Pottailuapua kaivataan!

Tyttö täytti juuri 2 v ja pottailun kanssa on vähän ongelmia... pottailua ollaan harjoiteltu säännöllisen epäsäännöllisesti jo puolisen vuotta, mutta en ole vielä yrittänyt jättää vaippoja pois. Tyttö on niin kärsimätön luonne, että vaikka jo kesällä tajusi homman idean ja oli halukas pissaamaan pottaan, niin ei koskaan malttanut istua siinä niin pitkään että olisi ehtinyt pissa tulla ja tuli sitten aina lattialle johonkin potan lähistölle. Ajattelin että koitetaan myöhemmin uudestaan, eikä tehdä asiasta ongelmaa mutta nyt olisi jo aika alkaa pottailu tosissaan.

Tyttö siis ymmärtää, että pissa tehdään pottaan ja tekeekin sen sinne oma-aloitteisesti, jos on pylly paljaana (esim. saunan tai suihkun jälkeen ja vaipanvaihdon yhteydessä). Mutta jos on housut jalassa, niin tekee housuun. Ei edes yritä potalle, vaan pissan tulon huomaa vasta kun tyttö alkaa riisua märkiä housuja. Kakkaa ei ole vielä tehnyt muualle kuin vaippaan.

Eilen siis koitin jättää vaipan pois, ja viidet housut kastui ennenkuin mies kyllästyi :D ja pisti tytölle tuollaisen pottaharjoitteluvaipan, mikä on kyllä yksi tyhjän kanssa, ei tyttö sitä tavallisesta vaipasta erota. Käytin tyttöä kyllä potalla säännöllisin väliajoin, mutta ei malta siinä pitkään istua ja pissat tekee silti housuun. Tänään laitoin taas noita pottaharjoitteluvaippoja, kun niitä kerran mies tuli ostaneeksi, mutta ei niistä mitään hyötyä ole. :/ Tyttö tekee pissan vaippaan niinkuin ennenkin.

Kertokaa kokeneemmat, miten tässä pitäisi nyt edetä?
 
minä
mä vaan yks päivä päätin, et nyt ei enää vaippaa.pikkusen kerkesi lirahtaa aina housuun, ja siitä sitten meni loput päästään potalle.vahinkoja sattui vain sinä päivänä, että meillä meni hyvin, ja lapsi oli silloin noin 2vuotias.
 
yks
ollaan jo perjantaista asti oltu ilman vaippaa,tyttö 2v5kk ja yhdet housut on kastuneet,mutta meillä on sama ongelma,ei siis malta pissata loppuun,vaan päästää vähän ja äkkiä ylös,ja siis ppotalle ei voi mennä ollenkaan,vaan isolle pöntölle. Ja muut kuin äiti ei saa tulla pissattamaan. Oon koittanu sanoa sille että anna kaikki tulla ettei tuu vatta kipeäksi,mutta jotenkin se on niin kamalaa se pissaaminen pönttöön. Mä jo mietin että luovutanko ja koitan myöhemmin uudelleen,mutta oon jo niin monet kerrat tehny niin,nyt en luovuta. Sillä on jotenki se pissaaminen muualle kuin vaippaan niin ongelmallista. En mä tiä.. Karkin,hedelmän,purkan tms saa aina kun pissa tulee,ja se siinä varmaan parastaon,mutta osaa se ite jo sanoa että pissattaa,eli tietää kyllä koska pitää mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Tarra-/kiiltokuvapalkinto aina, kun pissa tai kakka tulee pottaan.
Tää voisi toimia... täytyy käydä ostamaan jotain tarrajuttuja. Tietty xylitolipastilli voisi ajaa saman asian, mutta voi olla siitä tavasta vieroittaminen vaikeampaa kuin koko pottailujuttu... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
ollaan jo perjantaista asti oltu ilman vaippaa,tyttö 2v5kk ja yhdet housut on kastuneet,mutta meillä on sama ongelma,ei siis malta pissata loppuun,vaan päästää vähän ja äkkiä ylös,ja siis ppotalle ei voi mennä ollenkaan,vaan isolle pöntölle. Ja muut kuin äiti ei saa tulla pissattamaan. Oon koittanu sanoa sille että anna kaikki tulla ettei tuu vatta kipeäksi,mutta jotenkin se on niin kamalaa se pissaaminen pönttöön. Mä jo mietin että luovutanko ja koitan myöhemmin uudelleen,mutta oon jo niin monet kerrat tehny niin,nyt en luovuta. Sillä on jotenki se pissaaminen muualle kuin vaippaan niin ongelmallista. En mä tiä.. Karkin,hedelmän,purkan tms saa aina kun pissa tulee,ja se siinä varmaan parastaon,mutta osaa se ite jo sanoa että pissattaa,eli tietää kyllä koska pitää mennä.
Olen kanssa kokeillut pöntölle, ja onnistuu se niinkin mutta menee lähinnä leikkimiseksi... tyttö alkaa repiä vessapaperia ja vetää vessan monta kertaa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Tarra-/kiiltokuvapalkinto aina, kun pissa tai kakka tulee pottaan.
Tää voisi toimia... täytyy käydä ostamaan jotain tarrajuttuja. Tietty xylitolipastilli voisi ajaa saman asian, mutta voi olla siitä tavasta vieroittaminen vaikeampaa kuin koko pottailujuttu... :D
Noita tarroja on sitten kiva leuhkana esitellä muille... ;)
 
