Primolut ja raskaus; kertokaa mielipide!!!

Kaikille nille tiedoksi, jotka Primolutteja syövät ja yrittävät raskaaksi samaa aikaa!! Eli itse lopetin 2011 elokuussa pillerit ja oma kierto ei lähtenyt rullaamaan, joten tk-lääkäri määräsi minulle Primolutit loppu vuodesta. Söin niitä yli ½ vuotta samalla yrittäessämme tulla raskaaksi. Kysyin alkuvuodesta eräältä gynekologilta voiko oikeasti Primoja syödä varmasti kun yrittää, niin hän sanoi, että kyllä ja suosittelin niiden käytön jatkamista. Pientä ei kuulunut ja nyt kesällä päätin lopettaa kuitenkin Primot, koska joku niissä arvelutti minua. Noin kuukausi - pari lopetuksen jälkeen kävin sitten toisella gynekologilla, tarkastaakseni onko minulla kaikki kunnossa ja kerroin tilanteen hänelle. Hän sitte tyrmäsi Primolutit täysin, ettei hän niitä suosittelisi ainakaan, jos raskaaksi yrittää tulla. Että jos siellä joku olisi hedelmöittynyt, niin Primojen aiheuttaman vuodon mukana se on sieltä vuotanut varmasti pois. Järkytyin uutisista todella. Muuten minulla oli kaikki kunnossa; hyvänkokoinen johtofollikkeli (ovulaatio tulossa) ja hyvän paksu limakalvokin. Silti täällä tyttöjen kanssa keskustellessa kuulin lääkäreiltä kuultuja ristiriitaisia mielipiteitä Primoluteista ja raskauden yrityksestä; toiset puolsivat ja toiset kielsivät! No kuitenkin itse ajattelin pysyä niistä kaukana jatkossa.
Nyt sitten kolmannella kierrolla lääkkeiden loppumisen jälkeen tärppäsi!!!! Tällä hetkellä on vasta 4+4 menossa, mutta kuitenkin!
Halusin kertoa tämän kaikille Primolutteja syöville ja raskautta yrittäville, että harkitkaa vielä kahdesti jatkatteko/aloitatteko lääkityksen!!
Olisi kiva myös kuulla muiden mielipiteitä asiasta!! :) Haluaisin mielelläni, että joku todistaisi minut vääräksi ja olisi raskautunut Primojen avulla!! Nimittäin tein kaksplussan odottavien keskusteluihin uuden keskustelun, jossa kyselin, onko kukaan raskautunut pelkkien Primoluttien avulla. Useamman kerran nostin keskustelua, koska se aina seuraavalle sivulle siirtyi, mutta siis koskaan kukaa ei ilmoittautunut näin tapahtuneen...pistää vaan miettimään.....
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Yleensä Primoluteja ei käytetä kiertoja tasaamaan raskautta yrittäessä ja siihen on syynsä. Itselläni Primoilla ajoitettiin vuoto ennen ivf-hoitoa, eikä kierron aikana tarvinnut ehkäistä. Eivät ne siis ilmeisesti ole niin pahaa myrkkyä, että siitä automaattisesti haittaa raskaudelle olisi. Eihän niitä muuten lapsettomuuspolilla määrättäisi. Yleensä kuitenkin kiertoja tasaamaan määrätään Terolut, joka käsittääkseni on Primoja turvallisempi. Liekö sitten tutkitumpi.
 
Juuri näin sen munkin viimeisin gynekologi sanoi, että minulle olisi pitänyt määrätä Terolutit eikä Primolutteja. Eli hän sanoi, että Terolutit on kuitenkin sen verran miedompia, että mahdollistavat raskauden! Ja niin kuin sullakin, niin niillä on tehty vaan tahallisesti se vuoto ennen hoitoja, mutta ei varmasti jatkettu hoitojen jälkeen... Ja yleensä Primoja onkin käytetty juuri muiden hoitojen yhteydessä, mutta ei pelkilteen vaan kiertoa tukemaan, kun yritetään lasta tehdä, niin kuin mulla....
 
Babyfever, mun tapauksen varmaan jo muistatkin, mutta ajattelin nyt kertoa, jos jotain muutakin kiinnostaa. Mä sain primolutit tasaamaan kiertoja käydessäni työterveyslääkärin lähetteellä gynellä, kun menkat oli ollut pitkään poissa. Gyne oli sitä mieltä, että primoilla saadaan varmuudella kierrot toimiin. Myöhemmin tutkimuksiin ja hoitoihin lähtiessämme ja asiaa miettiessäni, kysyin niiden turvallisuudesta yksityisen lapsettomuusklinikan lääkäriltä. Hän sanoi, että primoluteja voidaan ihan hyvin käyttää lasta yrittäessä, jos lääkäri niitä on määrännyt.

Tuoteselosteessa lukee, että niitä ei saisi käyttää raskautta yrittäessä, mutta samoin on monen muunkin lääkkeen kanssa. Itse esim. alan käyttämään ensi kierrossa ovulaatioinduktioon anazoleja, joita käytetään tuoteselosteen mukaan vaihdevuodet ohittaneilla naisilla rintasyövän hoidossa.

