Puolivuotias heräilee joka yö syömään :(

  • Viestiketjun aloittaja Ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti
Ei jaksa
Mä oon siis totaalisen väsynyt...vauva on jo puolivuotias ja herää joka ikinen yö syömään.Tuntuu etten enää jaksa...mitä voin tehdä...toki mieskin osallistuu yösyöttöihin mutta ei vaan jaksais...
 
vierasss
Siis montako kertaa herää? Kerran pari on täysin normaalia. Jos kovasti väsyttää, yritä nukkua päivällä lapsen nukkuessa päiväunia tai vaihtaa joskus syöttövuoroja miehen kanssa.

Jos herää yli 5 kertaa yössä, sitten kannattaa selvittää onko lapsella jotain vaivaa, joka herättelee vai onko tapa ja auttaisiko hellä unikoulu.
 
errääs
Kyllä meidän lapset ovat heränneet öisin niin kauan kuin ovat olleet rintaruokinnalla (siis tottakai muutakin jo saaneet), eli tuonne lähelle kahta vuotta. Keskimäärin sellaiset 3-4 herätystä per yö.
 
Miksei vauvan ja pienen lapsen unesta opeteta perusasioita neuvolassa, tai vaikka peruskoulun terveystiedossa, niin siihen voisi sitten varautua?

Suurin osa puolivuotiaista heräilee yöllä. Syöminen öisin on täysin luonnollista. Vauvoilla on muitakin syitä imeä/syödä kuin nälkä. Se on väsyttävää, mutta näin se menee.
 
Tietenkin puolivuotiaat herää öisin, ne on niin pikkuisia <3

Mun 1v4kk heräilee tissille öisin ja mieluiten viettäisi koko yön tissi tuttina..... Eipä se muuten haittais, mutta jätkä on niin iso että alkaa viemään tilaa sängyssä..
 
photo77
Mä oon siis totaalisen väsynyt...vauva on jo puolivuotias ja herää joka ikinen yö syömään.Tuntuu etten enää jaksa...mitä voin tehdä...toki mieskin osallistuu yösyöttöihin mutta ei vaan jaksais...
se että miten opetat olemaan pitempään aikaan syömättä? Niin miten ite no näytti että nälkä siis annoin ruokaa ja tiesin että kun kehittyy niin ei aina tarvi maitoa...
 
mammalainen
Minua stressaisi hurjasti se JOS tuon ikäinen vauvani ei heräisi kolmen-neljän tunnin välein yöllä syömään.

Nuorimmaisemme on nyt jo vuoden vanha ja edelleen minä herään hänen takiaan kolmen tunnin välein yöllä; neiti nousee istumaan ja inisee että on pissahätä. Ei siis toki vielä puhu mutta tunnen lapseni ja tiedän mistä on kyse.
No sitten tyttö pissaa, laitan vaipan ja silittelen uudestaan uneen. Oletan että tämäkin pieni saa rakkonsa venymään sen verran että jo kesällä meillä nukutaan viisikin tuntia putkeen, niin on mennyt poikienkin kanssa ja jo 2 vuotta vanhoina ovat nukkuneet koko yön herättämättä ketään.

Kyllä se siitä, nukkua voi vaikka päivällä kun vauva nukkuu päiväuniaan.
 
vieras*
Sellaista se vauvan kanssa on... Koita nukkua päivällä ja ottaa ilo irti niistä öistä kun mies hoitaa syötöt.

Jos vauva herää vain kerran yössä, saat varmaan nukkua aika pitkään yhtenäisesti, jos menet vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan?

Kyllä se vielä helpottaa :)
 
ei jaksa
Kiitos vastauksistanne!kaverini vauva on nukkunut 4kk iästä asti yöt heräämättä ja siitä kun jutellaan niin katkeroidun ja tuntuu etten jaksaisi heräillä öisin...kerran tai pari kertaa herää meidän vauva syömään.
Teitä kohtalotovereita tuntuu olevan paljon :)
 
Cccxf
Meidän 11 kk ikäinen herää syömään 1-2 kertaa yössä ja sitten johonkin muuhun varmaan sellasen neljä kertaa. Joo, väsyttää, mutta sellasta on elämä.

Ja osa lapsista saattaa tarvita yöruokaa vielä vuoden ikään asti. Meidän lastenlääkäri sanoi, että vuoden iässä voidaan lopettaa yösyöttö, jos ei itse lapsi tajua siihen mennessä. Lapsi siis aika pieni painoinen.
 
vieras-
[QUOTE="viidenäiti";29448770]Puolivuotiaalle voi jo lopettaa yösyömiset.. Yhdelle lapselleni tarjosin vettä yöllä kun heräili..meni 2 yötä kun tajusi jujun..[/QUOTE]

Julmaa meininkiä. Jotkut puolivuotiaat voivat nukkua yöt ilman syömisiä, mutta itse ei pidä pitää lasta nälässä yöllä. Ihan eriasia lähempänä yhä vuotta, jos vauva muuten syö hyvin.

Ap:lle: Tuommoista sen kuuluukin olla. Kannattaa totutella siihen ajatukseen, että saattaa heräillä vielä monta vuotta useamman kerran yössä herkemmän nukkujan ollessa kyseessä. Aina voi tulla hampaita, jotka itkettävät ja kehitykseen liittyviä asioita, jotka vaikuttavat heräilyyn jne.

Kannattaa elää päivä kerrallaa ja huolehtia niissä olosuhteissa missä elää mahdollisimman hyvin jaksamisestaan. Kaikesta selviää!
 
Kiitos vastauksistanne!kaverini vauva on nukkunut 4kk iästä asti yöt heräämättä ja siitä kun jutellaan niin katkeroidun ja tuntuu etten jaksaisi heräillä öisin...kerran tai pari kertaa herää meidän vauva syömään.
Teitä kohtalotovereita tuntuu olevan paljon :)
Uskoisin, että se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että puolivuotias herää öisin syömään. Sitten ku vauva ei enää syö öisin saattaa se herätä pari-kolme kertaa yössä ihan muuten vain.
 
vierassss
Kiitos vastauksistanne!kaverini vauva on nukkunut 4kk iästä asti yöt heräämättä ja siitä kun jutellaan niin katkeroidun ja tuntuu etten jaksaisi heräillä öisin...kerran tai pari kertaa herää meidän vauva syömään.
Teitä kohtalotovereita tuntuu olevan paljon :)
Meillä lapsi heräili tuossa iässä tyypillisesti 10-20 kertaa yössä ja ähisi vielä välissä. Joka ikinen yö! Pari kertaa yössä alkoi heräilemään vasta joskus lähes 2-vuotiaana ja vielä 4-vuotiaanakin herää yleensä kerran yössä, tosin nyt ei enää joka kerta herätä vanhempia, mutta välillä tulee viereen, johon yleensä herään.

Uskon, että parikin herätystä voi rasittaa, mutta omalla kokemuksella yhteen kahteen kertaan yössä pääseminen tuntui itselleni aivan täysiltä hyvin nukutuilta öiltä.
 

Yhteistyössä