.......
2-vuotiaalta vaan jätettiin vaipat pois. välillä tuli vahinkoja kun ei muistanut kertoa hätäänsä,mutta tosi nopeasti oppi. hän meni suoraan pöntölle istumaan. alkuun itse laitoin hänet pissille tietyin väliajoin ja pikkuhiljaa alko oppimaan itsekin. nyt 2,5v jo yökuivakin.
 
utas
mun mielestä sun lapsi ei vaan oo viel valmis tohon juttuun. oottele pari kk, ni se sujuu jo ihan eri tavalla. meillä oppi 2v9kk ihan heittämällä, eikä tarvinnu stressata..
 
vieras
Vaikka ens kesänä opettelisitte potalle niin helpompaa. Meiän tyttö on nyt kuukauden päivät osannut käydä itsenäisesti potalla ja kuukauden päästä tulee täyteen kolme vuotta.

Vaippaan olisi tehnyt mielellään vielä, mutta kun tein saman tempun kuin sinä, eli jätin vaipan pois ni muutamassa päivässä oppi pidättämään. Eli kuulostais siltä ettei teillä vielä olla ihan valmiita. Yövaippa meillä yhjä käytössä, samaten pihalle en vielä ole vienyt pitemmäksi aikaa vaipatta.
 
Kiva kuulla, että en ole vielä toivottoman myöhässä tämän asian kanssa! =) Mitä on tuttujen kanssa jutellut, niin kommenttia tulee että eikö teillä VIELÄKÄÄN pottailla... mutta ei siis kaksivuotias niin kovin vanha siihen touhuun ole! Itsekin olen ajatellut, että mieluummin odotan että tytöllä on täydet valmiudet oppia. No, täytyy vielä kokeilla ja katsoa!
 
Meillä likka oppi kuivaksi hetkessä ja oli ikää2v9kk on niiin yksilöllistä milloin lapsi on siihen valmis. Meillä jäi yö vaippakin samassa rytinässä kun neiti tuli aina yöllä herättämään että otetaan vaippa pois on pissa hätä. Nyt ollut reilun vuoden ilman vaippaa ja kaksi kerta on yöllä pissat tullut sänkyyn.
 
eija
sen sanon ihan kokemuksella, että ihan turha kiirehtiä. Itse luin monta potta kirjaa viime keväänä kun tyttö täytti 2v, ja anoppi hyppi niskassa että eikö vieläkään ole kuiva, hänen poikansa oli jo alle vuoden ikäisenä! Niin niissä kirjoissa monessa korostettiin että vasta sitten kun lapsi on itse valmis, pottailu sujuu hyvin. Eli sä voit kantaa sitä potalle vaikka 3v asti mutta jos lapsi ei itse tiedosta milloin hänellä on hätä ei hän sitä osaa kertoa aikaisemmin. Meillä käytiin millon sattuu potalla istumassa eikä sinne mitään tullut, eräänä päivänä tyttö sitten sanoi että nyt äiti potalle pissi tulee ja siitä meni 1vk kun otettiin vaippa pois, ja toinen viikko niin ei tullut enää vahinkoja. Tyttö silloin 2v6kk.
 
Koo
Olen pitänyt muksuilla noita "vaipaton päivä" päiviä pari vuotiaasta alkaen. Sitten ollaan taas pidetty vaippaa ja taas oltu hetki ilman, kunnes yhtenä päivänä hetki on tullut kypsäksi ja lapsi on ilmoittanut, että ei vaippaa. Meillä lapset ovat olleet kyllä yli ja ali kolme vuotiaita tuolloin, mutta mitäs siitä.
 

Yhteistyössä