poikaystävälle yöksi?

Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.

Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... :whistle: Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
 
En päästäisi minäkään! Enkä huolisi meille, jos poika, 15v. tyttöä olisi yöksi vonkaamassa! Seksiä voi harjoittaa missä ja milloin vain, mutta kun meillä ei muutenkaan pieniin tiloihin yövieraita mahdu!
 
...tuli tosta mieleeni, että tokihan seksiä voi harjoittaa muuallakin kuin yökylässä, mutta jos yökyläilyyn antaa luvan, helpottaa itse asiaa kovasti ja periaatteessa "antaa suostumuksensa" asialle. Kun siihen on mahdollisuus, sitä saatetaan käyttääkin turhan helposti..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 10:40 koululaisten äiti kirjoitti:
minun 14.v tyttöni (kohta 15.) on "styylannu" puoli vuotta pojan kanssa ja nyt on ruvennu kyseleen,että pääseekö yöksi poikakaverilleen.olen kieltänyt yöksi menon.help miten pitäis suhtautua asiaan??!!



En antaisi 14-vuotiaan tytön mennä poikakaverinsa luo yöksi. Laitat tytöllesi selvät säännöt ja pidät niistä kiinni =). On tärkeää, että Sinä ja miehesi olette asiasta samaa mieltä. Meillä 16-vuotias tytär kokeilee välillä kovastikin perheemme rajoja. Sääntöjen kokeilua on kestänyt tuolta 10-vuotiaasta asti. Emme antaisi mennä poikakaverinsa luo yöksi, eikä tyttö ole sitä ehdottanutkaan.

Poika- ja tyttöystävän luona yöpyminen kuuluu aikuisuuteen, siis yli 18-vuotiaille. Meillä pidetään tästä kiinni =).

Voimia ja jaksamista :flower:!
 
-Tallaaja-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.

Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... :whistle: Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
Pakko peesata tätä! On siis tosiaan hyvä pointti, että seksin harrastamista ei yökylän kieltämisellä estetä. Mutta sinä vanhempana päätät suhtautumisen asiaan.
Hankalia nämä ovat kyllä....
 
voithan kutsua poikayst.teille yöksi ja vaikkapa eri huoneeseen.siinä se luottamus kasvaa puolin jos toisin.jos kauheasti kieltää niin sillä voi monesti olla just päinvastaiset seuraukset.. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.

Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... :whistle: Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
Hyväksytkö myös 14-vuotiaan seksisuhteet? Haluat keskustella ehkäisyasioista ja et "ole niin ehdoton"? Antaisitko oman 14-vuotiaan tyttäresi mennä poikaystävän luo yäksi? Minä en antaisi.

14-vuotiaan tytön tai pojan ei tarvitse seksiä harrastaa. Hehän ovat vielä lapsia. En voi muuta sanoa, kuin että kyllä on kaikensallivia ja lepsuja asenteita tämänkin palstan vanhemmilla!

Yläaasteen 8-luokkien vanhempainillassa kouluterveydenhoitajamme kertoi, että jälkiehkäisypillerien myynti on moninkertaistunut niiden tultua käsikauppamyyntiin apteekkiin. Myös kouluterveydenhoitajalta haetaan joka viikko jälkiehkäisypillereitä, siis jo 7-9-luokkalaiset tytöt hakevat. Yläasteella on tuttua myös 13-16-vuotiaiden tyttöjen seurustelu ja seksisuhteet aikuisten, 18-25-vuotiaiden työttömien nuorten miesten kanssa. Miehet houkuttelevat tyttöjä kyytiinsä ja kotiinsa tarjoamalla heille tupakkaa, kaljaa ja ilmaista kyytiä. Tyttöjen peruskoulu jää kesken ja päästötodistus on huono, kun koulunkäynti jää ihan rempalleen.

En voi äitinä ymmärtää, miksi nykyvanhemmat hyväksyvät alaikäisten lastensa seksisuhteet. Minusta seksin harrastaminen kuuluu aikuisuuteen ja vakiintuneeseen parisuhteeseen. Äiti ja isä saavat kieltää, ja heidän PITÄÄ KIELTÄÄ alaikäisten lastensa yökyläilyt poika- tai tyttöystävän luona. Toki lapsi ja nuori voi aina valehdella vnahemmilleen. Kuitenkin, äidin ja isän jyrkkä kanta suojelee lasta =).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 13:43 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2006 klo 13:37 Saana kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, ettei se ole sopivaa, niin sitten pidät kiinni päätöksestäsi ja se siitä. Ei sinun tarvitse antaa periksi lapselle.

