Polikliininen synnytys

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Te jotka olette käyneet ja kääntyneet synnytys salissa... Kertokaa mietteitä ennen synnytystä. Pelottiko lähteä heti kotiin ja rohkaistiinko neuvolassa tähän valintaan vai kuten minulla, yritetään pelotella ja saada luopumaan ajatuksesta. Esikoisen kun synnytin oyssissa niin osastolla kohtelu oli niin ala-arvoista että en kyllä tätä seuraavaa mielelläni jää sinne osastolle hoitelemaan. Tiedän kyllä että jos käy niin että vauva joutuu takaisin sairaalaan niin äiti ei sinne enään sitten voi jäädä yöksi (tai näin minulle ainakin neuvolassa sanottiin) Mutta miten on yleensä mennyt teillä jotka olette poliklinisesti synnyttäneet?
 
Minä olisin halunnut synnyttää seurasavan lapseni. Eli meidän perheen neljännen poliklinisesti, mutta ei kuulemma onnistu Oys.ssa Neuvolan täti sanoi vaan että lasta tarkkaillaan 2-3vrk alkaako kellastua vai ei. Kateellisena luen täällä kun eteläsuomessa päästään halutessa samana tai seuraavana päivänä kotiin.
Ja tosiaan minun kokemukseni mukaan oys.ssa saa huonoa palvelua synnyttäneiden osastolla. En sitten tiedä onko vika minussa vai missä :/
 
Juu mäkin voisin synnyttää poliklinisesti. Kysissä oli kyllä oikein mukava kohtelu, mut kamala kiire ja mä vierastan niin kovasti noita sairaaloita ja olin tosi helpottunut kun pääsin hetimiten kotiin esikoisen kanssa (olin 3päivää sairaalassa). Hollanti olis ihanteellinen paikka asua ja olla, siellä on kotilääkärit ja synnytykset hoidetaan kotona asiantuntevan kätilön kanssa.Olis kiva jos suomessakin toi ois mahdollista!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 15:58 miettivä kirjoitti:
.... Tiedän kyllä että jos käy niin että vauva joutuu takaisin sairaalaan niin äiti ei sinne enään sitten voi jäädä yöksi (tai näin minulle ainakin neuvolassa sanottiin) Mutta miten on yleensä mennyt teillä jotka olette poliklinisesti synnyttäneet?
Ei ole kokemusta poliklinisesta synnytyksestä, mutta itse olen ajatellut, että jos kaikki menee hyvin, niin yhden yön olisin sairaalassa, sitten kotiin. En kanssa oikein rakasta noita sairaaloita...

Mutta mitä tulee tuohon ylle lainaamaani lauseeseen, niin en oikein voi uskoa sitä. Esikoiseni joutui tutkittavaksi sydämen ja infektioepäilyn vuoksi TYKSiin ollessaan 1 v 2 kk ja olin ihan paniikissa, että joudun jättämään lapsen sinne, mutta mulle sanottiin, ettei missään tapauksessa: äiti ja lapsi saavat aina olla halutessaan yhdessä sairaalassa. Näin ainakin TYKSissä edellisvuonna siis.

Sain lapsen huoneeseen retkisängyn siis, ruokaa en saanut, vaan se piti itse hankkia, mutta siis lapsen kanssa sai olla 24 h/vrk.

Tosin voihan olla, että asia on eri, jos lapsi joutuu esim. vastasyntyneiden teholle, mutta toisaalta siellä et muutenkaan saisi olla 24 h/vrk hänen kanssaan, joten sinällään kai kotona voisikin käydä nukkumassa? Tosin TYKSissä on ymmärtääkseni myös pari yhteishuonetta vanhemmille, joiden lapsi on sairaalassa? En tiedä, onko asia muuttunut tai onko muissa sairaaloissa eri käytännöt.
 
mammammaa
Jos oot OYS:iin menossa, nii älä haaveilekaan kotiutusta alle kolmen päivän. Tai itse voinet lähteä, mut lastenlääkäri ei päästä vauvaa pois sitä ennen. Seuraavat, että jokaisella terveelläkin lapsella oleva synnynnäinen reikä sydämessä on umpeutunut ennen kotiutusta. Mullakin oli p kokemus OYS:sta esikoisen kans. Nyt paljon parempi kaikin puolin vaikka osastot tupaten täynnä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 15:58 miettivä kirjoitti:
Te jotka olette käyneet ja kääntyneet synnytys salissa... Kertokaa mietteitä ennen synnytystä. Pelottiko lähteä heti kotiin ja rohkaistiinko neuvolassa tähän valintaan vai kuten minulla, yritetään pelotella ja saada luopumaan ajatuksesta. Esikoisen kun synnytin oyssissa niin osastolla kohtelu oli niin ala-arvoista että en kyllä tätä seuraavaa mielelläni jää sinne osastolle hoitelemaan. Tiedän kyllä että jos käy niin että vauva joutuu takaisin sairaalaan niin äiti ei sinne enään sitten voi jäädä yöksi (tai näin minulle ainakin neuvolassa sanottiin) Mutta miten on yleensä mennyt teillä jotka olette poliklinisesti synnyttäneet?
Synnytin neljännen polikliinisesti, eikä siinä aiempia synnytyksiä huomioitu. Jos olisi huomioitu, niin tuskin olisin saanut, sillä ne eivät olleet mallisynnytyksiä eikä tuloksena ollut mallivauvoja.

