Puheliatten vauvojen vanhemmille!

Kyselin samaa tuolla 0-12kk -puolella:
Kenellä vauvat alle 1v sanoi useita sanoja: minkä ikäisenä alkoi tulla ensimmäiset? Entä oliko -tai missä vaiheessa alkoin olla - sanojen merkitys vauvalle sama kuin meille, eli siis tarkoittiko vauva nimen omaan esim. maitoa sanoessaan "maito"?

Teittekö mitään erikoista puheen kehityksen suhteen, esimerkiksi luitte paljon vauvan kanssa, selititte paljon tekemisiänne tai vauvan tekemisiä jne?

Mulla vauva 8kk jokeltelee ja "keskustelee" tosi paljon ja sanoo silloin tällöin ihan "äiti" mutta ei mielestäni tarkoita sillä erityisesti minua (tai mitään muutakaan..). Odotan innolla puheen kehitystä!
 
Meillä ei mitenkään erityisen aikasin ruvettu puhumaan,mut alle 1v tuli kyl pari sanaa joskus ja just omaa "puhetta" paljon...1v2kk alkoi tulemaan sit oikeita sanoja kiihtyvällä vauhdilla ja nyt 1v8kk puhuu jo melkoisen hyvin ja pitkiäkin lauseita =)

Miä oon vastasyntyneestä asti puhunut pojalle kuin aikuiselle,selittänyt tekemiset ja toistanut pojan puheita niinkuin oon ajatellut et haluis asian sanoo... kirjoja luettu 2kk ikäsestä asti...siis paljon!en nyt varsinaisesti oo aatellut että tässä kehitän lapsen puhetta,mut noi on tullu luonnostaan... Ja kyl musta tuntuu et se ainakin sanavarastoa on laajentanut paljon..varmaan suurin osa on kuitenkin yksilöllisestä kehityksestä kiinni. =)
 
too
N.8kk-iässä huomasin tytön kiinnostuksen puhumiseen,ihan huvikseni sitten kukkia (oli kesä) hänelle sormella osoitin ja sanoin kukka ,usein monta kertaa päivässä.Just oli 9kk kun sitten sanoikin gugg eli kukka ja sormella kukkaa osoitti =) .Ihan kokeilumielellä näin aloin tehdä ja tytöstä tämä tuntui olevan hauska leikki...mutta se avasikin tytön kielenkannat,sanoja alkoi tulla lisää,0-2 sanaa viikossa,mutta käytössä oli 2-3 sanaa kerrallaan.

Laskin kun tyttö oli 1v2kk että oli n.30 selvää sanaa ja 30 "omaa sanaa" käytössä,nyt reilun kuukauden päästä tuosta sanoja niin paljon etten kyllä enää jaksa yrittää laskea.Lauseita ei vielä tule,mutta todella paljon on sanoja käytössä. Osa sanoista täysin selkeitä esim. kakka,kukka,tyttö,vauva,paita,anna,ei,nenä,pää... Osa omia esim. piipä-leipä,maina-maito,piikka-karjalanpiirakka,papie-paperi,pii-piirtää,kankka-ankka...Alusta asti "tiennyt" mitä sanoo,tiedän kun sormella osoittaa ja samaa sanaa käyttää.Ihanaa kun voidaan jo "keskustella" ;) .

Kyllä meillä on kirjoja luettu ja katseltu ihan parin kuukauden ikäisestä asti,hyvin jaksaa ihan pitkiäkin satuja kuunnella ja katsella.
 
Lunttasin neuvolakirjasta että tyttö on jutellut neuvolan tädille 8kk ikäisenä jo ihan sanoja. Ensimmäisiä sanoja oli mamma ja hyppää, joilla kyllä varmaan ihan tarkoitti sitä mitä sanoi koska sanoi 'hyppää' silloin kun hyppi jonkun sylissä ja 'mamma' silloin kun näki mut. Sen jälkeen tuli sanoja tosi nopealla tahdilla, 10kk osasi jo useita tyyliin pupu, pyyhe, mummu, pipo, pappa. Hyvin samankaltaisia siis. Alle vuoden iässä oppi vielä erilaisiakin, esmes vettä, pullaa, nenä, käpy, täti, korva (=kolva, r on tietty vielä hukassa). Vuoden ikäisenä sanoi tosi paljon sanoja kahdella kielellä ja nyt 1v8kk osaa suomea kunnolla, puhuu jo pitkiäkin lauseita ja keskustelee, kahdella muulla kielellä osaa pieniä lauseita ja sanoja.

En ole tietoisesti koskaan opettanut puhetta tai varsinaisesti treenannut sitä, tytölle vaan aina puhutaan paljon ja usean ihmisen toimesta. Luetaan paljon kirjoja ja puhutaan kuten aikuiselle. Pääasiassa meillä on käytössä suomi, mutta tyttö kuulee paljon italiaa ja englantiakin, siksi osaa niitäkin jonkin verran. Tosi yksilöllistähän se varmasti on ja tulee sitten kun on tullakseen. :)
 
