Punkin purema

Tänä aamuna löytyi ikävä yllätys pojan yöpaidan alta. Pojan lapaluiden välissä oli ihoon kiinittynyt ja kuollut punkki. Isäntä irrotti punkin kotoa löytyneillä tavan pinseteillä. Reikään jäi kuitenkin pieni musta piste.
Soitin aamulla neuvolaan ja sielä oli joku sönkkö hoitaja (ei meidän oma tervydenhoitaja) jolta en saanut kunnollista vastausta miten meidän pitäisi puremakohtaa hoitaa.
Joten olisiko jollakin kokemusta asiasta ja pitäisikö tulevaisuudessa aina punkit käydä poistattamassa tk:ssa?
 
http://www.punkkiklinikka.fi/jos_punkki_puree.html

Tuolla luki näin:Jos et saa poistetuksi punkkia kokonaisena, odota muutama päivä. Purema kohdan ympäristöön kehittyy tulehdus, jolloin punkin jäänteet on helppo poistaa pinseteillä tai puhtaalla neulalla.


Miä mietin että voihan se tumma kohta olla ehkä kuivunutta verta? Kannattaa seurata sitä. Ja itse asiassa kun tässä pohdin niin kyllä mun mielestä puremakohtaan jää aina jälki. Mutta onko tuo teillä nyt se jälki vaiko osa punkista? Katoitteko punkin oliko kokonainen?

*terveiset punkkiparatiisista missä myö asutaan* :wave: :/
 
sinne on voinut jäädä punkin päästä osaa.tytöltä otin vatsanahasta pois pihdeillä ja ensin jäi myös musta osa,jonka "kaivoin" pihdeillä pois. sen jälkeen puhdistus desinfoivalla nesteellä ja antibioottisalva päälle.Fucidin tais olla.(vai miten se nyt kirjoitettiin) ei ole tullut jälkiseurauksia .aikaa 1,5kk puremasta.

Mut voisko käydä näyttämässä puremakohtaa siellä?
 
Kannattaa seurata purema kohtaa seuraavat pari vkoa. Meidän pojalta löysin punkin mahasta pari vkoa sitten. Sen poisto onnistui kokonaan, mutta punkki oli kerennyt jonkun aikaa siinä olemaan vaikka edellisenä iltana suihkussa sitä ei ollut. Purema kohta parantui muutamassa päivässä täysin mutta 1.5 vkon kuluttua kohta alkoi punottaa. Kun punoituksen koko oli 3x4cm veimme pojan lääkäriin. Punoitus oli siis vähän koholla olevaa. Sairaanhoitaja katsoi kohtaa ja kutsui lääkärin joka viihtyi peräti 20s huoneessa ja tokaisi että allerginen reaktio (1.5vko pureman jälkeen?). "Ei ole borrelioosi kun läpimitta ei 5cm ja ei rengasta, sellaisia metsästämme!" Hoitaja taas sanoi "Seuratkaa tilannetta ja laittakaa kortisonia, häviää parissa päivässä". Parin päivän päästä punoitus olikin jo kasvanut entisestään. Nyt koko oli jo 5x5cm. Keskusta selvästi alkoi vaalenemaan. Joten rinkulan muodostus on alkanut. Tällä kertaa soitimme toiselle lääkärille ajan joka kun näki kyseisen jäljen niin sanoi että selvä borrelioosi tapaus. Eilen saimme estolääkityksen ja toivomme että kerkeäisi tehota. Poika ollut monta päivää hyvin väsynyt ja kiukkuinen, ei osaa vielä puhua joten ei voida tietää mikä olo todellisuudessa. Joten jos huomaat 2vko sisään pienenkin punoituksen niin vaadi estolääkitys. Verikoe ei sitten vielä kerro mitään sillä vasta-aineiden muodostuksessa kestää, jopa kuukausia. Toivottavasti ei borrelioosi tule teille vierailulle, täällä puolen pelko on kova kerettiinkö lääkitys saamaan ajoissa. Joillakin lääkitys on punkin poiston jälkeen aloitettu seuraavana päivänä ja silti borrelioosi on iskenyt. Edes estolääkitys ei 100% apu.
 
Niin ja musta piste joka jäi punkin poiston jälkeen on luultavimmin punkin pää. Se kyllä omine aikoineen tulee ulos. Näin kävi viime vuonna vanhemman lapsen kohdalla, eikä borrelioosia näkynyt. Jos pää jää ihoon niin pelkoa ei sinänsä ole sillä borrelioosi bakteeri elää punkin suolistossa.
 
Kiitos kaikille vastanneille. Täytyy seurata tilannetta ja käydä lääkärissä jos tilanne pahenee. Nyt puremakohta punoittaa hieman. Olen puhdistanut sitä aamuin illoin ja laittanut bacibaktia.
 
Meillä oli 1v. pojalla punkki keväällä ja kun ei saatu sitä kokonaan pois, niin antoivat terveyskeskuksessa ajan terkkarille, joka sitten sai loputkin pois. Ja tämä yhden päivän aikana Hesassa, jossa on vaikea saada aikaa ylipäätään mihinkään. :flower:
 
Hei! Asun itse villillä punkkialueella. Meillä annetaan kahden viikon antibioottikuuri heti , jos punkki on kerennyt imeä verta itseensä. Borrelioosi ei ole leikin asia. Voi olla oireeton vuosia ja alkaa vasta sitten oireilla. Aina ei tule edes rengasta puremakohtaan! Vaatikaa lääkitys heti punkinpureman jälkeen! Tiedän kaksi aikuista, ketkä istuvat rullatuolissa saatuaan oireita 5 vuotta punkin pureman jälkeen. Kannattaa olla varovainen...itse olen kai ylihysteerinen,mutta en ota riskia ;) t. Tyttö Norjasta
 

Yhteistyössä