Pulkkamäessä n.5v lapsi loukkasi itsensä pahasti kun vanhemmat ei vahtineet :(

  • Viestiketjun aloittaja "jää"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jälkiviisas näsäviisas;27822614:
Voi kaamee, ihan JUTTELIVAT keskenään! Mut hei, propsit sulle, teidän lapset ei varmaan koskaan ole ehtineet mihinkään tai ehtineet tekemään mitään kun sä vähän selkääs käännät tai (hui) JUTTELET miehelles.
Kunnon äidit eivät juttele miestensä kanssa vaan keskittävät aikansa ja energiansa sataprosenttisesti lapsiin 24/7.
 
Voi ei =(

Omat lapset on jo koululaisia ja en pysty enää olla vahtimassa joka hetki heidän tekemisiään (usein kyllä toivon että voisin). Huh-huh. Varmasti ei tossakaan vanhemmat tahallaan olleet huomaamattomia, vaan olettivat ison lapsen jo osaavan tms. Nyyh. =(
 
---
Avatessani tämän ketjun ajattelin, että "loukkasi itsensä pahasti" tarkoittaisi murtuneita luita tai ainakin aivotärähdystä tajunnan menetyksineen. Mutta kyseessä olikin ilmalento.

Toivotaan että lapselle ei käynyt kuinkaan!
 
"vieras"
Itse olen lapsena laskenut aika hurjaa mäkeä ja niin teki kaikki muutkin. Vaaran laidassa asuttiin ja melkoinen mäki oli ihan pihapiirissä. Vaikka miten päin on tullut laskettua ja joskus on sattunutkin ja ei meitä kukaan vahtinut. Elämää se on ja itse olen sitä mieltä, että pienenä pitää kokea miltä tuntuu kun sattuu. Eihän lapsi opi varomaan, jos ei koskaan mitään satu. Tuskin kuitenkaan loukkasi itseään pahasti.

Itse en miellä -vuotiasta enää pieneksi lapseksi, jota pitää hyysätä.
 
Olen hoitanut joskus teholla 3v. lasta, joka oli törmännyt pulkalla puuhun ja lyönyt päänsä. Aivoverenvuoto seurauksena. Sitä en tiedä kuinka lapsen kävi, koska jäin äitiyslomalle eikä tullut koskaan kysyttyä työkavereilta asiasta jälkeen päin.

Meillä ollaan pulkkamäessä todella varovaisia ja yhtääkään hurjemmassa mäessä pistän vaikka kypärän lapsen päähän. Tosin vahtiminen loppuu aikanaan ja silloin ei auta kuin antaa lapselle ohjeet ja toivoa parasta. Vaikka kuinka tarkkaan vahtisi, voi vahinkoja sattua, valitettavasti.
 
"vieras"
Hyvä luoja, mitä vanhempia!!! Siis juttelivat keskenään. Sairasta!!!

Voi hyvää päivää kun niitä onnettomuuksia sattuu vaikka vieressä seisoisit ja koko ajan tuijottaisit. Paitsi tietysti niille äideille, jonka lapset eivät tarvitse edes turvaistuinta autossa, koska Äidit vaistoavat vaaran uhkaavan lasta ja tällöin Äiti saa yliluonnolliset voimat joilla suojella pilttiään...

Kyllä mä myös suosittelen ottamaan välittömästi yhteyttä iltapäivälehtiin, seiskaan ja vaikka vapaapalokuntaan tuollaisen vaaranpaikan olemassaolostakin. Pitäisi ajaa tasaiseksi koko helvatan mäki jos se vielä jäätyykin talvella!!!
 
"Mölököllimalli"
Olispa mukava kuulla minkälaiset ohjeet ap lapsilleen antaa ennen mäenlaskua. Jos pulkan perässä ei saa juosta niin lennätkö siinä yläpuolella vai miten? Ylihuolehtivien vanhempienkin lapsille saattaa joskus tulla pipi, ja siitä selviäminen viekin sitten oman aikansa! Pidetään lapsista huolta parhaamme mukaan mutta ei olla heti kuvittelemassa ettei muut vanhemmat osaa huolehtia lapsistaan jos niille sattuu haaveri. Hiukan ylimielinen ja dramatisoiva ote tuossa aloituksessasi!
 
