Pukukoodi tumma puku

näin lukee saamamme hääkutsun juhlasäännöissä. Juhla alkaa klo 16.

Pohdin, mitä itse laittaisin juhliin ja soitin kaasolle kysyäkseni neuvoa asiaa. Hän sanoi, että kutsussa tarkoitetaan naiselle iltapukua eikä esim. jakkupukua tai hame- jakku yhdistelmää.

Netistä löysin kuitenkin tälläisen tiedon:
"Kun miehellä on tumma puku, nainen käyttää vierailupukua, iltapukua kello 18 jälkeen tai juhlapukua, kun mies käyttää tummaa pukua frakin asemesta.
Naisen vierailupuku vastaa miehen tummaa pukua ennen kello 18 alkavissa tilaisuuksissa. Vierailupuku voi olla hienostunut leninki, kevyt jakkupuku, yhtenäinen takin ja leningin yhdistelmä tai elegantti housuasu." (http://www.varsinaissuomenpartiopiiri.fi/index.php?ryhma=1&tiedote=160)

Siis mitä ? Laitanko ny si iltapuvun, joka tarvis ostaa, vai käykö jakkupuku tai kotelomekko?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
siis täh, eikö muka enää saa ite päättää mitä häihin laittaa päälle?
menee vähän yli mun ymmärryksen.. ite en kehtais :ashamed:
Onhan pukukoodi juhlissa ihan tavallista. Miksei siis häissäkin?
 
*
No jos haluaa juhlia häitä hienosti, niin laittaa pukukoodin kutsukorttiin...
Olisko sulla mahdollisuutta vaikka lainata iltapuku jostakin? Tai vaikka vuokrata, ettei välttämättä tarvitse ostaa?
 
Hmm
Eihän tumma puku yleensä tarkoita naisille iltapukua..? Tainnut mennä kutsussa hieman sekaisin... Tumma puku juuri tarkoittaa jotain jakkupukua tms. Jos nainen laittaa iltapuvun niin silloin miehen asunkin kuuluisi olla hienompi kuin vain tumma puku. Näin olen ainakin itse muistelevinani...

Niin ja varsin yleistähän se on, että juhlissa on pukukoodi. Kyllähän järjestäjät itse saavat päättää juhliensa "hienouden". Hauskaahan se välillä on pukeutua oikein kunnolla!
 
vieras
olen ollut juhlissa joihin oli pukukoodi "tumma puku" ja siellä kyllä kaikilla naisilla oli pitkät mekot. oliko ne sitten iltapukuja vai mitä, mutta yhtä ainutta jakkupukua tai polvipituista mekkoa en nähnyt.
 
no entäs
Alkuperäinen kirjoittaja nolo:
no jos edes juhlapuku niin hyvä. meidän häissä yksi mies oli farkuissa ja pikkutakissa. muilla hienot vaatteet...
Entäs jos on vaikka punkkari tai jotenkin muuten oudon näköinen? Saako sellaiset tulla juhliin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Eihän tumma puku yleensä tarkoita naisille iltapukua..? Tainnut mennä kutsussa hieman sekaisin... Tumma puku juuri tarkoittaa jotain jakkupukua tms. Jos nainen laittaa iltapuvun niin silloin miehen asunkin kuuluisi olla hienompi kuin vain tumma puku. Näin olen ainakin itse muistelevinani...

Niin ja varsin yleistähän se on, että juhlissa on pukukoodi. Kyllähän järjestäjät itse saavat päättää juhliensa "hienouden". Hauskaahan se välillä on pukeutua oikein kunnolla!
"Eihän tumma puku yleensä tarkoita naisille iltapukua..?"
- no ei minustakaan , siksi olin :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen ollut juhlissa joihin oli pukukoodi "tumma puku" ja siellä kyllä kaikilla naisilla oli pitkät mekot. oliko ne sitten iltapukuja vai mitä, mutta yhtä ainutta jakkupukua tai polvipituista mekkoa en nähnyt.
se riippuu siitä kellonajasta, mitä nainen laittaa päällensä =)
 
