Pohdintaa: Ottaisitko lasten mummilta ruokatavaroita/ruokia vastaan SKITSOFRENIAN vuoksi???

  • Viestiketjun aloittaja musta paitsi nyt
  • Ensimmäinen viesti
musta paitsi nyt
Havahduin tähän asiaan eilen kun mies tuli äitinsä luota kotiin.
Hänen skitsofreniaan sairastunut äiti on päässyt 8 kuukauden sairaala/laitoshoidon jälkeen kotipalvelun silmien alle.

Lasten mummi oli antanut mm. banaania, juustoa ja itsetekemiään lihapullia miehen matkaan.
En uskaltanut tarjota lapsille enkä kenellekään niitä vaan heitin roskiin heti. Tänään kävin järjen kanssa miettimään että liioittelinko vai teinkö oikein. Okei, en kenellekään mitään vahinkoa teollani aiheuttanut ja miehelle sanoin ettei toisi jatkossa ruokaa tänne koska en oikeasti voi tietää onko tehnyt ruokatarvikkeille jotain.

Hänelle ollut pahoja harhoja, sekä pahimpaan aikaan minua ja lapsia ei ollut olemassa. Tällä hetkellä minun raskauteni ottaa häntä päähän jostain syystä kovasti.

Mielenkiinnosta kysyn: mitä te olisitte tehneet?
 
musta paitsi nyt
Mitäs kuvittelit mummin niille tehneen?

Ihminen joka on hyvin harhainen ja kuulee harhoja paljon sekä unohti jossain vaiheessa lapsenlasten olemassaolon, saatika että vihaa minua jostain syystä kovasti nyt. eikös siinä ole syytä vähän miettiä että onko esim ruokaan laittanut jotain??

Kyllä mä todistetusti olen ihan täysijärkinen äiti ja vaimo joka kieltämättä mietti isoja kysymyksiä!!!
 
[QUOTE="harmaa";24709092]...Ja kukahan se olikaan harhainen ...[/QUOTE]

Hei, oikeesti tuo sairaus ei välttämättä ole mikään "pikku" juttu, varsinkaan noiden harhojen kera. Et voisit vähän miettiä ennen ku laukoo tollasia syytöksiä varsinkin kun todellakin ihan aiheesta miettii asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus
"elina"
Ei kannata kertoa tuosta kenellekään, ihan salaa vain heität ja yritä olla ystävällinen ja itse hyväntahtoinen ja uskoa että hänkin alkaisi voida paremmin! Luota vaistoosi vain. Mutta hyväntahdon ele, josta voi sanoa hänelle "kiitos". Jos siitä ei tule ongelmia.
 
"vieras"
Tuosta aiheesta ei ole kokemusta, mutta ruuista on. Me ei tuoda mummolasta mitään ruokia kotiin, elleivät ne ole avaamattomassa alkuperäispakkauksessa, päiväykset ok eikä vaadi kylmäsäilytystä. Ruokien säilytys ja hygieenisyys on mitä on, joten jo ajatus ruokien syömisestä tekee pahaa. Kahvipöytätarjoilusta selviää, kun ottaa mukaan tuliaisia, joita voi laittaa pöytään tarjolle. Jos jos olet heittänyt ruokia roskiin, niin ei se mitään. Muutkin tekevät niin.
 
"vieras"
Kai mä voisin niitä banaaneja ja juustoa ottaa, mutta en hänen valmistamaansa ruokaa. Vaikea sanoa, kun ei ole kokemusta tuollaisesta ihmisestä, mutta en itse haluaisi esimerkiksi mieheni mummon laittamaa ruokaa, koska toinen on välillä niin sekaisin ja huonomuistinen, että pelkäisin ruuassa olevan jotain vanhentunutta tai että se olisi esimerkiksi seisonut huoneenlämmössä kauan.
 
Ei jumalauta....onko se mummi tehnyt ne pullat silloin kun näki niitä harhoja? Oletin että on juuri päässyt kotiin ja on hyvässä kunnossa ja luulisi että ne lihapullatkin on tehty ihan tässä lähipäivinä. Mun mieheni äiti sairastaa myös skitsofreniaa ja olen hänen antanut hoitaa lastani puoli vuotta.
 
"vieras"
Riippuu ihan siitä, millainen skitsofrenia sillä hetkellä on. Vaikka olisi vasta ollut esim. psykoosissa, siitä voi kuntoutua. Harhojahan yleensä skitsofreniaa sairastavilla on, suurin osa lääkitystä käyttävistä ihmisistä pärjää harhojen kanssa ja ymmärtävät, etteivät ne ole tosia.
Vaikea tilanne siis, en osaa sanoa, koska en anopin tilannettasi paremmin tiedä.
 
