Pojalle kasvuhormonia?!!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
11kk ikäinen poika on nyt 70cm, eli aika pieni, mutta kasvaa pituutta koko ajan hyvää vauhtia. Oli syntyessäänkin 42cm, eli kasvanut mun mielestä hyvin. Vertailin vanhempien poikien neuvolakorteista, niin ne on ollu ihan yhtä pitkiä kun tuo nuorimmainen (kaikki kolme lasta syntyneet noin pieninä), ja kasvaneet samaan tahtiin, niin miksei vanhempien kohdalla koskaan puhuttu mistään hormoneista?
Mä en taida suostua mihinkään tuommoseen, kun nuo vanhemmatkin on ihan normaalisti kasvaneet... Onko siinä mitään järkeä?
 
apsi
Vie neuvolaan/lääkäriin näytille ne edellistenkin lasten kortit, jos ne ei ole siellä huomanneet, että teillä tuo on "tapana" ja muksut ehtivät kasvaa sitten aikanaan.
 
ap
Ajattelinkin nuo neuvolakortit ottaa näytille.

Vanhemmat lapset on tällä hetkellä 5-vuotiaita, eli ei luulisi asioiden noin lyhyessä ajassa paljon muuttuneen. Minä olen 160 ja mies 180cm.

Pituutta on kaikilla lapsilla tullut samaan tahtiin, tietysti menevät miinuskäyrillä syntymäkoon takia, mutta aina "omaa käyrää" tasaisesti.
 
päivi
Meillä on neuvolassa ehdotettu joka lapsen kohdalla jotain kasvuun liittyviä toimenpiteitä.
Yksi oli liian pitkä, kakkonen liian lyhyt ja pienin aivan liian lihava jota ei todellakaan ollut.
Kakkonen oli saman mittaisena saman ikäisenä 3 kiloa painavampi ja hänestä vain oltiin pituudesta huolissaan.
En noita sen enempää kotosalla mietiskellyt kun kaikki ihan normaalikäyrissä olleet.
Eivät kai neuvolassa muuta huomautettavaa löytäneet niin tarttuivat tuommoisiin,
 
lyhyen äiti
meillä myös lyhyt poika, 72cm, 1v4kk. koko pienen iän on puhuttu kun kasvaa niin hitaasti. verikokeet tehtiin, kaikki ok! loppujen lopuksi saatiin lapsipolille aika, jonne vein isän neuvolakortin mukanani. isä on ollut juuri saman mittainen kuin poikansa ja kasvanut ihan yhtä hitaasti. tämä kelpasi lääkärille selitykseksi pituuskasvuun!! ei tarvi enään juosta lääkäreillä eikä kontrolleissa neuvolassa.
 
ap
Tuo pituudesta mainitsivat lastenpolilla. Vuoden ikäisenä viedään sinne kasvukäyrät, ja jos kasvu jatkuu näin (joka on mun mielestä ihan normaali), niin aletaan suunnitella tuota kasvuhormonia aloitettavaksi tuossa 2-3-vuotiaana.
 
Solina
taitaa olla tosi tapauskohtausia nämä. Meidän poitsulle ei ole ikänä edes ehdoteltu mitään tuollaista vaikka on lyhyt, 1 vuotiaana oli 69cm ja nyt 3vuotiaana 86cm

Mutta vie tosiaan isompien neuvolakortit lääkärille näytille
 
vv
Ei meillä aikanaan kummallekaan tytölle (1 v 67 & 68 cm) eikä pojalle (1 v 72 cm) ole ehdoteltu kasvuhormonia.
Neuvola ei muutenkaan ole missään vaiheessa ottanut itsenäisesti kantaa noihin kasvukysymyksiin. Itse olen noista kysellyt ja selvitellyt ja tarvittavat lähetteet hankkinut.