Jaa, ny löysin tälläisen " yleisohjeen " :
Tumma puku: miehellä musta tai yönsininen puku, valkoinen pukupaita, hillitty, esimerkiksi hopeanharmaa solmio, taskuliina ja solmioneula; naisella ns. vierailupuku (ei pitkä, värin ei tarvitse olla tumma); hyviä vaihtoehtoja ovat mm. kevyt, juhlava jakkupuku tai leninki ( lähde Yhteishyvä )
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos kaaso tarkoitti et hääparin toivomus on iltapuku ei jakkupuku.....onpas tarkat säännöt miten pukeutua
mut miksi laittaa pukukoodiksi " tumma puku " jos haluaa väen pukeutuvan iltapukuun? Jos nainen on iltapuvussa, niin silloin ei miehelle " riitä " tumma puku.
 
vieras
Minun mielestäni
-tumma puku - nainen pukee esim. juhlamekon/-leningin.
-arkipuku - nainen pukeutuu esim. jakkupukuun
-frakki tai tumma puku - nainen pukeutuu iltapukuun (miehelle jätetty valinnanvara)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos kaaso tarkoitti et hääparin toivomus on iltapuku ei jakkupuku.....onpas tarkat säännöt miten pukeutua
mut miksi laittaa pukukoodiksi " tumma puku " jos haluaa väen pukeutuvan iltapukuun? Jos nainen on iltapuvussa, niin silloin ei miehelle " riitä " tumma puku.
Joskus on juhlia, joissa miehille on jätetty tämä valinnanvara. Naisenkin osalta se silloin mielestäni tarkoittaa, että myös muu erittäin juhlava leninki+asusteet käyvät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos kaaso tarkoitti et hääparin toivomus on iltapuku ei jakkupuku.....onpas tarkat säännöt miten pukeutua
mut miksi laittaa pukukoodiksi " tumma puku " jos haluaa väen pukeutuvan iltapukuun? Jos nainen on iltapuvussa, niin silloin ei miehelle " riitä " tumma puku.
Joskus on juhlia, joissa miehille on jätetty tämä valinnanvara. Naisenkin osalta se silloin mielestäni tarkoittaa, että myös muu erittäin juhlava leninki+asusteet käyvät.
siis mikä valinnanvara?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos kaaso tarkoitti et hääparin toivomus on iltapuku ei jakkupuku.....onpas tarkat säännöt miten pukeutua
mut miksi laittaa pukukoodiksi " tumma puku " jos haluaa väen pukeutuvan iltapukuun? Jos nainen on iltapuvussa, niin silloin ei miehelle " riitä " tumma puku.
Joskus on juhlia, joissa miehille on jätetty tämä valinnanvara. Naisenkin osalta se silloin mielestäni tarkoittaa, että myös muu erittäin juhlava leninki+asusteet käyvät.
siis mikä valinnanvara?
No mun mielestä jos lukee että frakki tai tumma puku (kuten joskus kutsuissa on ollut), niin silloin on valinnanvaraa miehellä näiden välillä. Mikä ettei nainenkin silloin voi pukeutua iltapukuun tai muuhun hyvin juhlavaan asuun (leninkiin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
jos kaaso tarkoitti et hääparin toivomus on iltapuku ei jakkupuku.....onpas tarkat säännöt miten pukeutua
mut miksi laittaa pukukoodiksi " tumma puku " jos haluaa väen pukeutuvan iltapukuun? Jos nainen on iltapuvussa, niin silloin ei miehelle " riitä " tumma puku.
Joskus on juhlia, joissa miehille on jätetty tämä valinnanvara. Naisenkin osalta se silloin mielestäni tarkoittaa, että myös muu erittäin juhlava leninki+asusteet käyvät.
siis mikä valinnanvara?
No mun mielestä jos lukee että frakki tai tumma puku (kuten joskus kutsuissa on ollut), niin silloin on valinnanvaraa miehellä näiden välillä. Mikä ettei nainenkin silloin voi pukeutua iltapukuun tai muuhun hyvin juhlavaan asuun (leninkiin).
juu. Mutta tässä meidän kutsussa oli vaan tumma puku .
 

Yhteistyössä