Poika 1v,9kk ja imee vielä rintaa,suorastaan vaatii!

Tiedän,että olen imettänyt liian pitkään,enkä kaipaa moraali saarnoja,että olis pitäny lopettaa aiemmin,tiedän asian,koska minulla 4 lasta,joista 3 lopettaneet kuin itsestään 10 kk iässä.Varmaan iso syy,kun itsellä ikää 42,tiedän,että tämä lapsi jää viimeiseksi,joten itsekin varmaan olen jotenkin pitkittänyt asiaa.Minua asia ei häiritse,paitsi yössä 8 kertaa heräilevä lapsi,joka huutaa äiti nännää!! Päivällä ja illalla ei imetys rasita päinvastoin,ja aamulla ihana kun isommat lähtevät kouluun pienin tuhisee peiton alla rinnalla ja nukahtaa uudestaan pariksi tunniksi.Mitenhän saisin tuon yösyönnin pois,lapsi ei ole alusta asti huolinut tuttia,joten sekään ei auta,vettä olen tarjonnut yöllä,ei sekään auta.Kertokaa,please.onko kellään muulla kokemusta.
 
Hei Marutzella!
Minulla oli melko samanlainen ongelma aiemmin pian 2-v tyttöseni kanssa. Olet varmasti väsynyt ja toivon sinulle voimia jaksaa! Olin itse aika epätoivoinen ja väsynyt koska tyttäreni heräsi öisin usein imemään rintaa, eikä myöskään nukkunut omassa sängyssään. Mutta- ihmeitä näköjään voi tapahtua. En oikein tiedä, mikä oli se lopullinen syy, että tilanne helpottui. Oli kuitenkin kevät, ja aloin olla hänen kanssaan päivittäin ulkona sekä aamu- attä iltapäivällä, joskus jopa illemmalla pienen hetken. Seurauksena tyttö oli iltaisin aika väsynyt. Lisäksi aloin laittaa hänelle iltapalaksi- vaikka sitä neuvolassa silloin kauhisteltiinkin- velliä tuttipulloon, jonka hän vieressäni sängyssä imi ja siihen pikkuhiljaa lauleskeluun ja pään paijailuun nukahti (jokaisella tietysti omat iltarutiinit :). Pinnasänky vaihdettiin matalalaitaiseen sänkyyn, joka asetettiin sänkymme viereen minun puolelle. Pikkuhiljaa sain hänet siirrettyä hänen nukahdettua tähän uuteen omaan sänkyyn, jossa hän aluksi nukkui muutaman tunnin tai jopa puolen yön. Tässä sängyssä hän rentoutui nukkumaan ja osasi kömpiä joskus itsekin siitä öisin viereeni. Uni jatkui sitten vieressäni, ja yhä harvemmin ilman rinnan lohtua. Aina en edes huomannut, että hän oli tullut viereeni nukkumaan. Välillä olen myös antanut tutin hänelle ja joskus se on kelvannut, vaikka usein ei. Joskus meille tulee tässä takapakkia, mutta unemme jatkuvuus on tullut turvatuksi paremmin. Toivottavasti asia ratkeaa teilläkin parempaan suuntaan :)
 
1,10kk taapero on vielä tisuttelemassa päivin öin. Meillä joinakin öinä heräillään n. 6 kertaa ja parhaimpana 1 kerran.
Ei tätä vaihetta kauaa enää kestä. 2-vuotiaana on jonkinmoinen ripustautumiskausi lapsella, mutta luulisin, että sen jälkeen on valmis luopumaan tästä koko elämänikäisestä rakkaasta tavastaan.
JOtkut vierotetaan tutista, jotkut pullosta ja jotkut tissistä....ja paras aika vieotukseen on kun lapsi on siihen valmis.
TOivon jaksamista katkonaisiin öihi! Kyllä se pian helpottaa.
Imetyksestä on pajon hyötyä lapselle ja nostan hattua kaikille, ketkä ovat jaksaneet pitkään imettää.
 
Imetin nuorimmaistani 2,5 vuotiaaksi ja olisin muuten voinut jatkaa, mutta piti aloittaa sellainen lääkitys, jonka kanssa ei saanut imettää, kärsin nivelrikosta.

Imetä ihan rauhassa, 3-vuotiaaksi imettäminen ei ole mitenkään harvinaista. Jos yöimetykset ovat ongelma, vieroita yöksi lapsi, unikouluun mummolaan tai miehesi hoitaa etkä mene yhtään kertaa yöllä lapsen luokse. parin-kolmen yön jälkeen yöimetys jää pois ja voit huoleti imettää päiväsaikaan vielä vaikka kuinka kauan.
 
Imettäminen antaa äidin läheisyyttä. Miksi sitä lopettaisi vielä? Meillä 2v lapsi nukahtaa rinnalle onnellisena. On oppinut siihen, että muulloin ei saa. Nukkumaan meneminen niin illalla kuin päiväunillekin on meille molemmille onnellinen hetki. Ei ole koskaan vastustellut nukkumaan pistämistä. Mamma on niin hyvää. En ole ajatellut lopettaa ennenkuin puhumaan oppii. Jotenkin nolona koen jos ihmisten aikana sitä alkaa pyydellä. Siksi meillä äidinmaito kulkeekin nimellä "mamma".

Yösyötöt lopetettiin niin, että aina kun yöllä lapsi heräsi, isä kantoi lasta. Isältä kun mammaa ei saa. Meni siihen kai pari rankkaa viikkoa, että viimein oppi. Mutta jos lapsi sai flunssan tms. en raskinut yölläkin olla imettämättä. Ja taas uusiksi isän avulla yöt ilman mammaa.

Kauan annoin minäkin yöllä... 1v8kk iässä nukkui ensimmäisen kerran koko yön. Siitä parin kuukauden jälkeen kaikki yöt. Hyvällä mielellä muistelen monien kertojen heräilyä yöllä, vaikka silloin väsytti. Ymmärrystäni lisäsi muillekin äideille. Ja sitä meillä ei koskaan ole liikaa. Nelikymppinen olen itsekin.

 

Yhteistyössä