pottaharjoittelu

  • Viestiketjun aloittaja nasunen
  • Ensimmäinen viesti
Tupuna76
Aloitettiin tytöllä noin 10kk:n iässä ja hyvin on sujunut. Kakka tulee aina pottaan, ja pissinkin useimmiten. Usein vaan potalle. Meillä on potta koko ajan näkyvillä, niin tyttö osaa vähän jo itsekin siihen pyytää. Ikää siis on reilu 11 kk nyt.
 
Me aloitettiin myös noin 10 kk:n iässä, aluksi poika suostui potalle ja muutaman kerran pissi ja / tai kakka tulikin pottaan. Vuoden ikäisenä ei halunnutkaan enää potalle ja tällä hetkellä välillä suostuu potalle, välillä ei. Pääsääntöisesti kakka tulee edelleen vaippaan. Ikää nyt 1 v 1 kk.
 
Miljuska
Meidän neiti (nyt 1v 5kk) aloitti potalle opettelun noin 10 kk vanhana. aluksi sujui hyvin, mut sit tuli noin kuukauden jälkeen stoppi. Neiti ei enää halunnutkaan potalle. Pakottamaan en ryhtynyt vaan ns. unohdettiin koko potta kuukaudeksi. Uudelleen kun asiaa kokeiltiin niin homma alkoi taas sujua. Nyt käydään jo oma-aloitteisesti housut jalassa potalla istumassa (siis selvä merkki äidille, et "ota multa housut pois, jotta voin pissiä tänne").

Pitkää pinnaa, paljon kehumista ja "pissalauluja" potalle harjoittelu vaatii.
 
miettii
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
.


Jos olet kummallinen, niin täällä toinen samanlainen ;) . Itse olen ymmärtänyt, että lapsi oppii itse hallitsemaan rakkonsa/suolensa tyhjenemistä vasta lähempänä 2v:n ikää. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Toki siitä ei varmaankaan mitään haittaa ole, vaikka pottailun aloittaa jo aikaisemminkin, vaikkei siitä vielä vastaavaa hyötyä olisikaan. Joten jokainen tavallaan =) .
 
Häjy
Meidän 1v1kk aloitti satunnaisen potalla istuskelun jo puolen vuoden tienoilla. Nyt kaikki isot hädät tulee pottaan ja hän osaa sen jo etukäteen ilmaista: "kakka!". Pissat menevät suurimmaksi osaksi vielä vaippaan ja saavat mennäkin kunnes oppii senkin sitten jossain vaiheessa.
 
kesäkuunmamma
Meillä pottailu aloiteltiin tuossa 8kk. kieppeillä. Noin. 11 kuisena alkoi sitten tehdä lähes päivittäin pissat pottaan kerran päivässä.

Pakottamalla meillä ei pottailla vaan lapsi istuu sen aikaa kun haluaa. =)
Profiilissa kuvaa meidän pottailusta. Poika 10kk. tuossa :heart:

Jokainen tavallaan ja ajallaan!
 
miettii
Niin eipä se minua haittaa jos joku huvikseen haluaa sitä harrastaa vaikka tosiaan siitä ei mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa ole, kun vaippaa joutuu kummiskin pitämään ja vauva ei vielä pysty hallitsemaan suolta ja rakkoa.Pissaaminen ja kakkaaminen potalle ei ole vielä noin pienille suunniteltua tiedostettua toimintaa.Lähinnä se johtuu äidin vikkelästä toiminnasta ja/tai sattumasta. toivotaan vain ettei "pottakammo" iske.
 
myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 18:42 miettii kirjoitti:
Niin eipä se minua haittaa jos joku huvikseen haluaa sitä harrastaa vaikka tosiaan siitä ei mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa ole, kun vaippaa joutuu kummiskin pitämään ja vauva ei vielä pysty hallitsemaan suolta ja rakkoa.Pissaaminen ja kakkaaminen potalle ei ole vielä noin pienille suunniteltua tiedostettua toimintaa.Lähinnä se johtuu äidin vikkelästä toiminnasta ja/tai sattumasta. toivotaan vain ettei "pottakammo" iske.
En ihan allekirjoita tota ettei olisi mitään hyötyä. Meillä tyttö 1v1kk ja pottailtu 10kk ikäisestä. Kakat tulee aina pottaan, joten ei tarvitse lavuaarin/suihkun kanssa pestä kakkapeppua ja pissat tulee lähes joka kerta, jolloin vaippa on pitempään kuiva. Potalla käydään neljä kertaa päivässä. Enkä ymmärrä miksi tulisi pottakammo, jos potalla ei istuteta pakolla..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.