Neuvolassa ei oikein otettu mitään kantaa koko asiaan, eikä sairaalassakaan vastaan pantu =) . Eikä mulla mitään pelkojakaan muistaakseni ollut, jännitystä vain :D .

Ja tälläkin kerralla aion käydä kääntymässä, mikäli mahdollista.
 
Vastaaja
Ongelmana varhaisessa kotiutuksessa on, että huomaako äiti jos lapsella on joku vakava häiriö ja ehtiikö sitten ajoissa sairaalaan. Lapsen turvallisuudesta siis kyse. Tottakai olisi kunnalle halvempaa heittää kaikki kotiin heti kun homma on hoidettu... ;)

Tiedetään, että suurin osa vakavista häiriöistä ja esim. infektioista huomataan parin ekan vuorokauden kuluessa, ja ainakin jos äiti on kokematon, on helpompi että lapsi on valmiiksi ammattilaisten vahdinnassa ja apu lähellä esim. jos vauvan hengitys, verenpaine tai sokerit yhtäkkiä romahtaa.

Äiti saa lähteä kotiin vaikka heti jos haluaa, koska aikuinen ihminen päättää itse hoidostaan. Ja kyllä useimmissa kunnissa uudelleensynnyttäjät voidaan kotiuttaa muutaman tunnin tarkkailun jälkeen, JOS kaikki näyttää olevan hyvin myös vauvalla, sairaalaan on lyhyt matka ja äidillä apua kotona :)
 
Lyyti
Aiheen vierestä hiukan. Olen itsekin menossa Oysiin synnyttämään ja olen kuullut, että siellä on osastolla henkilökunnalla tosi huonot välit, joka tietty heijastuu potilaisiin. Äitini on sairaanhoitajana kyseisessä puljussa, mut eri osastolla.. Että jos siellä on ankeaa, niin mielelläni minäkin heti pian kotiutuisin!

rv36+
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 10:43 Vastaaja kirjoitti:
Tiedetään, että suurin osa vakavista häiriöistä ja esim. infektioista huomataan parin ekan vuorokauden kuluessa, ja ainakin jos äiti on kokematon, on helpompi että lapsi on valmiiksi ammattilaisten vahdinnassa ja apu lähellä esim. jos vauvan hengitys, verenpaine tai sokerit yhtäkkiä romahtaa.
Niin ja sen vuoksi käydään sairaalassa (joko omassa tai synnytyssairaalassa) lastenlääkärin tarkastuksessa 2-3 vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Meillä oli nelosella sivuääni sydämessä, mutta koska lähes kaikki niistä häviävät 2-3 vuorokauden iässä, niin päästivät pois, tyttö syntyi lauantaina klo 2.10, kotiin me lähdettiin sitten aamulla ja tiistaina käytiin lastenlääkärillä tarkastuksessa ja sivuäänet olivat hävinneet.

Ja ensisynnyttäjille ei polikliinista anneta ja vauvan kunnon pitää olla hyvä, mielummin erinomainen ja synnytyksen olla säännöllinen. Siellä ollaan ensin salissa ne normaalit 2 tuntia synnytyksen jälkeen ja loput tunnit ollaan osastolla, eikä yötä vasten kotiuteta ketään, aamulla vasta, joten synnytysajankohdasta riippuen siellä voidaan olla 6-12 tuntia, useimmat pääsevät pois 6-8 tunnin kuluttua, mutta alle 6 tunnin ei päästetä tai ei ainakaan Satakunnan keskussairaalassa päästetä. Ja lääkäri tarkistaa vauvan vielä ennen kotiutusta, äidiltäkin vähän vointia kysellään, mutta äidin seuraava tarkistus on jälkitarkastus tai sitten äitiysneuvolan hoitajan tarkistus. Sairaalaan voi aina palata, soittaa ja varmistaa vain ensin.
 
