Purnausta rahahommista tässä suomen hyvinvointivaltiossa.

  • Viestiketjun aloittaja Ärsyttää!
  • Ensimmäinen viesti
Ärsyttää!
Voi jeesus että mua ärsyttää tämä suomen maa. Tilanne on se et yhteen haluttaisi muuttaa uuden kumppanin kanssa, mutta se ei yksinkertaisesti vain kannata. Miksi ihmeessä täällä voidaan olettaa et "uusi mies" on velvollinen maksamaan muiden kuin omien lastensa elatuksesta?? Millä perusteilla tämän voidaan olettaa osallistuvan lasten menoihin omilla rahoillaan? Mun ymmärrykseen ei mee.
Meillä tilanne tämä, minä työtön, hän töissä Jos hynttyyt yhteen laittaisimme, lähtisi asumistuki minulta (450e) sekä yh-korotus lapsilisään. Yhteensä n 550e kuukaudessa! Minä toisin rahaa kämppään peruspäivärahan ja lapsilisien verran, n 700e. Kunnes päivät loppuisivat ja sitten: ingen else paitsi lapsilisä. Enkö siitä olisi velvoitettu hoitamaan puolet vuokrasta, ruokamenoista?? ja nyt toinen on eskarissa ja nuorempi saa olla mun tulojen perusteella "ilmaiseksi" puolipäivähoidossa esikoisen eskarin ajan. Yhteenmuuton jälkeen: tästäkin pitää maksaa...hmmm n 100e. Miehen siivelle vaan kahden lapsen kanssa siis.. ihan sairasta.
Ja entäs jos minä töihin pääsisin? yhteiset tulot sitten huomioiden: 400e kk päivähoitomaksuja! mitään järkeä mennä töihin, ku mun koulutuksella ei varsinaisia hyvin palkattuja töitä saa.
Perseestä! Onko vastakkaisia mielipiteitä jollakin?
 
"mir"
Älä valita. Mummat ja paapat ei saa juuri edes ruokaa päiväkausiin. He ne väliinputoajia vasta on. Heillä ei ole edes mahdollisuutta enää töihin tahi parempaan toimeentuloon.
 
ilkeä?
Onhan se tietysti kamalaa, kun hyvinvointivaltio maksaa asumisen ja lapsetkin voivat olla "ilmaiseksi" hoidossa........

Normaalilla, töissä käyvälle aikuiselle (yksinhuoltajallekin) on yleensä kannattavaa muutta yhteen, koska asumismenot puolittuvat, samoin ruokakulut pienenee.... Vaikka parista lapsesta se yh-korotus menisi, niin asumiskulut tippuvat puolesta useita satoja.
 
hg
no siksi, koska parisuhteessa yleensä kaikki on myös yhteistä. Ne lapset tulevat samassa paketissa kuin sinäkin. Muutenhan täällä alkaisi kaikki naimisissakin olevat erottelemaan, että sun ja mun ja haetaan asumistukia sun muita....heh!
 
"aapee"
Olin töissä, sain n 1000e käteen. Yhna silti asumistukea silloin yli 300e. Ja silloinki oli kahden lapsen kokopäivähoito maksuton. Nyt jos yhteen muutetaan ja sasinki töitä, olis se plus miinus nolla kesän päivähoitomaksujen kanssa. Ei mitään järkeä.
tuet on hyvä asia, mut sitä en ymmärrä miks ja millä perusteilla uusi kumppani on velvollinen osaillistumaan lasten päivähoitomaksuihin ja miks yhkorotus viedään ku se on lasten menoihin tarkoitettua rahaa.. Asumistuen menetyksen ymmärrän tietenkin, vuokra on molempien aikuisten yhdessä maksettava.
Purnaan kuitenkin koska en halua siivelle!! Kuka haluais??
 
insinööri
Sun kannattaa sitten kouluttautua niin, että saat kunnon palkkaa ja pystyt elättämään itsesi ja lapsesi. Myös minä jaan kaikki menot mieheni kanssa puoliksi. Kumpikin maksaa oman osuutensa, eikä joudu elättämään toista. Meillä on kaksi lasta.

