Puolivuotiaan maitomäärät

Minulla on kohta puolivuotias poika. Kiinteitä ollaan maisteltu ja syöty jo 3 kk iästä, koska poika syntyi keskosena. Minua kiinnostaa nyt samanikäisten maitomäärät ja ruokailut. Kun poikaalkanut temppuilemaan tuttipullon kanssa aivan hirveästi, että meinaa oikeasti mennä hermot. meillä mennään korvikkeella. Elikkä meidän ruokailut näyttää tältä tällä hetkellä.
Aamu: maitoa noin 140ml ja maistellaan kauraouuroa, menee ehkä semmosen puol desiä tällä hetkellä. maidon kanssa temppuilia, jou ehkä noin 60-70ml, sitten tekee stopin, kiemurteelee, mölyää, mutta kun saa hänet keskittymään johonkin muuhun, niin sitten maito menee. Olen antanut maidon ensin, kun on herätessään niin nälkäinen , kun hän ei enää herää yöllä syömään.
Lounas: hedelmäsosepurkki; joskus menee koko purkki joskus vaan puolikas ja maitoa se sama 140ml ja samaa temppuilia. Tämän jälkeen menee nukkumaan pitkät päiväunet 3-4 tuntia.
Päikkyjen jälkeen: maitoa 140ml. Se syödään yleensä suht hyvin.
Päivälliseksi peruna-porkkana sose ja pieni huikka maitoa.
Iltapala; maissivelli noin 100-150ml. Olen puuromaisteluiden jälkeen ajatellut siirtää sen puuro iltaan.
Yön nukkuu heräämättä, ehkä kerran viikossa haluaa yöllä maitoa, sekin ihan muutama kymmen milli.

Ongelmana on siis se maito. Kun sitä ei mene. tai menis varmaan mutta se on ihan hirveetä kiemurtelua ja säätämistä. Eli nyt kaipaisin neuvoja ja vinkkejä. Ja onko kellään ollut samanlaista. Kannattaisiko mun nyt vaan lisätä niitä kiinteitä ja jättää sitä maitoa vähemmälle.

 
Meillä oli myös tuo maidon juonti ihan kamalaa. Joten jätin sen pois ja lisäsin kiinteitä. Kokeilin meinaan kaikki kontstit ja poika ei vaan huolinut maitoa. Meillä menee päivässä 3 dl maitoa, ja pitäis mennä 5 dl. Mutta ei voi mitään, sitä kun ei väkisin saa juotettua. Nyt syödään näin:
8-9 1,5 dl puuroa (maitoon tehtynä
11-12 lihasosepurkki
14 hedelmäjukurttisosepurkki
17 lihasosepurkki
20 1,5 dl puuroa (maitoon tehtynä
 
Meillä tyttö jo reilu 8 kk mutta tasan samanlaista temppuilua meillä ollut melkeestä koko ajan, ainakin enenevässä määrin kun kiinteät tuli kuvaan, niitä alettiin antaan jo 4 kk iässä.

Annatko sinä E-07 pojallesi sitten kalkkilisää? Kun meitä ohjeistettiin, että jos maitoa ei mene tuota 5 dl päivässä, niin pitäisi antaa kalkkilisää. Olen välillä antanut puolikkaan kalkkitabletin murskattuna vaikka hedelmäsoseeseen, että saa tuota kalkkia. Joka päivä juo kyllä vähän maitoa, toisinaan pari desiä, joskus sen 5 dl. Lisäksi annan vauvajugurtteja myös.
 
Ihana kuulla, että en ole ainoa mtän ongelman kanssa, kun omassa tuttavapiirissä ei ole vastaavaa tullut vastaan. E-07 mikä kokosia nuo lihasose annokset on? Teetkö itse, vai ostatko valmiita? Nyt annoin kiinteetä pelkästään lounaaksi, poika söi hyvällä ruokahalulla noin desin peruna-maissisosetta, soseutin sen noin 20ml korvikemaidolla. Kaikki meni, olis varmaan mennyt lisääkin. Ajattelin, että ennen päikkyjä annan sitten maitoa, jos huolii...
 
[/b]Elza Purkillisen syö kerrallaan, niitä kaupan purkillisia juuri.
marke no en anna kalkkilisää, kun ennen on mennyt päivässä 4-5 dl mutta nyt kun yösyönnit jäänyt pois, pitäisi alkaa antamaan. Annan myös vauvajukurtteja.
 
Meillä poika on aina juonut vähän maitoa. Silloin kun imetin, niin imetyskerratkin olivat tosi lyhyitä, moni ihmetteli että joko se poika söi, kun ei mennyt paria minuuttia kauempaa. Nyt annan korviketta, sitä menee 4-5dl, yöllä syö kerran rintaa. Poika on nyt 5,5kk. Ollaan aloitettu jo kiinteät. En ole tuputtanut maitoa enempää, jos ei kerran halua niin olkoon sitten näin, kun poika hyvin kasvaa.
 
Eipä mene meilläkään maitoa vapaaehtoisesti mitenkään huimia määriä... Puuroistakaan ei meillä tykätä, mutta vellinä saan menemään maitoa n. 4-5 dl päivässä. Eli varsinaista maitoahan meillä ei tyttö suostu juomaan tippaakaan!!! Mutta tämä osin johtunee siitä, et "kirkas" maito seilaa edes takas ruokatorvessa tehden refluksia, jonka johdosta tyttö inhoaa juoda sitä. Ollaan kyllä nyt neocate korvikkeella, koska allergista refluksiakaan ei ole pois suljettu, mut joka tapauksessa neocatekin jää seilaamaaan maasuun... Maitoaltistus olisi tarkoitus vihdoin tehdä tällä viikolla. Kiinteiden kanssa annetaan vettä pullosta, mut kovin vähän juo sitäkin...
Myös tuo keskittymisjuttu on meillä ja ongelma, eli kaikki häiriötekijät pitää meillä sulkea pois, muuten ei toivoakaan maidonjuonnista. Kotonakin menen usein makkariin, valot hämäräksi ym. ja rauhoittelen tytön syliin. Kylässä usein ihan toivotonta tarjota ruokaa yleensäkään. Aika rasittavaa, mut minkäs teet.
Ja toisille lapsille riittää pienemmät määrät maitoa ja kasvu silti ihan normaalia. Kuuntelin ihan kauhulla kun eräs ystäväni kertoi heidän vauvan juovan esim. iltavelliä 300ml kevyesti ja välillä pyytää lisääkin...
 

Yhteistyössä