Poika 2 v 7 kk käyttää vieläkin vaippoja päivin öin, onko poikkeuksellista?

  • Viestiketjun aloittaja santsu
  • Ensimmäinen viesti
santsu
Alkaa iskeä jo epätoivo, mutta ehkä joskus.... Poika osaa kyllä selvästi pidatellä ja yövaippakin on joskus kuiva. Useimmiten menee kyllä pydettäessä potalle, mutta sinne ei tuu mitään. Usein menee suoraan potalta johonkin pissaamaan, siis lattilalle. Tarroja ollaan kokeiltu eli pissasta tarra ja kakasta kaksi, mutta ei ainakaan vielä sitten ole tarpeeksi houkuttelevaa....
 
vieras
Yökuivaksi ei opita, vaan siihen vaikuttavat hormoonit. Sillä ei ole kiirettä.
Reenailkaa pottailua päivisin. Useat tuonikäiset ovat päiväkuivia kyllä. Ota asia esille 3v-neuvolassa.
 
vieras
Miksi pidät vaippoja, vaikka lapsi osaa pidättää? Ota vaipat pois ja varaudu siivoamaan lattioita. Lapsi ei opi itsestään, vaan vaatii aluksi vähän apua. Käytä säännöllisesti vessassa ja muista kehua kun onnistuu. Älä kysele haluaako lapsi mennä potalle vai ei, vaan ilmoitat vaan, että nyt pitää käydä. Jos alkaa kysellä ja maanitella, niin takuulla lapsi väittää, ettei ole yhtään hätä.
 
vieras
Meillä sama juttu, tyttö 2v 10kk :/ Ei tee tarhassakaan mitään potalle, vaikka säännöllisesti käykin. On nytkin ilman vaippaa, 2 pissat tehnyt lattialle. Siskonsa oppi 1v6kk päiväkuivaksi ja kk myöhemmin yökuivaksi. Yön jälkeen on kans välillä kuiva vaippa, mutta pottaan silti ei pissaa.
 
ellu
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Ootko kokeillut pönttöä istuviltaan/seisaaltaan?
Ei olla kokeiltu, mielessä on kyllä käynyt jos ostais sen pytyn pienentäjän, jos sit olis "jännempää" pissailla....
Eka kannattaa kokeilla käykö seisaaltaan. Meillä ei oo suostunut pienentäjällä käymään ku pari kertaa, ei tykkää yhtään.

Anna mennä ihan ite, ilman mitään kiinnipitämisiä. Ja ottakaa sellanen "hauska lorottaa-asenne" :D
 
vieras
Kannattaisi pikku hiljaa siirtyä vaipattomuuten kotona tai ainakin sellaisiin "opetteluhousuihin" - niissä on kai vähemmän täytettä, niin että lapsi tuntee pissan ikävästi housuissaan, mutta ei sotke paikkoja. Nimittäin kun ei meillä ainakaan yksikään lapsi ole opettamatta oppinut kuivaksi. Kun olen huomannut, että aika alkaa olla kypsä, niin sitten on hetken joutunut siivoilemaan niitä pissoja kotona, mutta äkkiä se on loppunut.
 
rush
Meilläkin tuon ikäinen käyttää vielä vaippoja. Ei ole yökuiva, päivällä ei viestitä mitenkään pissasta/kakasta. Potalle viemme säännöllisesti, istuu mielellään mutta ei yleensä tee mitään vaikka kannustamme ja mm. annamme tutkia kirjoja kun istuu potalla. En ole ottanut paineita vaikka 99% äideistä pitää sitä häpeällisenä ettei meidän perheessä ole kiire oppia kuivaksi :D.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
Just nimenoaan kilpailuhenkisyys. Huomaathan, mun lapset oppi...
Enkä tarkoittanut sitä etteikö toinen oppisi aikisemmi kuin toinen. Ja vanhemmissa on vikaa!! Haloo, ei ollut kyse viasta tai syystä, vaan siitä, että maailmassa on eri tapoja.

 
ehtii sitä
Meillä on kolme poikaa, joilla ovat käyttäneet vaippaa ainakin noin 3-vuotiaaksi. Kahdelta on päivävaippa jäänyt pois noin kolmen vuoden ikäisenä, mutta yövaippa on ollut pitempään. Kolmas lapsi pääsi vaipoista eroon vasta yli 5-vuotiaana. Mitään traumoja ei ole lapsille vaippojen käytöstä jäänyt. :)
 
Meilläkin kaksoset 2v7kk ovat vielä vaipoissa. Nyt on opetteluvaihe meneillään, että saisimme heidät päiväkuiviksi =) Päiväkodissa on onneksi omahoitaja lähtenyt ihanasti mukaan projektiimme ja pitää lapsia siellä ilman vaippaa kaiken muun ajan, paitsi ulkoiluun laittaa vaipat. Tyttö pysyy paremmin kuivana ( häneltä tulee vähemmän pyykkiä, on jopa pysynyt jo päiväunien aikanakin kuivana). Pojalla sattuu useammin pissavahinkoja. Ei lannistuta ap kyllä mekin nämä lapsemme vaipattomiksi saadaa! :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
Just nimenoaan kilpailuhenkisyys. Huomaathan, mun lapset oppi...
Enkä tarkoittanut sitä etteikö toinen oppisi aikisemmi kuin toinen. Ja vanhemmissa on vikaa!! Haloo, ei ollut kyse viasta tai syystä, vaan siitä, että maailmassa on eri tapoja.
Mä en halunnut, että lapsini joutuu kulkemaan märkä tollo jalkojen välissä 3-vuotiaaksi asti. Ei siinä ollut mistään kilpailusta kyse, vaan ihan lapsen parhaasta. Mielestäni lapseni eivät olleet mitenkään poikkeuksellisen suoria oppimaan, vaan ennemminkin normaalin ikäisiä. Tässäkin asiassa on tietyt herkkkyskaudet ja jos ne menee ohi, on oppiminen entistä hankalampaa.