"a p"
[QUOTE="Mölököllimalli";27823236]Olispa mukava kuulla minkälaiset ohjeet ap lapsilleen antaa ennen mäenlaskua. Jos pulkan perässä ei saa juosta niin lennätkö siinä yläpuolella vai miten? Ylihuolehtivien vanhempienkin lapsille saattaa joskus tulla pipi, ja siitä selviäminen viekin sitten oman aikansa! Pidetään lapsista huolta parhaamme mukaan mutta ei olla heti kuvittelemassa ettei muut vanhemmat osaa huolehtia lapsistaan jos niille sattuu haaveri. Hiukan ylimielinen ja dramatisoiva ote tuossa aloituksessasi![/QUOTE]

Noin pientä alle 3v lasta olen laskettanut loivasta mäestä jotta ei ole ollut törmäysvaaraa mihinkään, jolloin ei ole tarvinnut lähteä juoksemaan perään koska on vauhti pysynyt turvallisena...

Ja nyt isompana olen ohjeistanut menemään jalat edellä. Tosin liukurin kanssa kääntyi yhden kerran selkä edellä menemään vahingossa. Onneksi ei sattunut mitään, käskin pitää jalat paremmin lähempänä maata jottei pääse pyörähtämään selkä edellä asentoon ja toimii :)
 
"Sirkkeli"
Juu, ei vaara kello kaulassa tule.

Vietiin yks kerta oma noin neljävuotias loivaan pitkään mäkeen. Isä oli melko alhaalla, mie ylhäällä. Muksu lähti liukumaan, ja pulkka lähtikin kaartaa sivulle. Isänsä kanssa oltiin kummatkin liian kaukana ehtiäksemme tekemään mitään. Kakaralla oli kyllä aikaa toimia, kaataa pulkka, jarruttaa käsijarruilla tms. Ei, tämä tyhmä pentu istuu ja kahtoo rauhallisena, ja antaa pulkan viedä suoraan penkereen yli päin puuta. Jestas, säikähdyksen jälkeen olin hyvin pettynyt typerään penskaan. En olis voinut kuvitellakaan, että tuo olis voinut siinä mäessä saattaa itsensä vaaraan. Ja pulkkailu loppui siihen siltä erää, vaikkei tullut edes lommoja.
 
adxad
Muistattekos kun itse olette olleet pieniä? Ei jokanen pikku kuhmu ja pieni ilmalento haitannut :D Itellä kerran mäessä käsi murtunut muttei sekään mitäään traumoja jättänyt tai kukaan alkanut siksi hyysäämään, olin jtn 6-vuotias. Nyt aikuisena tuntuisi kyllä hurjalta mennä niitä mäkiä sillä vauhdilla mitä sillon, mutta sillon lapsena se oli homman juttu ja idea :) a
 
"hilda"
Lasten kanssa sais olla silmät takaraivossa. Harmillinen tilanne, mutta ei lasta voi 24/7 vahtia. Eihän lapsi olisi välttämättä edes vanhempia uskonut vaikka olisivat käskeneet laskea jalat suorina. Ja kun ilmeisesti vanhemmat mäen alla olivat niin eivät he voineet lasta estää laskemasta väärin vaikka tilanteen olisivat näkeneet.