Ja kokemuksieni mukaan ainakin TAYS alkaa harkitsemaan kasvuhormonihoitoja normaalisti vasta tuossa 5-6 v iässä, mikäli kasvu ei ole täysin pysähtynyt tai erittäin paljon hidastunut.
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
taitaa olla tosi tapauskohtausia nämä. Meidän poitsulle ei ole ikänä edes ehdoteltu mitään tuollaista vaikka on lyhyt, 1 vuotiaana oli 69cm ja nyt 3vuotiaana 86cm

Mutta vie tosiaan isompien neuvolakortit lääkärille näytille
meillä 1vuotiaana 70.8 ja 4vuotiaana 86cm. Mä olen pyytänyt kasvuhormoonia, mutta ei kuulemma saa kun on terve..
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
en kuuna päivänä antais muksulle jotain kasvuhormonia.. miksi kaikkien lapsien pitäisi olla samanmittaisia/paksuisia?? ihan sairauteen menee tämä nykypäivän taulukko-elämä! :kieh:
Minkälaista kohtelua oletat n 150cm pikän Miehen saavan??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
en kuuna päivänä antais muksulle jotain kasvuhormonia.. miksi kaikkien lapsien pitäisi olla samanmittaisia/paksuisia?? ihan sairauteen menee tämä nykypäivän taulukko-elämä! :kieh:
Minkälaista kohtelua oletat n 150cm pikän Miehen saavan??
se on silloin sen mittainen. Luojan luoma. =) hormoneilla saadaan syöpää yms..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
en kuuna päivänä antais muksulle jotain kasvuhormonia.. miksi kaikkien lapsien pitäisi olla samanmittaisia/paksuisia?? ihan sairauteen menee tämä nykypäivän taulukko-elämä! :kieh:
Niinpä, kaikista asioista nostetaan kamala haloo, jos ei mee justiinniin ku taulukossa on :|

Ja joku tuola kyseli 5-vuotiaiden mittoja, niin ne oli nyt neuvolassa 104cm ja toinen 106cm.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
taitaa olla tosi tapauskohtausia nämä. Meidän poitsulle ei ole ikänä edes ehdoteltu mitään tuollaista vaikka on lyhyt, 1 vuotiaana oli 69cm ja nyt 3vuotiaana 86cm

Mutta vie tosiaan isompien neuvolakortit lääkärille näytille
meillä 1vuotiaana 70.8 ja 4vuotiaana 86cm. Mä olen pyytänyt kasvuhormoonia, mutta ei kuulemma saa kun on terve..
Kenen kanta tuo on? Neuvolan vai endokrinologien? Millä alueella asut? Onko tehty kasvuhormonierityskoe? Onko kasvua seurattu millään tavoin, eli onko kasvu hidastunut viime aikoina vai ollut aina hidasta?

Minä olen saanut 3v/ 85 cm lapsen kyllä endokrinologian polille, tosin töitä se vaati neuvolan suuntaan. Ja sinne päästyämme seurantaan, jatkotutkimuksiin ja tutkimusten myötä tarvittaviin jatkohoitoihin. Eli neuvola ei olisi halunnut lähettää tutkimuksiin, mutta kun sinne päästiin, vikaa löytyi.



 
vieras
Niinpä, lapsen kasvua kytätään niillä käyrillä, ja sitten tulee tulos: Liian laiha, liian lihava, liian pitkä, liian lyhyt... Kyllä sen nyt aika helposti ihan lapsen yleisolemuksesta yms näkee miten se lapsi voi ja kehittyy. Alle vuoden vanhoja ollaan jo laittamassa paremmuus järjestykseen sen mukaan miten kasvaa.
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttien äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
taitaa olla tosi tapauskohtausia nämä. Meidän poitsulle ei ole ikänä edes ehdoteltu mitään tuollaista vaikka on lyhyt, 1 vuotiaana oli 69cm ja nyt 3vuotiaana 86cm

Mutta vie tosiaan isompien neuvolakortit lääkärille näytille
meillä 1vuotiaana 70.8 ja 4vuotiaana 86cm. Mä olen pyytänyt kasvuhormoonia, mutta ei kuulemma saa kun on terve..
Kenen kanta tuo on? Neuvolan vai endokrinologien? Millä alueella asut? Onko tehty kasvuhormonierityskoe? Onko kasvua seurattu millään tavoin, eli onko kasvu hidastunut viime aikoina vai ollut aina hidasta?

