Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

Tiedän että uskonnonopetus kuuluu varhaiskasvatussuunnitelmaan, mutta sen toteutustapa tökkii. Miksi ihmeessä päivähoidon puolella uskonnonopetus hoidetaan usein seurakunnan toimesta? Kuitenkin kouluissa uskonnonopetus ei enää ole vakaumuksellista vaan yleissivistävää. Miksi seurakunta pitää jotain kristillistä pyhäkoulua vielä noille pienille, kun vaihtoehtona olisi ihan neutraali tutustuminen aiheeseen?

Päiväkodissa kielsin lapsen osallistumisen, kun aiheina olivat mm taivaassa liihottelevat enkelit. Eskariopettaja ei suosittele osallistumista, kun kerroin että en halua vakaumuksellista sisältöä. Nämäkään eivät ole ainoita tapauksia, sillä kuulin että muuallakin tuo sisältö on kaikkea muuta kuin esim aiheita ystävyydestä, suvaitsevaisuudesta ja vaikkapa tunnetuista juhlista (joulu, pääsiäinen).

Onko luterilaisella seurakunnalla joko yritys saada lisää jäseniä ja yrittää iskeä nuorempaan väestöön? Kun karkkimainoksetkin on kielletty television lastenohjelmista, niin miksi tälläinen sitten on sallittua?
 
piitii
Ei käyny mielessä et siellä on paljon lapsia jotka kuuluu seurakuntaan. Sä saat omaltas kiieltää osallistumisen, joten mitä sä itket siitä mitä muut haluaa lapsilleen?
 
"poikia3"
Suoraan sanottuna, minusta tunnustuksellinen uskontokasvatus päiväkodissa on kyseenalaista vaikka vanhemmat kuuluvatkin kirkkoon. Pienten lasten ollessa kyseessä, haluan kyllä itsekin tietää, mitä päiväkodissa lapsille totuutena opetaan. Yksi opetus voi olla ihan ok, ja toinen suoranaista aivopesua.

Meillä esim. kävi niin, että lapsi rupesi tiettyjä asioita pelkäämään uskonnon opetuksen jälkeen.
 
voi luoja
Onko luterilaisella seurakunnalla joko yritys saada lisää jäseniä ja yrittää iskeä nuorempaan väestöön?
Luterilaisella, ortodoksisella, muslimeilla, taolaisilla... ihan kuule joka ikisellä uskontokunnalla on tavoitteena kasvattaa jäsenmäärää. Samaten aina uskonnon piiriin on kastettu ja haluttu ihmisiä pienistä vauvoista alkaen. Jokaisessa uskonnossa tämäkin toteutuu.

Nyt pää pois sieltä persiistä!!
 
Mikähän lie hoitosuunnitelma, vai mikä se on mikä täytellään hoidon alussa, niin siinä kielsin lasteni osallistumisen uskonnon opetukseen päiväkodissa. En ole kylläkään käynyt katsomassa, että kuinka tämä toteutuu. Toivottavasti ei meidän päiväkodissa pidetä mitään pyhäkoulua..
 
"vieras"
[QUOTE="Viima";27070320]Jos Sä asuisit vaik iranissa niin olisko susta ihan jees et laps opiskelee islamia vaan sen takia et kaikki muutkin?[/QUOTE]

Tarkoitatko siis esimerkilläsi että muut uskonnot ovat jotenkin huonompia kuin kristinusko?
 
[QUOTE="Viima";27070320]Jos Sä asuisit vaik iranissa niin olisko susta ihan jees et laps opiskelee islamia vaan sen takia et kaikki muutkin?[/QUOTE]


mulle se olisi jees.
ja jos ei olisi niin sitten mun lapsi olis vaan osallistumatta.en vaatisi koko "opetusta" lopetettavaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
fffff
Mikähän lie hoitosuunnitelma, vai mikä se on mikä täytellään hoidon alussa, niin siinä kielsin lasteni osallistumisen uskonnon opetukseen päiväkodissa. En ole kylläkään käynyt katsomassa, että kuinka tämä toteutuu. Toivottavasti ei meidän päiväkodissa pidetä mitään pyhäkoulua..
No sori mutta ehkä luetaan ruokarukous ja todennäköisesti lauletaan myös "uskonnollisia"-lauluja :)
 
Mä luulen, että moni ei edes tajua, mitä siellä päiväkodissa tapahtuu. Joo, minä voin kieltää osallistumisena ja opettaa sen vastaavan asian kotona. Normaali uskonto-opetus olisi minulle muuten ihan ok. Sellainen, joka kertoo uskonnosta, eikä oleta että kaikki uskovat...

Mutta koska koska opetus ei ole varhaiskasvatussuunnitelman mukaista, miksi sellaista edes sallitaan päiväkodissa? Miksi muuten opetusta ei saisi silloin kyseenalaistaa? Miksi en saa vaatia normaalia opetusta? Uskonnonopetus koulussa ei ole vakaumuksellista, mutta pienempien lasten kohdalla samaa ei saa? Isommat pystyvät paremmin suodattamaan tietoa kuin pienemmät lapset.
 
"Viima"
[QUOTE="vieras";27070352]Tarkoitatko siis esimerkilläsi että muut uskonnot ovat jotenkin huonompia kuin kristinusko?[/QUOTE]

Ei, vAan et se ei oo sen parempi. En halua et lapselleni opetetaan mitään uskontoa täytenä ja ainoana totuutena vaikka se olisi kuinka yleinen siin maassa missä asun. Eri uskonnot ovat minulle samanlaisia yhteisöjä kuin eri puolueet. On vain joku aate jota ihmiskoukko kannattaa. En erottele onko se kokoomus, vihreät, kristityt, muslimit, hindut tai keskusta. Sama asia jos yhteiskuntaopissa kerrottais vsin keskustan näkemys asiaan kun se kannatus tässä kunnassa on suurin.
 