Itse ainakin tuossa iässä olisin vain hypännyt nopeasti pulkkaan ja laskenut niin kuin olisin itse halunnut. Ei kukaan vanhempi varmaan siinä lapsen ja pulkan vieressä koko ajan ole ja korjaamassa jos lapsi väärin aikoo laskea.
no kyllä meillä vahditaan että sieltä tullaan turvallisesti alas ja omien taitojen mukaisesti eikä liian vaarallisesta kohdasta tai liian ylhäältä
 
[QUOTE="a p";27823266]Noin pientä alle 3v lasta olen laskettanut loivasta mäestä jotta ei ole ollut törmäysvaaraa mihinkään, jolloin ei ole tarvinnut lähteä juoksemaan perään koska on vauhti pysynyt turvallisena...

Ja nyt isompana olen ohjeistanut menemään jalat edellä. Tosin liukurin kanssa kääntyi yhden kerran selkä edellä menemään vahingossa. Onneksi ei sattunut mitään, käskin pitää jalat paremmin lähempänä maata jottei pääse pyörähtämään selkä edellä asentoon ja toimii :)[/QUOTE]

Voi hurja, kääntyi liukurilla selkä menosuuntaan :) Siis sehän siinä just hauskaa on :) Kyllä lapsia voi suojella liikaa ja sitten kouluiässä varmaan tapahtuu kaikenlaista kun ei vanhemmat ole koko ajan vahtimassa.

Mä kyllä myönnän, että annan lapseni tehdä aika hurjiakin juttuja, mutta täytyy koputtaa puuta, että tähän asti lapsen itsesuojelu on toiminut ja ei tee ihan kaikkea mihin äiti antaa luvan =) Isi meillä sitten taas suojelee liikaa ja varoittelee koko ajan tyyliin, että älä hyppää matonreunalta ettet satuta. Mutta en mäkään antanut eilen pulkkamäessä laskea ihan ylhäältä, mutta niin kovaa annoin laskea että mun serkkua hirvitti ja tyttö 3,5-v laski vielä rattikelkalla.
 
"napsu"
vahinko voi sattua vaik kuin vahtisi!! Esim. meil mä kielsin että 2v ei saa mennä yksin saunaan (tietää sen kyllä), mä olin suihkussa lapsi avaa oven ja lähtee juoksemaan kun kiellän ja lähden estämään saunaan menon... kaatuu kiukaan viereen ja siitä pyörähtää lauteiden alle. Enkelit olivat matkassa eikä käyny kuinkaan.. helppo on jälkikäteen sanoa miten ois pitäny toimia, mutta näin niitä vaaratilanteita ja vahinkoja tulee VAIKKA kuin ois silmät selässäkin
 
"bbb"
Tiedän lapsen, joka kuoli päähän kohdistuviin vammoihin, kun laski pulkalla päin puuta.. Kaikkeavoi käydä, mutta kaikelta ei voi suojella. Silti järkevä varovaisuus ei olemielestäni pahasta. 3-v
en anna laskea yksin muita kuin ihan loivia, "turvallisia" mäkiä. Muuten aikuinen laskee mukana.
 
Itse leikin missä milloinkin alle kouluikäisenä ja haavereitakin sattui. Sillon oli ihan tavallista että lapset leikkivät pihalla keskenään ja vanhemmat oli omissa askareissaan. Ei kenenkään vanhemmat olleet pihalla kattomassa mitä jälkikasvu tekee..

kyllä tää nykymaailman meno kasvattaa kieroutuneita lapsia..
 
kaulakello
[QUOTE="napsu";27824119]vahinko voi sattua vaik kuin vahtisi!! Esim. meil mä kielsin että 2v ei saa mennä yksin saunaan (tietää sen kyllä), mä olin suihkussa lapsi avaa oven ja lähtee juoksemaan kun kiellän ja lähden estämään saunaan menon... kaatuu kiukaan viereen ja siitä pyörähtää lauteiden alle. Enkelit olivat matkassa eikä käyny kuinkaan.. helppo on jälkikäteen sanoa miten ois pitäny toimia, mutta näin niitä vaaratilanteita ja vahinkoja tulee VAIKKA kuin ois silmät selässäkin[/QUOTE]

2-vuotias on syyntakeeton, eihän senikäinen vielä tottele, saati muista varoituksia! Sitä pitää oikeasti vahtia koko ajan. Et sä voi pestä itteäs suihkussa ja luottaa siihen, että kyllä se tottelee, kun sä olet varottanut.

