi.lehtinen@iltalehti.fi



:(
 
Mä jotenkin ymmärtäisin jos se lapsi olie teipattu/sidottu tuoliin, tai siis samaan tyyliin kuin lapsilla nyt pidetään esim syöttötuolissa valjailta tai rattaissa...

Mut käsistä, miten tota voi edes yrittää perustella tai oikeuttaa :stick:
 
3 lapsen äiti
Just joo... ja sit vielä tietenkin väkisin syötetty jotain mitä lapsi ei halua!
Tai vauvojahan nuo vasta ovat olleet!
Itselläkin reilu 9kk vauva ja pitäs opiskeluja jatkaa joulun jälkeen
...päiväkotiin en ainakaan vie!
 
"a.p"
Toinen syytetyistä hoitajista näytti oikeudessa, miten kaikki tapahtui. Rekonstruktiossa hän käytti mollamaijaa, jonka hän sijoitti istumaan tuoliin oikeussalin keskelle.

Mukanaan tuomilla teippirullilla hän teippasi nuken tuoliin istumaan. Naisen mukaan juuri samalla tavalla hän teippasi pikkutytön syksyllä 2010.

Hänen mukaansa kyse oli varotoimenpiteestä, ettei lapsi päässyt tapojensa mukaisesti työntämään sormiaan kurkkuun ja loukkaamaan itseään.

Näyttäis naamansa niin mäkin voisin teipata tään hoitajan johonkin!!
 
Kyllä pitäisi tarhantädillä sen verran päässä raksuttaa kun moista
ryhtyy tekemään että olisiko parasta vaihtaa alaa!?
Mitä kaikkea siellä mahtaakaan päivän aikana tapahtua, mitä emme tiedä?
 
"haha"
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lapsen äiti;24726774:
Just joo... ja sit vielä tietenkin väkisin syötetty jotain mitä lapsi ei halua!
Tai vauvojahan nuo vasta ovat olleet!
Itselläkin reilu 9kk vauva ja pitäs opiskeluja jatkaa joulun jälkeen
...päiväkotiin en ainakaan vie!
No pph on pahempi, et tiedä mitä toimia yksin pph tekee.
Näitähän on jatkuvasti joissa pph on pahoinpidelly tai muuten kohdellu huonosti lapsia, ikinä en olisi niin vastuuton että veisin pph:lle.
 
ymmärrystä?
Vielä vähemmän ymmärrän niitä, jotka ovat olleet tietoisia asioista eivätkä puutu tuollaisiin toimintatapoihin. Itse olen saanut hankalan maineen, kun olen "kannellut" esimiehelle työkavereiden "vanhan kansan" kasvatustavoista
 
[QUOTE="haha";24727198]Tämäkö sen kumoaa? Kun on yksi tapaus niin kumoaa sen että yksityiset ovat parhaita? :DD[/QUOTE]
Yksityisen pk:n pihassa sattunut kuolemantapauskin tulee mieleen.

Ja tosiasiahan on se, että yksityinen pk on yritys jonka tarkoitus on tuottaa voittoa. Ja valvontakaan ei taida olla niissä yhtä tiukkaa kuin kunnallisissa. Mutta suurin osa niistäkin on varmaan ihan hyviä paikkoja.
 
yx pph
[QUOTE="haha";24727188]No pph on pahempi, et tiedä mitä toimia yksin pph tekee.
Näitähän on jatkuvasti joissa pph on pahoinpidelly tai muuten kohdellu huonosti lapsia, ikinä en olisi niin vastuuton että veisin pph:lle.[/QUOTE]

No löytyihän se päiväkodin puollustaja tästäkin ketjusta, ja pph:n haukkuja.

Viimeaikaisista lehti jutuista ainakin osa on tapahtunut ryhmäperhepäiväkodissa, joissa on useampia hoitajia. Lööpeissä luki silloinkin isoin kirjaimin perhepäivähoitaja pahoinpiteli lasta. Joo ryhmiksissä hoitajat on perhepäivähoitajia, tiedän.
 
huhuh
eipä oo käyny mielessä teipata mun yksvuotiasta syöttötuoliin kii vaikka se siinä koko ajan nousee ylös (valjaista huolimatta) ja myös tunkee niitä sormiaan kurkkuunsa :O tuo perustelu kyllä kuulosti oikein tosi tekaistulta että muka turvallisuussyistä ois niin tehty. Elämä sentään. ONneksi ei tarvii noin pientä viedä vielä päiväkotiin.
 

Yhteistyössä