En ymmärrä lainkaan tuollaista ajatustapaa, että jonkun muun (miehesi tai veronmaksajien) pitäsi elättää sinut.
 
just joo
Alkuperäinen kirjoittaja tähänkö on menty;23261207:
Onhan se tietysti taysin järjetöntä, että pitää itse maksaa omat kulunsa ja vielä lasten päivähoitokin. Voi huhhuijaa!
Mutkun nimenomaan ite ei tarvis maksaa jos ilman miestä asuis, vaan tän uuden miehen täytyy maksaa mun lasten päivähoitokulut. Se on vaan sairasta! Päivähoitomaksut näis uusperheissä silleen et huoltajan tulojen mukaan! Se olis reilua!

Ja teille porvareille jotka pidätte meitä työttömiä lusmuina ni tiedoksi että mä en ole niitä. Hyvin aktiivisesti hakenu töitä puoli vuotta mitä työtön nyt ollu mut ei täällä niitä vain löydy!

Ja elatusmaksuista; joo. Saisin jos ottaisin. Ja ilmeisesti pakko ottaa jos yhteen haluaa muuttaa. Otan ja menetän välit lasten isään siinä tapauksessa ihan täydellisesti ja se on lapsille oikein hyvä vaihtoehto...
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";23261220]saathan myös elatusmaksut.ja tasoittaahan miehen osallistuminen asuinkustannuksiin menetettäviä etuuksia[/QUOTE]

Elatusmaksuja saan sen minkä kela maksaa, yht noista lapsista 53e. Exän pitäis maksaa loput mut ei maksa. Siihen en mene sen enempää. Asumistuli 450e- poistuu. Mun osuus vuokrasta jäis yhteenmuuton jälkeen n 280, ku nyt se on 110e.
 
btgg
tämän takia mietinkin hyvin tarkkaan ketä äänestän seuraavissa vaaleissa. En tajua tätä lusmuri yhteiskuntaa. kaikkimullehetinyt. Miksi aina purnataan palkan pienuudesta? Jokainen voi kouluttautua tässä maassa ihan miksi haluaa, jos vaan haluaa, lapsiakaan ei ole pakko tehdä, elatus velvollisuus on lasten biologisella vanhemmalla, päivähoito on halpaa verrattuna moneen muuhun maahan ja sekin on kohtuullistettu, yhteen ei ole pakko muuttaa jos ei halua ja jos tuntuu, että kokee vääryyttä....en tajua missä mättää????
 
v
Mene kouluttautumaan ennen yhteen muuttoa? Hommaa semmoset paperit että saa parempipalkkaista työtä?

Niin se vaan on että kun yhteen muuttaa niin silloin toisesta tulee myös elatusvelvollinen omalla tavallaan eli perheen (sinun ja puolisosi) tulot lasketaan yhteen ja ne vaikuttavat kaikkiin tukiin joita saat(te).
Jos on valmis muuttamaan yhteen niin silloin on valmis ottamaan vastuun myös puolisonsa lapsista ja sillä selvä. Niin henkisesti kuin taloudellisestikin.
 
Saman syyn vuoksi tuskin muutan yhteen miesystäväni kanssa niin kauan kuin opiskelen. Sitten lapsistani enää yksi on päivähoitoikäinen, joten hoitomaksujen nousukaan ei niin kirpaise (ja minullakin on toki siinä vaiheessa enemmän tuloja kun pääsen töihin).

Käytännössä uusi puoliso on elatusvelvollinen lapsiin, vaikka virallisesti ei näin olekaan.
 