Amaryllis
Mun piti synnyttää ns. poliklinisesti, eli päästä kotiin heti kun lääkäri antaa luvan. Hieno suunnitelma kaatui siihen, että vauva päätti syntyä jouluaattoaamuna :D Eivät päästäneet, tietenkään, pyhiksi kotiin ja tapaninpäivänäkin hyvin pitkin hampain koska ei ollut arkipäivä. Mielellään pitäisivät osastolla sen kolme päivää, ilmeisesti vastuukysymysten takia JOS jotain yllättävää ilmenisikin.
 
Mimosa
Mä haluaisin polikliinisen synnytyksen myös, koska en oikeasti yhtään pidä osastolla olosta. Mutta meidän sairaalassa se ei ole mahdollista, tosin pikainen kotiutuminen on, eli silloin ollaan 1vrk sairaalassa synnytyksen jälkeen. Tuokin toki vain, jos kaikki menee hyvin. Eli siis kaikkialla ei siis saa näitä polikliinisiä synnytyksiä, tätä harmitelleet kyllä muutkin tuttuni täällä :(
 
kuudenäiti
Heippa!

Hyvinkäällä pitää olla 36 tuntia synnytyksestä, että lääkäri voi tehdä kotiinlähtötarkastuksen.
Voi toki lähteä aiemmin, jos allekirjoitat paperin ja käytät sit vauvan erikseen lääkärintarkastuksessa.

Minä olin kuudennelta lapselta sairaalassa tuon 36 h ja lähdin sitten kotiin lääkärin tehtyä kotiinlähtötarkastuksen. Se sopi meille tosi hyvin, ja en olis kyllä sitä ennen uskaltanut lähteäkkään..

Eikö(hän) OYS:ssakin voi tehdä noin. Ainakin minä ymmärsin et se olis niinku ihan yleinen periaate.?

En tietty oo varma tuosta, kun ei ole sieltäpäin kokemuksia moisesta, mutta kysäiseppäs neuvolasta. Onhan se eriasia olla 1 ja puol vrk kuin 3!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 13:48 kuudenäiti kirjoitti:
Heippa!

Hyvinkäällä pitää olla 36 tuntia synnytyksestä, että lääkäri voi tehdä kotiinlähtötarkastuksen.
Voi toki lähteä aiemmin, jos allekirjoitat paperin ja käytät sit vauvan erikseen lääkärintarkastuksessa.

Minä olin kuudennelta lapselta sairaalassa tuon 36 h ja lähdin sitten kotiin lääkärin tehtyä kotiinlähtötarkastuksen. Se sopi meille tosi hyvin, ja en olis kyllä sitä ennen uskaltanut lähteäkkään..

Eikö(hän) OYS:ssakin voi tehdä noin. Ainakin minä ymmärsin et se olis niinku ihan yleinen periaate.?

En tietty oo varma tuosta, kun ei ole sieltäpäin kokemuksia moisesta, mutta kysäiseppäs neuvolasta. Onhan se eriasia olla 1 ja puol vrk kuin 3!
Ei voi tehä oys.ssa \|O Ite olen kysynyt ja moni tuttu on kysynyt. Lasta ei päästetä ennen 3vrk ikää kotiin :headwall:
Mikä ihmeen takapajula tämä on \|O
 
koiraharrastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 10:31 mammammaa kirjoitti:
Jos oot OYS:iin menossa, nii älä haaveilekaan kotiutusta alle kolmen päivän. Tai itse voinet lähteä, mut lastenlääkäri ei päästä vauvaa pois sitä ennen. Seuraavat, että jokaisella terveelläkin lapsella oleva synnynnäinen reikä sydämessä on umpeutunut ennen kotiutusta. Mullakin oli p kokemus OYS:sta esikoisen kans. Nyt paljon parempi kaikin puolin vaikka osastot tupaten täynnä.
Tuo kolme päivää ei ainakaan mulla oo pitänut ko. paikassa. Toisen, kolmannen ja neljännen lapsen kanssa olen päässyt kotiin toisena päivänä synnytyksestä. Neuvolan terveydenhoitaja on käynyt samalla viikolla sitten kotona katsomassa, että kaikki on kunnossa. :)
 
