pyöräileminen....

veljeni vaimo on nytten vk.37 ja hän haluaa lapsen tulevan 2viikkoa aikaisemmin ulos..(ei normaalia mun mielestä) ja hän päätti että se tapahtuu pyöräilemisen avulla.Saako sitä ajella pyörällä viime viikoilla? eikö ole enään sitä napanuoran kaulanympäri menemisen vaaraa? Olen huolissani tosisaan tämän naisen käyttäytymisestä..ku hän nyt luuleet että lapsi o niinkuin robotti joka käy niinkuin hän päättää...
 
eikö kukaan uskalla vastata tähän?? :O luulis että joku mamma osais vastata. mun mielestä suomessa kätilöt sanoo varta vasten että ei saa pyöräillä...ruotsissa ne ei niin välitä mistään mitään alakeellisia ku ovat...ANTAKAA EES JOTAIN RESPONSSIA!!
 
Kysyin viime viikolla neuvolalääkäriltä varta vasten, että saako pyöräillä niin pitkään kun vain hyvältä tuntuu ja sanoi, että saa. Itse olen viikolla 30.

En ole kuullut pyöräilyyn liittyvän napanuoran kiertymisvaaraa. Mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sellainen vaara voisi siihen liittyä. Itse kuitenkin aion luottaa tuohon lääkärin sanaan, kun mikään muu liikunta ei oikein tunnu enää hyvälle.
 
Mulla nyt rv.31+0 menossa ja toistaseks ainaki oon kulkenu pyörällä pojan kanssa perhekahvilassa ku autoa ei ole käytössä päivällä...
En ole kyllä hoksinu tuosta edes neuvolassa kysyä että onko se kiellettyä :confused:
Ja en ole myöskään napanuoran kiertymisvaarasta kuullut myöskään...

Noin myöhäsillä viikoilla en ite varmaan enää pyörän selkään uskalla... Toisekseen en usko et kovin kauaa pystyn edes pyörällä ajamaan ku maha tulee tielle... :whistle:
Omaan korvaan kuulostaa oudolta että lasta yritetään häätämällä häätää ennen ku la on edes lähelläkään...
 
Viimeksi muokattu:
mä fillaroin ekassa raskaudessa vielä päivää ennen synnytystä ku se oli ainoo tapa liikkua ku kävely oli tuskaa. muissa raskauksissa ei sit enää onnistunu ku maha roikku niin alhaalla ja toka raskaus osu talviaikaan ni ei voinukkaa enää lopussa ajaa ku ei ollu kelejä.
 
mä kyllä esikoista odottaessa pyöräilin ihan loppumetreille saakka. neuvolassakin siitä oli puhetta, mutta ei kukaan kyllä suositellut jättämään väliinkään. neuvoivat vaan ajelemaan varovasti ettei tulisi kaatumisia. niin ja lapsi syntyi kaksi viikkoa yli lasketun ajan, että meidän tapauksessa pyöräily ei todellakaan nopeuttanut vauvan syntymää.
 
Saa ajella pyörällä ihan niin kauan kun hyvältä tuntuu. Edellisessä raskaudessa pyöräilin ihan laskettuun päivään ja viikon sen ylikin, samoin tein risusavottaa metsässä laskettunapäivänä, eikä mitään ongelmia ollut raskauden kanssa. Lapsi syntyi kymmenen päivää lasketun jälkeen.
 
Mun äiti kauhisteli sitä, kun pyöräilin vielä lasketun ajan jälkeen esikoista odottaessa. Syynä oli kuitenkin käsittääkseni ennemminkin se, että hän pelkäsi mun kaatuvan (en ole kaatunut pyörällä varmaan 25 vuoteen). Mistään napanuoran kiertymisjutuista en ole kuullutkaan, eikä edes äitini siitä mitään sanonut vaikka on kätilö koulutukseltaan. Nytkin aion jatkaa pyöräilyä niin kauan kuin vain pystyn.

Tuo sun kysymyksesi sävy kuulostaa kyllä siltä, että sulla Marzuban on yleisesti ongelmia veljesi vaimon kanssa. Voihan noita perheongelmia tänne keskustelupalstoillekin levittää, mutta jos olisin veljesi vaimo en tosiaan tykkäisi sun asenteesta. Mä olen itse rv 38:lla ja "häätäisin" mielelläni pienen yksiöstään näillä helteillä, mutta hän tulee kun on tullakseen. Ja tuskin sun veljesi vaimokaan on sitä ihan vakavalla naamalla sanonut. Yksi "poppakonsti" jota ainakin mun äiti suositteli synnytyksen käynnistämiseksi oli pitkät kävelylenkit, mutta jos, niinkuin joku jo yllä totesi, kävely on tosi tuskaista, voihan sitä yrittää josko pyöräily tekisi saman homman.
 
Itsellä viikkoja nyt tasan 40 ja eilen viimeksi pyöräilin vajaat 20km :) Neuvolassa asiasta tiedetään, eikä mua ainakaan ole kielletty pyöräilemästä. Lähinnä kai siinä on se kaatumisen vaara. Alamäet ajan normaalia hitaammin, mutta muuten just niin kovaa kuin pyörä kulkee :) Eikä munkaan kohdalla pyöräily ole auttanut synnytystä käynnistämään, aktiivisesti olen pyöräillyt ja muutenkin liikkunut läpi raskauden.
 

Yhteistyössä