"aapee"
Minä nimenomaan haluaisinki elättää itse lapseni ja itseni, mut se on mahdottomuus kun ei töitä ole ja yhteiskuntaki pesee kätensä siinä vaiheessa ku osoite on sama jonku kans jolla on tulot normitasolla.
Täytynee muuttaa alivuokralle miehen luokse ja näin pitää edes jonkulainen järki siin et töihin kannattaa edes mennä jos niitä löytyis, ja tulen toimeen ilman miehen lompakkoa ja voin ostaa muksuille sukset ja haalarit jne ku on tarvis, koska MUN mielestä ne ei ole tän uuden miehen velvollista ostaa.
Anteeks jos ärsytin kirjoituksella. Mulla vaan ärsyttää ku se on mahdottomuus mulle muuttaa tässä tilanteessa rakastamani miehen siivelle asumaan kahden lapsen kanssa. Niin kauan yksin hoitanu kaikki et en todellakaan halua olla riippuvainen rahallisesti tästä eteenpäinkään kenestäkään.
 
ethän sä elätä sun penskoja nytkään itte, vaan veronmaksajat ne elättää, miten voit siis sanoa että haluaisit ne itse elättää? Miksi sulla on lapsi hoidossa jos oot työtön kotona? Hae vaikka jollekin kurssille, esim. haralle, niin säilyy tuet ja saat koulutusta uuteen alaan jota voit sitten opiskella, ja kannattaa opiskella muutoin kuin normaalina opiskelijana, niin ei sitten tuet tipu taas lisää ;) Muuta yhteen miehesi kanssa, näkee että on tosissaan jos suostuu maksamaan tulevien "lapsiensa" menoja :) Kaikkihan sen tietää ettei oo kaannatusta muuttaaa yhteen, meillä se toimi päin vastoin koska asumisen tuet nousi ja asumiskustannukset laski. Helpompihan se on kahdestaan kituuttaa kuin yksin :) go girl go!!:hug: musta on kivempi pärjätä vähemmällä rahalla jos vastalahjaks saa asua ja olla sen oman murusen kanssa ja jakaa niitä huonoja ja hyviä hetkiä, rahanmeno huolet on silloin myös pienemmät kun ei tarvitse yksin murehtia. Onneks tää yhteiskunta ei ketään asunnottomaksi laita eikä nälkään tapa.
 
"alma"
Sun ajatusmaailma ei nyt oikein aukea. Et halua muka siipeillä, ja silti mielestäsi yhteiskunta on velvollinen maksamaan elämisesi. Mielestäsi uusi mies ei ole velvollinen osallistumaan tulevan perheensä elatuseen, mutta minä ja kaikki muut veronmaksajat olemme. Ei ne tukirahat ole mikään pohjaton rahamassi, josta otettu raha ei ole keltään pois.
Jos kerran perheen perustatte, niin kyllä se mies saa lapset samassa paketissa kanssasi, vai oletko eri mieltä?
 
"aapee"
En ole työtön omasta tahdostani. Luoja tietää et olen hakenu töitä ihan laidasta laitaan. Tällä paikkakunnalla ei vain ole töitä. Enkö siis sais ottaa edes peruspäivärahaa vastaan? En asumistukea, sekö on teidän lomapkostanne pois? olen myös itse maksanut veroja kuuden vuoden ajan, tunnollisesti. Teidän mielestä olen silti täys lusmu joka elää vain valtion, teidän rahoilla?

Ja mä en ymmärrä TEIDÄN ajatusmaailmaa. Kun uusperheen perustaa, asumiskustannukset ja ruokakustannukset yms jaetaan, luonnollisesti. Mut tilanne on oikeasti se et jos mä töihin pääsisin, se olis yhtä kuin PLUS MIINUS NOLLA, koska hoitomaksut veisivät niin ison osan. Se on musta väärin. Mun mielestä sen joka on uusperheessä se huoltaja, oikea äiti/isä, sen tulot pitäis ottaa vain huomioon päivähoitomaksuissa.. Hirveästi motivoi töihin hakea :(

Ja joku kysyi miks lapseni on hoidossa ku mä työttömänä. Siksi että esikoinen on eskarissa 8-12. Ja nuorempikin on ollut kolme vuotta tarhassa ku olen ollu töissä. Päiväkodin kanssa oltiin sitä mieltä et hänelle on hyvä jatkaa puolipäiväisesti. Olla tarhassa kun toinen on eskarissa.

