Poltatteko parafiini vai steariini kynttilöitä?

  • Viestiketjun aloittaja siinähän se
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Halpoja kynttilöitä eli silloin harvoin, kun poltan niitä. Votiivit ovat liian hinnoiteltuja minuun talouteeni. Useimmat kynttilät ovat lahjaksi saatuja. En siis ole trendikäs:D
 
Vieras
Me poltetaan tosi paljon kynttilöitä ja ostetaan aina tarjouksesta, mitä sattuu olemaan. En tiedä sitten mitä ainetta nuo tavallisesta kaupasta ostetut kynttilät on? Onko jompi kumpi sitten jotenkin parempi? Tai mikä on paras?

Viimeisimmät paljoivat mun mielestä liian nopeaan, joten niitä ei varmaan toista kertaa osteta. Me ei asuta Suomessa, joten Havin kynttiloitä ei täältä saa. Niitä mulla oli aina Suomessa asuessa.
 
Melina
No ainakin parafiinin ja steariinin välillä on suuri terveydellinen ero. Parafiini-kynttilästä voi irrota jopa karsinogeenisiä (syöpää aiheuttavia) aineita ilmaan. Myöskin tuo nokimäärän ero on huima ainakin parafiini- ja soijakynttilän välillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Melina:
Parafiini on öljynjalostuksen jämätuote, steariini kahden hapon yhdiste. Ainakin parafiini saattaa aiheuttaa hengityselinongelmia herkille ihmisille. Tutustukaapa uutuuteen, soijakynttilöihin. Puhdas luonnontuote ja savuttaakin jopa 90% vähemmän kuin parafiini- ja steariinikynttilät!
Entä mehiläisvahakynttilät?
 
Melizza
Parafiini

Parafiini on seos lineaarisia hiilivetyjä, jotka ovat vähintään 20-hiilisiä (C20H42). Se on vahamaista, väritöntä ja hajutonta läpikuultavaa ainetta. Parafiini erotetaan pohjista, jota maaöljyn tislauksessa jää. Termiä parafiini käytetään myös yleisesti teknisenä nimenä lineaarisille tyydyttyneille hiilivedyille, kun taas haaroittuneet hiilivedyt ovat isoparafiineja ja tyydyttymättömät olefiineja.


Ominaisuudet
Parafiini on valkoista, haurasta vahaa, joka on hajutonta ja mautonta. Parafiinin sulamispiste on 40 - 70 celsiusasteen välillä. Parafiini ei liukene veteen, mutta liukenee eetteriin, bentseeniin ja joihinkin estereihin. Koska se on hiilivetyä, se on reagoimatonta, mutta sitä voi polttaa. Se on erittäin hyvä sähköeriste.

Parafiini-, eli mineraaliöljy ja petroli ovat raskaista, mutta parafiinivahaa kevyemmistä hiilivedyistä koostuvia nesteitä, esim. lampukoissa käytetty parafiiniöljy.


Käyttö
Parafiinia käytetään etupäässä kynttilöissä steariinia halvempana vaihtoehtona, mutta myös kankaiden ja muiden huokoisten aineiden kyllästämiseen, sekä myös kiillotusvahojen ja voiteluaineiden valmistamiseen. Parafiinia käytetään myös fysikaalisissa hoidoissa ja naamioväreissä.
 
Ei aavistustakaan. Ihan vain kynttilöitä polttelen. On mulla jemmassa vielä jokunen Partyline-tuikkukin, mutta mitä lienee nekään on. Ihan ikean viimekevään alennuksesta taitaa olla suurinosa muista, joten eiköhän ne steariinia ole.
 
armaselain
En tiedä onko enää ajankohtasta, mutta muutama vuosi sitten oli lehdissä juttua siitä että joistain kynttilöistä (ei suomalaisista) vapautuu ilmaan lyijyä kun ne palaa, ja siitä voi aiheutua esim. päänsärkyä.

Itse poltan aina kotimaisia :)
 

Yhteistyössä