Itse tosin en olisi niin ehdoton. Jos pelkäät, että seksiä harrastavat, niin sitähän pystyy toki harrastamaan muulloinkin kuin yöllä... :whistle: Itse ennemmin panostaisin siihen, että juttelisin tytön kanssa kunnolla ehkäisyasioista ja siitä, minkä takia on niin tärkeää päästä yökylään. Voihan tietysti olla, ettei kyse edes ole seksin haluamisesta, mutta juttelemalla asia selviää.
Hyväksytkö myös 14-vuotiaan seksisuhteet? Haluat keskustella ehkäisyasioista ja et "ole niin ehdoton"? Antaisitko oman 14-vuotiaan tyttäresi mennä poikaystävän luo yäksi? Minä en antaisi.

14-vuotiaan tytön tai pojan ei tarvitse seksiä harrastaa. Hehän ovat vielä lapsia. En voi muuta sanoa, kuin että kyllä on kaikensallivia ja lepsuja asenteita tämänkin palstan vanhemmilla!

Yläaasteen 8-luokkien vanhempainillassa kouluterveydenhoitajamme kertoi, että jälkiehkäisypillerien myynti on moninkertaistunut niiden tultua käsikauppamyyntiin apteekkiin. Myös kouluterveydenhoitajalta haetaan joka viikko jälkiehkäisypillereitä, siis jo 7-9-luokkalaiset tytöt hakevat. Yläasteella on tuttua myös 13-16-vuotiaiden tyttöjen seurustelu ja seksisuhteet aikuisten, 18-25-vuotiaiden työttömien nuorten miesten kanssa. Miehet houkuttelevat tyttöjä kyytiinsä ja kotiinsa tarjoamalla heille tupakkaa, kaljaa ja ilmaista kyytiä. Tyttöjen peruskoulu jää kesken ja päästötodistus on huono, kun koulunkäynti jää ihan rempalleen.

En voi äitinä ymmärtää, miksi nykyvanhemmat hyväksyvät alaikäisten lastensa seksisuhteet. Minusta seksin harrastaminen kuuluu aikuisuuteen ja vakiintuneeseen parisuhteeseen. Äiti ja isä saavat kieltää, ja heidän PITÄÄ KIELTÄÄ alaikäisten lastensa yökyläilyt poika- tai tyttöystävän luona. Toki lapsi ja nuori voi aina valehdella vnahemmilleen. Kuitenkin, äidin ja isän jyrkkä kanta suojelee lasta =).
Ensinnäkin, hyväksyn, jos kyse on vakituisesta seurustelusta kahden tasavertaisen ihmisen välillä.
Toisekseen olen sitä mieltä, että ehdoton kielto ei ainakaan auta asiaa sen enempää kuin kaiken salliminenkaan. Voisikohan tuo jälkiehkäisypillerien myyntimäärä johtua juuri siitä, etteivät nuoret osaa/voi keskustella asioista kenenkään kanssa? On vanhempia, jotka kieltävät ehdottomasti kaiken, eikä lapsi hädän tullen uskalla jutella heidän kanssaan... Mielestäni järkevä keskustelu on aina parempi vaihtoehto kuin jyrkkä kielto. Melkein 15vuotias ei ole enää pikkulapsi, johon vanhempien auktoriteetti purisi niin paljon, ettei asioita tarvitse perustella, "kun näin vain on". Lisäksi olisi kiva tietää, minkäikäiset näitä jälkiehkäisypillereitä eniten ostavat, sillä tiedäthän että abortteja tehdään eniten nuorille aikuisille eli parikymppisille tytöille. Tehtiin ennen jälkiehkäisyn vapautumista ja myös sen jälkeen. Itse en vapautumisesta ole ollut innoissani, sillä mielestäni nuoren(tai vanhemmankin) tytön täytyy päästä keskustelemaan jonkun kanssa, eikä vain käyttää näitä pillereitä ehkäisynä. Tässäkin kohtaa siis etukäteen ehkäisystä keskusteleminen siis ehkäisisi jälkiehkäisyn tarvetta, ei suinkaan lisää sitä! Ei seksiin tarvitse yllyttää, voihan nuoren kanssa keskustella valmiiksi etukäteen, jotta hänen ei tarvitse miettiä asioita jälkikäteen.
Kolmannekseen, olen itse aloittanut seksielämäni vakituisen poikaystävän kanssa 14vuotiaana. Seurustelin hänen kanssaan yli kaksi vuotta, eikä hän houkutellut minua mukaansa tupakalla sen enempää kuin kaljallakaan. Päin vastoin, lopetin siihen astisen tupakoinnin hänen kannustuksestaan. Kouluni ei mennyt rempalleen, vaikka toisinaan seksiä harrastinkin, luokkani parhaimmistossa päätin peruskoulun ja ylioppilaslakinkin sain. :whistle: Väitänpä, että niillä, joilla koulu menee rempalleen ja niin pois päin, ei ole kyse varhaisesta seksin aloittamisesta, vaan suuremmista ongelmista, vaikka toki tuokin niihin voi usein liittyä.