Se on hienoa et teil on duunit, sellaiset et yhteenmuutto kannattaa, ettei kumpikaan joudu täysin toisen elätettäväksi, lapsineen. Mieluummin minä joo elättäisin lapseni valtion tuilla joihin on jokainen suomalainen oikeutettu tilanteen niin vaatiessa (hirveetä syyllistämistä tästä, en käsitä!) kuin toisen kovalla työllä tekemällä rahalla. Miehellä on myös lapsi muuten josta maksaa jo isot elarit, eikä ne pienene sen vuoksi et saa elätettäväkseen meidätki. Kasvaa vaan ku hänenki asumismenot pienenee yhteenmuuton johdosta. Miks näissä asioissa ei oteta huomioon näitä mun lapsia ja minua jota joutuu myös elättään sit? mut miks mun tuloissa otetaan huomioon hän, et hän elättää?
Mut joo... Ilmeisesti ei olis oikeutta purnata, eli anteeksi.
 
näinhän se on
Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttää!;23261124:
Voi jeesus että mua ärsyttää tämä suomen maa. Tilanne on se et yhteen haluttaisi muuttaa uuden kumppanin kanssa, mutta se ei yksinkertaisesti vain kannata. Miksi ihmeessä täällä voidaan olettaa et "uusi mies" on velvollinen maksamaan muiden kuin omien lastensa elatuksesta?? Millä perusteilla tämän voidaan olettaa osallistuvan lasten menoihin omilla rahoillaan? Mun ymmärrykseen ei mee.
Meillä tilanne tämä, minä työtön, hän töissä Jos hynttyyt yhteen laittaisimme, lähtisi asumistuki minulta (450e) sekä yh-korotus lapsilisään. Yhteensä n 550e kuukaudessa! Minä toisin rahaa kämppään peruspäivärahan ja lapsilisien verran, n 700e. Kunnes päivät loppuisivat ja sitten: ingen else paitsi lapsilisä. Enkö siitä olisi velvoitettu hoitamaan puolet vuokrasta, ruokamenoista?? ja nyt toinen on eskarissa ja nuorempi saa olla mun tulojen perusteella "ilmaiseksi" puolipäivähoidossa esikoisen eskarin ajan. Yhteenmuuton jälkeen: tästäkin pitää maksaa...hmmm n 100e. Miehen siivelle vaan kahden lapsen kanssa siis.. ihan sairasta.
Ja entäs jos minä töihin pääsisin? yhteiset tulot sitten huomioiden: 400e kk päivähoitomaksuja! mitään järkeä mennä töihin, ku mun koulutuksella ei varsinaisia hyvin palkattuja töitä saa.
Perseestä! Onko vastakkaisia mielipiteitä jollakin?
No kun me lapsiperheelliset haukumme toisiamme, niin eläkeläiset vaativat yhteen ääneen itselleen kaiken.

sen takia lapsiperheiden etuudet on lopetettu. Päivänselvää on, että SIVISTYSvaltiossa jokaisella pitäisi olla omaa rahaa. Eli väärin on koko puolisoiden välinen harkinnanvaraisuus.

Tyhmemänkin pitäisi tajuta, jopa päättäjien, että emme elä ihannemaassa/täydellisessä maassa, vaan tuollainen harkinnanvaraisuus perheissä ajaa ihmisiä eroihin ja masennukseen, kun omaa rahaa ei ole.
 
hm
sinuna menisin töihin jonnekin, niin yhteenmuutto kannattaa. jos lapsetkin ovat jo isoja. työkkärin aktivointi/tukitöihin ym. Eri asia, jos sulla olisi kotona hoidettavia lapsia, mutta jos kuitenkin lapset ovat päiväkodissa, niin en kehtaisi makoilla kotona.
 

Yhteistyössä