Porissa synnyttäneet

Mitä mieltä olitte synnytyskokemuksesta Satakunnan keskussairaalassa? Itselläni kokemus ei ollut kovin hyvä, koska kätilö ei ollut mitenkään miellyttävä ja täysin huumorintajuton. Itse ekaa synnyttämässä en osannut muuta kuin vähän anteeksi pyydellen toivoa, että saisin lisää epiduraalia tms. Mitenkään ei otettu huomioon sitä, että olin synnyttämässä yksin ja ensimmäistä kertaa asialla. Kaiken hyvän lisäksi en ollut ehtinyt edes tutustumaan synnytyssairaalaan ennen synnytystä eli olin hieman ulalla ja olisin toivonut edes pientä empatia- ja sympatialausahdusta. Vuodeosasto olikin sitten eri asia, siellä henkilökunta oli oikein mukavaa ja kokemus kääntyi lopulta miellyttäväksi.
Tietysti tämä nyt on vain yksi mielipide ja tiedän, että huonoja päiviä voi sattua kätilöllekin, mutta synnytys on kuitenkin ainutkertainen tapahtuma eikä sitä voi uusia paremmaksi. Topakkahan kätilön täytyy olla, mutta voi kai asian esittää mukavallakin tavalla.
 
Hei
Itellä kaksi synnytystä porissa ja ihan hyviä kokemuksia ovat olleet molemmat:) Ekalla kerralla kätilö ei kans paljon pukahtanu eikä ollut huoneessa. Toisella kerralla kätilö mukava ja oli lähes koko ajan huoneessa tosin siks et synnytys oli nopea.
 
Hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 14:51 Hei kirjoitti:
Itellä kaksi synnytystä porissa ja ihan hyviä kokemuksia ovat olleet molemmat:) Ekalla kerralla kätilö ei kans paljon pukahtanu eikä ollut huoneessa. Toisella kerralla kätilö mukava ja oli lähes koko ajan huoneessa tosin siks et synnytys oli nopea.
Vielä vauvan sydänääniä seurattiin tarkemmin koska lapsivesi oli vihreää.
 
Heli
Mulla yks synnytys Porissa takana.

Synnytyssalista on hyvät muistot, kätilö oli aivan huippuihana ja tiesi mitä haluan ja sain kivunlievitykset jne. Ponnistusvaiheessa toinenkin kätilö siihen tuli, mutta hänen kanssaan olisi mennyt sukset ristiin, kun tuli mua kädestä pitäen kiukkuiseen äänensävyyn neuvomaan, että miten kuuluu ponnistaa...topakasti vastasin, että mun on näin hyvä, eikä sen jälkeen enää alkanut neuvoa.

Osastolla muuten kivaa ja oli monia kivoja hoitajiakin, mutta jos osaa heidän puheitaan olisin imetyksestä kuunnellut, niin en olisi imettänyt ollenkaan. Mulla siis maito nousi kunnolla vasta kotona ja sairaalassa melkein annettiin ymmärtää, ettei se maito nouse sitten ollekaan, kun ei vielä sairaalassa kunnolla noussut. Ja hoitajien ohjeet meni välillä vähän päällekkäin, et toinen käskee tehdä näin ja toinen noin. Mutta siis yleisesti oli hyvät kokemukset mulla!
 
Mulla myös ihan hyvät kokemukset kolmesta synnytyksestä SATKS:ssa. Kuopuksen aikana kätilö oli enemmän tuon vaihtoehtolääketieteen kannattaja joten kipulääkettä ei ehditty antaa. KYLLÄ, olisin toivonut kunnollista kipulääkettä koska keskimmäisen lapsen synnytyksessä ei myöskään ehditty mitään antaa.. Mutta menihän se niinkin :) Ja noista kätilöistä vielä, oman ammattini puolesta olen aika usein heidän kanssaan tekemisissä... Ja toisilta tuo empatia-sympatiaosasto ei vaan suju. (Silloin kyllä tulee mieleen, ovatko he väärällä alalla :whistle: )
 
Tytöntyllerö
Tällä viikolla synnytin ja ihanan kokemuksen sain. Synnytyssalissa todella hyvä ja turvallinen olo. Sain ihanan kätilön ja vielä ihanamman kätilöopiskelijan. Vuodeosastolla ahdasta ja hoitajilla ei lainkaan aikaa saati mahdollisuutta huomioida äitejä. Lisäksi ruoka loppui joka päivä kesken tai sitten sitä sai niin vähän että vatsaa kurni koko yön. Tosi hoitajissakin oli eroja, toiset todella ihania toisten aamukahveihin oltiin ilmeisesti kaadettu etikkaa..
 
