Puhjennut umpisuoli ja lapsettomuus?

Hei, löytyyköhän täältä kohtalotovereita?

Olen kohta kolmekymppinen nainen, jolta on puhjennut umpisuoli pari vuotta sitten. Lapsi olisi ollut toivottu perheeseemme noin vuoden ajan, mutta plussaa ei ole kuulunut. Olen menossa SSG-tutkimukseen, sillä on kuulemma hyvin todennäköistä, että puhjenneesta umpisuolesta aiheutunut vatsakalvontulehdus vaurioittaa munatorvia arpeuttaen ja tukkien ne.

Olen ihan järkyttynyt! Miten kukaan lääkäri ei ole tästä aikaisemmin maininnut, vaikka olen kertonut sairashistoriani. Huoh.

Onko täällä ketään puhjenneen umpisuolen sairastanutta? Onko niin, että IVF on ainoa vaihtoehto munatorvien ollessa tukossa?

Olen ihan noviisi näissä lapsettomuushoitoasioissa. Olisi kiva kuulla muutama kokemus IVF-hoidosta. Olen kyllä lueskellut ketjuja, mutta en ole saanut oikein käsitystä miten se hoito etenee ja kuinka rankasta hoidosta oikein on kysymys.

Ja osaako joku sanoa, voiko tuo SSG-tutkimus ikäänkuin avata niitä tukkeutuneita munatorvia?
 
SSG ei voi avata tukkeutuneita munajohtimia, koska se tehdään ruiskuttamalla keittosuolan ja ilman seosta kohtuonteloon eli kyseessä ei ole mikään raju toimenpide vaan ultrassa nähdään kuplien joko kulkevan tai ei. Joskus puhutaan kyllä, että se voisi ikäänkuin puhdistaa niitä vähän. Mutta hyvähän se olisi, että se sinulle tehtäisiin, niin tiedettäisiin varmuudella eikä turhaa huolta siksi tulisi!

Tukkeutuneet munajohtimet jättävät tosiaan hoitomuodoksi ivf-hoidon ja icsin, kun mulla keinoin sperma ei kulkeudu munasolujen syleilyyn.

Jaksamista tälle raskaalle tielle :hug:
 
Hei Peppi, luetkohan vielä tätä ketjua...? Pohdin tässä omaa lapsettomuuttani (vuoden raja yritystä tuli äskettäin täyteen) ja aiemmin yritin kyllä etsiä netistä tietoa aiheesta puhjennut umpilisäke ja lapsettomuus, mutta enpä löytänyt mitään mainintaa. Nyt sitten päätin etsiä uudelleen ja tämä ketjuhan täältä löytyi...

Itselläni on lapsena tosiaan puhjennut umpilisäke, mutta en nyt ulkoa muista oliko minulla tuota vatsakalvontulehdusta. Pitänee etsiä sairaskertomus illalla jostain... Olen tässä pohtinut missä vaiheessa alan varailla aikaa lääkärille ja meinasin venyttää sitä vielä pari kuukautta. Nyt kuitenkin alkaa "pelottaa" että joskohan se syy olisi kuitenkin tuossa umpilisäke-episodissa, ja mietinkin että pitäisikö se aika nyt vaan varata heti. Sittenhän se olisi tehty...

Olisi kiva kuulla sinun kokemuksiasi (ja tietysti myös muiden, jos vastaavaa löytyy), joten toivottavasti lueskelet tätä vielä.
 
Hei,

kannattaa ehdottomasti varata aika lääkäriin ja tutkituttaa mahdolliset lapsettomuuden syyt. Omalla kohdallani umpisuoli on puhjennut vuosia sitten, se pesäköityi vahvojen antibioottien seurauksena, jonka sitten lääkäri kävi puhkaisemassa tähysleikkauksessa - diagnosoivat väärin, kun muka lähtivät kystaa poistamaan. Noh, siitä nippa nappa hengissä selvittiin.

Olin uudestaan hiljattain tähystysleikkauksessa, jossa todettiin, että vatsa, ja munanjohtimet ovat kiinnikkeiset, toisin sanoen ihan tukossa ja ainoana vaihtoehtona on keinohedelmöitys. Tutustu www.hedelmallisyys.fi sivustoon - siellä mm. todetaan, että puhjennut umpilisäke viisinkertaistaa munanjohtimien tukosten riskiä.

On paljon helpompi jatkaa matkaa, kun tietää syyt - itse olen ollut epätietoisuudessa vuosia, enkä tätä kenellekään soisi.
 
Täytyypä nyt tulla tänne luomaan vähän toivoa. Itse olin jo menossa lääkärille, kun ei tosiaan lasta alkanut kuulua. Ja taustalla tuo umpilisäkkeen puhkeaminen, josta tuossa yllä kirjoitinkin. Nyt sitten saankin perua lääkäriajan, koska tein tänään plussatestin :) Eli näköjään umpparin puhkeaminen ei ainakaan minun tapauksessani ole aiheuttanut ongelmia. Toki tässä voi vielä tapahtua mitä tahansa, mutta ainakin toistaiseksi näyttää hyvältä :)

Toivotaan että teillä muillakin onni kääntyy vielä.
 
Onnea kofa!

Mulla on myös vähän kokemusta aiheesta.
Mulla oli paha umpisuolen tulehdus yhdeksänvuotiaana. Pelkäsin kovasti leikkausta, joten salasin kivut ja tilanne pääsi aika pahaksi.

Sitten kasvoin aikuiseksi ja alettiin yrittämään vauvaa... Yritettiin monta vuotta ja oltiin yli vuosi hoidoissakin. Clomeja, inssejä ja kaksi IVF:ää. Munatorvien aukiolotutkimuksessa kaikki oli ok. Kahden epäonnistuneen IVF:n jälkeen päätettiin että tehdään vielä laparoskopia ennen kolmatta IVFää.

Siellä selvisi, että munasarjat ja kohtu oli kokonaan kiinnikkeiden peitossa, mikä on hyvin voinut johtua umpparista. Kiinnikkeet nippailtiin pois ja mä jäin odottaa että tehtäis se kolmas IVF.

Mutta plussa tulikin ennen sitä... Heti seuraavaan kiertoon. Nyt sit ootellaan syyskuuta...
:heart:
 

Yhteistyössä