Potalle opettelusta

Kovin on yksilöllistä tämä...meillä poitsu kohta 2v on ollut tähän asti pottakammoinen (paitsi 6kk-1v) ja nyt yhtäkkiä onkin innostunut asiasta.

Kehoittaessa menee siis potalle, muttei vielä ihan iteksiään...kyllä se siitä, meän hommahan on nyt sitten vaan aina muistutella, että pissataisko/kakattaisko, mentäskö potalle. Vieläkin päiväunien jälkeen, kun ukon koittaa houkutella potalle niin ei halua ja annan sitten vaan tehhä vaippaan...aamupäivät menee jo ilman vaippoja =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 23:38 Mama kirjoitti:
Kovin on yksilöllistä tämä...meillä poitsu kohta 2v on ollut tähän asti pottakammoinen (paitsi 6kk-1v) ja nyt yhtäkkiä onkin innostunut asiasta.

Kehoittaessa menee siis potalle, muttei vielä ihan iteksiään...kyllä se siitä, meän hommahan on nyt sitten vaan aina muistutella, että pissataisko/kakattaisko, mentäskö potalle. Vieläkin päiväunien jälkeen, kun ukon koittaa houkutella potalle niin ei halua ja annan sitten vaan tehhä vaippaan...aamupäivät menee jo ilman vaippoja =)
Peesaan "pottakammolla".. 1v8kk ei suostu millaan edes istumaan potalle. Mutta hyva kuulla et se SAATTAA jossain vaiheessa vaikka innostua, olen jattanyt taas yritykset, mutta valilla kysyn et menetko potalle ja kerran on istunut ehka kaksi minuuttia..
 
HOI
päiväkodissa olen töissä 1-3v puolella ja kaikki yli 1v käy siellä potalla.
eli lapsi laitetaan hetkeksi potalle aina ruioan ja nukkumisen jälkeen ja suurin osa lapsista tekee pissan tai kakan pottaan. eivät kyllä osaa itse pyytää, mutta kun säännöllisesti laitetaan niin aika monella on sama kuiva vaippa kokopäivän kun tekee ne pissat pottaan.

eli kyllä se kannattaa kotonakin. potalle säännöllisesti PAKOTTAMATTA ja hetkeksi. siitä ei ole mitään hyötyä että istutetaan pitkään pöotalla. jos pissa tulee se tulee parissa minuutissa tai ei lai9nkaan. eli liian kauaa ei kannata pitää.

eli säännöillisesti vaan potalle kun on tuo herkkyyskausi että osaa tehdä asiat pottaan. ei haittaa vaikka ei ite osaa pyytää. onko sillä pyytämisellä väliä jos vaippa pysyy kuivana. se ite pyytäminen tulee usein vasta siellä 3-4v tienoilla. eli moni lapsi on vaipaton jos laitetaan säännöllisesti potalle, vaikka ei ite osaa vielä pyytää.
 
No aika turhauttavaa tuo saannollinen yrittaminen kun ei suostu istumaan potalle niin ei, vaantaa itsensa niin jaykaksi ettei vaan istu vahingossakaan, joten kun pakottamalla asia vain pahenisi, niin taidan yrittaa palata asiaan taas kuukauden kuluttua.. :x
 
Himpula 03
No meillä on kyllä käytetty tyttöä säännöllisesti potalla jo 8kk lähtien eli aika aikaisin ja olikin jo vaipaton, mutta kun aloitti päiväkodissa 1v10kk, niin vaippaa taas tarvittiin, eli siellä ei käydä kuitenkaan niin usein potalla kuin mitä kotona oli mahdollisuus käydä. Mutta vasta oikeestaan nyt kaksi vuotiaana on alkanut itse pyytää potalle paitsi pk:ssa ei pyydä muutenkun jos on kakkahätä =)
 
Niin, itse voi olla mallina lapselle. Mä otan lapsen aina vessaan mukaan ja hän istuu potalla ja äit pöntöllä. Vessassa on omat vessalelut ja kirja, joita on mukava siellä katsella. Useimmiten vaippa pysyy kuivana päivän tai tulee yhdet pissat vaippaan. Kakkaa ei ole vaippaan tehnyt moneen kuukauteen. Kakalle osaa itse pyytää jo. Tsemppiä opetteluun!
 
Meidän ens viikol 2v neiti on toistaseks aika tiiviisti vaipoissa. Pottakammoa ei onneks oo samanlaista kun oli isosiskollaa joka oli melkein kolmen ennenkun suostu potalle huutamatta, elikkä esimerkin voima on ihmeellinen. Satunnaisesti on jo tehnyt pissoja pottaan,sanoo"äiti pissalle" ja sit mennään tosin usein on jo kerinny mennä vaippaan mutta ajatus ja hädän ja potan yhteyden oivaltaminen on musta tärkeintä. Kakat on pitäny toistaseks viel putsata vaipasta,tulee kyl ilmottaan että kakka ja potalle vaik on jo vaipassa. Joskus huomaan että menee johonkin piiloon ähiseen vissiin jotenkin nolostuttaa...hitaasti hyvä tulee
 
Olen tämänkaltaiseen avaukseen jo muutama päivä sitten vastannutkin, mutta jospa vielä kerran...

Meillä on tyttö 1v 9kk, ja ollut nyt jo muutaman viikon päiväkuiva. Pyytää itse potalle tai housuttomana liikkuessaan menee oma-alotteisesti. Vaippaa ei siis päivällä tarvitse enää käyttää! Yöllä pissi tulee vielä vaippaan, mutta herää siihen heti, vaikka käytössä olevat vaipat ovat olevinaan pintakuivia. Märässä vaipassa ei uni jatku millään. Muutaman kerran on yölläkin pyytänyt jo potalle, ja jatkanut asian hoidettuaan tyytyväisenä uniaan. Minkäänlaista haittaa en ole huomannut aikaisesta pottailusta aiheutuneen, päinvastoin.
 

Yhteistyössä