ponnistusvaiheen kivun lievitys

Juuri synnyttänyt
Mulla ei auttanut ponnistusvaiheessa enää spinaali, kohdunkaulanpuudute eikä pudendus. Eli ei mikään mitä laitettiin! Olihan se tuskainen hetki ponnistaa mutta onneksi aika lyhyt. Ekassa synnytyksessä auttoi muistaakseni aika hyvin epiduraali ja joku muu mut en muista mikä se oli, olisko ollut tuo pudendus..(kirjotetaankoha se noin)
Eli aika tapauskohtaista ja yksilöllistäkin kait mikä auttaa, miten auttaa ja kuinka kauan. Ja riippuu siitä miten puudutus yleensäkin onnistuu, jotkut lääkärit on kokeneempia mitä toiset...
 
Ei auttanu mikään ja ponnistusvaihe kesti tunnin...sillä hetkellä tuntui kyllä ikuisuudelta! Oltiin jo imukuppia virittelemässä...Ei kannata liikaa suunnitella ja miettiä kun se menee niin kun on mennäkseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:39 vieras kirjoitti:
Mulle kätilö sanoi, ettei ponnistuskipuun ole lääkettä. Oliko oikeassa?!? Itselläni kipu tuossa vaiheessa oli kyllä hirvittävä, vaihe kesti tunnin.
Jep. Periaatteessa epiduraali saattaa vielä vaikuttaa, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa, koska sillon ei tunne supistuksia (välttämättä) ja ponnistaminen on vaikeampaa.

Kyllä noi kivunlievitykset on "suunniteltu" sitä avautumista varten. Ponnistaessa on - minun mielestäni - ihan hyvä olla tunto tallella, että tietää mitä tekee.

Itse en muista ponnistamista kivuliaana ollenkaan :D Se oli jopa mukavaa sen avautumisvaiheen kipuhel.vetin jälkeen; pääsi vihdoin tekemään jotain. Mutta eipä tuo tosin järin pitkä ollut.
 
Mulla on ponnistusvaiheet kestänyt kauan ja ollut tosi kivuliaat. Tuntuu, kuin joka paikka räjähtäis. Kauheinta koko synnytyksessä. Kolmanteen synnytykseen halusin nimenomaan jotain helpotusta ponnistusvaiheeseen.
Siihen löytyy pudendaalipuudutus. Minulla se vei pois pahimmat kivut, niin, että ponnistus meni läpi helposti. Kyllähän kipua jäikin jäljelle, mutta sen kesti ihan hyvin.
Puudutuksen laitto ei ollut niin mukavaa, mutta kannatti kuitenkin. Suosittelen!
 
Äiti myös
Mutta kaikki lääkärit eivät osaa pudendaalipuudutusta laittaa! ja toisaalta, ponnistusvaiheeseen kuuluu kipu, koska kudokset venyvät kovasti.Täysin kivutonta synnytystä ei olekaan!
 
Myös minulle kätilö sanoi, ettei tehokasta/kunnollista ponnistusvaiheen kivunlievitystä ole. Paineentunnetta ei kuulemma voi poistaa ilman, että tuntuma ponnistamiseen menee. Lisäksi hän sanoi, että ponnistusvaiheen kivunlievitykset pidentävät yleensä synnytyksen kestoa, koska ponnistamisen tarve vähenee, tuntuma ponnistamiseen menee ja usein myös supistuksen heikkenevät ja harvenevat.
 
Vastaampa vielä lisää.
Mulla tässä viimeisessä synnytyksessä, jossa sain pudendaalin, oli nopein ponnistusvaihe. Muut on kestänyt yli tunnin ja tässä se oli ohi kymmenessä minuutissa. Eli ei puudutus ainakaan pidentänyt synnytystä. Eikä vienyt ponnistamisen tarvetta. Eikä tarkoitus ollut saada kivutonta synnytystä, vaan helpotustä tähän kauheaan tuskaan. Toiset ei koe tätä kauheaa kipua peräsuolessa ja muualla alapäässä, vaan pääsevät huomattavasti helpommalla ponnistusvaiheessa. Monihan sanoo ponnistusvaiheen olleen helpointa synnytyksessä. Mulla ainakin on toisin päin, eli ponnistusvaihe on se kaikista kivulian koko hommassa. Ja siihen auttoi ihanasti juuri pudendaalipuudutus.
 
Minä vieläkin äänessä:)
Pudendaalipuudutuksella pystytään tehokkaasti poistamaan synnytyskanavan alaosan ja ulkosynnyttymien alueen kivut. Käytetään vielä vähän Suomessa, Ruotisissakin jo paljon enemmän. Ponnistusvaihe ja episotomian ompelu saadaan pudendaalihermon puudutuksella kivuttomiksi. Näin suoraan lainattuna eräästä kirjasta. Elikkä alapäähän pitkällä neulalla ruiskutetaan jotain puudutusainetta:) Äidin ja sikiön riskit ovat vähäiset.
 
enya
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:39 vieras kirjoitti:
Mulle kätilö sanoi, ettei ponnistuskipuun ole lääkettä. Oliko oikeassa?!? Itselläni kipu tuossa vaiheessa oli kyllä hirvittävä, vaihe kesti tunnin.
Mulle sanottiin samalla tavalla ja ponnistin 2 tuntia. Lopulta imukuppisynnytys.
 
Ou nou
Meillä oli aika erikoinen kokeilu..koski tosi paljon, mutta otin sitte mieheltä suihin, niin jotenkin alkoi helppottamaan. En tosin suosittele, jos kätilöt liikkuvat liian tiheästi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:39 vieras kirjoitti:
Mulle kätilö sanoi, ettei ponnistuskipuun ole lääkettä. Oliko oikeassa?!? Itselläni kipu tuossa vaiheessa oli kyllä hirvittävä, vaihe kesti tunnin.
Mulle kans sanoi kätilö, ettei puudutukset auta ponnistusvaiheeseen. Että mitään en menettänyt vaikka pelkkää ilokaasua hönginkin =) Kyllähän se koski, puoli tuntia kesti mutta psyykkasin itseäni juuri sillä että se on kuitenkin niin lyhyt aika :heart:
 
kohta 3 äippä
Mulla ekasta pojasta sain epiduraalin ja ei tullu edes mitään ponnistus oloa kun kätilö sano et voit ruveta ponnistaan. Ponnistus vaihe kesti 20 min ja oli suht helppo. Toisesta pojasta en saanu koko synytyksen ajan muuta kun ilokaasua. Ja nyt tiedän kun puhutaan pakottavasta ponnistus tarpeesta. Kätilö kielsi ponnistamasta kun oli vielä sentistä kuulemma kiinni et kohdun suu kokonaan auki. Minä karjasin siihen että se tulee nyt ja sillä siisti.Poika synty kahella ponnistuksella eikä tehny kiipeetä juuri lainkaan. Itse kans sitä mieltä että avautumis vaihe on yhtä #&%?$!*ä ja ponnistus jotenkin vaan helpompaa. Mutta se on niin yksilöllistä. Kaverini mielestä just nimenomaan se ponnistus on se kivulian ja kamalin juttu.
 

Yhteistyössä