Meillä ei ole mitenkään erityisen paljon sanoja nyt, kun vauva on viikkoa vajaa 12kk, mutta ensimmäinen sana oli mamma 7kk 5 päivän iässä, jäi päivä mieleen, kun oli tosiaan eka selvästi lausuttu sana tietyssä tilanteessa (halusi isin sylistä minun syliini ja tissiä)pelkään ää:n ja öö:n sijaan :D Ensteksi aattelinkin, että oli vain sattumaa, mutta alkoi toistaa sitä sen jälkeen säännöllisesti.
Asumme Italiassa ja käytämme sanaa mamma minusta äidin sijaan, mutta alussa mamma tarkoitti lähinnä "haluan tisua/syliin". Aika pian siitä tuli sanavarastoon myös sana ei, eli kun kielsin tekemästä jotain, vauva alkoi toistaa itsekin hyvin tuimasti, että EI! Ja pari kertaa sanoi Ei, jos esim. kampasin hänen tukkaansa, eikä olisi halunnut, mutta muuten vain silloin, kun itse teki tihuja ja tiesi, ettei saisi esim. koskea johonkin kiellettyyn.
Sittemmin on osoittanut vaipasta "nallen" ja toistaa myös vaippaa, kun sanon, että nyt vaihdetaan vaippa, äskenkin hoitopöydällä. Sana papa' eli isä tuli sanavarastoon vasta nyt 11,5kk iässä ja vasta, kun papa' oli viikon poissa, meni ovelle, sanoi "lauseen" josta erottui selvästi vain Papa', jota sitten on toistanut muutaman kerran nukkumaan mentäessä, jos papa' ei olekaan ollut paikalla. (muoks* ellei olisi just tyttö huutanut, että angga, olisin unohtanut, että keltaisen kylpykaverin nimi tuli sanavarastoon ihan viime viikolla :))
Jokeltelua on paljon ja ns. omia sanoja, mutta en lue niitä vielä oikeiksi sanoiksi, koska ääntämys on niin epäselvää enkä voi olla varma, että kuvittelenko vaan, että uu on puu =) Mutta ihan selkeitä sanoja ovat nuo 5, siis oikeassa asiayhteydessä. Äitiä meilläkin toistellaan, mutta ei aavistustakaan, mitä se merkitsee, koska minä olen tosiaan ollut aina mamma.
Passiivinen sanavarasto on tietenkin paljon laajempi,kissa, koira, possu, pupu, lehmä, lintu, puu jne. osoitetaan kirjoista ilman ongelmia.
Puhun itse koko ajan kuin papupata ja kuvia katsellaan kirjoista ja yritän muutenkin nimetä asioita, joista vauva on kiinnostunut.
Niin ja tuossa puheen kehityksessä tuli selvä taantuma, kun oppi kävelemään tukea vasten, nyt kun ottaa pari askelta ilman tukea, on myös ollut hiljaisempi tai siis ruvennut "vinkumaan" aiemman juttelun sijaan.
 
Meidän esikoinen sanoi ensimmäiset sanansa 8 kk:n iässä: äiti, isi ja hei , sitten sanoja alkoikin tulla koko ajan lisää. Meillä tuo mamma tarkoitti rintamaitoa kun imetin, poika pyysi mammaa. Tavallinen maito purkista ei sitä ollut vaan ihan maitoa vaan. :) Sanoja käytti ihan tarkoituksella.

Olen aina jutellut lapsille laitokselta asti ja yleensä kertonut mitä teen. Nyt vaihdan vaipan tai puetaan tai mitä milloinkin tein. Luettu on melko paljon kirjoja. Kyselin 1 vuotiaalta mitä sanoo koira, kissa, ankka jne. Neuvolassa sanoikin että kun lapselle paljon puhutaan, se edistää puheen oppimista varhain. Poika puhui kahden sanan lauseita 1 v 6 kk:n iästä ja tosi pitkiä lauseita 1 v 9 kk:n iässä. Keskimmäinen, tyttö sanoi kans ensimmäiset sanansa varhain ja yksittäisia sanoja paljon 1 v 6 kk. Lauseita 4-5 sanaa, puhui 2 vuotiaana.
Kolmas, tyttö, on nyt 1 v 2 kk ja sanonut samoin ekat sanat varhain ja kaikilla ollut aikasin mm. sanat: anna, ota, mammaa, tätä, nam, äiti jne. Tällä kolmannella nyt lisäksi sanoja: heittää, kun heittää palloa sanoo heittää, lisäksi sanoja ihi= isi, poppa, näyttää hellaa ja takkaa. Isommat jututtavat pienimpää ja käskevät sanoa heidän nimiään jne. Oppii varmasti uusia sanoja nopeasti.

Omassa sisarusparvessani on puhuttu varsin aikaisin. kai silläkin on merkitystä.

No, kukin oppii aikanaan ja lapsi oppii puheen usein toistamalla, näyttämällä kuvia kirjoista. Olen itse varsin puhelias.

:D
 
Meillä tyttö sanoi ekat sanansa noin 8 kuukauden iässä ("äiti" ja "kakka"). Sen jälkeen parin kuukauden aikana sanoja tuli lisää, mm. "ei", "heihei" ja "ankka". Tyttö myös yritti kovasti matkia kuulemiaan sanoja, esimerkiksi "apua" oli "apu" ja "maito" oli "mammaa". Nyt tyttö on 1v. ja 5 päivää vanha, ja tuntuu siltä, että tällä hetkellä hänen energiansa keskittyy enemmän kävelyn opetteluun kuin puhumiseen. Aiemmin opitut sanat ovat kyllä hallussa, mutta uusia ei ole tullut vähään aikaan lisää, paitsi kun kysyn, mitä koira/kissa sanoo, niin tyttö vastaa "hauhau"/"mau" =)

Mä olen ihan pikkuvauvasta asti lorutellut ja laulanut tytölle paljon. Olen myös aina puhunut hänelle paljon, selitellyt tekemisiämme jne. Muskarissa on käyty siitä asti kun tyttö oli 7kk. Kirjoista tyttö tykkää valtavasti ja niitäkin on katsottu ja luettu ahkerasti.
 

Yhteistyössä