Cathryn harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 10:54 kutku kirjoitti:
Minä en osaa olla sairaalassa ollenkaan rennosti vauvan kanssa enkä muutenkaan.. En saanu siellä nukuttuakaan. Että itsekin mielellään vaan kääntysin siellä mutkan, jos mahdollista olisi...
Aivan sama juttu täällä! :wave: :/
Hyi kammo ja ällö sitä sairaalassa makoilua ja tissistä repimistä.
Kakkosta ku kävin synnyttään Taysissa, pääsin kahden yön päästä kotiin ja vauvan lääkärintarkastuksessa lääkäri oli tosi hapan ja tiukka, että tiäksää, että lähet omalla vastuulla ja jouduin allekirjottaan jonkun lapun viä todisteeks, että ymmärrän asian! Voi haloo! :eek: :LOL: Kai sen ny tyhmempiki tajuaa, että mitä omalle vauvalleen kuuluu ja neuvolaan voi soittaa ihan pienestäkin asiasta..
Kyllä ne ainakin Tays:issa piti äitejä (ainaki mua) tyhmänä! Muutenkin nöyryyttävää olla koko sairaalassa, mun mielestä. \|O :headwall:
 
äippä 78 harmailee
Minä olen kolmannella ja neljännellä lähtenyt kotiin reilu 12tunnin jälkeen.Lapset syntyny alkuillasta ja sit seuraavana aamuna heti lääkärintarkastuksen jälkeen ollaan kotiuduttu.
Nyt myös toivon pääseväni mahdollisimman pian pois,kun ei siellä osaa nukkua.
Mutta jos lapsen kunto sitä vaatii tottakai jään osastolle vauvan kanssa.
Ja olen synnyttänyt/synnytän Mikkelinkeskussairaalassa.
Täällä kans pääsee kyl hetikin pois jos sattuu aamusta synnyttämään.Muistaakseni 4.tunnin päästä.
 
Itse aion synnyttää polikliinisesti tämän neljännen lapseni, mikäli synnytys on yhtä helppo kuin aiemmat. vauva täysiaikainen ja hyväkuntoinen.
Meillä esikoinen oli sokeritipassa ja sinivalossa, joten tiedän nämä oireet kokemuksesta. Lisäksi olen ollut synnärillä lastenhoitajana töissä, joten kokemusta on sitäkin kautta ja uskon huomaavani kotona, mikäli vauvalla on jokin hätä.
Täälläpäin kuulemma onnistuu, synnytyksen jälkeen pitää olla 7 t tarkkailtavana salissa / osastolla ja sitten saa lähteä. Hyvällä eivät katso, mutta kieltääkään eivät voi. Ja tosiaan, 2-3vrk:n iässä pitää käyttää sitten lääkärintarkastuksessa.
 
Lohjan aluesairaalassa onnistuu ainakin. Vauvan kanssa vaan pitää käydä läääkärintarkastuksessa, kun vauva on 2 vrk ikäinen.

Tosi tylsää, jos makuuttavat sairaalassa väkisin. Mulla oli esikoisen kanssa niin kauhea stressi sairaalassaolosta, että maitokin suostui nousemaan vasta kun päästiin kotiin vauvan ollessa 4 vrk vanha.
 
Minäkin haluaisin mahd. pian kotiin. Esikoista odotan Jyväskylässä. Kun kysyin asiasta, sanoivat, että jos kaikki on mennyt hyvin, niin 2vrk. päästä pääsee kotiin ensisynnyttäjäkin.

Ja eiväthän ne voi siellä väkisin pitää äitiä eivätkä lastakaan, jos lapsen henki ei ole vaarassa. Lapsen osastolla väkisin pitämistä varten pitää lapsi ottaa väliaikaisesti huostaan, ja sitä ei ihan helposti kuitenkaan tehdä...

Itsekin arvelen huomaavani kotona, jos vauvalla on joku hätänä, ja imettämäänkin varmaan opin ihan omin avuin. saa sitten nähdä miten sitä uskaltaa panna hoitohenkilökunnalle hanttiin.
 
miettiväinen tiedän että KOKSissa on jotkut käyneet vaan kääntymässä ja esim. Mitäs nyt-puolella kirjoitteleva Aurinkokuntakin sitä suunnitteli.

Esikoiselta en tiijä onko onnistunut. Ite oon vajaa 2 vrk ollut keskimmäiseltä ja kuopukselta. Sain kyllä tapella että pääsin kotio silloin ja piti käydä l.polilla tarkastuksessa parin päivän päästä.

Kysäse neuvolasta mitä ne luulevat...
 
minäkin
onko tietoa miten seinäjoella on nykyään tapana??? siellä kyllä olen ensimmäisen synnyttänyt ja olin sen 3vrk, toisen sain tays:ssissa ja siellä oli silloin joku kokeilu että saa halutessaan kotiutua jo 1vrk kuluttua synnytyksestä joten silloin ei kauaa tarvinnut olla ja nyt oltais menossa seinäjoelle kolmatta synnyttämään joten mitenkähän on saako lähteä viim, vuorokauden kuluessa jos synnytys normi ja lapsella ei mitään hätää ???
 

Yhteistyössä