nirppis laiskana
Synnytin huhtikuussa SatKs:ssa ja salista tosi hyvät muistot, kätilö oli aivan ihana ja kannustava. Vuodeosastosta jäi siinä mielessä paha maku suuhun, että tuoretta isää ei huomioitu lainkaan, vaikka hänelle ihan yhtä tärkeä tapahtuma oli takana. Isä sentään oli kanssamme 2 vrk perhehuoneessa, niin olis ollut kiva, että edes olis hänelle puhuttu. Ainoastaan entinen luokkatoverini, joka oli osastolla lastenhoitajana, otti isän huomioon pojan hoitoon liittyvissä asioissa. Ite tiedän harjoittelujaksolta, jonka synnytysvuodeosastolla olin, että kätilöt puhuvat oikeasti aika häijysti joistakin äideistä, yleensä juuri imetykseen liittyen. Itsekin sain nyrpeitä katseita, kun pyysin pojalle maitoa pullossa, kun rinnanpäät vuosivat verta ja olivat todella kipeät pojan jäljiltä. Ehkäpä juuri jännityksen vuoksi maito nousikin vasta kotona.
 
dkdhg
Jos toivoo perhehuonetta, onko isän "pakko" jäädä myös yöksi sinne?? Mä kun olisin oman rauhan takia sen huoneen halunnut, mut samalla toivonut että isä saisi kunnolla nukkua kotona vielä kun saa...
 
nirppis laiskana
Meille ei puhuttu mitään perhehuoneen "säännöistä" mutta sehän on koko huoneen idea, että isä sais olla 24h mukana vauvan hoidossa. Joissakin sairaaloissa kuulemma isä ei saa edes lähteä osastolta pois vaan siellä on sitten oltava jos perhehuone on haluttu. Meidän isi kyllä kävi paljon asioilla ja kotona siivoamassa ja jopa lätkää kattomassa kotona, kun huoneessa niin pieni tv :whistle: eikä kukaan siitä ainakaan mtn sanonut. Mut jos isi ei yövy.
, niin kannattaako sitä perhehuonetta ees harkita ja siitä maksaa, hyvällä lykyllä pääsee 2hengen huoneeseen.
 
Vielä
Niin mä vaan olisin mieluusti valmis maksamaan perhehuoneesta vaan sen takia että saan olla yksinäni. Se on mulle kaikkein vaikein asia siellä sairaalassa olossa, että on muita ihmisiä samassa huoneessa. :/ No, tarvitsee harkita kun käydään tutustumassa ja näkee paikan. Onko paljon sellaisia oikein monenhengen huoneita??
 
nirppis laiskana
Mä en muista paljonko Porissa on niitä 3-4 hengen huoneita, enemmistö varmaan kuitenkin. Perhehuone oli kyllä ihan kiva, vaikkei mikään mukava, mutta sai kuitenkin olla omassa rauhassa isin kanssa ja sai ihan ajan kanssa käydä vaikka suihkussa kun isi hoisi vauvaa. MAhtavatko vaan perhehuonetta antaa, ellei isi ole siellä yötä. Niin ja kuulemma yleensä perhehuoneet on tarkoitettu kuulemma ensisynnyttäjille, näin minulle kerrottiin.
 
Synnytin SATK:ssa noin viikko sitten ja synnytyksessä mukana ollut kätilö oli ihana. Synnytyksestä jäi siis kaiken kaikkiaan hyvä fiilis.

Vuodeosasto oli minulle todellinen pettymys. Mulla oli jotenkin ihan erilaiset kuvitelmat koko paikasta. Hoitajat olivat 99 %sesti sieltä jostakin! Imetyksen opetteluun en saanut paljon mitään tukea ja vaikka olisit ollut kuolemaisillasi niin turha oli apua odottaa. Henkilökuntavajetta voi olla ja sen vuoksi hoitajilla kova kiire mutta sellainen tunne jäi mulle, että eipä niitä hoitajia jaksanut muutenkaan hirveästi kiinnostaa. Taitaa muutenkin olla vähän huono työilmapiiri koko osastolla.