Minä olen saanut 3v/ 85 cm lapsen kyllä endokrinologian polille, tosin töitä se vaati neuvolan suuntaan. Ja sinne päästyämme seurantaan, jatkotutkimuksiin ja tutkimusten myötä tarvittaviin jatkohoitoihin. Eli neuvola ei olisi halunnut lähettää tutkimuksiin, mutta kun sinne päästiin, vikaa löytyi.
Joulukuussa 5v neuvola. Täytyy siellä taas ottaa puheeksi, kun tuli vakituinen hoitaja paikalle. Eli vauvana oli 0-käyrällä, mutta lasku alkoi jo alle puolivuotiaana. Ainoastaan allergiat on tutkittu. Ei tutkittu esim. Refluxia, johon aloitin itse hoidon.
Keski-suomessa asutaan
Mä en halua, että kaikki on samanlaisia, mutta itseäni on kiusattu Paljon pienuuden takia. Eipä olisi sitä syytä kiusata..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, lapsen kasvua kytätään niillä käyrillä, ja sitten tulee tulos: Liian laiha, liian lihava, liian pitkä, liian lyhyt... Kyllä sen nyt aika helposti ihan lapsen yleisolemuksesta yms näkee miten se lapsi voi ja kehittyy. Alle vuoden vanhoja ollaan jo laittamassa paremmuus järjestykseen sen mukaan miten kasvaa.
peesi! sanon, että surullista!
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, lapsen kasvua kytätään niillä käyrillä, ja sitten tulee tulos: Liian laiha, liian lihava, liian pitkä, liian lyhyt... Kyllä sen nyt aika helposti ihan lapsen yleisolemuksesta yms näkee miten se lapsi voi ja kehittyy. Alle vuoden vanhoja ollaan jo laittamassa paremmuus järjestykseen sen mukaan miten kasvaa.
peesi! sanon, että surullista!
Sanompa tähän että: josko sit älähtää, kun omalle kohdalle kolahtaa.. So sad!!!
 
Mun broidi oli aina luokkansa lyhyin ja väliin oli 20cm muita lyhyempi kunnes yhtenä kesänä hurahti jo mun ohi ja on nyt miltei 180cm(ellei ylikin) pitkä ja hänen kohdallaan ei koskaa puhuttu kasvuhormoneista.
Mun toinen poika on nyt 4v 5kk 98cm ja neuvolassa mainittiin että on lyhyt ja tarvis tehdä jotain tutkimuksia, mutten itekään kyllä ole kasvuhormonin kannalla vaan annan kasvaa omaa tahtiaan.Vaikkakin sitten pikkuveljensä kasvaisikin jossain vaiheessa ohi isosta veljestään.
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
Mun broidi oli aina luokkansa lyhyin ja väliin oli 20cm muita lyhyempi kunnes yhtenä kesänä hurahti jo mun ohi ja on nyt miltei 180cm(ellei ylikin) pitkä ja hänen kohdallaan ei koskaa puhuttu kasvuhormoneista.
Mun toinen poika on nyt 4v 5kk 98cm ja neuvolassa mainittiin että on lyhyt ja tarvis tehdä jotain tutkimuksia, mutten itekään kyllä ole kasvuhormonin kannalla vaan annan kasvaa omaa tahtiaan.Vaikkakin sitten pikkuveljensä kasvaisikin jossain vaiheessa ohi isosta veljestään.
Mun toinen poika 4.5 vuotiaana tuon 98 cm ja kukaan ei sanonut että olisi lyhyt. Mutta 86cm on lyhyt
 
itsekkin lyhyt
Hei, ei kasvuvormonia anneta "varmuudenvuoksi", siis jos lapsi vaan on pieni.. Meillä poika vajaa 5v 97cm, ja kun käytiin tutkimuksissa, niin kasvuhormonitaso oli normaali, eli ei ole mitään hyötyä antaa sitä. Sitäpaitsi maksaa n 1000?/päivä.
Meidän poika nyt vaan on pieni.. Toivottavasti sitten joskus ottaa jonku kasvupyrähdyksen.. muuten tulee kyllä vaikea elämä... :(
 

Yhteistyössä