Ja loppuun. Onneksi meillä jokaisella on oikeus kasvattaa lapsemme parhaaksi katsomallamme tavalla. Kuten sanoin jo ihan alussa, jos et yökyläilyä hyväksy, älä salli sitä. Minä mietin asiaa sitten omien lasteni kohdalla. ;) Toivottavasti sinun lapsesi noudattavat käskyjäsi ja pysvät poissa pahuuksista, ja toivottavasti minun lapseni tietävät, että kanssani voi aina keskustella askarruttavista asioista ja osaavat valmistautua tilanteisiin etukäteen. :)
 
15-16v. voisi olla sopiva "ikäraja" vaikkakin riippuu kyllä tosi paljon nuoren luonteesta/kypsyydestä yms. ja onko kyseessä pitempiaikainen, vanhemmillekin tuttu poikaystävä.
Ehkäisy- ja seksiasioista on syytä puhua hyvissä ajoin, jo ennenkuin mitään seurusteluita on meneillään.
Moni muuttaa kotoakin jo 16v. muualle opiskelemaan, itsenäistyy varhain ja pystyy huolehtimaan itsestään... Minusta 18-vuotiaaksi saakka "vahtiminen" on jo vähän liikaa useimmissa tapauksissa.

Minä sain viettää viikonloput (myös yöt) yhdessä poikakaverini kanssa 15v. saakka, ja toki harrastettiin seksiä. Ei se varmaan ollut vanhemmillekaan epäselvää. Oltais kuitenkin harrastettu sitä jokatapauksessa, varmaan sitten autossa, kavereiden kämpillä jne... Me seurusteltiin 3 vuotta ja vanhempani tiesivät, että poikaystäväni oli turvallinen ja luotettava.
 
Suomessa on lastensuojelulaki. Lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi ja alle 21-vuotias on nuori. Lastensuojelulaki suojelee lapsia ja nuoria myös seksuaaliselta häirinnältä. Seksin harjoittaminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos.

Uskomatonta, että joidenkin kirjoittajien mielestä jopa jo 14-15-vuotias nuori olisi jo valmis seksisuhteisiin. Itse pidän 14-15-vuotiasta enemmän lapsena kuin aikuisena. Nuori voi olla fyysisesti kehittynyt, mutta yläasteikäisen henkinen kehitys ei ole suinkaan aikuisen tasolla. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsuutta ja nuoruutta eikä kannustaa alaikäisiä lapsiaan seksisuhteiden harrastamiseen.

Mitä teette, jos se 14-15-vuotias tyttärenne tai miniäkokelaanne saa sukupuolitaudin tai tulee raskaaksi? Kannustatteko häntä äidiksi vai hommaatteko tytölle jälkiehkäisypillerit vai mahdollisesti jopa abortin :( ?

Seksi kuuluu aikuisten vakiintuneeseen parisuhteeseen =). On todella huolestuttavaa, kun tänä seksikeskeisen median aikana jopa lasten ja nuorten vanhemmatkin ovat jo sitä mieltä, että alaikäisten seksisuhteet ovat ihan OK :(.

Ihme ja kumma, kun samat kirjoittajat jopa "kehuskelevat", kuinka he ovat itsekin aloittaneet seksin harrastamisen todella nuorena, jopa 14-15 vuoden iässä :(. Ainakin minun kotonani oli säännöt ja rajat. Vanhempani myös valvoivat, missä ja kenen kanssa kuljin ja koska tulin kotiin. Ja ei olisi tullut kuuloonkaan mennä yläasteella "poikaystävälle" yöksi :(.

Säännöt ja rajat laitan myös omille lapsilleni. Valvon, missä ja kenen kanssa he kulkevat ja koska he tulevat kotiin. 16-vuotias tyttäreni ei saisi lupaa mennä poikaystävälleen yöksi, eikä hän onneksi vielä pidäkään itseään aikuisena =).
 
Jannuska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:02 Äiti kirjoitti:
Suomessa on lastensuojelulaki. Lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi ja alle 21-vuotias on nuori. Lastensuojelulaki suojelee lapsia ja nuoria myös seksuaaliselta häirinnältä. Seksin harjoittaminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos.

Uskomatonta, että joidenkin kirjoittajien mielestä jopa jo 14-15-vuotias nuori olisi jo valmis seksisuhteisiin. Itse pidän 14-15-vuotiasta enemmän lapsena kuin aikuisena. Nuori voi olla fyysisesti kehittynyt, mutta yläasteikäisen henkinen kehitys ei ole suinkaan aikuisen tasolla. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsuutta ja nuoruutta eikä kannustaa alaikäisiä lapsiaan seksisuhteiden harrastamiseen.

Mitä teette, jos se 14-15-vuotias tyttärenne tai miniäkokelaanne saa sukupuolitaudin tai tulee raskaaksi? Kannustatteko häntä äidiksi vai hommaatteko tytölle jälkiehkäisypillerit vai mahdollisesti jopa abortin :( ?