Tällaiset ajatukset jäi minulle. Onneksi monilla muilla on ollut mukavampaa osastolla ja toivottavasti tulee olemaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 12:59 ilona kirjoitti:
mä olen synnyttäny porissa kaks kertaa ja kummallakin kertaa etukäteen ilmottanu ja paikanpäällä sitte pyytäny ja vaatinu jakkaraa mut ei vaan ole onnistunu. harmittaa..
Miksi ei ole onnistunut? Jos sulle on annettu epiduraali, niin sen jälkeen on sänky ainoa paikka missä voi synnyttää, mut jos ei ole, niin ihmettelen, että miksi jakkara on kielletty? Itse halusin jakkaralle ja sen olisin saanutkin, mutta yhtäkkiä olinkin niin kipeä jo, etten sängystä päässyt minnekään ja huusin epiduraalia ja siihen meni se jakkarasynnytys mulla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 14:00 soturi kirjoitti:
Onko joku porissa synnyttäneistä saanut synnyttää jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa?

Ja onko ehdotus tullut itseltä vai kätilöltä?
kaksi synnytystä takana ehdottelin jakkaraa..ei onnistunut.Kivunlievitykseen en saanut kun ilokaasua KYLLÄ sinä sillä pärjäät..Kävellä en saanut..Melkein vois sanoa et sängyyn sidottiin.Mutta kaksi aarretta sieltä olen mukanani kotiin tuonut.Joten he ovay sitten palkinneet kivut/tuskat ja kaikki muut mahdolliset!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 14:47 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 12:59 ilona kirjoitti:
mä olen synnyttäny porissa kaks kertaa ja kummallakin kertaa etukäteen ilmottanu ja paikanpäällä sitte pyytäny ja vaatinu jakkaraa mut ei vaan ole onnistunu. harmittaa..
Miksi ei ole onnistunut? Jos sulle on annettu epiduraali, niin sen jälkeen on sänky ainoa paikka missä voi synnyttää, mut jos ei ole, niin ihmettelen, että miksi jakkara on kielletty? Itse halusin jakkaralle ja sen olisin saanutkin, mutta yhtäkkiä olinkin niin kipeä jo, etten sängystä päässyt minnekään ja huusin epiduraalia ja siihen meni se jakkarasynnytys mulla.
ei ollu mitään kivunlievitystä, kätilö vaan sanoi ettei mitään jakkaraa tarvita kun se kerran sujuu sängylläkin.
 
Valiantille ja Ilonalle pahoittelut, on sattunut kyllä sitten kamala kätilö kohdalle :eek: ! Itse sitä eniten myös pelkäsin, mutta onneksi mulla oli aivan ihana kätilö.

Sitä en sitten tiedä, että jos olisin ollut siinä kunnossa, et jakkaran olisin halunnut, niin olisinko sitä saanut. Kivunlievityksistä sain itse valita, ehdotti ainakin ilokaasua, epiduraalia ja aqua-rakkuloita, joista päädyin juuri epiduraaliin ja ilokaasuun.
 
Pistin tämän ketjun alulle juuri siksi, että oli kiva tietää, ettei kaikille ole sattunut yhtä huono tuuri kuin itselleni.
Minulta ei kukaan kysynyt haluaisinko odotella epiduraalia jossain muussa asennossa kuin makuulla (odotin epiduraalia siis synnytyssalissa 2 ½ tuntia, vaikka olin pyytänyt päästä osastolta sinne juuri siksi, että halusin puudutuksen), huoneen nurkassa oli kyllä keinutuoli, mutta sinne asti eivät johdot yltäneet. Kätilö ei käynyt 1½ tuntiin edes ovelta kurkkaamassa saati, että olisi jotenkin ottanut osaa, kun lääkäri viipyi. Ilokaasu ei auttanut yhtään, kärvistelin sitten seisoen ja maaten. Kelloa en viitsinyt soittaa, kun muutenkin tuntui olevan niin vaikeaa se asiakkaiden palvelu (huom. tämä kätilö oli eri kuin se, joka homman hoiti loppuun ja joka oli muuten vaan huumorintajuton ja karu). Koko ajan tuntui, että olin siellä jotenkin henkilökunnan kiusaksi. Eli omalta kohdaltani voin sanoa, että ei koskaan enää sinne...
 
DG
Synnytin huhtikuussa esikoiseni just Porissa.
Ja synnärillä oli musta tosi ihana ja tukeva henkilökunta.

