Puhtaat tuotteet allergiselle ja muita kauppareissuvinkkejä

Palstoilta poimittua ja omasta kokemuksesta:

PUHDAS KAURA

Puuppolan Aitokaura -lääkäri suositteli tätä -puurosta tulee aika karkeaa -vaikea löytää kaupasta

Provena kaurahiutaleet


PUHDAS HIRSSI

Hollen hirssihiutaleet -löytyy myös jauhoa jne. ja Hollen sarjassa muitakin tuotteita mm. riisiä


PUHDAS TATTARI

Keskisen Myllyn tattarihiutaleet -onkohan ohjeessa joku vika? Vettä kannattaa laitta reilusti enemmän tai tulee tosi tönkköä


PUHDAS RIISI

Dr.Kousan Risdiet hiutaleet


MAISSI

Farinan Täysjyvämaissijauho -tästä saa hyvää puuroa :p -Farinalla paljon muitakin tuotteita, puhtaudesta en ole varma..


RUUSUNMARJAA saa myös pakasteena Apetit-merkkisenä. Sisältää aika paljon sokeria ja pektiiniä.


Näitä kaikkia olen ostanut mutta kaikkia ei siis vielä ole testattu meillä. Puhtaudesta en osaa enempää sanoa mutta ainakin paketin kyljessä on maininta puhtaudesta ts. ei muita viljoja seassa. Hyviä ostopaikkoja ovat olleet mm. Jumbon Citymarket, Myyrmäessä Iso-Myyrin K-kauppa, jossa aika hyvä valikoima mm. Vuohelan tuotteita (gluteenittomia leipiä jne. joihin tuli tutustuttua imetysdieettiaikoina).

LAITTAKAA TÄHÄN KETJUUN OMIA KOKEMUKSIA JA VINKKEJÄ, KIITOS!! :flower:
 
PUHDAS KAURA:

Semperin esikypsennetty kaurahiutale, tulee nopeasti pehmeä puuro. Ainakin Citymarketeista ja meidän K-lähikaupasta saa hyvin.

RIISISTÄ:

Mulle lääkäri sanoi, että esim. Risellan puuroriisi on puhdasta, koska se on "kokonaista". Jauhoissa ja hiutaleissa ym. olisi epäpuhtauksia. En sitten tiedä, mutta jostain syystä se meille nyt käy, vaikka Kousa ei pari kuukautta sitten käynyt.
 
Mulle sanottiin että esim. riisin voi huuhtoa ennen keittämistä että siten epäpuhtaudet huuhtoutuvat pois. Uncle Bens riisin pitäisi olla puhtaimpia mitä minä olen kuullut. Meidän poika on syönyt sitä huuhdeltuna jo muutaman päivän ja oireita ei ainakaan vielä ole tullut. Yleensä oireilee heti seuraavana yönä. Todella toivon että kävisi tulevaisuudessakin. Riisi kun on ainut vilja joka meidän pojalle käy.
 
Meillä ainakin oli kesän grillikauden pelastus Vatajan kaikettomat nakit. Vatajalta löytyy myös kaikettomia kinkkusiivuja.

Korpelalta löytyy myös aika lailla kaikettomia kinkkusuikaleita.

Farinalta löytyy myös riisijauhoa josta voi puuroa tehdä. Niin ja Provenalta kaurajauhoja.



 
PUHDAS TATTARI

Puurohiutaleiden lisäksi on olemassa Keskisen Myllyn tattarijauhot

LIHOISTA

Jos sopivien lihojenkin löytyminen on hankalaa, kannattaa kokeilla kaikenlaisia rehuviljaa syömättömiä lihaeläimiä kuten poro, hirvi, jänis, uuden seelannin lammas, uuden seelannin hirvi, kenguru yms.

Hyviä ostopaikkoja lihoille on pääkaupunkiseudulla ainakin kauppakeskus Jumbon CityMarket (kehä kolmosen varrella suhteellisen lähellä 4-tietä ja Tampereen tietä, vinkkinä pk-seudulla vieraileville ;) Nämä harvinaisemmat lihat löytyvät pakastealtaasta.

 
Farinalta löytyy myös ksantaani ja psyllium, jotaka ovat apuaineita leivontaan. Käytän aina kun leivon, meillä kun tehdään gluteenittomina kaikki leivonnaiset.
Farinalla on myös maissijauhoja, tapiocatarkkelystä, riisijauhoja ym. Olen hyväksi havainnut ja pitäisi olla puhtaita.
 
Puuppolan aitokauraa myyvät Prismat ja S-marketit. Kesällä heillä lyhyt toimintakatkos, mutta pyrkivät toimittamaan hiutaleita silloinkin ainakin Jyväskylän Palokan Euromarkettiin ja Helsingissä oisko ollut Hakaniemen kauppahalliin??? Jälkimmäisestä olen epävarma. Myös Allermiinasta sitä olen saanut läpi vuoden.

Allermiina verkkokauppa on mainio paikka etsiä puhtaita tuotteita allergisen pienokaisen ruokapöytään - ja isommankin. Käy ihmeessä tutustumassa! On ollut ainakin meidän perheen pelastus, kun pienessä kaupungissa asutaan.

Provenan kaurahiutaleissa on varoitus pähkinäjäämistä.
 
