Puudutuksista

Heipsan!

Olisin vähän kysellyt teiltä kokeneemmilta puudutuksista. Sattuuko epiduraalin laitto? Olen käsittänyt, että aina oikeaa kohtaa ei tahdo löytyä, ja silloin epiduraali on hyvinkin kivulias..? Mitä puudutusta synnytyksissänne käytettiin, ja oliko se toimiva ja luotettava menetelmä? En siis ole vielä edes raskaana, mutta jo nyt mietityttää :) Mutta täälläkin juttuja lukiessa oon tullu siihen lopputulokseen, että aina ne lapset jotenkin sieltä ulos tulevat.. Ja loppujen lopuksi eihän se synnytys kestä kovinkaan pitkään, kun vähän suhteuttaa esim. odotusaikaan :)

Olisi kiva kuulla erilaisia kokemuksia ja kertomuksia!
 
Esikoisen aikaan otin epiduraalin. Ja siitä jäi kauheat muistot. Laittaminen sattui aivan mielettömästi. Kun epiduraali oli laitettu en pystynyt käymään selälleen makaamaan tuntui kuin siellä olisi piikki pystyssä ja muutenkin särki selkää todella paljon. Eikä se sit auttanut kipuihin ollenkaan. Selkään jäi iso kipeä mustelma muistoksi joksikin aikaa. Joten loppujen lopuksi koko synnytys meni ilman kivunlievityksiä.

Toisen synnytyksen aikaan otin kohdunkaulan puudutuksen ja se helpotti kipuihin paljon. Tosin sen vaikutus ehti loppua 30min ennen lapsen syntymään. Eikä lisää ehditty laittaa kun aloin ponnistaa. Eli tälläkin kertaa synnytin sit ilman kivunlievitystä.

Nyt kolmatta odotan ja päädyin spinaalipuudukseen. Tai vielä sitä mietin. Pelottaa kun se myös laitetaan selkään, ettei käy niin kuin epiduraalin kanssa.
 
Tanna
Esikoisen synnytin ilman puudutuksia, kun en tajunnut sitä ajoissa pyytää.
Tästä viisastuneena pyysin nyt toisella kerralla puudutuksen heti kun supparit kävivät voimakkaiksi.

Spinaalipuudutus siis laitettiin ja yllätyin sen kivuttomuutta.
Sen laitto ei tuntunut juuri miltään (tipan laitto, tai hb:n mittaaminen sormenpäästä sattuu enemmän), vaikka lääkäri ei ensiyrittämällä löytänytkään oikeaa paikkaa.

Puudute auttoi todella hyvin supistuskipuihin. Toki supparit tuntuivat voimakkaina (painon tunteena p yllyssä ja alavatsassa), mutta varsinaista kipua ei juuri ollut.
Ja ainahan täytyy muistaa että kyseessä on kivunlievitys, ei -poisto.
 
synnyttänyt
Minä sain epiduraalipuudutuksen kun olin tuskaillut supistuskipujen kanssa n. 14 tuntia. Minun kohdalla sen laitto onnistui täydellisesti, muistaakseni se ei tuntunut juuri miltään. Ja mikä taivainen olo sen jälkeen tuli muutamaksi tunniksi kun supistukset eivät sattuneet enää lainkaan! Tosin lopussa, ennen ponnistusvaihetta tuli vielä järkyttävät supistuskivut ja silloin puudutetta ei enää voinut antaa. Minulla kuitenkin erittäin positiivinen kokemus kyseisestä kivunlievityksestä! Mulla oli pitkä synnytys ja oli hienoa että edes jonkin aikaa kivut olivat poissa.
 

Yhteistyössä