Seksi kuuluu aikuisten vakiintuneeseen parisuhteeseen =). On todella huolestuttavaa, kun tänä seksikeskeisen median aikana jopa lasten ja nuorten vanhemmatkin ovat jo sitä mieltä, että alaikäisten seksisuhteet ovat ihan OK :(.

Ihme ja kumma, kun samat kirjoittajat jopa "kehuskelevat", kuinka he ovat itsekin aloittaneet seksin harrastamisen todella nuorena, jopa 14-15 vuoden iässä :(. Ainakin minun kotonani oli säännöt ja rajat. Vanhempani myös valvoivat, missä ja kenen kanssa kuljin ja koska tulin kotiin. Ja ei olisi tullut kuuloonkaan mennä yläasteella "poikaystävälle" yöksi :(.

Säännöt ja rajat laitan myös omille lapsilleni. Valvon, missä ja kenen kanssa he kulkevat ja koska he tulevat kotiin. 16-vuotias tyttäreni ei saisi lupaa mennä poikaystävälleen yöksi, eikä hän onneksi vielä pidäkään itseään aikuisena =).
Ensi alkuun hiukan faktaa, josta sinulla tuntuu olevan puutetta...
Seksin harrastamisen alle 16-vuotiaan kanssa kieltää laki aikuiselta, kahta saman ikäistä se ei koske, ja lakia sovelletaan henkisen kypsyyden mukaan eli se ei ole ehdoton. Jos katsotaan, että 15-vuotias tyttö ja 18-vuotias poika ovat henkisesti yhtä kypsiä ja seurustelusuhteessa harrastaneet seksiä, ei siitä rankaista.

Sitten toinen juttu on se, että et tainnut lukea aiempia kirjoituksia kovinkaan tarkasti, kun kirjoitat seksiin yllyttämisestä. Kirjoittajat nimenomaan mainitsivat, ettei seksiin tarvitse yllyttää, vaan on hyvä KESKUSTELLA asioista etukäteen, eikä jälkeen päin. Kumman luulet tarvitsevan ennemmin jälkiehkäisyä tai saavan sukupuolitaudin, nuoren, jolle on kerrottu asioista ja jonka kanssa keskustellaan asioista vai nuoren, jolta seksistä puhuminenkin on kielletty? Tämä kaikki mainittiin jo tuolla aiemmin, jos olisit kiihkoilultasi viitsinyt lukea tarkemmin. ;)

Minunkin kotonani oli rajat ja säännöt, mutta en elänyt missään keskitysleirissä. Vanhempani tunsivat poikaystäväni, eikä minun tarvinnut koskaan salailla hänen olemassa oloaan tai yhdessä viettämäämme aikaa. Vanhempani siis valvoivat missä ja kenen kanssa kuljin ja tiesivät, että voivat luottaa sekä minuun että poikaystävääni. 15-vuotiaana elin normaalia nuoren tytön elämää, johon poikaystävä kuului olennaisena osana. Ei minulla ole mitään tarvetta kehuskella sillä, mutta en minä sitä kielläkään.

Huoh. En jaksa alkaa kinata tästä asiasta, sillä minä en todellakaan kuvittele olevani parempi vanhempi tämän asian vuoksi. Toivottavasti sinäkin voisit ajatella asiaa myös muilta kanteilta, etkä itsepintaisesti pitää kiinni omastasi, etenkin kun perustelut ovat kovin ristiriitaisia. Lukisit nyt edes ajatuksella nuo aiemmat mielipiteet ennen kuin alat arvostella muita kasvattajina, jookos? Sinulla on täysi oikeus kieltää tytärtäsi menemästä poikaystävälleen yöksi, saat vaikka kieltää ulkona liikkumisen kokonaan, mutta se ei valitettavasti takaa hänelle yhtään sen onnellisempaa elämää. Minä sallin omille lapsilleni elämän opsikelun valvottuna ja turvallisen, luotettavan aikuisen läheisyydessä. Ainakin he uskalatavat tulla luokseni minkä tahansa asian kanssa, toivottavasti sinunkin tyttäresi uskaltaa, jos sitten joskus käykin se vahinko. Se kun ei katso aina ikää, aivan muita asioita. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:32 Jannuska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 23:02 Äiti kirjoitti:
Suomessa on lastensuojelulaki. Lain mukaan alle 18-vuotias on lapsi ja alle 21-vuotias on nuori. Lastensuojelulaki suojelee lapsia ja nuoria myös seksuaaliselta häirinnältä. Seksin harjoittaminen alle 16-vuotiaan kanssa on rikos.

Uskomatonta, että joidenkin kirjoittajien mielestä jopa jo 14-15-vuotias nuori olisi jo valmis seksisuhteisiin. Itse pidän 14-15-vuotiasta enemmän lapsena kuin aikuisena. Nuori voi olla fyysisesti kehittynyt, mutta yläasteikäisen henkinen kehitys ei ole suinkaan aikuisen tasolla. Aikuisten tehtävänä on suojella lapsuutta ja nuoruutta eikä kannustaa alaikäisiä lapsiaan seksisuhteiden harrastamiseen.