NZ-lammas.. Millasessa paketissa se on, pakasteena varmasti? Sen tiedän että CM sitä myy, mutta tänään ei osunut silmään kuin jokin pakastekaritsa jonka kohdalla pakastehylly oli tyhjä :headwall:
 
NZ-lampaasta... Oikein herkille pikkuallergikoille Uuden-Seelannin karitsa voi olla vielä lammasta parempi vaihtoehto. Tieteellisiä perusteluja tälle ei ole, mutta jostakin syystä vain monet sietävät karitsaa paremmin kuin lammasta. Yksi selittävä tekijä voisi olla eläinten ravinto. (=lääkärimme suusta koko juttu)

NZ-karitsaa ja lammasta löytyy myös S-ryhmän kaupoista (S-market, Prisma) ja olenpa löytänyt sitä myös KKK-marketista. Lammasta löytyy monesti helpommin kuin karitsaa. Joillakin kaupoilla on kausituote (pääsiäinen), toisilla valikoimissa koko ajan. Kysy tilaamisen mahdollisuutta omaan kauppaasi, Sssalla!

Pakastealtaasta tuote löytyy, muoviin pakattuna.
 
Lihoista:

Ilmajoen makkaramestareilta voi tilata allergiamakkaroita, meillä on käytössä esim. nz-lammasmakkara. Tekevät siis tilauksesta makkaraa niistä aineista, mitkä sopii. Kannattaa kysellä kimppatilausta, sillä tilauksessa on minimikilomäärä. Heillä on myymälä myös Hakaniemen Kauppahallissa.

Bandedosa niminen yritys Ilmajoella myy vaikka mitä lihaa. Me ostetaan heiltä mm. jänistä, mutta valikoimassa on kaikkea kuviteltavissa olevaa riistalihaa sekä myös eksoottisempia lihoja. He kuljettavat tuotteita (marjoja, takkapuita, lihaa) ympäri Suomea, joten kannattaa kysyä, mikä on itseä lähin toimituspaikka. www.bandedosa.fi
 
Sininen okei :) Etten ihan ummikkona selaa hyllyä ja mene ohi (taas).
Kuinkahan puhtaita provenan kaurajauhot ovat, 1tl aamulla, 1tl illalla ja seuraavat päivät huusi. Vedänkö pelin suosiolla poikki nyt kauran kanssa, vai koetan jotain muuta merkkiä, vai annanko vielä ja toivon että tasoittuu..
 
Puhtaudesta en tiedä mutta Farinalla on kätevä puolivalmis riisileipä-seos. Lisätään vesi ja hiiva ja taikina valmis. Maku oli mielestäni hyvä eikä hintakaan ole paha, jos vertaa esim. Vuohelan riisileipään.
 
NallePuh82: Luontaisesti gluteeniton Täysjyväleipä-jauhoseos 350g. Ainesosat: täysjyväriisijauho 56 %, tapiokatärkkelys, karkea riisijauho, sokeri, psyllium, suola, hyydykeaine ksantaani (E415).
Leivän valmistus (tiivistettynä) : 25 g hiivaa, 2,5 dl vettä ja 1-2 rkl juoksevaa rasvaa. Turvotetaan ja sitten vatkataan 2-3 minuuttia. Kohotetaan ja paistetaan 200 -asteessa noin 40 min. Taikinasta voi valmistaa myös esim. sämpylöitä VUOKIIN. Eli leipäkin tehdään vuokaan. Itse tein ekan ihan tavalliseen kakkuvuokaan ja nyt sitten ostin semmosen pitkulaisen leipävuoan kun totesin leivän hyväksi..
Hintaa pakkauksella oli 3 euroa, täälläpäin Vuohelan riisileipä maksaa 4 euroa ja risat eli ainakin meillä siirrytään nyt tähän, jos riisiä syödään jatkossakin.
 
Pitääpä käydä ostamassa tuota jauhoseosta. Mä tein juustosämpylöitä riisijauhosta ja ne eivät yllätys yllätys onnistuneet. Lopetin siis leipomisen joksikin aikaa, kun alkoi taas kypsyttää. Ehkäpä nyt uskaltaisi kokeilla tuolla valmisjauhoseeksella. Ksantaania olen kokeillut, mutta tuota psylliumia en. Toivottavasti se sopii!
 
Minäkin suosittelen lämpimästi tuota Farinan leipää!!! Olen tehnyt leivän veteen (ja joskus esim. päärynämehuun) ja Virgino-rypsiöljyyn ja leikannut tuoreena siivuiksi, jotka olen pakastanut rasiassa pieni pala leivinpaperia joka siivun välissä. On tosi helppo sitten ottaa käyttöön siivu kerrallaan ja sulattaa mikrossa tai ihan huoneen lämmössä. Nyt vaikka poikani saa syödä tavallista leipää, hän edelleen kysyy, milloin äiti taas leipoo sitä hyvää leipää:)

Kannatta vilkaista www.farina.fi ja kohta reseptit. Siellä esim. kiva ohje vispipuuron tekoon Farinan karkeista riisijauhoista - lopputulos vastaa maultaan melko lailla tavallista mannaryyneihin tehtyä vispipuuroa ja litran annos katoaa meillä hetkellä pojan JA isän suuhun:)
 

Yhteistyössä