Puhutaanko lihavuudesta?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Miksi? Eikö ne jo ole lueteltu täällä miljoonia kertoja? Senkun vaan haet vanhoista ketjuista. Vai onko sulla joku UUSI pointti jota haluat todistella?
Miksi pitäisi olla uusi pointti?

En halua lukea vanhoja ketjuja joka on haukkumisia täynnä :( Halusin aloittaa uuden jossa käytäisiin asiallisesti läpi kaikkia lihavuuden huonoja puolia.
 
Höh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
Miksi? Eikö ne jo ole lueteltu täällä miljoonia kertoja? Senkun vaan haet vanhoista ketjuista. Vai onko sulla joku UUSI pointti jota haluat todistella?
Miksi pitäisi olla uusi pointti?

En halua lukea vanhoja ketjuja joka on haukkumisia täynnä :( Halusin aloittaa uuden jossa käytäisiin asiallisesti läpi kaikkia lihavuuden huonoja puolia.
miksei myös hyvi puolia? Tasapuolisuuden nimessä?

 
Lihavuuteen liittyvät sairaudet ja kuolemanvaara

* Lihavuus lisää kuolemanvaaraa
o Kuolleisuus on suurinta painoindeksijakauman ääripäissä. Se suurenee selvästi painoindeksin ylittäessä arvon 30 kg/m2 11, 12. Yli 75-vuotiailla painoindeksillä mitatun lihavuuden yhteys kuolleisuuteen näyttää häviävän 13.
o Iän lisäksi kestävyyskunto (hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminta kuormituksessa) vaikuttaa painoindeksin ja kuolleisuuden väliseen yhteyteen: hoikan huonokuntoisen kuolemanvaara on suurempi kuin liikapainoisen hyväkuntoisen 14.
o Lihominen aikuisiällä suurentaa kuolemanvaaraa 15.
o Myös painon pienentymisen on havaittu olevan yhteydessä suurentuneeseen kuolleisuuteen 15, mikä voi johtua laihtumista aiheuttavasta ja kuolleisuutta lisäävästä piilevästä sairaudesta.
o Epidemiologisten tutkimusten mukaan laihduttaminen vähentää kuolemanvaaraa lihavilla tyypin 2 diabeetikoilla ja niillä liikapainoisilla, joilla on muita liitännäissairauksia 16, 17, mutta tästä ei ole tutkimustietoa muiden sairausryhmien osalta.
* Lihavuus lisää merkittävästi monia sairauksia tai oireyhtymiä
o Tyypin 2 diabetes A
o Kohonnut verenpaine A
o Metabolinen oireyhtymä A
o Sepelvaltimotauti A
o Aivoinfarkti ja -verenvuoto B
o Obstruktiivinen uniapnea B
o Kihti B
o Sappikivet C
o Rasvamaksa B
o Polvien nivelrikko A
o Astma B
o Eräät syöpämuodot
+ rintasyöpä (menopaussin jälkeen) A
+ kohdunrungon syöpä A
+ paksusuolen syöpä A
+ munuaissyöpä A
* Sairauksien vaaran suuruus riippuu lihavuuden määrästä.
* Useimmissa sairauksissa erityisesti vyötärölihavuus lisää sairauksien vaaraa.
* Nuorella iällä alkanut lihavuus on sairauksien kannalta vaarallisempi kuin myöhemmällä iällä alkanut 18.
 
ap
Miten voi haiskahtaa riidanhalulta jos sanon että asiallisesti ja itse pysyn sillä linjalla? Ei se ole minun syyni jos joku muu ei sitä sitten osaa, mutta se ei ole tarkoitusperäni. Kyllähän sitä kaikki varmaan riskit tietää, mutta miksi niistä ei voi puhua sitten?

Kiitos Marsipaani listasta, aika tyhjentävä vastaus.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten voi haiskahtaa riidanhalulta jos sanon että asiallisesti ja itse pysyn sillä linjalla? Ei se ole minun syyni jos joku muu ei sitä sitten osaa, mutta se ei ole tarkoitusperäni. Kyllähän sitä kaikki varmaan riskit tietää, mutta miksi niistä ei voi puhua sitten?

Kiitos Marsipaani listasta, aika tyhjentävä vastaus.
Mitä puhumista niissä sit on?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten voi haiskahtaa riidanhalulta jos sanon että asiallisesti ja itse pysyn sillä linjalla? Ei se ole minun syyni jos joku muu ei sitä sitten osaa, mutta se ei ole tarkoitusperäni. Kyllähän sitä kaikki varmaan riskit tietää, mutta miksi niistä ei voi puhua sitten?

Kiitos Marsipaani listasta, aika tyhjentävä vastaus.
Mitä puhumista niissä sit on?
Ehkä se auttaa jotakin uskomaan että laihdutus ihan todella kannattaa? =)
 
niin juu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten voi haiskahtaa riidanhalulta jos sanon että asiallisesti ja itse pysyn sillä linjalla? Ei se ole minun syyni jos joku muu ei sitä sitten osaa, mutta se ei ole tarkoitusperäni. Kyllähän sitä kaikki varmaan riskit tietää, mutta miksi niistä ei voi puhua sitten?

Kiitos Marsipaani listasta, aika tyhjentävä vastaus.
mulle kyllä jäi vähän epäselväksi sun motiivi ketjun aloitukseen... siis kun riskeistä kaikki varmaan jo tietääkin. mitä halusit niistä riskeistä keskustella?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja niin juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten voi haiskahtaa riidanhalulta jos sanon että asiallisesti ja itse pysyn sillä linjalla? Ei se ole minun syyni jos joku muu ei sitä sitten osaa, mutta se ei ole tarkoitusperäni. Kyllähän sitä kaikki varmaan riskit tietää, mutta miksi niistä ei voi puhua sitten?

Kiitos Marsipaani listasta, aika tyhjentävä vastaus.
mulle kyllä jäi vähän epäselväksi sun motiivi ketjun aloitukseen... siis kun riskeistä kaikki varmaan jo tietääkin. mitä halusit niistä riskeistä keskustella?
No miksi en halauisi? Jos minua kiinnostaa se, kuinka montaa muuta kiinnostaa sama asia? Onko joku joka on lihavuuden takia sairastunut edellä mainittuihin tauteihin tai onko joku joka on laihduttanut ja haluaa nyt puhua muille, että se kannatti.

Miksi tämä on niin vaikeaa?
 
M
ihan asiallisesti, mikä pituus/paino on mielestäsi lievästi ylipaino ja mikä lihava? esim minulla joka olen 180cm pitkä? ja mikä ihanteellinen paino?
(kerron kohta sitten todellisen painon) :)
 

Yhteistyössä