Mitä teette, jos se 14-15-vuotias tyttärenne tai miniäkokelaanne saa sukupuolitaudin tai tulee raskaaksi? Kannustatteko häntä äidiksi vai hommaatteko tytölle jälkiehkäisypillerit vai mahdollisesti jopa abortin :( ?

Seksi kuuluu aikuisten vakiintuneeseen parisuhteeseen =). On todella huolestuttavaa, kun tänä seksikeskeisen median aikana jopa lasten ja nuorten vanhemmatkin ovat jo sitä mieltä, että alaikäisten seksisuhteet ovat ihan OK :(.

Ihme ja kumma, kun samat kirjoittajat jopa "kehuskelevat", kuinka he ovat itsekin aloittaneet seksin harrastamisen todella nuorena, jopa 14-15 vuoden iässä :(. Ainakin minun kotonani oli säännöt ja rajat. Vanhempani myös valvoivat, missä ja kenen kanssa kuljin ja koska tulin kotiin. Ja ei olisi tullut kuuloonkaan mennä yläasteella "poikaystävälle" yöksi :(.

Säännöt ja rajat laitan myös omille lapsilleni. Valvon, missä ja kenen kanssa he kulkevat ja koska he tulevat kotiin. 16-vuotias tyttäreni ei saisi lupaa mennä poikaystävälleen yöksi, eikä hän onneksi vielä pidäkään itseään aikuisena =).
Ensi alkuun hiukan faktaa, josta sinulla tuntuu olevan puutetta...
Seksin harrastamisen alle 16-vuotiaan kanssa kieltää laki aikuiselta, kahta saman ikäistä se ei koske, ja lakia sovelletaan henkisen kypsyyden mukaan eli se ei ole ehdoton. Jos katsotaan, että 15-vuotias tyttö ja 18-vuotias poika ovat henkisesti yhtä kypsiä ja seurustelusuhteessa harrastaneet seksiä, ei siitä rankaista.

Sitten toinen juttu on se, että et tainnut lukea aiempia kirjoituksia kovinkaan tarkasti, kun kirjoitat seksiin yllyttämisestä. Kirjoittajat nimenomaan mainitsivat, ettei seksiin tarvitse yllyttää, vaan on hyvä KESKUSTELLA asioista etukäteen, eikä jälkeen päin. Kumman luulet tarvitsevan ennemmin jälkiehkäisyä tai saavan sukupuolitaudin, nuoren, jolle on kerrottu asioista ja jonka kanssa keskustellaan asioista vai nuoren, jolta seksistä puhuminenkin on kielletty? Tämä kaikki mainittiin jo tuolla aiemmin, jos olisit kiihkoilultasi viitsinyt lukea tarkemmin. ;)

Minunkin kotonani oli rajat ja säännöt, mutta en elänyt missään keskitysleirissä. Vanhempani tunsivat poikaystäväni, eikä minun tarvinnut koskaan salailla hänen olemassa oloaan tai yhdessä viettämäämme aikaa. Vanhempani siis valvoivat missä ja kenen kanssa kuljin ja tiesivät, että voivat luottaa sekä minuun että poikaystävääni. 15-vuotiaana elin normaalia nuoren tytön elämää, johon poikaystävä kuului olennaisena osana. Ei minulla ole mitään tarvetta kehuskella sillä, mutta en minä sitä kielläkään.

Huoh. En jaksa alkaa kinata tästä asiasta, sillä minä en todellakaan kuvittele olevani parempi vanhempi tämän asian vuoksi. Toivottavasti sinäkin voisit ajatella asiaa myös muilta kanteilta, etkä itsepintaisesti pitää kiinni omastasi, etenkin kun perustelut ovat kovin ristiriitaisia. Lukisit nyt edes ajatuksella nuo aiemmat mielipiteet ennen kuin alat arvostella muita kasvattajina, jookos? Sinulla on täysi oikeus kieltää tytärtäsi menemästä poikaystävälleen yöksi, saat vaikka kieltää ulkona liikkumisen kokonaan, mutta se ei valitettavasti takaa hänelle yhtään sen onnellisempaa elämää. Minä sallin omille lapsilleni elämän opsikelun valvottuna ja turvallisen, luotettavan aikuisen läheisyydessä. Ainakin he uskalatavat tulla luokseni minkä tahansa asian kanssa, toivottavasti sinunkin tyttäresi uskaltaa, jos sitten joskus käykin se vahinko. Se kun ei katso aina ikää, aivan muita asioita. :whistle:
Peesi Jannuskalle!! =) Mulla on ihan samat ajatukset.
 
