PURKKIHERNEKEITTO, miten valmistatte?

  • Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti
"minä vain"
Tosta provoketjusta iski silmään kun joku mainitsi että laita purkkihernekeitto mikroon.. Valmistaako joku oikeesti tällä tavoin sen?

Itselleni ei ole koskaan edes tullut muuta mieleen kuin keittää kattilassa tippa vettä ja tiputtaa se hernari sekaan, sekoittaa ja antaa kiehahtaa.

Tuli tästä mieleen myös se vanha ketju, jossa monelle (myös mulle) tuli yllätyksenä se, että jotkut ei ole ikinä valmistaneet popcorneja öljyssä kattilassa..

Näinkö se maailma muuttuu :D
 
"Dove"
Mitenkö valmistan? Noh, laitan hernarin kylmään kattilaan ja perään puolipurkkia vettä. Sekoitan ja annan kiehahtaa. Annan kiehua hetken. Usien lisään pikkuporkkanoita ja sipulia sekaan.
 
[QUOTE="minä vain";25367148]

Tuli tästä mieleen myös se vanha ketju, jossa monelle (myös mulle) tuli yllätyksenä se, että jotkut ei ole ikinä valmistaneet popcorneja öljyssä kattilassa..

[/QUOTE]

:wave: Täällä yksi, joka ei ole tehnyt poppareita kattilassa. Silloin ku meillä ei kotona vielä ollu mikroa, ei mulla ollu hajuakaan mistään popcorneista.
 
Meillä on purkkihernekeittoa (tai ylipäänsä hernaria) tosi harvoin, ehkä kerran vuodessa. Ja keitän sen kattilassa ja lisään vähän vettä.
Ja aina kasvishernekeittoa, ällöjä sellaiset lihalliset valmiit.

Popparit tehdään aina mikrossa kun se on niin helppoa. Toisekseen niitä syö vaan lapset niin valmistavatkin yleensä itse.
 
egs
[QUOTE="a p";25367381]Tarkoitat varmaan että lämmität sen mikroastiassa? Entä lisäätkö vettä?[/QUOTE]

Lusikoin lautaselle n. 200 g hernaria ja lorautan desin vettä perään. Sotken vähän, laitan mikroon. Lämmitän jonkun 1,5 minuuttia, sekoitan tasaiseksi. Lämmitän vielä pari minuuttia. Purskautan sinapit joukkoon, sitten vain keitto ääntä kohti.
 
[QUOTE="vieras";25367297]Avaan purkin (mieluiten sokallinen kansi) ja syön. Kylmä hernekeitto on mun yksin-kotona-salainen-herkkuni :)[/QUOTE]

Ihan sama! Meillä ei edes yleensä ole hernekeittoa eli sitä ei löydy kaapista. Saattaa vaan ykskaks tulla sellainen pakkotarve saada hernekeittoa ja sitähän on sitten haettava. Syön sitä kasvisversiota, enkä kyllä ymmärrä yhtään miksi mies yökkii vieressä kun leffaa katsoessa syön kylmää hernekeittoa suoraan purkista..
 
"vieras"
No miksipä ei voi mikrossakin lämmittää. Minä juuri laitoin siihen provoketjuun sen mikrovinkin, mutta lähinnä siksi kun sillä provoilijalla ei ollut niitä kattiloita missä lämmittää...

Itse olen lämmittänyt purkkihernarin kattilassa. Ja popcornitkin tehdään lähes aina kattilassa :)
 
"Mummeli"
Minä avaan purkin molemmista päistä ja työnnän pohjalätkällä sosetönkön purkin jäpi. Laitan kattilaan puoli
purkillists vettä, kiehautan, lisään soseen ja ylikypsäpaloja, annan lämmetä ykkösellä. Tällä välin pilkon sipulin
pieneksi silpuksi ja paahdan ruisleipää. Kun keitto on muhinut, laitan lautaselle ruokalusikallisen sipulimurskaa
ja kauhon keittoa päälle. Pinnalle vielä spruittaus Turun tulista ja kevyt sekoitus. Tämän merimiesten hernerokan
ohjeen antoi eräs vanha merikapteeni. Ennen vanhaan laivoissa ei ollut kylmätiloja, joten tuoretavaraa ei juuri
ollut ruokapöytään tarjolle laittaa. Sipuli oli siitä mainio pakkaus, että se säilyi hyvin pitkiäkin aikoja. Keripukkia
vastaan merimiehet söivätkin sipulia, myös hernerokassa. Hyvin se rokkaan passaakin.
 
"mää"
Meillä tulikin eka kerran miesystävän kanssa riitaa ruoasta, tai siis hän ensi kertaa haukkui ruokani, kun purkkihernari keitetään mielestäni niin, että lisätään todella paljon vettä (enemmän kuin se puoli purkkia), lihaliemikuutio, ja sitten keitellään niin pitkään, ettei herneistä näy enää jälkeäkään.
Hänen mielestään taas keiton on oltava sakeaa, ja herneiden selkeästi kokonaisia.
 
nopkorni
Onko kaikki mikropopkornit muuten yhtä suolasia. Mulla jää aina ne syömättä kun liikaa suolaa. Kattilassa ei tule enää tehtyä kun nii monta kattilaa olen sillä pilannut :(
 

Yhteistyössä