pojan yliliikkuvat kädet

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Pojalla 4v on molemmissa käsivarsissa ilmeisesti yliliikkuvat nivelet. kun hän nojaa käsiinsä, kyynärtaipeet kääntyvät ihan suoraan eteenpäin, joskus jopa siitä yli. Itselläni, eikä muillakaan perheenjäsenillä kädet eivät käänny ollenkaan noin paljoa.
Neuvolassa en kosaan muistanut asiasta mainita, eikä ne tunnu poikaa haittaavan. Olisikohan kuitenkin syytä ottaa asia joskus puheeksi, voikohan niistä tulla ongelmia myöhemmässä vaiheessa?
 
Mulla on yliliikkuvat nivelet, ja ei siitä sen kummempaa haittaa ole ollut... liikunta on hyväksi käsittääkseni, koska hyvät lihakset tukevat niveliä hyvin.

Mä aloin oikein miettimään tuota käsiin nojaamista... siis eikö kaikki saa kyynärtaipeita kääntymään suoraan eteen nojatessaan käsiinsä? :eek:
 
Mulle nää on sillai tuttuja asioita, kun itselläni on yliliikkuvuusoireyhtymä eli sairaalloinen, kipua aiheuttava yliliikkuvuuteen liittyvä tila. Oon ymmärtäny, että yliliikkuvuus ei voi olla paikallista, vaan se on yleisempi ominaisuus, eri asteisena eri nivelissä. Pojallasi voi olla just käsivarret kaikkein "pahimmat", mutta kyllä muutkin nivelet ovat jonkin verran ainakin yliliikkuvia. Tosin lapsilla nivelet ovat kumia muutenkin, eli en ota kantaa onko poikasi välttämättä kauhean poikkeuksellinen tai epätavallisen yliliikkuva.

Mulla alkoi yliliikkuvuus vaivata vasta aikuisiässä, vaikka nuorena olin paljon notkeampi kuin nykyään. Oon lapsesta asti saanut kuulla aina lääkärillä kysymyksiä siitä että vaivaavatko niveleni mua ja paljonko on kipuja ja sijoiltaan menoja. Mutta olin hyvässä kunnossa ja vahvat lihakset esti ongelmat. Raskauksien myötä sitten alkoivat pahentuvat oireet. Pojallasi siis voi olla yliliikkuvuutta, mutta se ei välttämättä koskaan ala häntä vaivata. Kannattaa urheilla ja välttää ylivenytyksiä eli niveliä ei kannata enää yrittää viedä pitemmälle venyvyydessä. Ei kannata mun mielestä kovasti huolehtia vielä lapsella tai muutenkaan ellei tule selviä ongelmia kuten vaikka niitä sijoiltaan menoja.
 
Chirol
Moi! Oon nyt 22v. ja huomasin vasta vuosi takasipäi että ei muiden kädet taivukkaa niinku mulla eli kyynärtaive kääntyy 180 astetta ympäri vaivatta. Pidin sitä lapsena ihan normaalina. Mut nyt jotku kaverit on sanonu siitä et näyttää hirveelle ku mun kädet taipuu niin. Ikinä ei oikeestaan ole ongelmia ollut ja kuulin vasta hiljattain että serkkuni tytöllä on samanlaiset kädet. Yleensä tämä liikkuu suvussa ja kannattaa tosiaan välttää tahallista ylivenyttelyä ettei kädet kipeydy ja vanhempana tämä voi helposti kehittyä nivelreumaksi mitä miulla on suvussa.
 

Yhteistyössä