Luulen, että pyyntö yökylään menemisestä on ehdotus keskustella asiasta laajemmin äidin kanssa. Hienoa, että hän ottaa asian puheeksi eikä toimi salaa vanhemmilta. Pyyntö ei välttämättä tarkoita, että hän haluaisi mennä. Juttu voi olla myös niin että poika on pyytänyt ja tyttö on luvannut tulla "jos saa luvan". Asianlaita saattaa selvitä keskustelussa.
 
Halipatsuippaa

Rehellisesti sanottuna en tiedä mitä tekisin jos oma tyttö kysys 14-vuotiaana poikakaverin luo yökylään menoa...jos kunnon poika ja olleet jo ½ vuotta yhdessä saattasin antaa luvan.
Oishan se kivempi et oma tytär menettäs neitsyytensä jossain muualla kun ulkona miten ite sen menetin samassa iässä.Kun se nyt on ihan saletti et aika harva on neitsyt 18-vuotiaaks,vaikka äitit niin luuleekin ;)

Ite oon sitä mieltä et jos kieltää seksin ja yökylät alle 18-vuotiaalta ja jättää ehkäisy yms. valistuksen sinne täysi-ikäisyyteen on jo myöhässä.Ne kokemukset hommataan enivei sillon kun halutaan ei sillon kun äiti sanoo.Parempi keskustella ja valistaa et sitten kun se käy lapsi ei saa sukupuolitautia tai tule raskaaks ainakaa siks et olen ummistanu silmät ettei alle 18-vuotiaat harrasta seksiä koska minä kiellän!

Tottakai järjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 09:38 Halipatsuippaa kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna en tiedä mitä tekisin jos oma tyttö kysys 14-vuotiaana poikakaverin luo yökylään menoa...jos kunnon poika ja olleet jo ½ vuotta yhdessä saattasin antaa luvan.
Oishan se kivempi et oma tytär menettäs neitsyytensä jossain muualla kun ulkona miten ite sen menetin samassa iässä.Kun se nyt on ihan saletti et aika harva on neitsyt 18-vuotiaaks,vaikka äitit niin luuleekin ;)

Ite oon sitä mieltä et jos kieltää seksin ja yökylät alle 18-vuotiaalta ja jättää ehkäisy yms. valistuksen sinne täysi-ikäisyyteen on jo myöhässä.Ne kokemukset hommataan enivei sillon kun halutaan ei sillon kun äiti sanoo.Parempi keskustella ja valistaa et sitten kun se käy lapsi ei saa sukupuolitautia tai tule raskaaks ainakaa siks et olen ummistanu silmät ettei alle 18-vuotiaat harrasta seksiä koska minä kiellän!

Tottakai järjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa =)



Meillä keskustellaan lastemme kanssa kaikista asioista =). Emme ole yhtä vaitonaisia kuin omat vanhempamme olivat 1970- ja 80-luvun vaihteessa. Meille kun ei kerrottu kotonamme aikanaan mitään murrosiästä, seurustelusta, seksuaalisuudesta tai ehkäisystä.

Silti olen sitä mieltä, äitinä ja aikuisena, että vanhempien ei tarvitse antaa näille 14-15-vuotiaille lapsilleen lupaa yökyläilyyn poika-tai tyttöystävän luona. Ja omalta yläasteajaltani muistan, että ikäluokassa oli vain muutama tyttö ja poika, joilla ns. "meni lujaa". Heillä kuvioissa olivat vahvasti mukana niin tupakka, kalja kuin seurustelutkin yökyläilyineen. Nämä "kapinalliset" lopettivat koulunkäynnin jo peruskouluun, jäivät kotiin maleksimaan tai menivät satunnaisiin töihin koulun jälkeen. Koulumenestys oli heikkoa lähes kaikilla.

En pidä 14-15-vuotiasta vielä henkisesti kypsänä seurusteluun ja seksin harrastamiseen. Minusta vakiintunut parisuhde ja seksi kuuluvat aikuisuuteen. En hyväksyisi omilta lapsiltani em. seksisuhteita. Minusta lapsella ja nuorella on oikeus kasvaa aikuiseksi ennen vakinaista suhdetta.

Koulumenestys on yläasteella ja lukiossakin usein heikkoa, jos nuoren aika ja mielenkiinto menevät vain seurusteluun. Omalla yläasteellamme on 13-16-vuotiaita tyttöjä, joita nämä 18-25-vuotiaat nuoret miehet käyttävät hyväkseen. Miehet ajelevat autoillaan koulun alueella, ja houkuttelevat tyttöjä kyytiinsä koulupäivän aikana. Onpa poliisikin puuttunut asiaan :(. Osalla tytöistä jää jopa peruskoulun päättötodistus saamatta tai numerot ovat niin huonoja, että opiskelupaikkaa ei saakaan.