Jos on pahoista vuotohäiriöistä kyse, teroilla kierrot saattaa lähteä heittelemään jossain vaiheessa. Ite en raskautunut primolut kuurien aikana, koska nyt on todettu, että en ovuloi luomusti ja primolutit ei sitä ovulaatiota saa aikaan, joten mitään mahdollisuuksia raskauteen niiden aikana ei ollut.

Toki kaikki nämä asiat on tapauskohtaisia ja toiselle sopii joku lääkitys, mikä taas toiselle ei käy. Nyt lapsettomuushoidoissa ollessani primot vaihdettiin teroihin, kun tarvitsin uuden reseptin. Lääkäri määräsi teroja, kun primojen turvallisuudesta kyselin, varmaan vaan rauhoittaakseen mieltäni, vaikka ei ollut primojen käyttöä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin voisin tänne kirjoittaa vähän omia kokemuksia; sain primot tasaamaan mun todella pitkiä kiertojani (yli 100 päivää) ja sen ne kyllä tekivätkin. Nyt olen kuitenkin viimeiset puoli vuotta syönyt clomeja (kp 5-9) ja primoja (kp 16-25).
Tuo vaikutti keskustelupalstoja luettuani oudolta et pitäis ottaa myös nuo primot noin aikaisin, mut uskoinpa sitten lääkäriä. Nyt kuitenkin kuudennessa ja viimeisessä clomi-kierrossa toinen lääkäri sanoi että niitä ei olisi pitänyt syödä! :headwall: Noh, tässä kierrossa en sitten tietenkään niitä ottanut ja viikonloppuna sainkin ovisplussan..! Elämäni kolmannen sellaisen (kaksi vuotta yritystä takana). Että joo, kieltämättä harmittaa kun on nämä aiemmat clomi-kierrot menneet ihan hukkaan, mut toivotaan nyt että tässä kierrossa tapahtuisi ihme, tän jälkeen alkaa kuitenkin taukokierrot ja en oikein usko että ovuloin luomusti. :|
Hyvähän ne primot on olla olemassa jos kierrot lähtisi venymään todella pitkiksi, mutta tosiaan itse tein sen virheen että aloitin ottamaan niitä liian aikaisin.
 
Oma tarinani: Sain Primolutit monta vuotta sitten super pitkien kiertojen säännöllistämiseksi. Lääkäri tiesi meidän yrittäneen monta vuotta toista yhteistä lasta.
Ne määrättiin kolmen kk:n kuureina kp 16-25.

Olen nyt syönyt niitä tarvittaessa jo useamman vuoden. Viime keväänä söin tammi-maaliskuun. Kesäkuussa raskauduin, josta km. Elokuussa kävin ä-polilla, jossa määrättiin Primot heti aloittamaan vuodon sekä aloittamaan 3kk:n kuurin. Kysyinkin huolissani km riskistä Primojen aikana. Sitä ei kuulemma ole.

Söin siis sen yhden 10pv, jotta vuoto alkaa. Sitten 1. kk:n kp 16.-25. KUN vuodon olisi pitänyt alkaa, eipäs alkanutkaan :)

Nyt siis raskaana rv 6+3 :D Kesken menojahan mulla on 9,5v aikana ollut n. 13 (seonnut laskuissa), joten mistään en voi olla vielä täysin varma.

Tämä kuitenkin todistaa sen, ettei Primot estä raskautumista.
 
Joo, siis ehdottomasti sitä mieltä, että jos kierto on ihan sekasin ja vaatii kunnon tuen sen tasoittamiseksi, niin Primolutit on kyllä siinä hyvät, mutta niiden vahvuus minua siinä epäilyttääkin! :/ ja lähinnä kannustaisin naisia kokeilemaan ensin Teroilla toimiiko ne toivotusti, ennen kuin aloittaisi Primot! :)

Amalia sanos muuta, kyllä tääläkin vähän harmittaa, kun en aikasemmin alkanut pohtia niiden lopettamista tai tiedustelemista vaihtaista Teroihin... mutta ehkä tää oli tarkoitettu juttu, että nyt kesävauva saadaan :) Ja ONNEA älyttömästi oviksesta!!! Ja suosittelisin kyllä jättämään ne lääkkeet kokonaan, jos vain millään pystyt...tai että ainakin ovulaation bongauksen jälkeen odottaisit ainakin mahdollisiin kuukautisten alkuun tai sit mahdollisen negatiivisen raskaustestin jälkee vasta alkaisit niitä popsimaan, ETTEI vaan kävis nii, että vuotasit vaan Primoilla pienen hedelmöittyneen ihmeen ulos.. :( koska mulle ainaki riitti lopettamaan ne, että yksikin ammatti-ihminen sanoi, että Primot on todennäköisesti vuodattanut kaiken mikä olisi voinut hedelmöittyä, pois :(

MUTTA Hienoa kuulla Perhis, että sulla oli käynyt niiden kanssa tärppi :) :heart: onnea kovasti!!! Mutta tosiaan, olet tällä hetkellä ainut, jonka olen kuullut raskautuneen pelkästään niiden avulla!! :) mutta toivotaan, että moni tulee vielä kumoamaan myös minun väitteeni ;)
 

Yhteistyössä