Silloin kun nykyäidit oli vauvoja, käytettiin kestovaippoja ja kas lapset oppivat aika nuorina kuiviksi. Siihen oli varmaan kaksi syytä. Lapsi tunnisti märän ja toisaalta äidit olivat aktiivisempia asian suhteen, koska eivät jaksaneet pyykätä vaippoja vuositolkulla. Nykyään on helppo vetää pintakuiva housuvaippa jalkaan ja unohtaa koko opettamisasia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
No mitäs hemmettiä mun pitää tehdä, että tuo kohta 3v oppisi kuivaksi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
No mitäs hemmettiä mun pitää tehdä, että tuo kohta 3v oppisi kuivaksi?
Jos vaikka opettaisit sitä lasta? Vaipat pois ja rätti käteen ja silleen. Ei se itsekseen opi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silloin kun nykyäidit oli vauvoja, käytettiin kestovaippoja ja kas lapset oppivat aika nuorina kuiviksi. Siihen oli varmaan kaksi syytä. Lapsi tunnisti märän ja toisaalta äidit olivat aktiivisempia asian suhteen, koska eivät jaksaneet pyykätä vaippoja vuositolkulla. Nykyään on helppo vetää pintakuiva housuvaippa jalkaan ja unohtaa koko opettamisasia.
Varmasti vaippojen vaivattomuus pitkittää kuivaksi oppimista, kun ei ole samalla tavalla tarvetta oppia wc-käyntejä kuin ennen vanhaan. Mutta kyllä ennenkin on ollut kastelevia lapsia. Esimerkiksi 40-vuotias kaverini kertoo oppineensa yökuivaksi vasta 11-vuotiaana. Ei ole siis ennenkään auttanut äidin aktiivisuus, jos lapsi ei ole ollut valmis ja kykenevä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Ottakaa vaippailijat rauhallisesti. Muualla maailmassa kolmevuotiaat vaippailijat on ihan normaaleja. Se on vaan tämä suomalainen kilpailuhenkisyys, joka ajaa vertailemaan tässäkin asiassa.Kaverin poika täytti 3v joulukuussa eikä ajatustakaan vaipatta olosta. En nyt välttämättä kannusta siihenkään, mutta tapoja on monia.
Kilpailuhenkisyys? Just. Maailmassa on myös lapsia, jotka ei tarvii ollenkaan vaippaa edes vauvana. Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opetettavissa oleva asia ja jos 3-vuotias, terve lapsi on täysin vaipoissa, niin vanhemmissa on vikaa, ei lapsessa. Mun lapset oppi kuiviksi alle 2-vuotiaana, mut toki niitä piti vähän auttaa asiassa. Helpommalla olis varmaan päässyt jos olis odottanut, että lapsi oppii itsekseen 4-vuotiaana.
No mitäs hemmettiä mun pitää tehdä, että tuo kohta 3v oppisi kuivaksi?
Jos vaikka opettaisit sitä lasta? Vaipat pois ja rätti käteen ja silleen. Ei se itsekseen opi.
Näin mä olen tehnytkin, mutta kun ei vaan IKINÄ tee pottaan mitään, vaikka koko ajan säännöllisesti käytän potalla/pöntöllä. Ja nytkin on tosiaan ilman vaippaa. En oikein ymmärrä, mitä muuta voin tehdä?! Kolme muuta lasta oppineet paljon aiemmin pois vaipoista.
 
k
Meillä poika 2v8kk ja käyttää vielä vaippoja. Pottailua on harjoiteltu, mutta ei ilmaise koskaan hätäänsä vaan tekee kaikki vaippaan. On vain usein jaksettava potalle kiikuttaa. Mieluusti jo jättäisin vaipat pois... Täytyy varmaan suojata sohvatkin jollain muovilla ja ottaa matot pois. Ei houkuta ne pissit sohvassa... Mistä muuten saisi niitä harjoitteluhousuja? Niitä kestovaippa juttuja?
 
Mä en enää jaksa repiä ressiä siitä asiasta. Poika 2,5 v. Käy potalla säännöllisesti, mutta ei tasan tee pottaan mitään kuin ennen ja jälkeen unien. Ihan sama käytänkö 5 minuutin välein vai en.
Kaikki lahjonnat on yritetty; tarrat, karkit, jätskit yms. Kokeiltiin jo myös vaipattomuutta, ei häiritse poikaa märät pöksyt. Kestoja ei suostu enää käyttämään syystä tai toisesta.

Kunhan ulkohousu-kelit on taas pois, niin sitten taas yritetään vaipattomuutta, mutta katotaan. Eiköhän tuo ennen eskaria vaipat pois jätä, ainakin toivon mukaan =)
 

Yhteistyössä