Täysin samaa mieltä =) Kyllä 1.v ikäiselle menee takuulla pidempi aika opettaa pois vaipoista,kuin liki 2.v:lle!! Kokemusta on!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.
Meillä poika täyttää kesäkuun lopussa 2v ja nyt vasta aletaan harjottelemaan potalla käyntiä,muutenkin nyt on helpompi harjotella kun tulee kesä ja vähän päällä. Mä en ymmärrä et miks ihan vauvasta pitäs alkaa käyttämään potalla. Mut jokainen tekee niin kun parhaaksi näkee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 21:43 TIUHTI kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 15:59 miettii kirjoitti:
Oonkohan jotenkin kummallinen mamma kun ajattelin pottaharjoittelut aloittaa pojalle vasta lähemmäs 2 vuoden iässä? Tai vähän sen jälkeenkin. Olen ajattelut että siinä iässä voisi olla valmiutta oppia se kerralla kunnolla. Enkä ajatelut että siihen monta kuukautta tarvisi käyttää, tutuilta olen kuullut että kun myöhemmin ne aloittaa niin sitten ei mene kun pari viikkoa niin lapsi oppii kuivaksi, joskin vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin.

Täysin samaa mieltä =) Kyllä 1.v ikäiselle menee takuulla pidempi aika opettaa pois vaipoista,kuin liki 2.v:lle!! Kokemusta on!!
Mutta väitän, että 1v ikäinen on huomattavasti aikaisemmin oppinut kuivaksi kuin lapsi, jolla treenit aloitetaan vasta 2veenä.. :kieh:
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 23:49 mää kirjoitti:
Mutta väitän, että 1v ikäinen on huomattavasti aikaisemmin oppinut kuivaksi kuin lapsi, jolla treenit aloitetaan vasta 2veenä.. :kieh:
Kysymys ei ollutkaan siitä vaan että kuinka kauan siihen harjoitteluun haluaa käyttää aikaa.. monta kuukautta? vai vaan muutama viikko!!
 
No hyvä että muitakin, jotka vasta myöhemmin aatellu opettaa pottatouhuja. Meillä poika nyt 1v 1kk ja potta on hommattu, mutta ei se yhtään kiinnosta. Kolistelee vaan sillä ja jos laittaa istuu, rupee vänkää ylös ja itkee. Eli oon suosiolla aatellu siirtää myöhemmäks. =) Tuli vaan kans sellanen olo, että oonko jotenki outo, kun monet tutut alottanu jo paljon aikasemmin pottatouhut.. Hyvä, ei tunnu enää niin oudolle :LOL:
 
Aloitimme tytön ollessa 11 kuukautta ja pissaa jo kivasti pottaan. :D Eli pari viikkoa vasta olemme treenanneet. Pottatuolilla vaan leikki, mutta kun löytyi oikea pikkui-potta ilma erikoisuuksia niin alkoi sujumaan. Tyttö on oikein ylpeä kun pissa on tullut. :kieh: Esikoisen kanssa aloitimme kanssa 11 kuukautisena potalla käynnin. Tyttö oli 2 vuotiaana täysin kuiva. Vahinkoja ei sattunut. Minusta on kiva aloittaa ajoissa, että lapsi tottuu pottailuun ja siinä ei ole mitään paineita.

 
Meille kerrotiin neuvolassa, että potan käyttöä kannattaa harjoitella n. 10kk iästä lähtien, koska silloin on "herkkyyskausi" ja kiinnostusta siihen. Siinä vaiheessa lapsi yleensä istuu jo riittävän tukevasti, että pysyy potalla.

Meillä pottailu välillä onnistuu, välillä tyttö (reilu 10kk) ei halua istua potalle, mutta pakottamaan ei ryhdytä. Mieluummin harjoittelen jo aikaisin, enkä kuljeta yli 2v lasta välttämättä vaipoissa, jos hän ei enää niitä tarvitse, kun oppii ajoissa kuivaksi. Mielestäni potalla käyttäminen ei vaadi sen enempää työtä kuin vaipan vaihtaminenkaan. Näkeehän lapsesta, koska häntä pissattaa tai kakattaa, että ehtii viedä potalle. Mutta jokainen harjoittelee tyylillään ja aloittaa, koska tuntee sopivaksi.
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2005 klo 22:28 kookoo kirjoitti:
Mieluummin harjoittelen jo aikaisin, enkä kuljeta yli 2v lasta välttämättä vaipoissa, jos hän ei enää niitä tarvitse, kun oppii ajoissa kuivaksi.
Sanon vielä että en minäkään kuljeta 2 vuotiasta lasta enää vaipoissa, aloitan vaan pottaharjoittelut myöhemmin, enkä aio käyttää harjoitteluun aikaa monta kuukautta. Vaan johdonmukaisesti ja aktiivisesti opetellaan muutama viikko ja siinä se. Mun mielestä sekavaa pienelle vauvalle sellainen että välillä ollaan potalla ja välillä vaipoissa, vuoden ajan samaa touhua. En ymmärrä ,mutta kukin tavallaan.
 