Nykymedia suorastaan tyrkyttää seksiä lapsille ja nuorille. Nuorisomuoti on hyvin seksististä ja paljastavaa :(. Jopa lastenvaatteita valmistetaan samalla muotilla. Niukat lantiohousut, avonaiset paidat ja itsensä paljastaminen ovat muotia. Voi vain miettiä, miltä kasvavista lapsista ja nuorista tuntuu, kun seksiä ja paljasta pintaa tyrkytetään meille joka paikassa? Myös TV-ohjelmat, elokuvat, videot ja lehdet myyvät seksillä :(.

Vanhempien asenteetkin tuntuvat olevan hyvin sallivia :(. Minusta lapsen ja nuoren ei tarvitse elää aikuisen elämää. Lapsuutta tulee suojella =).
 
Olen samaa mieltä joissakin asioissa... Mutta nythän ei (kai) ollutkaan kyse siitä, että sallitaan nuorten tyttöjen harrastaa seksiä miten vaan holtittomasti ja kenen kanssa tahansa.
Minä hyväksyisin kyllä noin 15v. yökyläilyt poikaystävän kanssa, jos olisi kyseessä vakituinen, kunnon seurustelusuhde ja itse tuntisin pojan jo kohtuullisen hyvin.
Onhan se silti hyvä, ettei seurustelukuviot vie liian paljon aikaa koulunkäynniltä yms. eikä pidäkään antaa joka arki-ilta kuluttaa kaikkea aikaa siihen. Koulu on huolehdittava myös. Viikonloppuisin ehtii sitten enemmän olla kavereiden (ja poikaystävän) kanssa. Eli arkena en antaisi tulla/mennä yöksi.
Tietenkin tytön kanssa on puhuttava esim. ehkäisystä ja sukupuolitaudeista, ja huolehdittava että hän ymmärtää asioista tarpeeksi. Eli ymmärtää, ettei seksiin todellakaan tarvitse suostua ennenkuin on itse valmis, ei pojan painostuksesta ym. Ja kannattaa ehkä kertoa että läheisyyttä ja hellyyttä voi antaa toisilleen ilman yhdyntääkin. :)
 
Halipatsuippaa
Kuulostas niikun siltä kun äitin viestejä lukee että on tasan kaksi vaihtoehtoa...joko pannan holtittomasti kun kanit tai ei mennä yökylään.
Onhan olemassa myös välimuoto,seurustelu (tai yökyläily) ala-ikäisenä ei tarkota automaattisesti sitä että koulu jäisi kesken jne.

En kannata liian tiukkaa kasvatusta,mutta en myöskään antaisi 15-vuotiaan tyttäreni mennä kihloihin ja muuttaa poikakaverin kanssa yhteen,se kun näyttää olevan nykyjään aika trendi jo.Se on se paljon puhuttu kultainen keskitie tässäkin asiassa aika toimiva :)

Lapsien pitää saada olla lapsia,mutta se nyt vaan on tosiasia että lapset kumminkin kasvavat ja kehittyvät,jopa ennen sitä täysi-ikäisyyttä ja mielummin minä ainankin haluan tietää mitä sitä puuhaillaan kun olla pää puskassa.

Kyllä minunkin äiti varmaan luuli että ootan seksikokemuksia täysi-ikäisyyteen ja varmaan luulee vieläkin :LOL: Tosin se oli niin hulttioäiti että sain olla poikakaverilla yötä (ja se meillä) 15-vuotiaana ;) Ihan minusta silti kunnollinen työssäkäyvä kansalainen tuli :D

Tosin jos tyttäreni 14-vuotiaana seurustelisi täysi-ikäisen kanssa pistäisin hommalle stopin,mutta suunnilleen saman ikäisen kanssa se on minusta hyväksyttävää,tietysti lapsesta riippuen :)

 
kylläpä onkin tullut vastauksia ihanan paljon :) keskusteltiin tytön kans sitten asiasta ja sanoi että tarkoitus ei oo seksiä harrastaa(ainakin niin sanoi) ja pakko kai se on luottaaa hänen sanaansa ja omaan harkinta kykyynsä,joten sanoin ,että harkitsen sitä yöksi menoa joku viikonloppu.toivottavasti olen nyt oikeilla jäljillä...onhan se niin että jos se seksi on kuvioissa,niin voipi sitä harrastaa muulloinkin ko yökylässä...
 