"mohikaani"
mun lapsi sai srk perhekerhon pääsiäistarinasta kaameet pelot kun kuolleet nousee haudastaan...että se toteutustapa ratkaisee kyl paljon. Herran pelko on viisauden alku mutta...
 
Ehkä kukaan päiväkodissa ei vain osaa neutraalia uskontokasvatusta?
Kuinka paljon sitä on viikossa? Ehkä pystyisit itse paikkaamaan?

(Tajuan, että joillekin moinen ajatuskin pöyristyttävää - jotta ilmaiseksi tekisi jotain yhteisön hyväksi. Mutta nalkuttava ei taida kuulua niihin, jotka ajatusta kauhistuu... mitä muita juttujaan lukenut?)

Itse otin aikoinaan "över" kirjaston satutunnit, kun entinen ammattiohjaaja oli työnsä suhteen väsynyt.

Meillä on muuten peruskoulussakin aina "vanhempaintunnit" eli jokainen vanhemmista opettaa ainakin yhden tunnin lukuvuodessa. Ja nimenomaan sitä, mitä itse todella osaa; joku lakia, toinen terveystietoa, kolmas valokuvausta, neljäs vaikka uskontoa jne.
Tuollainen taitaa olla erityisesti ruotsinkielisen pohjanmaan juttu ja harvinaisempi muualla maassa?

:)
 
  • Tykkää
Reactions: Nuorena nukkunut
varhaiskasvattaja
Mä luulen, että moni ei edes tajua, mitä siellä päiväkodissa tapahtuu. Joo, minä voin kieltää osallistumisena ja opettaa sen vastaavan asian kotona. Normaali uskonto-opetus olisi minulle muuten ihan ok. Sellainen, joka kertoo uskonnosta, eikä oleta että kaikki uskovat...

Mutta koska koska opetus ei ole varhaiskasvatussuunnitelman mukaista, miksi sellaista edes sallitaan päiväkodissa? Miksi muuten opetusta ei saisi silloin kyseenalaistaa? Miksi en saa vaatia normaalia opetusta? Uskonnonopetus koulussa ei ole vakaumuksellista, mutta pienempien lasten kohdalla samaa ei saa? Isommat pystyvät paremmin suodattamaan tietoa kuin pienemmät lapset.
Miksi olet kieltämässä seurakunnan ja päiväkodin välisen yhteistyön vaikka sinulla on oikeus kieltäytyä kaikesta minkä koet vakaumuksesi vastaiseksi.

Pyhäkoulu on aivan luonteva luterilaisen lapsen uskontokasvatuksessa.
 
Mä olen antanut tirpan valita et haluaako mennä kuuntelemaan Jeesus-hömppää vai haluaako jäädä pois. Samoin saa valita sit koulussa et meneekö ET-tunneille vai uskontoa kuuntelemaan.

Mä en myöskään tykkää noista seurakunnan "Jesse tulee ota koppi" vierailuista, mut taas toisaalta ollaan lähdetty siitä et tirppa saa mennä halutessaan muun porukan mukana. Kotoa saa sit sen verran erilaisen näkökulman et tuskin nuo 2 krt/vuosi tapahtuvat hihhuloinnit niin pahaa vahinkoa tekee...

Mut ylipäätään pitäis saada päiväkodit uskonnottomiks ja kouluihin uskonnon tilalle yleissivistävä uskontotietous opetukseen.
 
Ehkä kukaan päiväkodissa ei vain osaa neutraalia uskontokasvatusta?
Kuinka paljon sitä on viikossa? Ehkä pystyisit itse paikkaamaan?

(Tajuan, että joillekin moinen ajatuskin pöyristyttävää - jotta ilmaiseksi tekisi jotain yhteisön hyväksi. Mutta nalkuttava ei taida kuulua niihin, jotka ajatusta kauhistuu... mitä muita juttujaan lukenut?)

Itse otin aikoinaan "över" kirjaston satutunnit, kun entinen ammattiohjaaja oli työnsä suhteen väsynyt.

Meillä on muuten peruskoulussakin aina "vanhempaintunnit" eli jokainen vanhemmista opettaa ainakin yhden tunnin lukuvuodessa. Ja nimenomaan sitä, mitä itse todella osaa; joku lakia, toinen terveystietoa, kolmas valokuvausta, neljäs vaikka uskontoa jne.
Tuollainen taitaa olla erityisesti ruotsinkielisen pohjanmaan juttu ja harvinaisempi muualla maassa?

:)
Tästä se varmaan kiikastaa. On helpompi nakittaa tämä työ seurakunnalle, joka pistää sitten oman maun mukaan. Palautetta pitäisi vissiin antaa suoraa sinne...

Ajatus vanhempaintunneista voisi olla hauska, mutta esim esikoulu ajoittuu toimistotyöaikaan. Ja mun vahvuus ei kyllä ole uskonto (vaikka se taisi olla aina 10), matikkaa sen sijaan olisi ihan kiva ehkä opettaa :D
 
Miksi olet kieltämässä seurakunnan ja päiväkodin välisen yhteistyön vaikka sinulla on oikeus kieltäytyä kaikesta minkä koet vakaumuksesi vastaiseksi.

Pyhäkoulu on aivan luonteva luterilaisen lapsen uskontokasvatuksessa.
Pyhäkoulu vaan ei ole varhaiskasvatussuunnitelman mukaista toimintaa. Eli seurakunta ei noudata sääntöjä tämän yhteistyönsä kanssa... Se on se ongelma.
 

Yhteistyössä