Mutta taas siellä toisella puolella, viikon kun siellä olin. En ikinä ole toivonut niin paljon pois pääsyä. Lapsella oli keltaisuutta ja pyörtyilin, joten eivät päästäneet. Oma hoitaja oli todella tyly ja usein itkin kun poistui huoneesta.
Repesin paljon synnytyksessä ja ne haavat sattui hillittömästi. Niin aina kun päivän päästä synnytyksestä pyysin kipulääkettä, oli vastaus, että ei ne enää voi sattua. Oli siinä tosin paljon muutakin.

No nyt jälleen raskaana, ja odotan kauhulla näenkö sen karsean kätilöhoitsun taas. Mikä pahinta olen alkanut jo nyt panikoimaan synnytystä, vaikka siinä ei periaatteessa mikään mennytkään pieleen.
 
moikkis mulla on kans kaks synnytystä porissa takana ja kolmas ihan just näinä päivinä edessä ekasta mulla oli ihan kaamee vanha haahka kätilönä mut onneks tiedän et se on jääny jo eläkkeelle toisessa mulla oli niin ihana kätilö vaikka homma ei kestäny ko pari tuntii ni kätilö kävi joka välis aina kurkkaamas ovelta et onks kaikki ok mut se vuode osasto on kyl ihan syvält toivottavasti en joudu olee siä tälläkään kertaa kauaa siä tosiaan hajoo pää mitään kiitosta en kyl sinne vuodeosastolle anna on meinaan tosi hidas palvelu siellä ja kireet hoitsut :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 23:23 vieras kirjoitti:
moikkis mulla on kans kaks synnytystä porissa takana ja kolmas ihan just näinä päivinä edessä ekasta mulla oli ihan kaamee vanha haahka kätilönä mut onneks tiedän et se on jääny jo eläkkeelle toisessa mulla oli niin ihana kätilö vaikka homma ei kestäny ko pari tuntii ni kätilö kävi joka välis aina kurkkaamas ovelta et onks kaikki ok mut se vuode osasto on kyl ihan syvält toivottavasti en joudu olee siä tälläkään kertaa kauaa siä tosiaan hajoo pää mitään kiitosta en kyl sinne vuodeosastolle anna on meinaan tosi hidas palvelu siellä ja kireet hoitsut :/
Täytyy vaan kommentoida et aika lapsellista juttua ja vielä kohta kolmen lapsen äidiltä! "mitään kiitosta en kyl sinne vuodeosastolle anna on meinaan tosi hidas palvelu siellä ja kireet hoitsut :/ ". Eli itsekin olet huomannut hoitajien kiireet ja #&%?$!* vaan sataa niskaan. Kyllä varmasti jotain apua olet siellä saanut vaikka hoitajilla kiire. Se kiire ei ole kuule hoitajien vika ja sillä palkalla vielä täysin kohtuuton. En ole Porissa käynyt mutta tyksissä olen synnyttänyt ja siellä oli silloin myös ruuhkaa. Hoitajat eivät varmasti ruokataukojaan niidenkään päivien ainaka ehtineet pitämään. Ei tullut mieleenkään pyytää mitään älyttömiä palveluksia siellä, vain tarpeellisimmat avut. Sitä paitsi ei synnyttänyt nainen yleensä sairas ole ja ihan hyväkin vähän olla liikkeessä.
 
Helga
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 12:59 ilona kirjoitti:
mä olen synnyttäny porissa kaks kertaa ja kummallakin kertaa etukäteen ilmottanu ja paikanpäällä sitte pyytäny ja vaatinu jakkaraa mut ei vaan ole onnistunu. harmittaa..
Oltiin muutama viikko sitten tutustumassa synnärille ja eräs mukana olleista halusi nähdä tuon jakkaran. Kätilö, joka meitä siellä kierrätti oli nuori ja pienen mutinan jälkeen haki sen jakkaran nähtäväksi. Kun eräs miehistä sitten kysyi, että miksi joku haluaa synnyttää jakkaralla, niin kätilön kommentti oli, että hän ei ymmärrä, mutta joillekin se on tärkeää, vaikka sängyllä se sujuu paremmin. Tämä, ketä oli jakkaran halunnut nähdä, sitten selitti, että jakkaralla ponnistus suuntautuu oikeammin ja painovoimakin auttaa. Kätilön kommentit olivat sen suuntaisia, että jos hän on kätilönä, niin hän ei taatusti jakkarasynnytykseen suostu.

 

Yhteistyössä