pohdintaa huoneilman riittävästä kosteudesta

Hankin kosteusmittarin koska huoneilma tuntui kuivalta, nenän limakalvot kuivuivat ja silmät myös.
Nyt se näyttää, että meillä ois huoneilman kosteus 30-40 % varsinkin yön jäljiltä se on yleensä lähempänä 30 % ja päivän mittaan nousee 40 %. Ja tuo 40 % tuntuu ainakin paremmalta juurikin nenässä ja silmissä.

Googletin ja ainakin hengitysliiton mukaan sopiva kosteusprosentti talvella olisi 20-40% ja kesällä 50-60 %
Paljonko teillä muilla on sisäilman kosteusprosentti?
 
Ego
52 näkyy olevan. Ihan yes.Mulla silmät voi paremmin ja nenä ei tukossa. Töissä koneellinen ilmastointi ja k.prosentti varmaan älyttömän alhane, mua yskittää ja saan silmäkulmat ärsyyntyy....vuoti ihan hulluna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:
52 näkyy olevan. Ihan yes.Mulla silmät voi paremmin ja nenä ei tukossa. Töissä koneellinen ilmastointi ja k.prosentti varmaan älyttömän alhane, mua yskittää ja saan silmäkulmat ärsyyntyy....vuoti ihan hulluna.
meillä on ikkunoiden päällä sellaiset ihmeelliset tuuletusräppänät joita en ole oppinut käyttämään. Suljimme ne talvella koska niistä tuli kylmää ilmaa ihan älyttömästi. Koska suljimme ne, niin tämän talon ilmanvaihto meni jotenki sekasin ja huoneilma oli tosi kuivaa. selvästi nousi kun avasimme nuo räppänät. Mut mietinkin että onkohan tuo vieläkin liian alhainen jos kerran sullaki näyttää mittari 52 %...
Nämä kosteat ilmat ovat kyllä auttaneet sisäilmaankin.
 
juuh
Niillä mittareilla voi heittää vesilintua. Niistä pystyy katsomaan kosteuden vaihtelut, mutta todellista ilmankosteutta ne ei kerro, ellet ostanut jotain ammattilaismittaria. Liika kosteus aiheuttaa kosteusvaurioita rakenteisiin. Jos on ongelmia, kannattaa hankkia ilmankoskutin makuuhuoneeseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Niillä mittareilla voi heittää vesilintua. Niistä pystyy katsomaan kosteuden vaihtelut, mutta todellista ilmankosteutta ne ei kerro, ellet ostanut jotain ammattilaismittaria. Liika kosteus aiheuttaa kosteusvaurioita rakenteisiin. Jos on ongelmia, kannattaa hankkia ilmankoskutin makuuhuoneeseen.
no kyllä tuo mulle nyt ainakin suuntaa antoi että mikä mahdollinen kosteusprosentti on. Lähinnä minulla on ongelmia kuivan huoneilman kanssa, siksi meinasin ilmankosteuttajan hommata.
 
Ego
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:
52 näkyy olevan. Ihan yes.Mulla silmät voi paremmin ja nenä ei tukossa. Töissä koneellinen ilmastointi ja k.prosentti varmaan älyttömän alhane, mua yskittää ja saan silmäkulmat ärsyyntyy....vuoti ihan hulluna.
meillä on ikkunoiden päällä sellaiset ihmeelliset tuuletusräppänät joita en ole oppinut käyttämään. Suljimme ne talvella koska niistä tuli kylmää ilmaa ihan älyttömästi. Koska suljimme ne, niin tämän talon ilmanvaihto meni jotenki sekasin ja huoneilma oli tosi kuivaa. selvästi nousi kun avasimme nuo räppänät. Mut mietinkin että onkohan tuo vieläkin liian alhainen jos kerran sullaki näyttää mittari 52 %...
Nämä kosteat ilmat ovat kyllä auttaneet sisäilmaankin.
Siel töissäkin ne ihmeelliset räppänät siel ikkunan päällä!Niit on välillä availtu nyt kun lämmennyt. Mut sitä ihmettelin miksi siel oli ihan kauhee "humina" eli ihankuin se kävisi liian kovalla se ilmastointi.Muut ei huomannut mitään...mut mun "sävelkorvaan" se kyl kuulostaa aika huminalta. :/

52 on tuol meiän makkarin puolella se kosteus. Isäntäkään ei yski yhtään kun nostettiin ilmankosteutta.
 

Yhteistyössä