kolmen äipsy
Ihan vaan takaviistosta kommenttina oma kauhuskenaarioni, joka toivon mukaan on vaan ja ainostaan fictiota ja vielä "rapakon takana":
Satuinpa nyt joskus alkuvuodesta katsomaan fiktiivistä ohjelmaa "Kova laki", jossa ko. osassa paljastui aika hurjia alkuperäisen rikostutkinnan edetessä. 14vee tyttö hankkiutui hoitoon, mutta ei halunnut kenellekään paljastaa joutuneensa raiskatuksi. No se kantautui poliisien tietoon ja juttua alettiin tutkia. Paljastui, että 14-15vee tytöt ja muutaman vuoden vanhemmat harrastivat iltapäivisin seksiorgioita, joissa ei "harrastettu seksiä" vaan tytöt "vaan ottivat suihin" pojilta. Raiskatuksi joutunut tyttö oli tullut raiskatuksi tilanteessa, jossa oli itse ensin pojan painostuksella (pelko menettää poikaystävä) suostunut seksiin ja juuri ennen varsinaista yhdyntä muuttanut mielensä ja yrittänyt kieltää poikaa... ja kuinkas siinä sitten kävikään... En kerta kaikkisesti voinut jättää katsomatta loppuun, vaikka olin jo nukkumaan lähdössä, niin pysähdyttävä koko tarina oli :( Kauhistuttaa ajatellakin, että voiko noin oikeasti tapahtua ja todeta itse ettei olisi mikään ihme...

No tämä toki vain tv-ohjelmassa ja vielä jenkkilässä, mutta enpä kovin ihmettelisi vaikka täällä meidän lintukoto-Suomessammekin jotkut tytöt ihan oikeesti uskoisivat kaikki kavereiden ja poikien puheet. Yläasteikäiset ovat auttamattoman tietäväisiä jo sukupuolivalistusta ajatellen. Sen tiedon oikeellisuus saattaakin sitten riippua tietolähteistä ja olla täysin vääristynyttä (mm. että suuseksi ei olisi ns. oikeeta seksi)
Toivon oman 12vee tyttäreni saavan riittävästi oikeaa asiallista tietoa seksistä ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista - myös sukupuolitaudeista - jostakin ennen kuin aloittaa oman seksielämänsä. Minulta hän ei halua kuulla ko. asioista, mikä minua suuresti surettaa, vaikka olenkin sanonut olevani alan ammattilainen - siis kätilön ominaisuudessa :LOL: - ja tietäväni asioista jonkun verrankin.

Alkuperäiseen viestiin en osaa neuvoa, koska asia riippuu niin monista asioista. Onnea teille luottamukselllisista suhteistanne tyttären kanssa! Itse olen kai jotenkin onnistunut olemaan huono äiti, koska välit tyttären kanssa eivät tunnu olevan noin luottamuskelliset. Kahden poikamme kanssa kyllä voin ja pystyn puhumaan asiasta kuin asiasta. Mutta enpä todella tiedä miten suhtautuisin asiaan, mutta kohtapa tuo saattaa olla ajankohtaista meilläkin...
 
Halipatsuippaa
Oho :\|
Toivot että tyttö saa jostain tietoa? HUH,minä en ainankaan toivo vaan puhun vaikka tyttö ei haluaisikaan minun kanssa puhua,tai kysyn tytöltä kenen kanssa haluaisi asioista keskustella ja sitten saisi keskustella valitsemansa henkilön kanssa.
En yksinkertaisesti vaan uskalla jättää toivomisen varaan että kyllä joku neuvoo!
 
kolmen äipsy
No en nyt kuitenkaan ihan toivon varaan olekaan ajatellut asiaa jättää, aion kyllä puhua asioista niiden oikeilla nimillä, kun tulevat ajankohtaisiksi - itse asiassa ovat kyllä askarruttaneet lapseni mieltä jo ekasta luokasta asti. Mutta kun kerta kaikkisesti on pistänyt korvat lukkoon jo pelkästää kuukautisista puhuessani, niin voin vaan kuvitella minkä vastaanoton puheeni saa, kun ÄITI alkaa puhua SUKUPUOLIASIOISTA :x Oma äitini ei ole koskaan kertonut mitään muuta kuin kuukautisista ja samalla tavalla "läppäsin kädet korville" itse silloin niin kuin tyttäreni nyt. Eli ei ole omena puusta kauas pudonnut... Mutta onneksi minulla on halua ja myös kanttia kertoa asioista niiden oikeilla nimillä huolimatta tyttäreni mahdollisesta haluttomuudesta kuulla asioista äidin kertomina.
Mutta toivomisella tarkoitin sitä, että tyttäreni kuin myös ystävänsä saavat oikeaa asiallista tietoa myös muuta kautta kuin kotona. Tunnetusti seksiasiat kiehtovat kasvavan nuoren ja miksei ihan pikkulapsenkin mieltä jo ennen kuin on tarkoitus varsinaisesti tehdä mitään. Ja se mikä kiinnostaa, niin siitähän pitää saada tietoa, mutta mistä nuori osaa erottaa asiallisen tiedon suoranaisesta pornosta esimerkiksi?! Siitä johtuu kaino toiveeni...
Kyllä on lasten kasvatus mielenkiintoista, yksi kyselee suoraan miten lapsia tehdään ja toinen ei ota kuuleviin korviinsa mitään asiaan viittaavaakaan... :snotty:
 

Yhteistyössä