Vaikea sanoa tähän mitään, kun ei tiedä asiasta enempää. Siitä, missä kunnossa kyseinen ihminen on, miten on aiemmin käyttäytynyt jne.
Tee niin kuin teet, mutta älä tuo sitä julki ainakaan hänelle. Turha tietoisesti pahoittaa kenenkään mieltä, etenkin kun on muutenkin "horjuva" ihminen kyseessä.
 
"vieras"
Mikäli mummilla olisi tällä hetkellä toimiva lääkitys ja mielestäni riittävän normaali mielentila, voisin ottaa ruokia ja syödä ne. Mikäli pienikään epäilys epätasapainosta olisi, kiittäisin nätisti ruokalahjoituksista ja heittäisin ne salaa pois.
 
minä,
Havahduin tähän asiaan eilen kun mies tuli äitinsä luota kotiin.
Hänen skitsofreniaan sairastunut äiti on päässyt 8 kuukauden sairaala/laitoshoidon jälkeen kotipalvelun silmien alle.

Lasten mummi oli antanut mm. banaania, juustoa ja itsetekemiään lihapullia miehen matkaan.
En uskaltanut tarjota lapsille enkä kenellekään niitä vaan heitin roskiin heti. Tänään kävin järjen kanssa miettimään että liioittelinko vai teinkö oikein. Okei, en kenellekään mitään vahinkoa teollani aiheuttanut ja miehelle sanoin ettei toisi jatkossa ruokaa tänne koska en oikeasti voi tietää onko tehnyt ruokatarvikkeille jotain.
Hänelle ollut pahoja harhoja, sekä pahimpaan aikaan minua ja lapsia ei ollut olemassa. Tällä hetkellä minun raskauteni ottaa häntä päähän jostain syystä kovasti.

Mielenkiinnosta kysyn: mitä te olisitte tehneet?
Minä kyllä söisin vaikkei niissä mitään "parasta ennen" päiväystä olekaan :)
 
??
Ei jumalauta....onko se mummi tehnyt ne pullat silloin kun näki niitä harhoja? Oletin että on juuri päässyt kotiin ja on hyvässä kunnossa ja luulisi että ne lihapullatkin on tehty ihan tässä lähipäivinä. Mun mieheni äiti sairastaa myös skitsofreniaa ja olen hänen antanut hoitaa lastani puoli vuotta.
Juuen ymmärrä sua. Ei kai kukaan tieten tahtoen aseta lastaan vaaraan? Meillä äidillä oli skitsofrenia. Oikeen kiva ja "normaali" muuten, mutta joskus tuli epäluuloiseksi lääkkeistä ja lakkasi syömästä. Viikkojakin saattoi käyttäytyä "normaalisti", pikujutuista saattoi perheenjäsen havaita, että lääkkeet on jäänyt. Ensin lakkasi ruoka maistumasta. Sitten alkoi oven lukituksen varmistelu, ikkunasta kurkkiminen ja äänien kuuntelu pää kallellaan. Yhtäkkiä kuuului esim. puhetta, kun oli yksinään kylppärissä. Verhot pysyi kiinni koko päivän. Sitten jo juostiinkin kirveen kanssa meidän lasten perässä, kun äänet käskee. Ja aina laitosjakson jälkeen takaisin kotiin ja sama kierros. Kunnes sitten tappoi nuorimman siskon synnärillä synnytyksen jälkeisissä harhoissa, meni kuukausi ja tappoi itsensäkin. Jos itselleni joskus tulee skitsofrenian oireita, en anna mieheni enää jättää lastamme kanssani kahden.
 
minä,
Skitsofrenia eli jakomielitauti on yleensä nuorella aikuisiällä alkava vakava psykiatrinen sairaus. Se on yleisin psykooseiksi eli mielisairauksiksi luokitelluista sairaustiloista.

Skitsofrenialle ovat ominaisia erilaiset ajattelun tai havaitsemisen vääristymät eli harhaluulot.
 
No siis, ihan mielenkiinnosta kysyin, että mitä ajattelit niille tekevän, ei ollut tapana mitenkään epäillä, etteikö sua oikeasti huolestuttais. Sinuna kuitenkin tekisin niin, että heittäisin ruuat vaivihkaa pois, mutta en sanoisi asiasta anopille tai edes miehelleni. Varmasti miestäsikin stressaa tuo tilanne, joten älä turhaan aiheuta enempää huolta hänelle.
 
minä,
No siis, ihan mielenkiinnosta kysyin, että mitä ajattelit niille tekevän, ei ollut tapana mitenkään epäillä, etteikö sua oikeasti huolestuttais. Sinuna kuitenkin tekisin niin, että heittäisin ruuat vaivihkaa pois, mutta en sanoisi asiasta anopille tai edes miehelleni. Varmasti miestäsikin stressaa tuo tilanne, joten älä turhaan aiheuta enempää huolta hänelle.
Miksi heittäisit pois, meinaatko että on kelpaamattomia syötäväksi?
 

Yhteistyössä