Mulla on yks kokemus lapsen kuivaksi opettamisesta ja kakkosen kohdalla teen samaten, esikon alotin potattamaan 2veenä ja homma oli avot 3päivässä. Joten ennemmin mä alotan siinä iässä kuin turhaa istutan ja hössötän pottatouhujen kanssa.
 
miettii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:32 Kirsikka kirjoitti:
Mulla on yks kokemus lapsen kuivaksi opettamisesta ja kakkosen kohdalla teen samaten, esikon alotin potattamaan 2veenä ja homma oli avot 3päivässä. Joten ennemmin mä alotan siinä iässä kuin turhaa istutan ja hössötän pottatouhujen kanssa.
Näin juuri! Samat sanat. :)
 
Piipero harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:40 miettii kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 20:32 Kirsikka kirjoitti:
Mulla on yks kokemus lapsen kuivaksi opettamisesta ja kakkosen kohdalla teen samaten, esikon alotin potattamaan 2veenä ja homma oli avot 3päivässä. Joten ennemmin mä alotan siinä iässä kuin turhaa istutan ja hössötän pottatouhujen kanssa.
Näin juuri! Samat sanat. :)
Hyvä kun ainakin jollain tuollaisia ajatuksia ja kokemuksia asiasta. Mulla kun on tarkoitus kans nyt kesällä (täyttää silloin 2v) saada poika pois vaipoista ainakin päiväajaksi ja hän ei suostu käymään potalla sitten millään. Olen ajatellut et meneeköhän siihen kuukausitolkulla aikaa, mut toivottavasti pari päivää märissä alushousuissa riittää. Tai housuitta. No, odotellaan lämpöisiä ilmoja ja sit alkaa "koulutus". =)
 
teininoita
Minulla poika täyttää 2v. kahen vko päästä. Pari viikkoa sitten olin ostamassa pottaa (pari kertaa ollaan koitettu, aiemmin, muttei ole vielä halunnut istua) aattelin kuitenkin, että jos ostaisi pyttyyn sisentäjän suoraan ja hienosti meni heti. Poika tiesi suoraan miten homma toimii ja on varsin ihastunut istumaan pytyllä kuten aikuisetkin... :)
 
Tästä ketjusta puuttui se tieto, mitä ainakin ite jäin kaipaamaan. Eli ne käytännön jutut. Meillä kun poika rupeaa parkumaan paniikissa kun yritetään potalle, vaikka kuinka yritän rauhotella ja jutella lapselle mukavia. Pöntöllä sama juttu. Miten ootte tuollaisessa tapauksessa tehneet? Yrittäneet tauon jälkeen myöhemmin vai toistaneet pian vai jatkaneet rauhottelua? Entäpäs se, että en ainakaan ite huomaa lapsesta, että milloin sitä pissattaa ja kakattaa... Pitäsköhän suosiolla odottaa siihen, että lapsi osaa kertoa hädästään itse...
 
Mä en ymmärrä mikä hätä ihmisillä on tällästen juttujen kans. Musta 1-vuotias lapsi on vielä ihan vauva ja saa ihan vapaasti kulkea vaipoissa. Itsekin oon jo pottaa koittanut 1-vuotiaalleni mutta ei hällä oo vielä käsitystä siitä touhusta joten ootan suosiolla parempia aikoja. Oon kans sitä mieltä et vanhempana sen jutun ymmärtää nopeemmin, ei tarvi kauaa kikkailla harjottelujen kans. Eri asia jos lapsi haluaa potalla istuskella nuorempanakin, mut ei mitään pakkoharjoittelua.
 
Meitin poju nyt 1,3v. vanha ja ei ole vielä kertaakaan tehnyt pottaan mitään..
Ei suostu istumaan siinä 2sek pidempään ja pakottamaan en ala!
Päiväkodissa sanoivat että lapsi on "vastaanottavaisimmillaan" (tai jotenkin noin..) kuivaksi opettelussa n.2v..
Eli nou panik.. B)
 

Yhteistyössä