Olisit laittanut sen punkkaan istumaan ja pessyt sitten ittes. Ja jos ois alkanu nousta punkasta, ei muuta kun lapsesta kiinni.
 
"mimmi"
Sitokaa vanhemmat lapset itteenne etteivät pääse loukkaamaan itseään. Kieltäkää pulkkailu, kiipeily, kiikkuminen, juokseminen, tai no ylipäätään ulkoilu. Vaaranpaikkoja on joka paikassa. Ja kypärät päähän aina. Ja älkää äidit menkö suihkuun kun lapsi voi kaatua ja loukata itsensä sillä aikaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärh;27822969:
Ärsyttää, että ap: n kuvailemat välinpitämättömät vanhemmat, jotka laiminlyövät jälkikasvunsa valvomisen pulkkamäessä, tuntuvat olevan enemminkin sääntö kuin poikkeus!

Sen lisäksi, että näiden välinpitämättömien tapausten omat lapset ovat vaarassa, aiheuttavat he muidllekin lapsille vaaratilanteita. Ihaninta on, kun tämä vanhempityyppi ei neuvo lastaan kapuamaan ylös mäkeen jostakin muualta kuin KESKELTÄ mäenlaskuväylää. Mitäpä sitä muita laskijoita huomioimaan ja taas niitä vaaratilanteita välttämään.

Toivottavasti tapauksen lapsi selviää säikähdyksellä.
Vahditaan, vahditaan. Totta kai.
Mutta olen varmaan jotenkin sairas (kyllä, minulla on kuumetta) kun minua naurattaa ap:n vouhkaaminen. Vanhemmat, nuo välinpitämättömät siat, jotka antoivat lapsensa laskea vaaraan, suoraan surman suuhun, koska JUTTELIVAT keskenään.

Oikeasti. Ymmärtäisin moisen tuohtumuksen, jos lapsi olisi vaikka ollut yksin vain toisen vanhemman kanssa ja tämä vanhempi olisi mennyt kauemmas puhumaan puhelimessa tai polttamaan tupakkaa tai juorunnut jonkun kanssa kaukana. Tai että molemmat vanhemmat eivät edes olisi viitsineet kiivetä sinne mäen päälle lapsen kanssa. Mutta ei, vanhemmat olivat molemmat mukana ja erehtyivät katsomana toisiaan ja vaihtamaan muutaman sanan.

Ei hitto.
Muistakaa, että ette koskaan laske katsettanne lapsesta, ette ikinä, missään, koskaan!























:D
 
[QUOTE="a p";27823266]Noin pientä alle 3v lasta olen laskettanut loivasta mäestä jotta ei ole ollut törmäysvaaraa mihinkään, jolloin ei ole tarvinnut lähteä juoksemaan perään koska on vauhti pysynyt turvallisena...

Ja nyt isompana olen ohjeistanut menemään jalat edellä. Tosin liukurin kanssa kääntyi yhden kerran selkä edellä menemään vahingossa. Onneksi ei sattunut mitään, käskin pitää jalat paremmin lähempänä maata jottei pääse pyörähtämään selkä edellä asentoon ja toimii :)[/QUOTE]

Muista laskea myös tuulen suunta, muista lapsesi sen hetkinen paino (vaatteiden kanssa, huom) ja muista tarkastaa jokainen töyssy matkan varrelta. Sitten lasket vähän todennäköisyyksiä, että jos tämän painoinen lapsi menee tuosta kohtaa, noista töyssyistä niin ja niin monta km/tunnissa, niin hän päätyy sitten tuohon kohtaan tuolla.

Ja hei, äkkinäisten suunnanmuutosten ja/tai väärinpäin kääntymisten varalta, juokse siinä vieressä. Aina.
 

Yhteistyössä